Portaiden listoittaminen
Portaiden listoittaminen
Oletteko listoittaneet portaiden reunat vain jättäneet maalauksen jäljille? Meillä on vähän roisisti maalattu portaat, joten maalia on seinälläkin. Tekisi mieli listoittaa reunat, mutta olen tässä pohtinut, että onko se ihan mahdoton homma kohdissa, joissa on teräviä/tylppiä kulmia kun portaat kääntyvät. Saa ainakin näpräillä noissa kohdissa, jos meinaa saada siistin.
- Antti
- Antti
Meillä ed.asukas oli listoittanut reunat, niitä irrotellessa huomasin millainen homma niissä oli ollut, jokainen pikku pätkä oli vuoltu/lovettu/mitoitettu just prikulleen sopivaksi. Täytyy vaan numeroida ja käyttää uudelleen.
Yksi vaihtoehto mulla oli mielessä, että jos naputtelis sellaista merihenkistä köyttä reunoihin, sen sais taipumaan kulmien ja muotojen mukaan ja vois olla kivan näköinenkin kun valitsee sopivan värisen ja paksuisen. En tiedä miten toimisi käytännössä vaikka idean olen alitajuntaan saattanut bongata jostain sisustuslehdestä.
Yksi vaihtoehto mulla oli mielessä, että jos naputtelis sellaista merihenkistä köyttä reunoihin, sen sais taipumaan kulmien ja muotojen mukaan ja vois olla kivan näköinenkin kun valitsee sopivan värisen ja paksuisen. En tiedä miten toimisi käytännössä vaikka idean olen alitajuntaan saattanut bongata jostain sisustuslehdestä.
Köyhän on oltava luova.
Teilläkin ilmeisesti askelman reunalauta tulee hieman "yli", joten pystylistan joutuu loveamaan. Eihän tässä auta kun ostaa listaa ja ruveta veistelämään. Hyvällä taltalla ja höylällä luulisi onnistuvan kun vaan hermo kestää.
- Antti
- Antti
Minttu kirjoitti:Meillä ed.asukas oli listoittanut reunat, niitä irrotellessa huomasin millainen homma niissä oli ollut, jokainen pikku pätkä oli vuoltu/lovettu/mitoitettu just prikulleen sopivaksi. Täytyy vaan numeroida ja käyttää uudelleen.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Semmoinen helppo vaihtoehto on listoittaa vaan askelmien päälliset, ei koko askelmaa. Etureunat joutuu viistämään siistiksi, mutta jos ne tekee esim. 45 asteen kulmassa niin aika helppoa siitä tulee. Ja kevyemmän näköistä kuin läpeensä listoitettu.
Itse en ole häävisti välittänyt koko rappua kiertävistä listoista, ainakin on syytä käyttää hyvin kapeaa ja siroa listaa. Semmoinen 45 mm leveä alkaa olla jo kapeissa portaissa (esim. taittuvien portaiden sisänurkissa) lähinnä koomisen näköinen.
Lista on muutenkin tarkoitettu ihan muuhun asiaan kuin virheiden peittämiseen. Huonolla muurarilla "siihen mihin ei me tiili niin siihen menee puolikas, ja mihin ei me puolikas pannaan kuraa". Huonolla peltisepällä "minkä pelti heittää sen Sika peittää". Ja huonoo se on sekin jos muuten siistejä rappuja joutuu pelkän suttuisen maalaamisen takia listottamaan. Pienempi vaiva on maalata koko juttu siististi uudestaan, siihen ei mee kuin pari tuntia ja yksiä rappuja ei osaavakaan ukko listoita alle päivässä. Amatööriltä siihen menee hyvälläkin sirkkelillä ikä, terveys ja pari sormea niitä pätkiä nyhrätessä
Jos ei muuta niin maalaa se "jalkalista" pelkkänä kuviona seinään tai keksi alareunaan joku muu teema niin ei tartte koko seinää maalata.
Pekka
Itse en ole häävisti välittänyt koko rappua kiertävistä listoista, ainakin on syytä käyttää hyvin kapeaa ja siroa listaa. Semmoinen 45 mm leveä alkaa olla jo kapeissa portaissa (esim. taittuvien portaiden sisänurkissa) lähinnä koomisen näköinen.
Lista on muutenkin tarkoitettu ihan muuhun asiaan kuin virheiden peittämiseen. Huonolla muurarilla "siihen mihin ei me tiili niin siihen menee puolikas, ja mihin ei me puolikas pannaan kuraa". Huonolla peltisepällä "minkä pelti heittää sen Sika peittää". Ja huonoo se on sekin jos muuten siistejä rappuja joutuu pelkän suttuisen maalaamisen takia listottamaan. Pienempi vaiva on maalata koko juttu siististi uudestaan, siihen ei mee kuin pari tuntia ja yksiä rappuja ei osaavakaan ukko listoita alle päivässä. Amatööriltä siihen menee hyvälläkin sirkkelillä ikä, terveys ja pari sormea niitä pätkiä nyhrätessä
Jos ei muuta niin maalaa se "jalkalista" pelkkänä kuviona seinään tai keksi alareunaan joku muu teema niin ei tartte koko seinää maalata.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Ne meidän rappuset on vuonna 1919 jurrinen venäläinen musikka kopsinut kasaan jo valmiiksi vähän orkosille hakatuista laudoista, mutta voin mä niistä listoista kuvan ottaa. Kovin jalon näköiset ne ei ole, mutta samaa ideaa on sovellettu hyvin monessa paikkaa.
Ja tosiaan omasta mielestäni listan pitäisi olla selkeästi matalampi kuin porrasaskelman paksuus, jos nyt lautarappusista puhutaan. Korkeammista tulee mieleen 60-luvun muoviset kerrostalorappukäytävän jalkalistat, semmoiset L-mallin kumirämpylät. Joku 20-25 mm lista on jo aika siro, ja listan tehtävä ei parhaimmillaan ole peittää virheitä vaan korostaa ja koristaa jotakin kohtaa.
Pekka
Ja tosiaan omasta mielestäni listan pitäisi olla selkeästi matalampi kuin porrasaskelman paksuus, jos nyt lautarappusista puhutaan. Korkeammista tulee mieleen 60-luvun muoviset kerrostalorappukäytävän jalkalistat, semmoiset L-mallin kumirämpylät. Joku 20-25 mm lista on jo aika siro, ja listan tehtävä ei parhaimmillaan ole peittää virheitä vaan korostaa ja koristaa jotakin kohtaa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Noh, tässä räjäytyskuva meikäläisen mallista, eli listat vielä irrallaan.
Päädyin kuitenkin tuohon 42mm listaan kahdesta syystä:
- jatkuu yläkerrassa lattialistana, joka on samaa
- kellarin portaissa on pari puuporrasta ylimpänä ja niissä on alkuperäiset n. 40 mm listat, jotka sitten jatkuu betoniosuudella maalauksena

Edit: hups, vähän laitetaan vähän isompi
Päädyin kuitenkin tuohon 42mm listaan kahdesta syystä:
- jatkuu yläkerrassa lattialistana, joka on samaa
- kellarin portaissa on pari puuporrasta ylimpänä ja niissä on alkuperäiset n. 40 mm listat, jotka sitten jatkuu betoniosuudella maalauksena

Edit: hups, vähän laitetaan vähän isompi
-
Villa Edita
- Jäsen

Aulaan laitoin puolipaneelit joissa jalkalista on noin 120mm korkea. Koska paneelointi jatkui puoleenväliin portaikkoa, niin askelmien kohdalle tuli jalkalistat yhdenmukaisuuden nimissä samasta tavarasta. Onhan se vähän raskaan ja hassun oloinen, mutta niin ovat nuo paneelitkin.
Tuolla galleriassa rappuset vilahtavatkin pikkuisen yhdessä kuvassa.
Tuolla galleriassa rappuset vilahtavatkin pikkuisen yhdessä kuvassa.