Ilmansulkupaperi välipohjan kohdalla
Ilmansulkupaperi välipohjan kohdalla
Teemme remonttia rmt:n yläkertaan, laajennamme huoneita sivu-ullakoille ym. Nyt kun selluvillat on puhallettu ulkoseiniin, niin tulipa pulma. Kuinka ilmansulkupaperi pitäisi asentaa välipohjan kohdalla, siinähän taitaapi jäädä n. 30 cm ulkoseinää vaille ilmansulkua. Puhalteleeko talven viima siitä lattian alle ja varpaat paleltuu? Kuinka paljon seinälle tulevaa ilmansulkupaperia pitäisi kääntää vielä lattiallekin, vai pitääkö yläkerran lattian alle asentaa koko alalle ilmansulkupaperi. Vai pitäisikö kaivella puruja välipohjan kohdalta siten että alakerran ja yläkerran ilmansulkupaperit saisi limitettyä (onkohan tuo edes teorissa mahdollista?).
- maanma
- Moderaattori

- Viestit: 2371
- Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 22:21
- Paikkakunta: Turku
- Paikkakunta: 80m2, talo -48/50, pelletti, aurinko, sähkö, öljy
Hyvä ajatus
Kyllä tuo ilmasulku kannattaisi ulottaa välipohjan ilmasulkuun, joka luultavasti on sanomalehdistä tehty.
Itse olen teipannut saumat ilmastointiteipillä ja laittanut teipin naulauskoolinkien kohdallekin, jotta lävistykset tulisi vahvistettua ja niistä tulisi mahd. tiiviitä.
Itse olen teipannut saumat ilmastointiteipillä ja laittanut teipin naulauskoolinkien kohdallekin, jotta lävistykset tulisi vahvistettua ja niistä tulisi mahd. tiiviitä.
Ilmansulku (sisäpuolella) kuuluisi ulottaa lattiaa pitkin jotain metrin verran nykyohjeiden mukaan.
Mutta tarkoitatkohan tuossa ulkopuolelle tulevaa tuulensuojaa? Sen pitää kyllä olla tiivis kauttaaltaan, sillä jos tuuli pääsee villojen sekaan, se kyllä jäähdyttää sisäpuolen tehokkaasti. Ja siinä ei auta tiiviskään pinta sisäpuolella.
Vrt. oletkos koskaan seisoskellut tuulessa fleecetakki päällä? Kylmä tulee. Mutta pistäppä sen päälle nahkatakki, kansitakki, tuulitakki tai vastaava, niin jopa tarkenee :D
Mutta tarkoitatkohan tuossa ulkopuolelle tulevaa tuulensuojaa? Sen pitää kyllä olla tiivis kauttaaltaan, sillä jos tuuli pääsee villojen sekaan, se kyllä jäähdyttää sisäpuolen tehokkaasti. Ja siinä ei auta tiiviskään pinta sisäpuolella.
Vrt. oletkos koskaan seisoskellut tuulessa fleecetakki päällä? Kylmä tulee. Mutta pistäppä sen päälle nahkatakki, kansitakki, tuulitakki tai vastaava, niin jopa tarkenee :D
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
