Saranointiin apua ja neuvoa?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
mira
Jäsen
Jäsen

Saranointiin apua ja neuvoa?

Viesti Kirjoittaja mira »

No niin nyt on meikäläisellä keittiön kaapistojen rungot kasattuna. Materiaali on siis 18 mm liimapuulevyä.

Ovet on sitten vielä sahaamatta, ja saranointi tuottaa päänvaivaa. Eläissäni olen saranoinut ainoastaan yhden tasa-kantisen itse valmistamani arkun.

Nyt olisi kyse siis noiden lehtisaranoiden laittamisesta tyyliin keittiö tuolla Pekka Huhdan-projektissa.
(Se on jopa toiminut tässä itse tekemisessä innoittajana, on se vaan niin hieno :-D )

Netin ihmemaasta en löytänyt yhtään selkeää kädestäpitäen ohjetta miten saranointiin lähteä.

Ovien takapintaan olen suunnitellut kiertämään "listoitusta" jotta ovet pysyvät suorina. Silloin oven paksuudeksi tulee jotakin vähän enemmän kuin se 18 mm.

Siis kysymys siitä miten lähden tekemään saranoinnin? Paljonko oviin täytyy jättää saranointi/toimimisrakoa?

Löytyisikö joltakulta neuvoja/ nettitaitoa enemmän kuin minulta ja linkittäisi kuvallisia ohjeita?

Jos tämä oli kauhean epäselvästi selostettu niin yritän valottaa lisää jos tarvis.

Mira
"kahdesta pahasta kannattaa valita molemmat ja kilpailuttaa ne"
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Meillähän on ihan samalla systeemillä tehty keittiökalusteet kuin Pekalla eli ovet on saranoitu lehtisaranoilla.

Ensin päätin saranan paikat ovessa ja merkitsin ne oviin.Sahaa ja talttaa hyväksi käyttäen tein saranoille syvennykset.Kiinnitin saranat oviin ja laitoin oven kaappiin ja kiiloja hyväksi käyttäen kiilasin oven ns.hollille ja merkitsin vastaavat saranan paikat runkoon.Taas taltta esiin ja syvennys saranalle runkoon ja ovi kiinni.Käyntivälykset on meillä noin 2-3 milliä per sivu.
Pekan keittiöstä on lähikuviakin jossa saranat näkyy mutta meidän keittiön kuvat tuolla galleriassa on niin kaukaa otettuja että saranointia ei näy.Ehkäpä Pekka puukeittiöiden epävirallisena ammattilaisena laittaa sulle ihan havainnollistavat kuvat näkyviin. :wink:

Varmasti tähän on monia menetelmiä mutta itse tein näin.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
mira
Jäsen
Jäsen

Kiitos selvennyksestä, ainakin työjärjestys selvisi.

Olen tosiaan ihan käsi näissä näperryshommissa. Katsotaanpa saataisko Pekalta kuvia :wink:
Tika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tika »

Valmiista puulevystä ovet? Laita sitten kunnon sidelistat ja puulevyn elämisen sallivalla liitoksella tai ainakin ilman liimaa. Osta kunnolliset lehtisaranat - ne halvat peltiset on ärsyttäviä laittaa. Saranan paikka ylä- ja alareunasta on normaalisäännön mukaan n. 1/10 oven korkeudesta. Muuten Tompan ohje on ihan hyvä. Työskentelyä voi nopeuttaa käsijyrsimellä upotuksissa. Saranan syvennyksen suuruus on yleensä sen yhden saranalehden paksuus.
Lehtisaranoiden asennus on sen verran kinkkistä puuhaa, että voit varautua paikkaamaan väärään kohtaan menneitä ruuvinreikiä - puutulppa on paras paikka, mutta puutikutkin käy.

Harjoittelemalla oppii! :-)
Timo Taneli
mira
Jäsen
Jäsen

Jees, valmiista levystäpä olen tekemässä. Listat on tarkoitus laittaa, mutta hyvä pointti että ilman liimaa.

Tota elämistä olen kovasti kanssa mietiskellyt, mietin jo ovia vaneristakin sen vuoksi. Työstettävyyden kannalta puulevy on kuitenkin mukavahko puuhastella.

Täytyy tosiaan tehdä joku harjoituskappale ensin, ettei lopputuloksena olisi kasa puulevyä täynnä reikiä menossa leivinuuniin...

Noista saranoiden laadusta vielä. Mitä kunnollisista joutuu maksamaan?
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Joo,saranoiden laatuun kannattaa panostaa.Meillä on valumessinkiset mutta hintaa en nyt muista kun kuuluivat kauppaan noiden kalusteiden kanssa.Ohuet lärpyttimet kannattaa jättää kauppaan.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Jos saranoita ei ole vielä ostettu ja ei ole pakko jostakin syystä käyttää juuri lehtisaranoita vaihtaisin ne ihan tavallisiin kalustesaranoihin. Varsinkin remonttisaranat on nopeita ja helppoja asentaa. Noiden lehtien kanssa voi melkoista pelaamista jos ei ole niitä laittanut. Sen lisäksi niitä ei kannata laittaa kuin vasta kun kaapit on kiinnitetty seinään tms. lopulliseen paikkaansa kun niitä lehtisaranoita ei juuri voi säätää. Se on sitten mahdotonta tahimista kun pitää virittää täytettä sinne ja kiilaa tänne ja siltikään ei tule hyvää. Remonttisarana maksoi täälläpäin muistaakseni n.kolme euroa kappale. Tavallinen kaluste sarana siinä 1-2e/kpl.
Välykset ovilla on jotakin 3-5mm riippuen mikä välys. Silmä kertoo mikä on hyvä.

Jos ovilevyjä ei ole vielä ostettu niin kannattaa harkita koivua tai peräti pyökkiä. Koivusta saa petsaamalla hienoja sävyjä ja se ei vetele yhtä helposti kuin mänty tai kuusi. Jos käyttää kuusta tai mäntyä niin parasta olisi jos sen voi tehdä peilinä tai tosiaan kunnollisilla kehyslistoilla. Muuten se kyllä vetää enemmän tai vähemmän itseänsä kaarelle. Jos kuitenkin tehdään ilman tukia niin ovilevyt mahdollisimman kapeina. Sen lisäksi saranoita asennettaessa kannattaa laittaa ne sen mukaan mihin levy on alkanut vääntymään. Kupera tulee näkyvälle puolelle.
shit happens
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Kyllähän lehtisarana on niin yksinkertainen laittaa kuin sarana olla ja voi,sitä ei kannata pelätä.Jos vielä ovet tulevat perinteiseen tyyliin rungon sisään eli rungot näkyvät ovien välistä niin mun mielestä lehtisarana on ainoa oikea valinta.Käytännössä noita kiiloja ei tarvita kuin alareunassa kun saranoiden paikkoja merkitsee runkoon.Mulla meni tuossa hommassa yksi ilta ja kaikki ovet olivat paikoillaan.
Ovien materiaalista sen sijaan olen jopen kanssa samaa mieltä.Esimerkiksi juuri tuo koivu on huomattavasti parempi valinta kuin mänty tai kuusi.Meillä ovet ovat leppää.
mira
Jäsen
Jäsen

Rohkeasti ajattelin tuosta samasta kuusesta ovet tehdä. Listat laitan "peiliksi" sisäpuolelle, koska haluan edestä suorat ovet. Ajattelin sitten sen oven sisäpuoleisen peilin koristella jotenkin :-)

Pintaan tulee maalikäsittely. Empirellä ajattelin vetäistä kun sitä on kermanvaaleana tuossa purkillinen muista hommista. Pohjaksi oksalakkaukset ja Jehut.

Kalustesaranoita mulle on kovastikin tyrkytetty, jotta vois päästä helpommalla, mutta jotenkin se perinteinen viehättää niin että olen valmis tupeltamaan vähän pidemmänkin tovin niiden kanssa... päässä vikaa ja masokismia parhaimmillaan kuulemma :lol:
Tomppa
Jäsen
Jäsen

mira kirjoitti:
Kalustesaranoita mulle on kovastikin tyrkytetty, jotta vois päästä helpommalla, mutta jotenkin se perinteinen viehättää niin että olen valmis tupeltamaan vähän pidemmänkin tovin niiden kanssa... päässä vikaa ja masokismia parhaimmillaan kuulemma :lol:
Kun olet homman tehnyt lehtisaranoilla niin huomaat kuinka helppoa se oli.
mira
Jäsen
Jäsen

Kiitos tsemppauksesta!
Kaikki hokee ympärillä, ettei tosta tuu mitään..... mutta yrittänyttä ei laiteta!
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Jos ovet tosiaan tulee rungon sisäpuolelle niin tavalliset kalustesaranat ei toimi ja paras vaihtoehto lienee juuri nuo lehdet. Niitä on kyllä ulosheittäviä kalustesaranoita mutta jos niissä ei ole säätöjä niin ovat vaikeita saranatyyppejä käyttää. Mielestäni kyllä kannattaa aina laittaa keittiöön säädettäviä saranoita jos vain suinkin on mahdollista. Se helpottaa asennusta huomattavasti ja niitä ovia voi korjailla myöhemminkin jos alkavat retkahdella jostakin syystä.

Jos ovet on tarkoitus maalata niin liimalevyä parempi vaihtoehto olisi mdf. Jos se materiaaliluonteeltaan ei vaikuta valintaan. Liimalevyn maalaaminen voi joskus olla hankalaa kun puun syyt ja ripojen saumat voivat kuultaa maalin läpi näkyviin. Eli tarvitaan hyvät kittaukset,hyvät hionnat ja hyvät pohjamaalit,eli paljon työtä ja vaivaa jos hyvä halutaan. Liimapuulla oli se lajiltaan mitä vaan olisi paras jos se saisi olla omaa itseään joko sävytettynä tai ilman.
Mdf on hyvä alusta sellaisenaan maalaamiseen ja se ei tarvi tukirakenteita väätymisen hallintaan. Maali olisi hyvä olla joko puolikiiltävää tai puolihimmeätä kalustemaalia. Muistaakseni empireä ei edes saa killtävänä.
shit happens
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Itse suhtaudun vähän skeptisesti niihin suoriin liimalevyoviin, niitä on hiton vaikea rakentaa rungon sisään. Umpipuu elää niin paljon että kahvapuolelle pitää jättää yli puolen sentin käyntiväli ettei se panttaa kiinni syyskuun kosteilla keleillä, ja sama ovi näyttää sitten tosi hullulta talvipakkasella kun siellä on holjakka rako oven ja rungon välissä. Eli ei piisaa että se ovi pysyy suorana, kyllä sen pitää myös pitää mittansa. En siis tekis liimalevystä ovea, erityisesti en rungon sisään.

Vaihtoehtoja ois oikeastaan kaksi, joko tehdä peiliovi (jossa raami pitää mittansa) tai sitten tehdä ovet vanerista. MDF on toki paljon käytetty keittiönkaappimateriaali, mutta rehellisesti sanottuna pahvi on pahvia, ja jos vanhan mallista tekee niin siihen ei kannata kajota. Toisekseen MDF ei kestä noissa rungon sisään rakennetuissa, koska jos ovi panttaa niin maali lähtee pois ja pahvi on taas esillä. Eikä sen syrjään ole herkkua yrittää ruuvata lehtiruuveja. Eli sori jope, MDF ei mun mielestä kuulu tähän hommaan. :-)

Kävin nyt piruuttani ottamassa pari kuvaa verstaalla, se kun on helpompi selittää kuvan kanssa kuin ilman. Tarvikkeet on vähän improvisoidut, mutta eiköhän tuo tuosta selkiä.

Jos mahdollista, kiilaa ovi paikalleen niin että käyntivälit ovat joka puolella samat. "Kuivasovitusta" varten keittiön kaapinoven voi esim. painaa paikalleen aaltopahvisuikaleiden kanssa. Saranoita ei ole pakko saada sopimaan väliin, riittää että saat viivat tasan samaan kohtaan ovessa ja karmissa. Merkkaa myös että kumpaan suuntaan merkistä sarana on, muuten talttaat saranantilan oveen viivan yläpuolelle ja kaappiin viivan alapuolelle. Se on noloa. Ja kävi mullekin tätä demoa tehdessä :wink:

Merkkaa siis saranan paikka sen viivan mukaisesti sekä oveen että runkoon. Yleensä sarana upotetaan vain noin lehden paksuuden verran tai vähän yli, varsinkin näissä keittiönkaapeissa. Voi ajatella niinkin että käyntiväli on "rakennettu saranaan". Yleensä saranan lehtien väli silloin kun lehdet ovat yhdensuuntaiset on aika hyvä käyntiväli näihin karkeampiin puusepäntöihin. Siis keittiöön OK, piironkiin ehkä ei. Itse en huomannut tuohon demoon paksuutta merkata, kun en sitä yleensäkään tee vaan teen pohjan silmällä.
Kuva Kuva
Kuva

Sahaa ja talttaa saranan paikka oveen. Ovessa upotus on helppo kun se menee koko oven läpi.
Kuva Kuva

Ja toista sama kaapin runkoon. Tee ensin leveällä taltalla ääriviivat ja veistä sitten pohja. Pohjan talttaamisessa auttaa kun talttaa viistosti, silloin taltta veistää eikä revi.
Kuva Kuva

Sitten enää tuikataan nelisärmäisellä ohuella purasimella alkureikä ja painetaan suorauraiset ruuvit paikalleen. Pumppumeisseli on erittäin hyvä peli suorauraisille ruuveille: mitä kovempaa pitää kiertää, sen kovemmin painat ja sen paremmin terä pysyy urassa. Käsiruuvarilla noita ei viitsi tehdä, ja akkukoneella tuommoiset koiranpennun hampaan kokoiset ruuvit nylppää ihan pilalle. Kone on liian raskas liikaa tähän hommaan, herkkyys häviää.

Vanhoille ruuveille pitää joka tapauksessa tehdä alkureikä, eli hanki sopiva pikkupora jos purasinta ei ole ja hommaa tarkasti kantaan sopiva meisseli, vedät ne sitten käsin tai koneella paikalleen.
Kuva Kuva

Alla vielä pari kuvaa valmiista saranoista keittiön kaapissa.

Kuva Kuva

Toinen tapa jota on käytetty on tehdä tuplasti syvempi upotus oveen ja jättää kaapin sivun upotus kokonaan tekemättä. Kun nyt kävin kolaamassa meidän vanhat piirongit ja vaatekaapit, niin niissä tuota jälkimmäistä tapaa on harrastettu useammassakin ovessa. Se on helpompi, mutta kokeile ensin tykkäätkö siitä että sarana on käyntivälissä symmetrisesti, vai siitä että kehys jatkuu suorana linjana saranan "ohi". Ekassa kuvassa karmi vasemmalla, ovi oikealla ja toisessa just toisinpäin.
Kuva Kuva

Vielä noista saranan paikoista. Minusta se 1/10 on liian reunassa. Isoissa peiliovissa saranat on kuudennesten kohdalla, minusta keittiönkaappiin tulee tasapainoinen ehkä siinä 1/8 kohdalla. Kuitenkin niin että jos esim. yläkaapeissa on matalia peiliovia, niin saranoita ei koskaan laiteta siihen vaakapuun kohdalle asti, vaan aina peilin alueelle. Siinä nurkassa on liitos, johon ei voi mitään ruuvata ja se nyt jo näyttäskin hölmöltä jos sarana olis paria senttiä vaille nurkassa.

Piisasko noin alkuun? :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Voiko sitä enää selvemmin ilmaista...Arvasin kun Pekkaa vähän yllyttää niin johan alkaa kuvaa pukkaamaan. :wink:
mira
Jäsen
Jäsen

Suurkiitokset Pekka!

Mulle kuvat helpottaa hahmottamista niin kovasti! Loistavaa, kynnys aloittaa tippui nyt kovasti :-)
Vastaa Viestiin