Säästävä keittiöremontti
Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta! Ei kai niitä seiniä nyt koko ajan tarvitse hinkata, eihän kukaan sellaista tee? Meillä on koneet rosterista, valittiin sellaiset, ettei sormenjälkien pitäisi näkyä. Kaappien väli on taustaaltaan maalattua lasia, se on erittäin hyvä pitää puhtaana, aivan loistava idea. Meilläkin on tämän ajan keittiö (=tosi modernin näköinen lasiovineen), mutta jostain syystä se tuntuu sopivan rintamamiestaloon erinomaisesti. On meillä keittiössä kyllä kaikenlaista romanttistakin hömpsötystä, mutta hyvin näyttävät sopivan yhteen. Rintamamiestalossa on ihana asua.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

En usko että helmipontti on mitenkään mahdotonta muualla keittiössä, mutta hellan tai lavuaarin päälle siitä ei kyllä mielestäni ole. Meillä on eteinen ja yläkerran rappukäytävä helmipontilla eikä se ole mitenkään erityisen pinttynyt vaikka onkin maalattu ehkä 60-luvun alussa viimeksi. Myös keittiön katossa on samaa, ja vaikka se maalia vaatiikin niin ei sekään mitenkään kamala ole.
Sitä lähinnä meinasin että siinä pöydän ja yläkaappien välissä se on hankalaa. Meillä oli joskus hienot arkkitehdin suunnittelemat mattapintaiset kaakelit tiskipöydän ja hellan päällä ja jestas että ne oli ruokottoman näköiset rasvaläikkiensä kanssa, rasva oikein kiilteli mattapintaisessa kaakelissa. Lasitetun kaakelin tai maalatun tasaisen pinnan nyt sentään saa pyyhittyä, mutta paneli tai joku muu epätasainen, huokoinen pinta ei kyllä olisi oma suosikkini.
Pekka
Sitä lähinnä meinasin että siinä pöydän ja yläkaappien välissä se on hankalaa. Meillä oli joskus hienot arkkitehdin suunnittelemat mattapintaiset kaakelit tiskipöydän ja hellan päällä ja jestas että ne oli ruokottoman näköiset rasvaläikkiensä kanssa, rasva oikein kiilteli mattapintaisessa kaakelissa. Lasitetun kaakelin tai maalatun tasaisen pinnan nyt sentään saa pyyhittyä, mutta paneli tai joku muu epätasainen, huokoinen pinta ei kyllä olisi oma suosikkini.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Meillä kävi mielessä että laitettaisiin lattian alta löytyneistä lehdistä hauskoja leikkeitä seinään kiinni ja päällystettäisiin se hivenen tummennetulla lasilla. Vielä hieman mietityttää olisikohan mahdollista tehdä siitä ideasta sellainen, että lasin voisi ottaa pois helposti. Sitten olisi helppo vaihtaa sinne alle uudet "kuviot" kun ei enää jaksaisi katsella vanhoja. Esim. suikero tapettia riittäisi muuttamaan keittiön ilmeen kokonaan, halvalla... Hmm. Pitääpä vielä miettiä.
Toinen vaihtoehto olisi vaalea himmennetty mattalasi, josta se himmennys jätettäisiin seinää vasten ettei se likaantuisi. Lasin taakse voisi laittaa esim loisteputkia pari kappaletta, ja siten valaista keittiön työtasot.
Jotenkin tökkii ajatus laatoituksesta tai laudoituksesta kun voisi tehdä ihan mitä vaan! :) ...Me laitetaan sitten lopuksi kuitenkin ne tavanomaiset laatat... äh.
Toinen vaihtoehto olisi vaalea himmennetty mattalasi, josta se himmennys jätettäisiin seinää vasten ettei se likaantuisi. Lasin taakse voisi laittaa esim loisteputkia pari kappaletta, ja siten valaista keittiön työtasot.
Jotenkin tökkii ajatus laatoituksesta tai laudoituksesta kun voisi tehdä ihan mitä vaan! :) ...Me laitetaan sitten lopuksi kuitenkin ne tavanomaiset laatat... äh.
Nyt kun keittiö asiaa on tässä pohdittu niin yksi suunnitelma ja toive kyökille olis, että mahdollisimman vähän jokapäiväisessä käytössä olevia astioita ym olisi alakaapeissa, hhmmm miten se sitten toteutunee. Oma toiveeni ei ole keittiö, jossa pöytien pinnat loistaa tyhjyyttään vaan kaikki saa olla näkyvillä ja mieluiten helposti saatavilla. Avohyllyjä kait ja sen sellaista. Meillä kokataan jatkuvalla syötöllä eikä astioiden kaappeihin piilottaminen ole kovinkaan tarpeellista saati sitten järkevää. Meidän perheessä asuu pitkiä ihmisiä, äiti 173cm ja pojista 2 jo pidempiä kuin äippä eli 192cm ja 175cm ja kaksi lissää kasvamassa pian äidistä ohi (koira vaan on lyhyt tappi, mutta tuskin kyökissä muuta puuhaa kun syö pöydän alta ja kupistansa) Senkin puoleen alakaappeihin ryömiminen saa ärtymystä kaikilla aikaan. Tiskarikin kokeillaan laittaa lattian rajasta ylemmäs, jospa tuo putkiasentaja velipoika sen homman hoitelis.
-
romeo
Itse asiassa tuo Ikea keittiö ei laadullisesti ole ollenkaan hullumpi. Sarana ja muut ratkaisut on parempia kuin monissa muissa puljuissa. Laitettiin kylppäriin täysin uudet kaapit lavuaareineen, niin olikohan 800 euroa.pakoistinen kirjoitti:Lisäkaneetti tähän väliin vielä - piirtelimme ruudukkoa hyväksi käyttäen keittiön kaapistojen paikat muutaman sentin tarkkuudella. Käytimme laskelmissa Ikean kaapistoja, ovia, lavuaareja ja keittotasoa. Asennustöille ei laskettu hintaa koska ne tulisi tehtyä varmasti itse.
Yllättävää kyllä kokonaishintaa Ikea-köökille tulisi vain reilut 1100 euroa. Mielestäni aika kohtuullinen hinta, kun kukaan ei kovin hirveästi edes hauku Ikeaa.
Mutta lisäkysymys vielä: oletteko kokeilleet korvata keittiön seinälaatoituksen jollakin muulla ratkaisuilla? Meillä tuli mieleen liuskekivi, lasilevy ja monta muuta vaihtoehtoa.
-
Harry
Meillä on vielä keittiöremontti vuoden tai kahden päässä, riippuu monesta eri asiasta. Mitään valmiita keittiökaappeja en ole mistään ostamassa, vaan menemme tekemään ne itse sukulaisen puusepänliikkeeseen. Tälläiset suhteet kannattaa käyttää hyväksi, säästää pitkän pennin ja saa mieleisensä...massiivipuusta.
OT: Meillä remppaa on tehty kokoajan tyyliin, itse tehdään kaikki. Sähkömies löytyy naapurista ja kerran on ulkopuolista putkimiestä tarvittu. Oma ideani tälläisen vanhan talon ostossa olikin se, että kaikki mahdollinen täytyy tehdä itse, muuten vierasvoimaa käyttämällä remppa tulee kalliimmaksi kuin uuden talon rakentaminen.
P.S: En missään nimessä tuomitse ketään rakennusliikkeitä käyttäviä, on jokaisen oma asia mihin rahansa laittaa! Tämä idealogia on täysin tähän meidän taloon. Vanhoja Rintamamiestaloja kannattaa säästää ja korjata, mutta ei niissä välttämättä tarvitse noudattaa sitä -50 luvun koodia...käytännöllisiä kompromissejakin löytyy. Meidän talossa tehdään muutamassa asiassa kompromisseja, perusajatus kuitenkin toivottavasti säilyttäen.
OT: Meillä remppaa on tehty kokoajan tyyliin, itse tehdään kaikki. Sähkömies löytyy naapurista ja kerran on ulkopuolista putkimiestä tarvittu. Oma ideani tälläisen vanhan talon ostossa olikin se, että kaikki mahdollinen täytyy tehdä itse, muuten vierasvoimaa käyttämällä remppa tulee kalliimmaksi kuin uuden talon rakentaminen.
P.S: En missään nimessä tuomitse ketään rakennusliikkeitä käyttäviä, on jokaisen oma asia mihin rahansa laittaa! Tämä idealogia on täysin tähän meidän taloon. Vanhoja Rintamamiestaloja kannattaa säästää ja korjata, mutta ei niissä välttämättä tarvitse noudattaa sitä -50 luvun koodia...käytännöllisiä kompromissejakin löytyy. Meidän talossa tehdään muutamassa asiassa kompromisseja, perusajatus kuitenkin toivottavasti säilyttäen.
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Juu meillä menee homma justinsa näin, eli about puolet vanhaa ja puolet uutta. Molemmista otetaan mukaan meille parhaiten sopivat ratkaisut. Itse tehdään melkein kaikki. Jos olisi aikaa enemmän, tehtäisiin itse aivan joka ikinen juttu.
2,5 kk remppaa takana, ja talo alkaa olla kohta muuttovalmis. Ehkä viikko vielä, ja "jouluksi kotiin"!
2,5 kk remppaa takana, ja talo alkaa olla kohta muuttovalmis. Ehkä viikko vielä, ja "jouluksi kotiin"!
Me haettiin ikeasta keittiö viime kesänä. Hintaa tuli muistaakseni reilu 2000 euroa. Meillä on yhteensä 7 alakaappia/laatikostoa, viisi lasiovellista kaappia, viinipullohylly ja kaappi jääkaapin päälle. Otimme ikeasta myös posliinisen ison pesualtaan ja tasot.
Meillä oli aluksi avohyllyt pesualtaan päällä, mutta kyllästyin niihin ja tilasin tilalle kaksi kaappia. Niiden pitäisi tulla ensi viikolla.
Mieheni kasasi kaapit itse ja yhdessä kiinnitimme ne paikoilleen. Ei ollut mikään kovin vaikea tehtävä.
Voisin laittaa kuvia näytille kunhan saadaan ne uudet kaapit kiinnitettyä seinään...
Meillä oli aluksi avohyllyt pesualtaan päällä, mutta kyllästyin niihin ja tilasin tilalle kaksi kaappia. Niiden pitäisi tulla ensi viikolla.
Mieheni kasasi kaapit itse ja yhdessä kiinnitimme ne paikoilleen. Ei ollut mikään kovin vaikea tehtävä.
Voisin laittaa kuvia näytille kunhan saadaan ne uudet kaapit kiinnitettyä seinään...
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Meidän kööki maksoi kokonaisuudessaan (katot, seinät, lattiat, kaapit ja putket) reilun tonnin verran.
Kaapit olivat 50-luvulta ja ne kunnostettiin hyväksi. Jos olisi ostettu kaapistot, niin hintaa olisi tullut vähintään tonni-pari enemmän. Kalleinta keittiössä oli meillä koneet, putket ja tasot (tiski- ja työtasot).
Hinta riippuu varmasti enimmäkseen siitä, miten paljon tekee itse ja kuinka ison keittiön haluaa rakentaa. Meillä on aika pieni kööki.
Kaapit olivat 50-luvulta ja ne kunnostettiin hyväksi. Jos olisi ostettu kaapistot, niin hintaa olisi tullut vähintään tonni-pari enemmän. Kalleinta keittiössä oli meillä koneet, putket ja tasot (tiski- ja työtasot).
Hinta riippuu varmasti enimmäkseen siitä, miten paljon tekee itse ja kuinka ison keittiön haluaa rakentaa. Meillä on aika pieni kööki.
Meillä nikkaroidaan keittiön kaapit itse
Näyttää siltä että kyllä mekin saadaan uppoamaan keittiöön kokonaisuudessaan jotain 2000-3000 euroa koneineen. Laskeskelin että olisimme saaneet Ikeasta keittiön suunnilleen samalla hinnalla kun mitä kaapistojen materiaalit tulevat maksamaan. Toisaalta saadaan talon henkeen sopivat täyspuiset keittiönkalusteet mittatilaustyönä. Koneet eivät myöskään olleet kaikkein edullisimmasta päästä (Miele), mutta halusimme siinäkin panostaa kestävyyteen ja energian säästöön.
Keittiömme on tällä hetkellä juuri työn alla - voin laittaa kuvia sitten kun valmistuupi...
Keittiömme on tällä hetkellä juuri työn alla - voin laittaa kuvia sitten kun valmistuupi...