Olipa sopiva otsikko, joten jatketaan tähän:
Meillä semmoinen tilanne kanssa että ensin tulee sairaan kuumaa, joka sit rupee pikkuhiljaa viilenemään, kunnes suihkun hana on jo täysillä, kuuma puoli siis.
Tutkittuani asiaa, niin huomasin, että jos kuumaa valuttaa oikein hiljaa, se pysyy kuumana, mutta normi suihkupaineella se ei montaa minuuttia kerrallaan kuumana pysy. Putkia seurasin aina pannuun asti (öljylämmitys siis) ja pannun päällä on tämmöinen "turvasäädin" tai mikä lie nimeltään, josta voi säätää 38-65 astetta.
Mutta, veden viiletessä putki on jo ennen tätä hanaa kosketuslämmin, siis kuumavesiputki joka tulee suoraan pannusta.
Tahtookos tämä nyt sanoa, että pannun kuumavesikierukassa on isoja murheita? PALJON kalkkia vai entinen koko laitos? Ajatuksia? Kiitos :)
Kylmää vettä suihkussa!
- maanma
- Moderaattori

Jos sinulla ei ole lämpimän käyttöveden sekoitinta pannuhuoneessa niin laita sellainen, koska muuten käyttöveden lämpö=kattilaveden lämpö kattilavaihtimen korkeudella.Ayrton kirjoitti:Ajatuksia? Kiitos :)
Sekoittimella vartustettu systeemi sekoittaa aluksi mukaan enemmän kylmää, jolloin alussa lämpö pysyy kauemmin kattilassa.
Lisää lämmön "säästöä" saat suihkusuuttimen säästösuuttimella, joita löytyy vakiona ainakin Handgrochen hanoissa. Säästö on parhaimmillaan lähes 50% ilman että sitä juuri huomaa. Tämän jälkeen lämmin riittää kattilasta paljon pidempään ja vesikuluissakin tulee pudotusta paljon. Tätä piti toimivana jopa eräs erittäin nirppis ystäväni joka ei suostu yleensä säästämään missään. Tosin hän sitten osti sen kalliin HGrochen Raindance käsisuuttimen.
(Tämä vastaus liittyy siis tuohon alkuperäiseen kysymykseen).
Sotkeudunpa tähänkin keskusteluun, vaikka tuossa onkin jo hyviä vastauksia. Minulla on kolmessa eri talossa ollut samanlainen ongelma, ja sekoittajahan se silloin on vialla. Ne eivät siis ole niin pitkäikäisiä kuin voisi luulla. Osan malleista voi purkaa ja sitten näkee oikeastaan maalaisjärjelläkin, osaako sen itse vielä kasata, kannattaako ja löytyykö jokin selvä vikakohta, esim. tiivisteet kalkissa. Itse olen kyllä suosiolla viimeksi ostanut uuden, laadukkaan sekoittajan, jolle rehellisen ja kuitillisen putkimiehen asentamana tulee hintaa hieman yli 100€.
Tietysti paikkakuntien vesissäkin voi olla eroja, joillakin paikkakunnilla sieltä tulee seassa kalkkia ja rautaa, joissakin sitten vaikka alkueläimiä.
Sotkeudunpa tähänkin keskusteluun, vaikka tuossa onkin jo hyviä vastauksia. Minulla on kolmessa eri talossa ollut samanlainen ongelma, ja sekoittajahan se silloin on vialla. Ne eivät siis ole niin pitkäikäisiä kuin voisi luulla. Osan malleista voi purkaa ja sitten näkee oikeastaan maalaisjärjelläkin, osaako sen itse vielä kasata, kannattaako ja löytyykö jokin selvä vikakohta, esim. tiivisteet kalkissa. Itse olen kyllä suosiolla viimeksi ostanut uuden, laadukkaan sekoittajan, jolle rehellisen ja kuitillisen putkimiehen asentamana tulee hintaa hieman yli 100€.
Tietysti paikkakuntien vesissäkin voi olla eroja, joillakin paikkakunnilla sieltä tulee seassa kalkkia ja rautaa, joissakin sitten vaikka alkueläimiä.
Viimeksi muokannut artistic, Ma Joulu 24, 2007 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vielä tuli mieleen tuosta veden riittävyydestä, että eihän vanhoissa taloissa aikanaan oletettukaan, että suihkulämmintä vettä tuli kerrallaan kuin korkeintaan muutamia minuutteja. Pesuvesihän laskettiin pesuvatiin, muutama litra per peseytyjä! (Ja vielä aiemmin lämmitettiin padassa). Nykynormit kahden samanaikaisen suihkun käyttömahdollisuudesta alkaen ovat aivan eri juttu. Vanhoissa systeemeissä on täysin normaalia, että suihkutetaan 3-5 minuuttia ja sitten kuunnellaan öljypoltinta, ja sen sammuessa voi seuraava taas suihkuttaa tuon 3-5 minuuttia. Opettaa taloudellista ajatteluakin! Kesällä vettä tulee vähän kauemmin, mutta lämmityskaudella lyhyemmän ajan.
Öljykattilan kyljessä lienee öljynpolttimen termostatti, josta saa nostettua kattilan lämpötilaa. Voisiko olla, että edellinen asuja on kääntänyt sen liian viileälle? Jos pitää kattilaa lämpimämpänä, niin silloin kerrallaan riittää sitä suihkuvettäkin kauemmin. Senkin takia vähän lämpimäpi olisi parempi, ettei sinne pääse legionella.
Öljykattilan kyljessä lienee öljynpolttimen termostatti, josta saa nostettua kattilan lämpötilaa. Voisiko olla, että edellinen asuja on kääntänyt sen liian viileälle? Jos pitää kattilaa lämpimämpänä, niin silloin kerrallaan riittää sitä suihkuvettäkin kauemmin. Senkin takia vähän lämpimäpi olisi parempi, ettei sinne pääse legionella.