Öljypolttimen huolto
-
kämppäkuntoon
- Uusi jäsen
Öljypolttimen huolto
Löytyykö kokemusta öljypolttimen huoltofirmoista? Mitä perushuolto maksaa?
Ajattelin kutsua jonkun ammattimiehen apuun. Pumppu lähtee käymään monta kertaa tunnissa ja käynti on aika äänekästä. Vesikiertoiset patteritkin ovat aika äänekkäät, jos lisää lämpöä eli veden kiertonopeutta ja osa pattereista lämpiää huonosti. Löytyykö apu samoista yrityksistä vai jostain muualta. Pitäisi saada lämmitysjärjestelmä kuntoon ennen pintaremontin tekoa..
Ajattelin kutsua jonkun ammattimiehen apuun. Pumppu lähtee käymään monta kertaa tunnissa ja käynti on aika äänekästä. Vesikiertoiset patteritkin ovat aika äänekkäät, jos lisää lämpöä eli veden kiertonopeutta ja osa pattereista lämpiää huonosti. Löytyykö apu samoista yrityksistä vai jostain muualta. Pitäisi saada lämmitysjärjestelmä kuntoon ennen pintaremontin tekoa..
-
ankkuli
- Jäsen

Re: Öljypolttimen huolto
itsekin tullut juuri askarreltua lämmitysjärjestelmän kanssa. tämmöistä opittiin kantapään kautta:kämppäkuntoon kirjoitti:Löytyykö kokemusta öljypolttimen huoltofirmoista? Mitä perushuolto maksaa?
poltinhuollot ottavat 35-50€ tunti, polttimen huoltoon ja säätöön voi varata semmoisen 100-150€, josta joku määrä menee tarvikkeisiin: suodattimeen, tiivisteisiin, suuttimeen jne. huolto maksaa itsensä takaisin yhdessä talvessa alentuneena öljynkulutuksena.
tarkoitatko pumpun käynnistymisellä polttimen käynnistymistä? tiheyteen vaikuttanee enemmän lämmitysverkoston säätö = lämmön siirtyminen pois kattilasta-> termostaatti käynnistää polttimen.
kunnollinen nuohous tietenkin ensimmäiseksi, ja nuohoojaltakin kannattaa kysyä mielipidettä pannun ja piipun kunnosta. vesikiertoisen patterin ei pitäisi pitää mitään ääntä. olisiko ilmaa järjestelmässä tai verkon paine alhainen? siihen viittaisi myöskin tuo huono lämpiäminen. (kattilan)lämmön lisääminen ei suoraan nosta vedenkiertonopeutta. ilmaamisen voi tehdä itsekin ja oikea (maksimi) paine selviää kattilan tyyppikilvestä.
kilauta keltaisilta sivuilta löytyville ammattilaisille. minusta kannattaa käyttää heitä tontilla tässä järjestyksessä: nuohooja, öljysäiliön tarkastaja, poltinhuoltaja, putkimies. kukin osaa antaa sinulle arvion yhdestä lämmitysjärjestelmän osa-alueesta ja laittaa sen kuntoon. piipun, kattilan ja öljysäiliön kunto kannattaa kartoittaa ennen, kuin tekee mitään suurta päätöstä lämmitysjärjestelmän kunnostamisesta tai kunnostamatta jättämisestä.
lue myös: http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp
Viimeksi muokannut ankkuli, To Marras 22, 2007 17:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- maanma
- Moderaattori

Itse olen täysin eri mieltä. Meillä huoltomies touhusi yli 560euron edestä oma-aloitteisesti. Laitteli tilaamattomia laitteita kyselemättä. Tää oli ihan alussa kun oli just talo ostettu ja öljysäiliö tyhjä.ankkuli kirjoitti:suodattimeen, tiivisteisiin, suuttimeen jne. huolto maksaa itsensä takaisin yhdessä talvessa alentuneena öljynkulutuksena.
Huomautan tässä myös että uusi poltin ei ole kallis. Suodatin antaa toimintavarmuutta. Yli 30v vanhat betoniin upotetut kupariset tuloputket kannattanee vaihtaa, mutta asentaa se putki pannarista säiliöhuoneeseen itse ja jättää kytkeminen sitten asiantuntijalle. Suuttimen vaihto parin vuoden välein riittää yleensä huolloksi. Se maksaa n. 10e. 15-20v jälkeen kannattaa vaihtaa poltin ennemminkin kuin huoltaa vanha.
-
ankkuli
- Jäsen

tuotanuin... eikö tuo nyt ole taas ihan eri juttu? en missään vaiheessa sanonut, että poltin pitäisi huoltaa 500€:lla, tai edes 150€ edestä joka vuosi. vuosia huoltamatta ollut poltin kannattaa huollattaa, ja 150€ tulee takaisin aika pian. sen jälkeen riittää taas pitkään normaali ylläpito.maanma kirjoitti:Itse olen täysin eri mieltä. Meillä huoltomies touhusi yli 560euron edestä oma-aloitteisesti. Laitteli tilaamattomia laitteita kyselemättä. Tää oli ihan alussa kun oli just talo ostettu ja öljysäiliö tyhjä.ankkuli kirjoitti:suodattimeen, tiivisteisiin, suuttimeen jne. huolto maksaa itsensä takaisin yhdessä talvessa alentuneena öljynkulutuksena.
sinun tapauksessa "ammattimies" on tehnyt typeryyksiä, ja ainut oikea vastine olisi ollut jättää maksamatta, ja antaa toopen viedä romut pois ja tuoda uusi poltin. jälkiviisastelua, tiedetään, mutta kumminkin... uusi, taloudellinen ja luotettava poltin maksaa 700-1000€, vähän mallista ja ostopaikasta riippuen, joten kovin kallista remonttia ei ole mieltä tehdä.
Postissa tuli tarjouslappu "polttimen huolto ja säätö sisältäen suuttimen", hinta 105 eur.
Suuttimenhan saa helposti vaihdettua itse samanlaiseen, ja palopään saa sudittua pensselillä puhtaaksi noesta. Puhaltimen siipipyörää voi varovasti sutia puhtaaksi pölystä. Omaan polttimeen pölyä ihmeesti vaan oli kertynyt, vaikka pahimpien pölyhommien aikana poltin oli pois päältä ja pölyltä suojattu. Pölyn kertyminen voi tuhota puhaltimen laakerit jos siipi menee epätasapainoon.
Onko jotain muuta mitä polttimelle voi vielä järkevästi itse tehdä jos esim. kolmen vuoden välein tilaa lisäksi ammattimiehen huoltamaan ja säätämään?
Kattilan nokeentumisesta voinee päätellä jotain polttimen toiminnasta ja palamisen laadusta. Liekin värin perusteella maallikon lienee vaikea tehdä johtopäätöksiä.
Omassa talossa on kaksi vuotta sitten asennettu Termax 17 -kattila ja -93 asennettu Oilon LF1. Poltinta huollettiin kattilanvaihdon yhteydessä ja nyt vaihdoin suuttimen.
Kattilan pohjalle kertyy jonkun verran nokimurua ja seinämät karstoittuvat, puolen vuoden käytön jälkeen nuohoussaalis on enemmän kuin kahvikupillinen nokea, mukilliseen ehkä menisi. Kaksi kertaa vuodessa olen siis tätä nuohonnut.
Nyt nuohouksen jälkeen näyttää kattilan päällä olevaan hormiliitäntään työnnetty savukaasumittari käyntijakson lopussa 130 astetta.
Lämmitys on toiminut ongelmitta, kaikki öljy mitä on tankattu on myös palanut. Polttimen vaihtaminen uudempaan ei välttämättä takaisi parempaa hyötysuhdetta tai vähentäisi nokeentumista.
Vähän sama juttu tuon huollattamisen kanssa, ei ole varma saanko ensi talven öljynkulutuksessa 100 eur säästettyä, jos kutsun huoltomiehen mittaamaan.
Suuttimenhan saa helposti vaihdettua itse samanlaiseen, ja palopään saa sudittua pensselillä puhtaaksi noesta. Puhaltimen siipipyörää voi varovasti sutia puhtaaksi pölystä. Omaan polttimeen pölyä ihmeesti vaan oli kertynyt, vaikka pahimpien pölyhommien aikana poltin oli pois päältä ja pölyltä suojattu. Pölyn kertyminen voi tuhota puhaltimen laakerit jos siipi menee epätasapainoon.
Onko jotain muuta mitä polttimelle voi vielä järkevästi itse tehdä jos esim. kolmen vuoden välein tilaa lisäksi ammattimiehen huoltamaan ja säätämään?
Kattilan nokeentumisesta voinee päätellä jotain polttimen toiminnasta ja palamisen laadusta. Liekin värin perusteella maallikon lienee vaikea tehdä johtopäätöksiä.
Omassa talossa on kaksi vuotta sitten asennettu Termax 17 -kattila ja -93 asennettu Oilon LF1. Poltinta huollettiin kattilanvaihdon yhteydessä ja nyt vaihdoin suuttimen.
Kattilan pohjalle kertyy jonkun verran nokimurua ja seinämät karstoittuvat, puolen vuoden käytön jälkeen nuohoussaalis on enemmän kuin kahvikupillinen nokea, mukilliseen ehkä menisi. Kaksi kertaa vuodessa olen siis tätä nuohonnut.
Nyt nuohouksen jälkeen näyttää kattilan päällä olevaan hormiliitäntään työnnetty savukaasumittari käyntijakson lopussa 130 astetta.
Lämmitys on toiminut ongelmitta, kaikki öljy mitä on tankattu on myös palanut. Polttimen vaihtaminen uudempaan ei välttämättä takaisi parempaa hyötysuhdetta tai vähentäisi nokeentumista.
Vähän sama juttu tuon huollattamisen kanssa, ei ole varma saanko ensi talven öljynkulutuksessa 100 eur säästettyä, jos kutsun huoltomiehen mittaamaan.
- maanma
- Moderaattori

Nokeentumiseen voi vaikuttaa liian pienellä oleva hormiyhteen pelti tai mahdollinen tuloilman pelti, joka pitää olla aina auki.
Käytännössä ainoa mitä voi tehdä on lisätä vähäisessä määrin turbuja, mutta vain jos kattila pysyy normaasti suhteellisen puhtaana.
Olen itse sitä mieltä, että öljykattila kannattaisi nuohota 3-4 krt vuodessa.
Käytännössä ainoa mitä voi tehdä on lisätä vähäisessä määrin turbuja, mutta vain jos kattila pysyy normaasti suhteellisen puhtaana.
Olen itse sitä mieltä, että öljykattila kannattaisi nuohota 3-4 krt vuodessa.
Kattilan päältä menee 100 mm haponkestävä 8 metrin putki suoraan katolle ilman mitään peltejä, matkan varrella on ainoastaan kaksi säädettävää ~45 asteen mutkaa ja niiden välissä T-haara kondenssiveden erottimena.maanma kirjoitti:Nokeentumiseen voi vaikuttaa liian pienellä oleva hormiyhteen pelti tai mahdollinen tuloilman pelti, joka pitää olla aina auki.
Tuloilma tulee ~10*16 cm kanavaa pitkin öljysäiliöhuoneen läpi n. 1,5 metriä, kanavan sisäpäässä 18 cm lautasventtiili, joka on kaksi senttiä auki.
Näin se ilmantulo on ollut järjestettynä jo vuodesta 1975, ja lautasventtiili oli tässä asennossa jo syksyllä 2005 kun viimeksi savukaasuja mitattiin.
Samaa mieltä kattilan nuohoamisesta, varsinkin kun tämä uusi on paljon mukavampi nuohota kuin vanha.
ö-polttimen huolto
Turusta löytyy täys huolto 85 eur. Ja asiallinen sekä mukava palvelu kaupanpäälle. Harvinaista herkkua nykyään.
Öljypoltinhuolto veijalainen hoitaa homman hienosti.
Öljypoltinhuolto veijalainen hoitaa homman hienosti.
Jos tilatessa sanot että ihan perushuolto, jossa vaihdetaan suutin ja säädetään liekki oikeanlaiseksi (varmaankin tehdään automaattisesti suuttimen vaihdon yhteydessä) ja em. putsaukset. Ei kyllä paljon 100e päälle pitäis mennä, mutta voihan sitä tilatessa kysyä mitä em. huolto yleensä maksaa.Pamela kirjoitti:Minkäslainen huolto nyt sitten kannattaisi polttimelle tilata? Ettei käy niin että tilaan vain yleisesti "tsekkauksen & huollon" ja sitten huoltomies kantaa tonnilla tavaraa tupaan? Nimim. ensikertalainen. Polttimessa ei kai ole mitään vikaa, mutta huoltohistoriasta ei ole mitään käsitystä.
-
ankkuli
- Jäsen

no, tuohan lienee jo se perushuolto, vain muiden savukaasuarvojen kuin lämpötilan mittaus puuttuu.jus kirjoitti:Postissa tuli tarjouslappu "polttimen huolto ja säätö sisältäen suuttimen", hinta 105 eur.
...
sitte noihin muihin kommentteihin: mitäpä se huolto siitä paranee, että siitä jollekin maksaa, jos sen on itse jo tehnyt. polttimen huolto maksaa itsensä takaisin, jos vähänkin käyttää järkeä siihen sijoitetun rahamäärän kanssa. eihän kukaan vaihda autoonsakaan ensin itse öljyjä, ja aja sen jälkeen suoraan merkkihuoltoon niitä vaihdattamaan, vai?
75% öljylämmittäjistä ei koske polttimeensa tai kattilaansa edes tikulla, lopuista 75% tekee mitä osaa ja loput tekee vaikkei osaiskaan. itse kuulun valitettavasti viimeiseen ryhmään...
karvas kokemus on osoittanut, ettei mitään korjaus/ parannus/ huolto/ teetätystyötä aloittaessa saa unohtaa mainita erikseen, ettei aio maksaa tilaamattomia asennuksia tai osia. jokaiselle "ammattimiehelle" joutuu remontin alussa vääntämään rautalangasta, ettei laita yhtään osaa tai aikaa kohteeseen, jossei siitä ole neuvoteltu ensin. vähän nuivaa ja aikaaviepää, lisäksi näin saa joskus ikävän asiakkaan maineen, ja kaikkein halvimmat mukavanmiehen hinnat voi jäädä tinkaamatta, mutta säästyypähän kalliilta pakkomyynneiltä. vaihtoehtona on tehdä itse ja säästää. hinnalla millä hyvänsä
tuosta maanma:n nuohousvälistä olen samaa mieltä, useampi kerta vuodessa olisi hyvä, mutta enpä montaa niin ahkeraa öljylämmittäjää tunne. tahtoo se 1krt/vuoteen pakollinen nuohouskin unohtua monelta...