Ilmalämpöpumpun avulla saatava säästö

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Ilmalämpöpumpun avulla saatava säästö

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Minkälaisia kokemuksia teillä on ilmalämpöpumpun tuomasta säästöstä sähkölaskuun? Ajattelin sellaisen ostaa. Lämmistymuotona on suorasähkö ja yksi pönttöuuni on myös. Edellisten asukkaiden vuosikulutus on ollut noin 23000KWh.
Sampo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Ei ole omaa kokemusta,vaikka olen niitä jonkin verran huoltanut ja pari asentanut muille.Olin jo ostamassa tuttavalta kylmäkallelta konetta tännekin mutta sitten muuttui hieman mieli kun tämä lämmin syksy onkin vain jatkunut.Ehkä testaillaan vielä ensi talvi talon ominaisuuksia ilman pumppua kun ollaan asuttu tässä vasta kesästä alkaen.Näillä keleillä ei paljon pumppu pyörisi kuitenkaan koska silloin tällöin poltellaan puuta ja sähköpatterit on vielä levossa yläkertaa,vessaa ja pesuhuonetta lukuunottamatta.

Aivan varmasti pumppu on teille hyvä hankinta kun noinkin paljon sähköä on kulunut.Kannattaa huomioida että vain hinnakkaammissa malleissa on niin korkea hyötysuhde että konetta voi käyttää vielä 15-20 asteen pakkasilla.Yleensähän pumppua ei voi jättää ainoaksi lämmönlähteeksi juuri siitä syystä että ne eivät anna riittävää tehoa kovilla pakkasilla..
Parhaissa tapauksissa sähkönsäästö voi olla jopa 50-60% verrattuna suorasähköpattereihin eli parissa kolmessa vuodessa voi saada kuoletettua kalliimmankin pumpun.Merkeistä Toshiba ja Panasonic sekä kaikista kallein IVT Nordic edustavat tehokkainta ja luotettavinta kärkeä.

Paljon asiaa pumpuista ja niiden kanssa elämisestä: http://www.lampopumput.tk/
Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

Enpä ole asiantuntija ilmalämpöpumppuasioissa,mutta tuskin hyötysuhde on kovin kaksinen enää kun pakkanen alkaa olla tuolla -15,noin niinkuin perstuntumalta :) .
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Vertailutietoa

Viesti Kirjoittaja maanma »

Vertailutietoa löytyy http://www.ilmalampopumput.fi/testi.htm

BTW: KePössä on tällä hetkellä myynnissä IVT490 PILP, jossa varaaja on särki. Jos joku osaa sen vaihtaa niin Joensuussa oli hintaan 50e.
Sampo
Jäsen
Jäsen

Re: Vertailutietoa

maanma kirjoitti:Vertailutietoa löytyy http://www.ilmalampopumput.fi/testi.htm
Tällähetkellä myynnissä olevissa laitteissa on kuitenkin tapahtunut merkittävää kehitystä vasta tämän vuoden syyspuolella,eli tuo testi on valitettavasti vanhentunut aikaa sitten.Siihen ei ole saatu mukaan uusimpia malleja,joissa juuri hyötysuhde on parantunut.Mm. kennostojen pinta-aloja on kasvatettu ja cop-luku on parhaimmillaan reilusti yli viiden.Cop-luvusta voidaan päätellä suoraan hyötysuhde.Esim Toshiba on ilmoittanut että laitetta voidaan käyttää vielä -25 asteen keleillä vaikkakin hyötysuhde silloin on jo melko alhainen mutta "plussan puolella" kuitenkin..Itse en ole seurannut kehitystä enää ainakaan pariin kuukauteen joten en tiedä missä nyt mennään :shock:
maraarni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maraarni »

Toshiban pumppu on ollut käytössä nyt elokuun puolivälistä asti. Aluksi hieman viilennettiin kämppää,nyt se on ollut vielä ainoana lämmityslaitteena. Sijoituspaikaksi valitsin ekan kerroksen verannan, koska lämmityssäästö oli aivainsana. Tuosta paikasta se puhaltaa portaikkoon ylös ja ekaan kerrokseen.

Vesikertolämmitys (öljy) ei ole vielä ollut päällä kuin kellarissa. Tähän päivään asti sähköä on kulunut 258kWh (14.11). Jos nuo testit pitävät paikkaansa niin COP on ollut varmaan yli 4:n tuntumassa keskimäärin, eli suoraan lämmitämällä sähköä olisi arvion mukaan kulunut noin 1000kWh/ 100 litraa öljyä. Yritän seurata kulutusta tämän talven, jolloin selviää oliko turha ostos vai ei.
Sampo
Jäsen
Jäsen

maraarni kirjoitti:Jos nuo testit pitävät paikkaansa niin COP on ollut varmaan yli 4:n tuntumassa keskimäärin, eli suoraan lämmitämällä sähköä olisi arvion mukaan kulunut noin 1000kWh/ 100 litraa öljyä. Yritän seurata kulutusta tämän talven, jolloin selviää oliko turha ostos vai ei.
Niin..en tiedä mikä malli sulla on,mutta näillä keleillä hyötysuhde on tietysti vielä maksimissaan,kun ollaan oltu kovin usein siinä +7 oC tuntumassa täällä etelässä.Ja juuri 7asteen lämpötilassa mitattuna markkinoijat tietysti mieluiten ilmoittavat cop-arvon koska sehän taitaa olla silloin suurin mahdollinen.
Se vaan että tahtoo olla hieman piilossa tuo tieto kun pumppujen mainoksia lukee :o
Ilmoitteletkos tännekin sitten jossain vaiheessa väliaikatietoja,varmaan rintsikkaporukkaakin kiinnostaa.Minulla tosiaan hankinta vielä viivästyy kun täällä on menossa mm. väliseinien purku ja tilanjako tulee alakerrassa aika paljon muuttumaan-niin näkee sitten myöhemmin minne sen masiinan lykkäis kiinni. Ja toisekseen ei viitsikään kiirettä pitää kun tuntuu että enimmäkseen pelkkä hukkalämpö riittää pitämään tämänkin mökin lämpöisenä siihen saakka kunnes ulkolämpötila laskee alle +7 asteen.Siis pakastin,Jk,valaistus,ym.Eikä nuo klapit vielä maksa mitään,välillä on mukavuustulet kamiinassa ja takassa että talon sydän,muuri pysyy peruslämmössä.
Näinhän siinä varmaan meilläkin käy että jossain vaiheessa kun ja jos oikein talvi alkaa niin sähkölasku nousee heti niin paljon että kummasti tulee hoppu taas hankkimaan sitä pumppua :D
Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

Mites sen säästön käy kun pumpulla talvella lämmitetään ja kesällä viilennetään huushollia,onko tietoa?
Kaikkeahan ei kyllä kannata euroissa laskea,ainakin itse olen valmis hieman maksamaan asumismukavuudesta.
Sampo
Jäsen
Jäsen

Jukka68 kirjoitti:Mites sen säästön käy kun pumpulla talvella lämmitetään ja kesällä viilennetään huushollia,onko tietoa?
Kaikkeahan ei kyllä kannata euroissa laskea,ainakin itse olen valmis hieman maksamaan asumismukavuudesta.
Niinpä,kyllä luxuksesta saa maksaakin vähän :)
Nämä uudet pumput toimivat kuitenkin invertteriperiaatteella,vanhojakin ON-OFF-malleja vielä myydään paljon,etenkin halpiskaupoissa.Invertterin ansiosta virrankulutus vaihtelee lämmitys- tai jäähdytystehontarpeen mukaan,ja on pienimmillään vain joitain satoja watteja.Kyllä se loppujen lopuksi säästön puolelle kuitenkin menee vuoden aikana vaikka pitäsi vähän helteitäkin kesäaikaan.
maraarni
Jäsen
Jäsen

Jukka68 kirjoitti:Mites sen säästön käy kun pumpulla talvella lämmitetään ja kesällä viilennetään huushollia,onko tietoa?
Jäähdytys vie vain ottotehon mukaan, lämmityksen hyöty taas on COP luvun mukaan verrainnollinen.

Karkeasti jos 6kk lämmittää (COP ~2.x) ja 2kk viilentää (hyötysuhde 1?) - niin kuinkas paljon sitä hellettä täällä onkaan :? ). Eli lämmityksestä saatua energiahyötyä taitaa olla vaikea hävittää viilennykseen.

Niin ja sehän on toki asumismukavuus asia.

Sampolle, Malli on Toshiban Daisekai joku 10. Se oli kehuttu Norjan testissä. BTW suuritehoisten pumppujen hyötysuhde on huonompi kuin pienien ... eli ei kannata välttämättä ahnehtia.
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

Jukka68 kirjoitti:Enpä ole asiantuntija ilmalämpöpumppuasioissa,mutta tuskin hyötysuhde on kovin kaksinen enää kun pakkanen alkaa olla tuolla -15,noin niinkuin perstuntumalta :) .
Joo-o, mutta montakos tuommoista pakkasvuorokautta täällä Etelä-Suomen läänin alueella mahtaa olla....? Vertaa tuo pienehkö määrä 365 vuorokauteen, jolloin ei voi olla huomaamatta että yli 10 kk vuodesta sillä on käyttöä. Kesällä ainakin itse nauttisin viilennyksestä hellepäivänä tuolla yläkerrassa peltikaton alla....?

Nimim. kyllä minä vielä sen hankin ;)
4684031
Jäsen
Jäsen

Lämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja 4684031 »

Laitoin syyskuussa keskikokoisen "mittupisin", on kuulemma malleista hiljaisin. Ei se sisäyksikkö paljon ääntele, käyttö vaatisi pienen perhdyttämiskurssin, mutta ulkoyksikkö pitää aikamoista jyrinää, varsinkin silloin, kun se vetelee täysillä (-15) Jos vaan mahdollista, niin suosittelisin asennusta irti seinästä.
Minun täytyy varmaan tehdä sille oma teline
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Kumia tai solukumia

Viesti Kirjoittaja maanma »

Enpä ollut tätä ulkoyksikön resonointimelua tullut ajatelleeksi. Betoniin , jos kiinnittää niin varmaan on hiljaisempi.

Toisaalta solukumia kannakkeiden väliin varmaan auttaisi ja useampi kannake.
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Mulla sama juttu oman mitsun kanssa. Pientä matalaa resonointiääntä kuuluu sisälle. Sisälaite on kyllä todella hiljainen. Tosin onneksi asennuspaikka on sellainen, että ääni kuuluu oikeastaan vain alakerran vessaan ja tuulikaappiin. Mutta kannattaa asennusvaiheessa tarkasti miettiä sijoitus, ettei tarvitse harmitella mahdollista meluhaittaa jälkeenpäin. Ja lautaseinään asennus (kuten itselläni) ei varmaankaan ole se paras vaihtoehto.
maraarni
Jäsen
Jäsen

Väliaikatietoa, vielä on lämmitelty pääasiassa pumpulla..

Sähköä on nyt mennyt 797kWh (18.12).
Vastaa Viestiin