Balladin vaihto porin mattiin?
Balladin vaihto porin mattiin?
Olen tässä miettinyt, että kannattaako vaihtaa vanha balladi porin mattiin. Balladi ei lämmitä kuin hyvin vähän jos yhtään. Mikäköhän siihenkin mahtaa olla syynä?
Lämmitettävää tilaa ei olisi kuin n. 40 m2 , joten mitä mieltä olette kannattaako kokeilla vaihtaa tilalle porin matti? Se olisi kyllä vain 80cm korkea, joten onko vaihdossa mitään järkeä?
Tietysti voisihan sitä yrittää etsiä jos jollain olisi myytävänä isompi porin matti.
Lämmitettävää tilaa ei olisi kuin n. 40 m2 , joten mitä mieltä olette kannattaako kokeilla vaihtaa tilalle porin matti? Se olisi kyllä vain 80cm korkea, joten onko vaihdossa mitään järkeä?
Tietysti voisihan sitä yrittää etsiä jos jollain olisi myytävänä isompi porin matti.
-
harnojukka
- Jäsen

Balladin heikkoa lämmitystehoa olen minäkin ihmetellyt. Lieneekö johtuvan siitä, että metallikuoren alla on eristeenä villaa. Näin ainakin muurarin kanssa sitä sinne ohjeiden mukaisesti laitoimme. Villan vuoksi kuori ei kuumene samoin kuin Porim Matissa mutta varmaan se lämpöenergia muutoin siirtyy hiljalleen ja hitaammin huoneilmaan.
En silti suosittele vaihtoa.
En silti suosittele vaihtoa.
Itse katsoin Balladia, mutta onneksi hommasin korkean Porin Matin. Hinta oli kymmenesosan, paremman näköinen ja antaa hyvin lämpöä.
Balladissa on eriste sen takia, että luovuttaisi lämmön hitaammin, eli pieneen huoneeseen varmaan ihan ok. Mutta isossa tilassa Matti toimii varmaan paremmin, kun hetkellinen teho on suurempi. Korkea Matti tosin varaakin jonkin verran (140-160cm korkeat). Meillä ainakin aamulla vielä hieman lämmin jos illalla on polttanut pesällisen. Balladi varmaan antaa tasasempaa lämpöä.
Eikä se Matinkaan kuori polttavan kuumaksi tule.
Balladissa on eriste sen takia, että luovuttaisi lämmön hitaammin, eli pieneen huoneeseen varmaan ihan ok. Mutta isossa tilassa Matti toimii varmaan paremmin, kun hetkellinen teho on suurempi. Korkea Matti tosin varaakin jonkin verran (140-160cm korkeat). Meillä ainakin aamulla vielä hieman lämmin jos illalla on polttanut pesällisen. Balladi varmaan antaa tasasempaa lämpöä.
Eikä se Matinkaan kuori polttavan kuumaksi tule.
-
harnojukka
- Jäsen

Olen kokeillut polttaa vain muutaman pesällisen sekä olen myös useamman pesällisen polttanut. Lämpömittariin on ehkä noin metri matkaa ja olen saanut lämmön nousemaan maksimissaan 2 astetta. kauenpana olevat mittarit eivät ole edes sitä noussut.Ulkolämpötila ei ole silloin ollut edes miinuksella vaan reilusti yli viisi astetta.
Toi yksilö on ainakin ihan susi
Toi yksilö on ainakin ihan susi
Meillä Matti lämmittää näillä keleillä koko keskikerroksen (48m2) + parven (25m2). Täysi pesällinen aamuin ja illoin ja lämpötilana pysyy 20-21. Lasten huoneessa patteri joskus lämmin jos yöllä on ollut kylmä. Eli yllättävän tehokas. Täysi pesällinen tarkoittaa siis 3-4 kuivaa koivuhalkoa (keskikokoista, pituus noin 30cm).harnojukka kirjoitti:Just, asia on aika lähelle niin kuin JJ totesi.
Itse laitoin Balladin kellariin, jossa sen on tarkoitus tulevaisuudessa lämmittää takkahuonetta - tosin ainoaksi lämmönlähteeksi se ei sinne kuitenkaan riittäne. Mutta tuskin Porin Masakaan riittäisi?
140cm korkea ~280kgMajakka kirjoitti:JJ Minkä kokoinen porin matti sinulla on käytössä?
Tällä hetkellä olen jo kallistunut porin mattiin. Tulkaa hakeen toi hökötys täältä pois
Korkein Matti taitaa olla 160cm ~320kg tai jotain sinnepäin (tuollainenkin löytyy autotallista, hyväkuntoinen, odottaa vaan sopivaa sijoituspaikkaa).
Olen ostellut noita aina kun korkea malli on kohdalle sattunut. Molemmat ovat maksaneet 80e kpl.
Tuossa huono kuva Matista:
http://www.rintamamiestalo.fi/Coppermin ... 006029.jpg
Muistaakseni 380kg.Majakka kirjoitti:Nyt tarvii enää keksiä millä saa ton balladin täältä pois sekä millä saa porin matin kannettua sisälle! Tai tarvishan semmoinen ensin jostain löytää...
Mitäköhän toi balladi vois painaa? Mitat on k. 126cm, l. 60cm ja s. 45cm
Matteja kannattaa tiirailla huuto.net:stä.
Pari muistettavaa asiaa Matista:
Korkeita matteja ei pidä kantaa ilman tukea vaakatasossa. Tueksi käy vaikka kaksi kappaletta kakkosnelosia pitkittäin (paarit).
Porin Matti liitetään hormiin alhaalta neliskulmaisella putkella. Jos tuo on huonokuntoinen ostettaessa kannattaa pellistä pokata uusi.
Ennen ostoa kannattaa taskulampulla kurkata sisälle, luukun yläpuoliset kivet ovat aika usein melko huonossa kunnossa. Muutama halkeama ei haittaa mitään, kunhan ei ole kunnon railoja ja murentumaa.
Kansi on avattavissa, jolloin poskikanavien kunto on helppo tarkistaa ja myös nuohota.
Jos väri ei ole kiva tai on huonossa kunnossa, niin teräsharja ja kuumuudenkestävä maali hoitaa homman (tuon meidän Matin olen maalannut ihan mustalla kuumuudenkestävällä sprayllä).
Tuossa kuvassa on Matin alla 8mm paksu teräslevy joka on maalattu mustaksi. Jalat olivat niin pienet, että laatoitus ei tahtonut kestää, tuo tasaa painoa suuremmalle alalle.
http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=252001 sanoo 380kg.Majakka kirjoitti:Mitäköhän toi balladi vois painaa? Mitat on k. 126cm, l. 60cm ja s. 45cm
Mielestäni itsellä oli/on balladi. Itse purin sen atomeiksi ja kannoin osina pihalle (piti saada muovimattokerrokset pois alta). Valuelementit menivät murteelle, vaikka kuinka varovasti yritin purkaa. Eli ei taida enää uskaltaa sisälle kasata. Mutta jotenkin rakenne vaikutti siltä, että sitä ei ole hyvä kokonaisenakaan siirrellä. Koko homma on kasattu peltisen sokkelin päälle.
Tuosta siirrosta, kun on just tullu yksin raahattua tuommoista 80cm Mattia. Liikkuu hyvin kahden puun päällä kun vetää jaloista pikkusen nostaen, 20 cm kerrallaan, selkä suorana ja nosto jaloillaJJ kirjoitti:Korkeita matteja ei pidä kantaa ilman tukea vaakatasossa. Tueksi käy vaikka kaksi kappaletta kakkosnelosia pitkittäin (paarit).Majakka kirjoitti:Nyt tarvii enää keksiä millä saa ton balladin täältä pois sekä millä saa porin matin kannettua sisälle! Tai tarvishan semmoinen ensin jostain löytää...
Mitäköhän toi balladi vois painaa? Mitat on k. 126cm, l. 60cm ja s. 45cm
Rappuset voi olla vaikeita yksinään.. En oo vielä rappusia menny Matin kanssa, koska eteiseen päästyäni tuli mieleen, että on yksi hormi vapaana ja vois sijoittaa tuon yli jääneen Matin tähän huoneeseen (pitää purkaa vaatekomero pois edestä ensiksi). Mutta tuli yli puolta kevyempi Mimmi tuotua lyhyet rappuset ylös silleen, että samat puut rappusia vasten ja Mimmi niiden päälle, ympärille vetotalja ja vinssillä ylös, ei tullu edes hiki
Sivumennen voisi todeta, että näin jälkikäteen ajateltuna tuo mun Matti->Mimmi vaihdos on 100% turha, mutta kun on alottanu niin ei sitä keskenkään jätetä
Kaatuukohan tää koko projekti siihen, ettei mattia saada sisälle! Balladin voisi purkaa ja viedä osissa, mutta tuommoinen korkeampi matti painaa aika paljon.
Meillä on siis tällä hetkellä ulkoportaina semmoiset väliaikaiset viritelmät ja nyt rupesi pelottamaan sortuuko ne alta jos rupeaa niitä pitkin kantamaan.
Onko pienemmistä mateista mihinkään?
Meillä on siis tällä hetkellä ulkoportaina semmoiset väliaikaiset viritelmät ja nyt rupesi pelottamaan sortuuko ne alta jos rupeaa niitä pitkin kantamaan.
Onko pienemmistä mateista mihinkään?
Tuo sanoo, notta 80cm versiolla lämmittää 30-45m³, ei taida ihan riittää 40m²:n huoneeseen.. mutta vaikuttaako siihen sitten se, että tuo on laskettu joskus 40 -luvun rakennusten mukaan, en tiedä 
Samaisesta paikasta näkyy myös Mattien painot, painavin alle 400kg, luulis rappusten kestävän..
Samaisesta paikasta näkyy myös Mattien painot, painavin alle 400kg, luulis rappusten kestävän..