Se ajan henki

Rintamamiestaloista ja muusta
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Slyyda kirjoitti: Tuosta saan sellaisen käsityksen, että mielipiteitä ei saisi esittää? Itsekin tosin esität mielipiteitä, esim. sijainnista "kauas kauas", joten taisin ymmärtää väärin?

Mutta mun mielestä mielipiteet on hyviä vastauksia nekin, vaikka en itse muiden mielipiteiden perusteella yhtäkään päätöstä tee, on se mukava tietää, mitä muut ihmiset ajattelevat. Joskus mielipiteissä ilmenee jokin asia, mitä ei itse tullut/tulisi ajatelleeksi.
Tietty saa esittää mielipiteitä. Itse en halua asua korvessa, mutta tiedostan kyllä että jotkut haluaa. Ja kun täällä on sakkia jotka nimenomaan haluaa sinne korpeen asumaan, niin emmää nyt niille rupea mesomaan että "voi kauheeta, älä muuta sinne korpeen, ihan hirveetä" tai "voi ei, tuu pois sieltä korvesta, ihan kamalaa". :-D

Ja laminaatti tuntuu tosiaan olevan semmoinen asia joka herättää ihan hirveästi tunteita (lähinnä vastaan) :-D

Jos nyt joku haluaa tehdä rintsikastaan tai vanhasta talostaan uuden pakettitalon näköisen, niin mitäpä sitten, siitä vaan. Halusin aiemmissakin viesteissä vaan alleviivata sitä, että jokainen tyylillään.
tiuskis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tiuskis »

Jep jep, vaikka mää oon sitä mieltä, että laminaatti tekee rintsikasta pakettitalon näköisen, jokainen saa tehdä omalle talolleen mitä ikinä keksiikään.

Mutta mitä tulee tuohon "meidän" huuteluun siitä, että perinnettä *erkele ja ajan henki *aatana niin uskon, että tämä kumpuaa jostain historiasta, sota-ajasta ym. jota arvostamme vähän samaan tyyliin kuin sotaveteraaneja = rintamamiehiä. Tai mistä minä tiedän, mutta sosiologian näkökulmasta uskon, että isoäitimme ja isämme työ on jo sinänsä arvostettava (ja ehkä säilyttämisen arvioinen) asia ja tämä joskus kärjistyksiin asti menevä puolustelu johtunee juuriemme syvyydestä. Ehkä. Kulutushysteria ja jatkuva muutos tekee ihmisille tulevaisuudessa sen, että tarve säilyttää korostuu. Ehkä.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

pvalila kirjoitti:Mikä on mielestäsi aitoa, mikä ei? Onko aitoa, että lattiat ovat lautaa mutta keittiö/kosteat tilat kuin uudesta talosta? Onkoa aitoa, että puoli vuosisataa vanhassa talossa on jälkiä vain ensimmäiseltä vuosikymmeneltä ja parilta viime vuodelta, 60-, 70- ja 80-luvut pesty pois? Onko aitoa uusia koko sähköjärjestelmä mutta käyttää vanhoja valokatkaisimia? Ovatko nämä talot niin harvinaisia, että omistajalla on moraalinen velvollisuus lopettaa puolen vuosisadan ajan jatkunut talojen ajanmukaistaminen ja purkaa pois jo tehdyt modifikaatiot?

Pitääkö vaalia talojen teknistä ja kosteusteknillistä toimintatapaa vai päälle näkyviä pinta-asioita?

Itse olen päättänyt jättää ullakkokerroksen alkuperäiseen asuun (tyttöjeni pikku Peppi Pitkätossu -maailmaksi) mutta kaikki muu menee steriilin Ikea-kodin tyyliin.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

(selitykseksi, tuo viimeisin viesti oli keskustelunavaus, joka sitten päätettiin siirtää tähän ketjuun)

Hyvä aloitus, Pvalila, ja riittävän neutraali. Ei tehdä tästä sotaa :-D

Umpitraditionalistina otan ekan puheenvuoron, että päästään laminaattitasoisen keskustelun yli :-)

Minusta ensimmäinen asia tuossa aloituksessa on se, että se silti kuvastaa hiukan liikaakin nykyajattelua - niin hyvässä kuin pahassa. Että kaikki olisikin samaa.

Minusta iässä ja ajassa on se, että ei missään vaiheessa jyrätä koko taloa samaan sapluunaan, vaan annetaan eri osien jäädä eri tilaan. Jo 60-luvultahan koko talo on pitänyt useinkin modernisoida kerralla. Tämä on minusta väärin.

Minusta vanhojen rakennusosien käyttö on aina kannatettavaa, ja se luo taloon ihan toisenlaista tunnelmaa. Ne vanhat valokatkaisijat eivät yhtään häpeä sitä että sähkö tulee MPLM-kaapelia pitkin eika vanhaa tervanarua. Ovien kahvoja voi olla neljältä vuosikymmeneltä, lamppuja kuudelta. Se kaikki on omalla tavallaan aitoa. Ne on kerroksia.

Mä en oikein saa nyt ajatuksen päästä kiinni, ehkä siksi että mä joskus olen kirjoittanut asiasta jo jutun, http://www.sihistin.fi/sihinaa/kunnostusperusteet.html

Toki, kontekstistaan irroitettuna voi sanoa, että minusta on olemassa huonoja, kertakäyttöisiä materiaaleja joita ei yleensäkään pitäisi käyttää rakentamisessa, mutta jos keskusteluun sisällytetään rakentamisen historiaan ja rakennusperintöön liittyviä asioita, niin homma ei olekaan niin yksinkertainen.

Helppo rajanveto on siinä että aito materiaali vanhenee kauniisti, on huollettavissa ja korjattavissa. ja on niin ajaton ja pitkäikäinen ettei sitä edes tarvitse repiä sitten heti seuraavassa huumassa pois.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Itse olen päättänyt jättää ullakkokerroksen alkuperäiseen asuun (tyttöjeni pikku Peppi Pitkätossu -maailmaksi) mutta kaikki muu menee steriilin Ikea-kodin tyyliin.
Mä fundeerasin näitä juttuja parisen vuotta ennen taloprojektin aloittamista ja pääsyin siihen, että jos haluan tätä "Steriiliä Ikea-tyyliä" (jonka saanee toteuttaa muillakin kuin Ikean huonekaluilla:-)), niin rakennan kokonaan uuden talon. Nyt omassa 1800-luvun talossani en lähde ikeoimaan, mutta teen kompromissin esim uusien sähköasennusten (alunalkaen ei ollut ollenkaan sähköjä), WC:n ja kylpyhuoneen (alunalkaen kaivo ja ulkohuussi) kohdalla. Tähän minut pakoittavat jo rakennusmääräyksetkin.

Eli kompromisseja on vaikea välttää ainakin jos on kyse tosi vanhasta talosta. Toki alkuperäiset lankkulattiat ja helmipaneelikatot jäävät paikalleen, mutta saavat pintaansa uutta maalia ja värisävyn, joka ei ole aivan alkuperäinen kaltainen, koska alkuperäisestä minulla ei ole tietoa.

k
sorajewski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sorajewski »

Jaa että feikkiä talossa , kun käyttää laminaattia?

Joo.

Mulla esim.alakerran lattia laattalaminaatti , syystä että lattialämmitys ja
jos se olis oikeata kivilaattaa , olis se pidettävä aikas lämpimänä, että jalka sietäs.
Parketti olis voinut olla vaihtoehto,mutta sitten sen kuvio olis jotain vanhaa lankkua =taaas feikkiä.

seinät kaksataamillistä hirsipaneelia =feikkiä...

samaa ulkoseinät..

tuvan seinissä puolipanelit vahattu antiikkitammivahalla =feikkiä , kun ei raahi tammea ostaa..

Keittiökaapit tummaa mdf----feikkiä...

Vesikatto palahuopaa , paanukuviota , sekin nyt feikkiä, koska olis oikea haapapaanu komiampi..

Vanhaan aikaan hirsiseinät alettiin piiluttamaan suoriksi , että saatais näyttämään kivi- ,tai tiiliseiniltä... feikkiä!!

Kylppärin laattojen kuviota ,kun kattoo , niin sekin on PAINETTUA! Feikkiä!

Eihän ole aina tärkeää , miten asiat ovat , vaan miltä ne myös näyttävät! ?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

sorajewski kirjoitti: Eihän ole aina tärkeää , miten asiat ovat , vaan miltä ne myös näyttävät! ?
Eihän aina ole tärkeätä miltä asiat näyttävät, vaan miltä ne myös tuntuvat! ?
Feikkiä...
sofi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sofi »

Lapsuudessani, ja vielä myöhemminkin, vietin joka kesää ja talvikausiakin Lapin erämaassa, Lemmenjoen kansallispuistossa, Inarinjoen varrella sijainneessa hirsimökissä, jonka isäni ikävä kyllä joitakin vuosia sitten - jo ikäännyttyään - möi.
Se se oli elämää; ei ollut sähköä, puhelinta, töllöä, suihkua, lämmitystä. Sauna vain pirtinposkessa - kiukaalla lämpisi myös asuintila. Pikkutakka, avomallia, oli pirtinkyljessä, siinä valmistuivat pöperöt nokipannuissa ja -kattiloissa. Ei tietä perille: yleensä patikoitiin tai hiihdettiin. Toisinaan rajavartiomiehiltä saattoi saada kyydin mökille parkkipaikalta 12 km:n päästä jokea myöten veneellä, talvella moottorikelkalla, joskus talvisin tarjosivat porokyytiä paljasjalkaiset lappilaiset poromiehet, joista vielä minun lapsuudessani monet puhuivat vain saamea. Heidän muassaan tuli kerreltyä tokkia tarkastamassa ja erotuksia seuraamassa, laavuissa yövyttiin ja joiku soi, pannukahvi porisi tulella. Semmoinen elämänmuoto on nopeasti kadonnut Lapista :(. Onneksi saamenkieltä eivät päättäjät saaneet ankarista yrityksistään huolimati tukahdutetuksi :-).
Mutta kysymykseen: itselläni ei ollut Lapista koskaan kiire pois. Nautin hiljaisuudesta ja askareista (jopa pyykinpesusta joella). eläinten elämää oli mukavaa seurata, kerran vain pelotti oikeasti kun sattui hillasuolla nalle-emo pentuineen vastaan. Aamuisin usein heräsi poronkellojen kalkatukseen kun tokat saapuivat pupeltamaan pihamaan jäkäliä. Jos tuollaisen paikan itselleen vielä joskus saisi..... Siellä sitä olisi onnellisena ja oman onnensa nojassa, jos vaikka tulisi lääkäriin äkkiä asiaa. Lähin kauppakin, kyläpuoti, oli 80 km:n päässä mökistämme, liekö sekään enää pystyssä :(?

Kultavaltauksia oli lapsuusvuosinani joitakin, omilla maillammekin. Oli etelästä saapuneita erakkoja, jotka olivat tulleet jäädäkseen, vuosia tai vuosikymmneniäkin takaperin - tulleet jäädäkseen kirjaimellisesti: kaksi kertaa muistan kuinka tunturinkupeesta törrötti sauvapari - olivat kullankaivajavanhukset jättäneet ne merkeiksi asettuessaan sairastuttuaan viimeisille sijoilleen pakkaseen.
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

taitaa olla meitä moneen tönöön; mikä kullekin sopivaa, mukavaa, hyvännäköistä tai/ja arvoja vastaavaa...

Joo, tietokoneesta emme hevin luovu ja langaton nettiyhteys pitää olla jotta voi piharakennuksen terassilla tehdä hommia :-) ...

...talo on vuodelta 1904, viisi lasta...sähköt, vesijohto porakaivosta ja viemäri....astianpesukonetta en huoli, vesivessaa ei huolita eikä edes sisävessaa, sähköhellaa ei tarvita, digipoxii ei huolita (eikä mikroo tai kahvinkeitintä!), jääkaappi ollaan "naamioitu" tai integroitu, plus hyvä uus ite tehty kellari, ...imuroinnin sijaan luuta heiluu ....lämminvesivaraaja hommattiin kun lapset menivät yläasteelle (suihkutuspaineet kasvoi ja kerran viikossa sauna ei enää riittänyt)...

...on "viimeisen päälle" aurinkokeräimet ja märkätiloissa (sauna ja pesutila) lattialämmitys, samoin työhuoneessa...puulämmitys ja 7 uuninpesää: HAAVEENA ON vähemmän pesiä eli suuntana jonkinlainen keskuslämmitysjärjestelmä...lämpötilamme ovat kyllä vaatimattomia, ehkä 40-50 luvun tyyliin (arviostamme räsymattoja ja villasukkia :) ja lapset (nykyään parinkymmenen molemmin puolin) ovat kyllä ihan samaa maata!

Ihan vilpittömästi tykkään mahdollisuudesta valita hyviä puolia nykyajastamme ja samalla olla tyytyväinen vanhan talon tarjoamiin viihtyisiin (terveellisiin) puitteisiin. Ja kun vähempään tyytyy niin vähemmällä pääsee...

Oma nykyaikainen tuulimylly ois kiva :-D

Koulukoti :-)
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Aika hyvä meininki nimim "koulukoti":lla. Meillä oli alunperin ideana laittaa kompostoiva kuivakäymälä, mutta ideasta luovuttiin kun tajusimme että tontilla on jo viemäriliittymä (ei vaan oltu koskaan vedetty talolle asti). Nyt tulee ihan normaali kunnan vesi+viemäri. Astianpesukonekin kyllä tulee, koska tiskiä tulee nykyään ihan pirusti.

k
sorajewski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sorajewski »

Jaa tämä on ajan henki . . .

no , mitä sillä sitten ymmärretäänkään..

ittekin naapureista vapaaksi tahtoi , nyt ollan enemmän naapureitten kans tekemisis , kuin ennen ikinä , se on tän maaseuvun ihanuus..

kysy , niin keron lissää...

:-) :-)
Vastaa Viestiin