Se ns. elvistely sai ärtymään ja kysymään sen ekan viestin kyssärin. Ei kai olisi pitänyt. Ilmeisen arka aihe kuitenkin
Se ajan henki
Niinpä niin. Huvittaa lukea siitä, kuinka on säilytettävä perinteet ja samalla voi löytää samoista jutuista, niin Gyproccia seinissä uretaanin kaverina, sokkelissa lecaharkkoa. Pystysalaojana Fuksisol levy, salaojina Uponaalin salaojaputket, eikä mitään poltettua savitiiliputkea. Keittiössä on kaikki härpäkkeet sulassa sovussa lattialämmityksen kera, Moccamasterin tiristen kahvinautintoa, kun isäntä surfaa Rintamiestalon keskustelu foorumissa. Saunatiloissa jos jonkinmoiset suihku/ pore hommat, eikä mitään kaasulla lämmittävää vesiboileria, jonka olen joskus nuoruudessa nähnyt RTM talon pesuhuoneessa, oli meinaan edistyksellinen, meikäläinen sai tyytyä padassa lämmitettyyn veteen, kun sen ensin itse kantoi kaivolta ja talvella vesikelkalla vetäen. Lattia oli pirun kylmä ja vetoinen, vesi jäässä, jos jäi astiaan. Niitä sitten sulateltiin padan kuumalla vedellä.
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Oon näköjään päässy melko helpolla ainakin saunomisen osalta pikkupoikana. Vesi tuli letkusta, mikä joskus silloin tällöin aina oli jäässä sopivilla keleillä. Puilla padassa lämmitettiin ja siitä toiseen astiaan sekoitettiin sopivat pesuvedet. Matka saunaan about n. 20 mikä on tosi pitkä matka -35 asteessa pelkkä pyyhe päällä. Pukkari ei nyt hirveen montaa astetta plussan puolella ollut. Eikä tossa mitään ongelmaa ollu. Normaali päivittäinen kuuppapesu tapahtuma. Joskus kylässä olleille kaupunkilaissukulaisille varmasti karmiva kokemus.whiski kirjoitti: meikäläinen sai tyytyä padassa lämmitettyyn veteen, kun sen ensin itse kantoi kaivolta ja talvella vesikelkalla vetäen. Lattia oli pirun kylmä ja vetoinen, vesi jäässä, jos jäi astiaan. Niitä sitten sulateltiin padan kuumalla vedellä.
Ja kolikolla on kääntöpuoli. Mikäs sen mukavampaa kesällä kuin käydä ulkosaunassa
Mä käsitän omalla tahollani sen "ajan hengen säilyttämisen" omalla tavallani.
Mulle ei ole tärkeintä, onko seinissä kipsilevyt (meillä on ja aluksi olin närkästyksissä...) vaan se, että olen ostanut vanhan talon, josta haluan yhtä asiaa: kun töistä tulee väsyneenä kotiin, tulee kodikkaaseen kotiin isolla k:lla, ei mihinkään kälyseen kämppään.
Mulle koti on talon henkeen sopiva sisustus, sisälle astuessa siellä odottaa se vanha puulattia, puuhella, pirtsakat pr-tapetit ja ja puiset kaapit.
Siellä odottaa myös ne tekniikan vempeleet joihin on rahat riittäneet, vesivessa, suihku ja kodinkoneet. Ne kaikki yhdessä tekevät mielen iloiseksi.
Mulle "ajan hengen" rikkomista, mitä en halua kotoani löytyvän, on modernit ratkaisut, melamiini, laminaatti ja liika teknisyys. Peruslaitteet mulle riittävät mainiosti.
Eli ei tekopyhyyttä täälläkään
Asuin vuoden kesäasuttavassa kesämökissä ilman mukavuuksia, sähkö oli kyllä. Niinkin pärjäsi, mutta ei niin ole pakko elää....
Mulle ei ole tärkeintä, onko seinissä kipsilevyt (meillä on ja aluksi olin närkästyksissä...) vaan se, että olen ostanut vanhan talon, josta haluan yhtä asiaa: kun töistä tulee väsyneenä kotiin, tulee kodikkaaseen kotiin isolla k:lla, ei mihinkään kälyseen kämppään.
Mulle koti on talon henkeen sopiva sisustus, sisälle astuessa siellä odottaa se vanha puulattia, puuhella, pirtsakat pr-tapetit ja ja puiset kaapit.
Siellä odottaa myös ne tekniikan vempeleet joihin on rahat riittäneet, vesivessa, suihku ja kodinkoneet. Ne kaikki yhdessä tekevät mielen iloiseksi.
Mulle "ajan hengen" rikkomista, mitä en halua kotoani löytyvän, on modernit ratkaisut, melamiini, laminaatti ja liika teknisyys. Peruslaitteet mulle riittävät mainiosti.
Eli ei tekopyhyyttä täälläkään
Asuin vuoden kesäasuttavassa kesämökissä ilman mukavuuksia, sähkö oli kyllä. Niinkin pärjäsi, mutta ei niin ole pakko elää....
"kahdesta pahasta kannattaa valita molemmat ja kilpailuttaa ne"
-
Ketsuppitahra
- Jäsen

Olen jo jossain aiemmassa viestissä todennut esm noista ikkunoista, että jos on vikaa korjaa, mutta älä odota, että saat säästyneinä sähkön kuluina hintaa ihan pienellä ajalla takasin. Silloin en ehkä viitannut asumismukavuuden lisäykseen (itsellä on n. 87 laitetut ikkunat jotka toimii yhä edelleen täysin hyvin). Mitä tulee kodinkoneisiin, niin jos silloin, kun näitä ruotsalaistaloja, eli rintamiestaloja rakennettiin vähillä rahoilla, olisi ollut nykyajan laitteet saatavilla, niin taatusti olis rakentajat niitä käyttäneet. Myös silloin tuli vähän väliä uusia rakennusratkaisuja, ei toki niin usein kuin nykyään, mutta kuitenkin tuli, esm tiskin kuivauskaapit tuli jossain vaiheessa ja sai heti suosion. Joten ei kannata ihan pilkun tarkkaan yrittää siirtyä pesusoikko kauteen, vaan hyödyntää nykyaikaa, siten kuin se on mahdollista?
Wanha wirttynyt Whiski
Älä ihmeessä. Hienoa että on tälläiset sivut tehty ja joku joka neuvoo ja joku joka haluaa tehdä sitä perinnettä. Mutta sen ylenpalttisen hehkuttamisen ja kehumisen määrätyistä asioista voisi jättää pois, kun kumminkaan ihan sen mukaan ei tehdä ja olla kuin annetaan ymmärtää.jmattis kirjoitti:Nonnih. Nyt on sitten tullut ilmeisesti aika lopettaa perinnerakentamisen puolesta puhuminen ja siirtyä pelkästään uusien materiaalien kannattajaksi.
Voin kuvitella, että noin 50 vuoden kuluttua jossain TALO2000 foorumilla missä käydään remontti keskusteluja jukka/kastellitaloista siitä, että "etkaisähullumeinaamitäälautalattiaasuntalooslaittaa, sehän on pilalla sitte. Tee periteisesti ja laita laminaatti"
Ja vielä. Tän langan tarkoitus ei ollut mollata perinnerakennusta, vaan lähinnä kysellä, että kuinka pitkälle ihmiset todellisuudessa menee siinä. Onko oikeen tosifanaatikkoja vai muuten vaan haluaa tehdä sen ajan tyylillä ja sen ajan näköiseksi
Viimeksi muokannut Kristian, To Marras 08, 2007 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noh noh eipäs otetta hernettä nenään, vaan reippaasti puhaltaen se pois. Kun puhutaan perinnerakentamisesta asumiskäyttöön, niin minä ainakin ymmärrän sen siten, ettei palata pesusoikko kauteen mukavuudessa, vaan otetaan ne nykyajan laitteet hyötykäyttöön, jotka parantaa perheen viihtyvyyttä. Mitä tulee rakennusmateriaaleihin, silloin kun korjataan esm rintamiestaloa esm painovoimaisena ilmanvaihdolla, niin silloin pitää hyödyntää hengittäviä materiaaleja ja huolehtia siitä, ettei tule tehtyä virheratkaisuja (joita tulee aina, valitettavasti). Jätetään esm lateksit pois, käytetään esm öljymaaleja ja muita vastaavia vaihtoehtoja koko rakennuksen rakenteessa.
Juttelin tänään erään arkkitehdin kanssa, joka totesi, että rtm talot on yksi parhaista, jos ei paras rakenneratkaisu Suomen olosuhteissa ja nimenomaan painovoimaisella ilmanvaihdolla. Ei kieltänyt purujen hyvyyttä ja monta muutakin seikkaa tuntui olevan hänen mieleensä. Joten niiltä osin on perinnekorjaaminen aina kannattavaa. Kun taas astian- ja pyykinpesukone on nykyaikaa ja monelle ihan välttämättömiä mukavuuksia. Toki sinä saat halutessasi kantaa vedet sisään ja ulos, käydä huussissa tarpeilla, sekä lämmittää ulkona padassa pyykkivedet ja joenrannassa huuhtomassa ne, jos nykyajan mukavuudet eui istu pirtaasi
Juttelin tänään erään arkkitehdin kanssa, joka totesi, että rtm talot on yksi parhaista, jos ei paras rakenneratkaisu Suomen olosuhteissa ja nimenomaan painovoimaisella ilmanvaihdolla. Ei kieltänyt purujen hyvyyttä ja monta muutakin seikkaa tuntui olevan hänen mieleensä. Joten niiltä osin on perinnekorjaaminen aina kannattavaa. Kun taas astian- ja pyykinpesukone on nykyaikaa ja monelle ihan välttämättömiä mukavuuksia. Toki sinä saat halutessasi kantaa vedet sisään ja ulos, käydä huussissa tarpeilla, sekä lämmittää ulkona padassa pyykkivedet ja joenrannassa huuhtomassa ne, jos nykyajan mukavuudet eui istu pirtaasi
Wanha wirttynyt Whiski
Minä voin hyvin käyttää ja käytänkin nykyajan koneita ja lisää tulee sitä mukaa kun saa tehtyä remonttia ja rahoitusta. En ole se vannoutunut 50-lukulainen, vai annoinko jossain viestissä niin ymmärtää? Jos sen tein, niin olen pahoillani.
Mutta uskon, että ne pahimmat ajan henki remontoijat ja puhujat ovat tulleet suoraan kaikkien mukavuuksien kerrostaloista sitä remonttia tekemään eikä kaikki niistä ole edes ikinä asunut vanhassa talossa. Ja silti ollaan niin olevinaan. Itse olen asunut rintamamiestalossa elämästäni kohta yhteensä 20 vuotta ja ikää ei vielä ole kolmeakymmentä(onneksi) enkä silti tiedä rintamamiestaloista ja siitä ajanhengestä paljon mitään, vaikka jos jonkinmoisessa remontissa mukana ollutkin. On näissä sen verran sitä hienoa "teknolokiaa". Mutta tosiaan jotkut tietävät kaiken sen jälkeen perinnerakentamisesta, kun ovat käyneet kahden viikon kirjekurssin. Työ tekijäänsä opettaa tietenkin joidenkin kohdalla.
Eiköhän se herne nyt tullu jo? Vai mitä mieltä asiasta on whiski
Mutta uskon, että ne pahimmat ajan henki remontoijat ja puhujat ovat tulleet suoraan kaikkien mukavuuksien kerrostaloista sitä remonttia tekemään eikä kaikki niistä ole edes ikinä asunut vanhassa talossa. Ja silti ollaan niin olevinaan. Itse olen asunut rintamamiestalossa elämästäni kohta yhteensä 20 vuotta ja ikää ei vielä ole kolmeakymmentä(onneksi) enkä silti tiedä rintamamiestaloista ja siitä ajanhengestä paljon mitään, vaikka jos jonkinmoisessa remontissa mukana ollutkin. On näissä sen verran sitä hienoa "teknolokiaa". Mutta tosiaan jotkut tietävät kaiken sen jälkeen perinnerakentamisesta, kun ovat käyneet kahden viikon kirjekurssin. Työ tekijäänsä opettaa tietenkin joidenkin kohdalla.
Eiköhän se herne nyt tullu jo? Vai mitä mieltä asiasta on whiski
No ei nyt suuttua kannata jos asioista keskustellaanjmattis kirjoitti:Nonnih. Nyt on sitten tullut ilmeisesti aika lopettaa perinnerakentamisen puolesta puhuminen ja siirtyä pelkästään uusien materiaalien kannattajaksi. Ettei vaan kukaan ärsyyntyisi kun ihan sähköisessä muodossa neuvotaan edes yhdessä paikassa miten vanhan talon ominaisuuksista pidetään huolta.
Enpä usko että ihmiset täällä turhaa hehkuttaa perinnekorjaamisen puolesta. Hyvin moni, toivottavasti, niin tekeekin, tuskin on vain puhetta.Kristian kirjoitti: Mutta sen ylenpalttisen hehkuttamisen ja kehumisen määrätyistä asioista voisi jättää pois, kun kumminkaan ihan sen mukaan ei tehdä ja olla kuin annetaan ymmärtää.
Ja vielä. Tän langan tarkoitus ei ollut mollata perinnerakennusta, vaan lähinnä kysellä, että kuinka pitkälle ihmiset todellisuudessa menee siinä. Onko oikeen tosifanaatikkoja vai muuten vaan haluaa tehdä sen ajan tyylillä ja sen ajan näköiseksi
Ihmetyttää vain miten niin luontevasti yhdistät sen korjaamisen ja kodinkoneet toisiinsa, niin kuin asia olisi niin mustavalkoinen että jos sinulla on kodinkone, et voi taloasi korjata perinteisesti, tai et ainakaan ole tosissasi.
Aloituskysymys olisi kannattanut laittaa vaikka kahteen osaan; Kuka korjaa perinteisesti ja kuka haluaa elää perinteisesti.
Kumpaa siis haluat korostaa, asuinmukavuutta vai korjausmenetelmiä/materiaaleja?
Eikä tarvitse olla tosifanaatikko jos korjaa taloaan siihen vanhaan tyyliin, silloinhan on vain järkevä.
Niinhän sen toisaalta olisi voinut. Mutta kun nämä yhdistää, niin tuleeko siitä se aloituskysymys? En osaa oikein muuttaa ajatuksia kirjaimiksi. (Vähän sama kuin luulee ajatuksissa osaavansa esim. puhua englantia todella hyvin, mutta sitten kun sen suun avaa niin voi sentään.)J&J kirjoitti: Aloituskysymys olisi kannattanut laittaa vaikka kahteen osaan; Kuka korjaa perinteisesti ja kuka haluaa elää perinteisesti.
Mutta toisaalta kun nyt on tullut vastauksia jonkin verran ja ajattelee asiaa enemmän, niin kyse taitaa kumminkin olla enemmänkin sitten kalustamisesta. Perinteisen näköistä kalustamista ei taideta ainakaan keittiön (kodinkoneiden) kohdalla paljoa toteutua, vaikka se muuten olisi vanhan ja arvokkaan näköinen.
Eli remontoidaan perinteisesti ja kalustetaan nykyaikaisesti. Ei tietenkään kaikkea, mutta vaikka ne kodinkoneet nykyaikaiseksi. Ja tässä ei ole mitään väärää eikä pilaa sitä perinnettä?
Ja se on tullut myös selväksi, että ketään ei halua enää elää silloin kuin ennen, vaikka vanhassa talossa asuu, mutta kunnioittaa vain perinteitä remontoinnin ja rakentamisen osalta, ei elämisen. Olen vaan saanut väärän käsityksen lukemistani jutuista joissa painotetaan tosissaan kaikkeen vanhaan liittyvää. Luulisi jo, että eläisikin sen mukaan. Semmoisen käsityksen vain valitettavasti saa välillä. Täytyy opetella lukemisen ymmärtämistä ja lukemaan ärsyyntymättä, kun ketään muu sillä kannalla ollut kuin minä olin jossain viesteissä.
Montahan vihamiestä tämänkin langan takia tuli
Ole vaan ihan rentona, ei tästä mitään vihamiehiä tullut. Joku voi vetäistä jossain keskustelussa herneen nenään vähäksi aikaa, mutta ei sen pahempaa. Aina kun ollaan jotain mieltä, niin joku on eri mieltä, sellaista se vaan on
Keskustelu loppuu aika lyhyeen, jos kaikki on samaa mieltä. Toisaalta täällä on hauska lueskella jotain pitkää keskustelua, joka saa itsekunkin miettimään montaa juttua. Ja kullanarvoisia vinkkejähän täältä löytää. Olisinpa itsekin tullut palstalle aikaisemmin, olisi jääneet laminaatit kauppaan