Puuhella

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
liisa
Jäsen
Jäsen

Puuhella

Viesti Kirjoittaja liisa »

:shock: Meillä on keittiössämme vanha kaunis puuhella, Kotiliesi. Olen hoitanut sitä liesimustalla mutta vaikeuksia on kyllä saada kaikki ruoste pois. Eli ensin olen hinkannut teräsvillalla ruosteen niin hyvin kuin mahdollista pois ja sitten laittanut kunnon kerroksen liesimustaa.Pysyy vähän aikaa siistinä mutta kun on muutaman pesällisen polttanut, alkaa ruoste jälleen tulla esiin. Miten ruoste kannattaisi hioa, ettei se aina tulisi esiin vai onko sen kanssa vain elettävä?
Toinen ongelma on luukut: nyt kromi(?)pinta on osin kulunut, tietääkö kukaan ketään joka entistäisi näitä luukkuja tai keinoja sen tekemiseen itse? Hella tuo tunnelmaa keittiöön, en haluaisi luopua siitä, mutta haluaisin siitä hieman siistimmän näköisen! :)
Irmeli
Jäsen
Jäsen

Kotiliesi

Viesti Kirjoittaja Irmeli »

Itselläni on samantyyppinen upea liesi, jonka pintataso oli kevyesti ruosteinen. Luukut ovat kuitenkin rautaa, nekin liesimustalla käsitellyt.
Käytin liesimustaa pullon ohjeen mukaan eli tököttiä puuvillakankaalle ja
hinkkasin pintoja useaan kertaan ( en hionnut niitä ). Pinta on pysynyt
suhteellisen siistinä käsittelyn jälkeen. En tiedä syytä pinnan nykyiseen
kuntoon, mutta liesimustalla ruosteen poishankaamista voisi ainakin
uudelleen kokeilla.
Irmeli, Somera
liisa
Jäsen
Jäsen

No joo, tuotahan olen tehnyt kolmisen vuotta: se tosiaan auttaa hetken, mutta pikkuhiljaa ruoste tulee esiin :cry: . . Mutta olen tosissani harkinnut ihan kunnon hiomista jotta ruosteen saisi syvemmältä pois ja sen pinnan hoitoa sitten kunnon liesimustakuureilla sopivin väliajoin.
Mutta varsinainen ongelmani olivat nuo luukut: eikö kukaan tosiaan ole entistänyt krominvärisiä hellanluukkujaan? Joko itse tai ammattilaisella? Kaikki vihjeet, niksit ja vinkit otetaan vastaan! :P
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

liisa kirjoitti: Mutta varsinainen ongelmani olivat nuo luukut: eikö kukaan tosiaan ole entistänyt krominvärisiä hellanluukkujaan? Joko itse tai ammattilaisella? Kaikki vihjeet, niksit ja vinkit otetaan vastaan! :P
Mitä tässä yhteydessä tarkoitat entistämisellä? Hiekkapuhallusta ja maalausta vai mitä? Palonkestävää maalia saa kaupasta mustana ja hopean värisenä. Hopean värinen kestää enemmän lämpöä.

Itse yrittäisin maalinpoistoaineella ja kaapimella sekä teräsharjalla.

En muista nähneeni niklattuja/kromin värisiä luukkuja, jossa luukun väri olisi sama kuin esim. vesisäiliön väri.
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kromauksen taitajia löytyy lähes joka kaupungista. Automiehiltä kannattaa kysyä ja halvin/paras paikka löytyy amerikan autojen harrastajilta kysymällä.
hese
Uusi jäsen

Puuhellan luukut - Liisa kyseli

Viesti Kirjoittaja hese »

Mutta varsinainen ongelmani olivat nuo luukut: eikö kukaan tosiaan ole entistänyt krominvärisiä hellanluukkujaan? Joko itse tai ammattilaisella? Kaikki vihjeet, niksit ja vinkit otetaan vastaan! :P

Vanhoissa "Kotiliesi" -merkkisissä puuhelloissa oli kirkkaat - siis kromatut - luukut. Näiden kunnostuksessa omatoiminen hiominen oikealle laatutasolle pinnantasaisuuden suhteen on ammattikromaajien mielestä melko mahdotonta. Näissä luukuissa on erillinen ruuvikiinnitteinen vedin: ruuvaa se irti ja vie kromaajalle, niitä on isommissa kylissä. Autojen entistäjät tietävät "puskuripläkkärinsä" parhaiten.
Alä sorru maalailuun; kirkkaat luukut ovat vanhan hellan eliittiä, terv Hese :lol:
liisa
Jäsen
Jäsen

Kiitos vinkistä! En missään nimessä halunnut maalata luukkuja vaan entistää ne kirkkaiksi (nyt osin tummia läiskiä, kuluneisuutta). Eli nyt vain pitäisi löytää kromaaja. Onko vinkkejä pääkaupunkiseudulla? :roll:
liisa
Jäsen
Jäsen

Vastaan itselleni - ja vielä melko pitkän ajan jälkeen - mutta toivon, että tiedosta on iloa jollekin toiselle:
Luukkujen omatoiminen kunnostaminen on tosiaan lähes mahdotonta jos ne ovat kromia/nikkeliä (= kirkkaat).
Asiaan perehtyneet yritykset putsaavat ja niklaavat (meidän tapauksessamme luukut olivatkin nikkeliä, kiiltää hiukan vähemmän kuin kromi) irrotetut luukut. Esim Amoila, Espoossa (Juvanmalmi). Maksaahan se, mutta ei mahdottomia kuitenkaan...
Vastaa Viestiin