"pilalle" rempatut

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
leenamari
Jäsen
Jäsen

"pilalle" rempatut

Viesti Kirjoittaja leenamari »

Hei vain kaikille,

kävimme eilen lasten kanssa polkupyörä- ja ratasajelulla ja katselin rintsikoita vähän "sillä silmällä". Olin jostain aikaisemmasta ketjusta lukenut Pekan purnausta homepilkullisista ja hilseilevistä maaleista ja kas kummaa, juuri sellaisia oli yllättävän paljon "kyttäys" reissumme varrelle. Sen kummemmin homeisiin ja hilseilyyn takertumatta, tuon esiin toisenkin huomaamani asia, alkuperäisyyden puutteen :!:

Kävelimme kolmella eri kadulla vajaan tunnin ajan ja siihen mahtui monta rintsikkaa. Alkuperäisiä ikkunoita ei ollut kuin muutamassa talossa, lähes kaikissa oli vuoraus uusittu, puuvuorauksia tosin, mutta ei jälkeäkään alkuperäisestä hengestä. Otanta oli niin surkea että aloin jo laskea mineriitit plussaksi. Nekin alkoivat näyttämään kivemmiltä kuin "mukakivat" puuverhoukset kikkailuineen. Tämä vain vahvisti omaa ideaani alkuperäisen tyylin säilyttämisestä. Meillä myös mineriitti, mutta se tulee vaihtumaan vaakapaneeliin kuten talossa on uutenakin ollut ja mieluiten pellavaöljymaalilla maalattuna, ilman krumeluuri-ikkunapieluksia. Ja vanhat ikkunat säilytetään.

Tietysti jokainen tekee tyylillään, mutta ihmettelen kun reittimme varrelle ei sattunut oikeasti YHTÄÄN alkuperäistä tai alkuperäisellä tyylillä tehtyä taloa :( Surkeaa. Tai sit mä oon jämähtäny 50-luvulle enkä ymmärrä nykyaikaa :wink: Korjaus; olipa yksi alkuperäinen, nimittäin naapurimme talo, taitaa olla kuluneisuusasteesta päätellen hyvin alkuperäisessä kuosissaan :wink:

Tämä innoittikin minut kyselemään, onko täällä muita "alkuperäisyys kunniaan"-liikkeen kannattajia kuin minä? No onhan teitä, :cool: ilmoittautukaa :cool:
puuhapete
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Aluperäisyydestä ja vanhan kunnioittamisesta täällä on varmasti monia keskuteluja ja vähän kinastelujakin. Oma töllimme oli alkuperäiskuntoinen ostettaessa ja pyrimme mahdollisuuksien mukaan jatkamaan samoilla linjoilla. Myönnettäköön että laitoimme kuitenkin kipsit seiniin, lienee kuitenkin suurin syntimme:wink:

Ulkoverhous ja ikkunat ovat onneksi hyväkuntoiset joten pientä skrapausta ja maalausta olisi ensi kesänä edessä, muutoin saa jäädä sellaiseksi ulkoa :-D Oletko /ovatko muut huomanneet että onko RM-taloissa nurkkalautoja? Laudoitusta ei tarvitse uusia mutta nurkkakohdista maalit ovat osittain rapisseet pois ja ajettelimme että nurkkalaudoilla voisi pitkittää alkuperäisen laudoituksen elinikää eikä laudat lähtisi päistä pehmenemään (kyseessä hieman limittäin oleva vaakalaudoitus).

Entä minkä värisiä RM-talot yleensä ovat olleet alkuperäisasussaan? Meillä laudoitus on beige/vaaleanruskea (kuitenkin reippaasti tummempi kuin alakuvan talo), sokkeli tumman ruskea ja peltikatto ollut joskus punainen, ihan käypä vaihtoehto uudelleen maalattaessa mutta muutkin alkuperäiset väriyhdistelmät kiinnostavat
Viimeksi muokannut puuhapete, Ma Loka 29, 2007 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Slyyda
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Slyyda »

Mun mökki Kuva on käsittääkseni alkuperäisvärityksessään. Onko tuo beige, en tiedä, silmiin se ottaa ikävästi auringonpaisteessa (heijastaa valoa), kuva otettu kesäiltana etelästä. Ikkunoiden ympärillä ja joissaki muissa paikoissa on tummempi sävy vihreää, ja ikkunankarmit tavallisuudesta ei niin poiketen valkoisia.

Joissakin laudoissa/puuosissa on jotain satunnaisia jämiä ainakin sinistä ja punaista, mutta veikkaisin että ovat uusiokäyttöpuuta. Pihalla on vanhempi tupa, punainen, jonka yhteydessä jotain muita tiloja.

Edit: heijastaa
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

puuhapete kirjoitti:Oletko /ovatko muut huomanneet että onko RM-taloissa nurkkalautoja?
Vaakalaudoituksessa ei ole perinteisesti käsittääkseni nurkkalautoja. Pystylaudoituksessa ne on vähän pakko olla toki osassa ne ovat saman värisiä kuin talo jolloin niitä ei huomaa.

Meillä ei ollut aikaisemmin nurkkalautoja (vaakalaudoitus), mutta lisäsin ne maalauksen yhteydesä, lähinnä vaan siksi, koska vanhat laudat olivat osittain päästä halki ja ajattelin noiden hieman suojaavan niitä.

Meidän alueella kun katsoo niin vaakalaudoitetuista taloista ehkä 60% on nurkkalaudat.

EDIT: Siis meillä vaakalimilaudoitus.
Viimeksi muokannut JJ, Ti Loka 30, 2007 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-MM-V
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A-MM-V »

50-lukulaiseen vaakalimilaudoitukseen ei kuulunut nurkkalautaa. Meillä on vaakaponttilaudoitus ja tässä nurkkalaudat on. Minusta ne voi kuitenkin limilaudoitukseenkin laittaa, ihan suojauksen vuoksi.
EmäntäniOnKonservaattori
Jäsen
Jäsen

Re: "pilalle" rempatut

Viesti Kirjoittaja EmäntäniOnKonservaattori »

leenamari kirjoitti:Tämä innoittikin minut kyselemään, onko täällä muita "alkuperäisyys kunniaan"-liikkeen kannattajia kuin minä? No onhan teitä, :cool: ilmoittautukaa :cool:
Hep! Samoilla linjoilla olen emäntäni kanssa ja erittäin tyytyväisiä ollaan, että löydettiin itsellemme täysin "pilaamaton" yksilö :-D Edellisessä asuinpaikassa (Tampereen Kalkku) kun kävelyllä käytiin, vaikutelma oli ihan samanlainen, kaikki enemmän tai vähemmän "pilattuja"
syrjälä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja syrjälä »

Meidän talossa ei ole erityisesti vanhaa rintamamiestaloperinnettä kunnioitettu aikaisempien omistajien toimesta (esim. ikkunat vaihdettu modernimman mallisiin), eikä meilläkään ole tarkoitus palauttaa taloa vanhaan asuunsa - olkoon sellainen kun on.

Sen sijaan vanhemmillani on maalla talo, jossa kaikin puolin on säilynyt aito 50-luvun henki. Talossa ei ole varsinaista remppaa tehty rakentamisen jälkeen. Siellä on puulämmitys ja kantovesi. Talo on kuitenkin sisältä kohtalaisen siistissä kunnossa ehkä osin siksi, että se oli 20 vuotta tyhjillään 80- ja 90-luvuilla. Olen joskus miettinyt, että olisikohan esim. joku tv-elokuvan kuvausryhmä halukas käyttämään taloa "lavastuksena". Tämä talo on tarkoitus säilyttää alkuperäisessä ulkonäössään - olkoon se meidän suvun lahja Suomen rakennusperinnölle.
kervinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kervinen »

Tähän nurkkalautakeskusteluun haluaisin puuttua sillä minun käsitykseni mukaan alkuperäisen rintamamiestalon ominaispiirteeseen kuuluu ehdottomasti ne rakennus- ja pintamateriaalit mitä on rakennushetkellä sattunut saamaan. Varsinkin jos poistutaan sieltä kultarannikolta vähän syvemmälle periferiaan. Maakunnista löytyy mitä omintakeisimpia aitoja, itse rintamamiesten rakentamia rintamamiestaloja.
Esimerkiksi mikä on ehdoton ainoa oikea kattomateriaali silloin kun huopakatto onkin jo tuota parjattua modernisointia jolla on peitetty alkuperäinen päre?
Tiedän rintamamiestalon jonka alkuperäisasuun kuului ensimmäisen sukupolven mineriitti (se pienilevyinen ja vettä imevä), "kulmalaudat" samasta materiaalista ja pärekatto! Olen tosin nähnyt talosta talvella otetun kuvan vinolaudoituksessa. En tiedä miten kauan talossa asuttiin pelkkä vinolaudoitus ulkovuorina, eli olisiko sittenkin siinä se alkuperäinen asu.
Sama levy on pinnassa vieläkin ja ei luultavasti ole aikojen saatossa muuttunut juuri miksikään, katto on saanut alumiini-aaltopellin jo ennen minun syntymääni, joten talon nykyinen habitus on minulle se alkuperäinen.
En usko että kovin monen alkuperäisarvojen kannattajan silmää tuo poudalla vaalean- ja sateella tummanharmaan laikukas pinta varsinaisesti hivelisi.
Itse olen omastani suunnitellut mineriitin ja sen alaisen, ainakin alareunasta paikoin uudistuskuntoisen vaakalaudoituksen korvaavani tuulensuojalla, kokoseinän rimalaudoituksella ja punamullalla. Eli samaan tapaan kuin alkuperäinenkin filosofia on ollut: niinkuin rahkeet riittää ja omaa silmää miellyttää.
Nurkkalaudat kyllä meinaan laittaa.
Isä, me ei saada unta kun huoneessa sataa.
sinna
Jäsen
Jäsen

Perinteisestä värityksestä

Viesti Kirjoittaja sinna »

Täällä myös yksi puritaani, joka haluaisi säilyttää talon ulkopuolelta(kin) mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa! Ikävä kyllä edellinen ja alkuperäinen ;) omistaja on vaihtanut keskikerroksen ikkunat uusiin. Ollaankin mietitty, että jos joskus on niiin paljon ylimääräistä, että vaihtaisi ne rumat uudet vanhoihin kauniinmpiin.

Muistelen lukeneeni jostain, että rintamamiestalot ovat yleensä olleet vaalean sävyisiä tai puna- tai keltamullalla maalattuja, ikkunat valkoiset (tai seinän sävyä tummemmat?). Muistelen myös, ettei "perinteiseen" tyyliin kuulu, että ikkunoissa olisi kahta eri väristä maalia.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Rakennusapteekin käsikirjassa on joitain rmt-ajan värimalleja, aika vähän ja aika karkeasti yleistäen.

Ikkunavärityksessä on ainakin länsirannikolla ollut paljonkin kaksivärisiä; joko muuten valkoisessa ikkunassa karmin näkyvä siivu punaista, vihreää, ruskeaa, tai puite esim. helmenharmaata tai hailakkaa vihreätä.

Kaupunkitaloissa maali oli kai yleisempää kuin puna/keltamullat, maaseudulla toisinpäin.

Rmt:n perusjuttuihin kuuluu kruusauksien puute, mutta siitäkin on ihan originaaleissa poikkeuksia kun joku isäntä on sattunut ehtimään koristeluihin asti.
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Tuosta kaksivärisyydestä tuli mieleeni, että meillä -53 rakennetussa kerrostalossa oli alkuperäiset ikkunat 2-väriset. Ikkunapokat olivat valkoiset, ja karmin näkyvä osuus oli punainen, kuten parvekkeen kaiteetkin. Eihän tuo nyt tietysti ole rintsikka, mutta saman aikakauden rakennus kuitenkin...

Tunnustan, että meillä on tuollainen "pilalle rempattu" talo. Monet asiat harmittavat, kun on edellinen (alkuperäinen) asukas mennyt tekemään huonoja päätöksiä remontteja tehdessään, mutta niiden kanssa pitää vaan elää, kun rahaa ei ole loputtomiin. Meillä on sellaiset kamalat ruskeat vuonna -80 vaihdetut ikkunat, mitä ei saa avattua lainkaan alakerrassa. Sisäpuolelta ollaan nyt niitä maalailtu valkoisiksi, ehkäpä ensi kesänä jo päästään maalaamaan myös ulkopuolelta..? No, eipä meillä jokatapauksessa ole aikomusta kaikkea palauttaa / pitää alkuperäisessä kunnossa. Sopivasti sekoitellaan eri tyylejä, mutta tottakai koitetaan valita materiaalit yms. niin, etteivät ne vahingoita rakenteita, yms. :wink:
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
Voittola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Voittola »

Täällä ilmoittautuu myös yksi rm-talolainen, joka haluaa ja yrittää pitää talon ulkonäön perinteisen näköisenä. Kiitoksen yrityksen helppoudesta voin antaa edelliselle asukille eli talon rakentaneelle miehelle, joka ei ollut julkisivumuutoksiin hullaantunut omana aikanaan. Oli kiva lukea kommetteja ikkunoiden kaksivärisyydestä, koska itse olemme miettineet Tikkurilan valmiiden värimallien soveltamista ensi kesän maalausurakassa ja ko. malleissahan olisi tarjolla vaihtoehdot kaksivärisiin ikkunoihin.

Mutta sen verran pakko lohkaista aiheeseen liittyen, että vaikka emme tosiaankaan ole puritaanneimmasta päästä niin ilmeisesti ulkopuolisten on helppo saada moinen kuva puheittemme ja talomme perusteella...ei-suomalaisen mieheni vanhemmat vierailivat remonttimme keskellä vklpna ja vaikka ihanan positiivisesti suhtautuvat ainoan poikansa lautakasa-omaisuuteen :wink: , totesivat he kuitenkin hieman huolestuneina kierroksen lopuksi: "Ettekö te nyt jotain modernia voisi tänne tehdä..." :-)
No, toivottavasti pääsevät joskus näkemään valmiinkin talon, niin huomaavat että kyllä sieltä nykyaikaisiakin ratkaisuja tulee löytymään esim. kodin turvalaitteistosta lähtien.
Vastaa Viestiin