Värien valinnan tuskaa

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Olli
Jäsen
Jäsen

Värien valinnan tuskaa

Viesti Kirjoittaja Olli »

Otsikko kertonee kaiken :evil:

Voiko olla hankalampaa hommaa rakentamisessa kuin valita oikeat värit!
Tarkoituksena on laittaa ruokailuhuone ja olohuone uuteen uskoon aivan lattioita myöten.
Sen verran on päätetty, että lattiaan tulee perinteinen lankku, mutta värisävystä ei hajuakaan. Lakan sekaan pitäisi jokin väri keksiä, jotta kuitenkin lankku kuultaisi lakan läpi. Perinteisestä "puhtaasta" pinnasta en kuitenkaan pidä.
Seinille laitetaan puolipaneeli ja yläosaan lasikuitutapetti. Seinien yläosa tulee olemaan erittäin vaalea keltainen ja kattopinta maalarin valkoinen. Nämä siksi, että valoisuutta riittäisi.

Mistä kummasta keksitte sävynne???

EDIT: Jos jollakulla on antaa linkkiä hyviin netissä oleviin kuviin niin ottaisin mieluusti vastaan.
#Ei ole sellaista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi#
Ylänkö
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ylänkö »

Kannattaa miettiä vielä sitä lasikuitutapettia. Se kun on vähän hankalaa vaihtaa, jos joskus kyllästyy.
Kaikkein hienoimmat sisustuskuvat olen löytänyt ulkomaisista sisustuslehdistä, joita saa kioskilta ja kaupasta. Niissä näkee usein upeita lankkulattioita kuvattuna jostain ranskalaisista maalaiskartanoista ja muutakin kivaa. :-)
Lauryn
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lauryn »

Mä olen selannut nettiä, ostanut sisustuslehtiä (ulkomaisia, suomalaiset on liian kliinisiä mun makuun) ja pohtinut mikä itseä miellyttää. Keittiön värimaailma lähti jo olemassa olevasta astiastosta ja ruokailuryhmästä, olohuone alkaa muodostua haluamani tunnelman mukaan ja makuuhuone on vielä harkinnan alla. Kuistin värimaailma lähti kompromissista miehen kanssa ja sitten sisustuslehden yhdestä kuvasta.

Lisäksi pyrin valitsemaan jokaiseen huoneeseen vain pari-kolme väriä, ettei tule liian kirjavaa.

Olen kerännyt ideoita talteen tähän koneelleni ja aina uuden paremman löytyessä korvaan sillä vanhan. Niin se oma juttu muotoutuu ja löytää paikkansa. Kiirehtiä ei siis kannata.
"Se ei oo nainen eikä mikään, jos ei valmistu talo, omin hartiavoimin.."
EmäntäniOnKonservaattori
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja EmäntäniOnKonservaattori »

Melkolailla samanlaisella otsikolla itsekin asiaa kyselin:

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... highlight=

Loppujen lopuks lähdettiin niin "helpolle" linjalle, että otettiin pelkkä Uulan värikartta käteen, valittiin sieltä kaikki mielestämme kivat värit ja sit arvottiin, että mihinkä huoneeseen mitäkin. Ja apuna noi jutut mitä tuossa omassa aiheessani kirjoittelin...

Itsekin ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaa miettiä sitä lasikuitutapettia kerta jos toinenkin (ja sit unohtaa se :wink: )
A-MM-V
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A-MM-V »

Minä lähdin siitä ohjeesta, että pohjoisen puolelle kannattaa valita lämpimiä värejä ja etelän puolelle kylmiä. Selailin kuvastoja ja värikarttoja kyllästymiseen saakka, kunnes yhtäkkiä löytyi sellaiset värit ja tapetit, jotka jotenkin "kolahti".
Maiju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Joo ja sisustuskurssilla sain sellaisen neuvon, että pitäisi harmonian vuoksi olla lämpimissä väreissä myös hieman jotakin kylmää ja toisinpäin ja vihreä kun on kylmä väri niin lämpimissä väreissä kylmän ajaa viherkasvit. Toinen kiva asia mitä siellä opin oli se, että kannattaa tehdä toivekotikansio ja tässä tapauksessahan toivekoti on tietysti se oma talo. Nappaat vaikka kuvan jokaisesta huoneesta ja sitten alat plärätä nettiä ja sisustuslehtiä ja sen jälkeen värinäytteitä jne ja sinne kansioon vaan ideoita. Niitä kun on aikansa plärännyt niin huomaa, että se oma tyyli alkaa kehittyä jos se ei aikaisemmin niin selkeä ole ollut. Sisustusohjelmissahan näkee sitä, että sisustusta ja värimaailmaa rakennetaan jonkun vaikka taulun ympärille. Mun mielestä suurimpia virheitä (?) sisustuksessa on se, että jokaisen huoneen katto ja lattia on eri väriä ja sisustuksen värit eri valööreissä ;) Eli jos valitset tietyt sävyasteet ja pidät mielessä yhtenäisyyden ja jotakin ymmärtää väreistä niin ei voi mennä kovin pieleen.

Netistä löytyy pari sisustusfoorumia missä on kuviakin paljon (http://www.erkkeri.net ja http://www.sisustusfoorumi.fi). Tikkurilalla on se joku ohjelma mihin voi laittaa kuvia ja kokeilla maaleja, tais kuitenkin maksaa jonkin verran. Kodin Ykkösellä on joku "ilmainen" sisustusneuvonta. En tiedä sitten täytyykö jotakin ostaa.

Mun mielestä vaikeinta väreissä on se, että saa talosta yhtenäisen ja eri puulajien yhdistäminen, koska mun mielestä liika on liika "puussa" ja tekee helposti mun makuun levottoman. Ja toisaalta taas sais olla paljon rohkeampi käyttämään värejä. Kun vaan uskaltaa niin harvemmin rohkeitakaan valintoja on joutunut katumaan. Tosin nyt taitaa kyllä meidän uudesta talosta mintun vihreä-oranssi yhdistelmä lähteä ;)
Vastaa Viestiin