Koneellisen ilmanvaihtokoneen asentaminen vanhaan taloon

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Meillä on koneellinen ilmanvaihto ja viime talvi lämmitettiin pelkällä takalla ja hellalla. Kahdessa huoneessa on lisäksi pienet patterit. samoin kuin sauna - pesuhuone - apukeittiö niissä lattialämmitys ja hyvin pelasi.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Remppa-pappa
Jäsen
Jäsen

A&M

Viesti Kirjoittaja Remppa-pappa »

Anne&Markku kirjoitti:Kuinka tuo koneellinen poisto voi toimia kun talossa on 100% puulämmitys......? Ei tule meille ikinä.
Ei rintsikassa ole koskaan ollut oikeasti koneellista poistoa..
Markku
Kiitos tiedosta ja vankasta päättäväisyydestä... Kai sentään myös olemme yhtämieltä siitä että lentomatkustaminen on syntiä koska ennen ko vehkeen keksimistä jo mentiin jalan? :idea:

Miten tuo koneellinen ilmanvaihto nyt puulämmityksen pilaa? Kait se takkakytkin siinä vekottimessa ihan syystä on...
"Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä."
Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

Anne&Markku kirjoitti:Kuinka tuo koneellinen poisto voi toimia kun talossa on 100% puulämmitys......?
Minä käsitin, että Remppa-papalle on tulossa koneellinen iv, eli sekä tulo että poisto koneellinen. Kun pelit on säädetty, toimiihan se.
Haapamies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Haapamies »

Juu itsellä on koneellinen ilmanvaihto ja 100 % puulämpö .... (no rehellisyyden nimissä on yksi todella pieni patteri varalla mutta harvoin siis todella harvoin käytössä) .....
Talon Neliöt noin 85 neliö + Alakerta puolet lämmintä (remontoitu 2009) ja puolet viileää. + Vintti (Kylmä)
Pösön kulutus: Kuva
Rellun kulutus: Kuva
mvaatain
Uusi jäsen

Hormin käyttäminen

Viesti Kirjoittaja mvaatain »

Meillä on suunnittelussa koneellinen ilmanvaihto (lto). Ilmanvaihtolaite tulisi kellariin ja poistoon on harkittu putkiettua hormia. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein niin rakennusmääräyksissä on määritelty että poistoputken suun ja tulisijan hormin (2 krs. takka) etäisyys pitäisi olla vähintään metrin. Toinen vaihtoehto olisi pukata jäteilma kellarin seinän läpi pihalle muttta tämäkin on rakennusmääräyksissä kielletty mikäli poistoilma sisältää WC:n, kylpyhuoneen tms. ns. likaisen tilan ilmaa.
Miten olette ratkaisseet ko. ongelman?
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Re: Hormin käyttäminen

Viesti Kirjoittaja maanma »

mvaatain kirjoitti:Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein niin rakennusmääräyksissä on määritelty että poistoputken suun ja tulisijan hormin (2 krs. takka) etäisyys pitäisi olla vähintään metrin.
Mistä tieto on peräisin?

Itse ratkaisin jatkamalla jompaa kumpaa metrin katolla ylöspäin tai ottamalla IV koneelta tulolle sivu-ulosoton savupiipun kyljestä.
pastorius
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pastorius »

mvaatain kirjoitti:Meillä on suunnittelussa koneellinen ilmanvaihto (lto). Ilmanvaihtolaite tulisi kellariin ja poistoon on harkittu putkiettua hormia. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein niin rakennusmääräyksissä on määritelty että poistoputken suun ja tulisijan hormin (2 krs. takka) etäisyys pitäisi olla vähintään metrin. Toinen vaihtoehto olisi pukata jäteilma kellarin seinän läpi pihalle muttta tämäkin on rakennusmääräyksissä kielletty mikäli poistoilma sisältää WC:n, kylpyhuoneen tms. ns. likaisen tilan ilmaa.
Miten olette ratkaisseet ko. ongelman?
Minä en käyttänyt vanhoja hormeja vaan rakensin muurin viereen alhaalta ylös ulottuvan huoltokuilun, jossa putket menevät (kuten myös sähköt ja muut kaapelit). Poistolle puhkaisin reiän kattoon reilun metrin päähän piipusta
mvaatain
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja mvaatain »

maanma kirjoitti:Mistä tieto on peräisin?
Valvojalta sekä tuolta...
D2 SUOMEN RAKENTAMISMÄÄRÄYSKOKOELMA
Rakennusten sisäilmasto ja ilmanvaihto Määräykset ja ohjeet 2003
http://www.finlex.fi/data/normit/1921-D2s.pdf
Sivu 10, taulukko 5
"Tuuletusviemärin ja savupiipun aukosta etäisyys 1m"
maanma kirjoitti: Itse ratkaisin jatkamalla jompaa kumpaa metrin katolla ylöspäin tai ottamalla IV koneelta tulolle sivu-ulosoton savupiipun kyljestä.
Jotain tällaista olen kaavaillut
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

"nämä määräykset ja ohjeet koskevat uuden rakennuksen sisäilmastoa ja ilmanvaihtoa"

Tuossa dokumentissahan jäteilmalaitteella käsitetään myös painovoimaisen ilmanvaihdon poistoa - ja ohjeen mukaan myös sen tulee olla metrin etäisyydellä piipusta.. mitenkäs se rintsikassa toteutetaan ?? Ja muutenkin paperissa esiintyy sellaisia etäisyyksiä, ettei ainakaan meidän rakennuksessa ole toteutettavissa.

Eli kyllähän noita ohjeita aina vanhassa talossa joutuu jonkun verran soveltamaan - ja sallittu soveltamisen määrä selviää paikallisilta viranomaisilta. Savupiipun ollessa kyseessä lähtisin utelemaan palotarkastajalta.. ja kyllähän nuo varmasti rakennusvirastossakin osaavat neuvoa
peukalo keskellä kämmentä...
MP-28
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MP-28 »

Olen myös harkinnut koneellista ilmanvaihtoa IV-koneella. Osaisiko joku kertoa, miten homma toimii? Olen ymmärtänyt, että IV kone kierrättää osan ilmasta tilanteen mukaan. Miten tässä tapauksessa WC:n ja kylpyhuoneen tuoksuva/kostea ilma kiertää, sekoittuuko koko talon sisäilmaan? Entä kuinka haitallista on säätää ilmanvaihto lievästi ylipaineiseksi vetoisuuden vahentämiseksi?
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Ylipainetta vältetään siksi, että silloin lämmin ilma tunkeutuu ulkopinnan epätiiveysrakojen kautta kylmiin rakenteisiin ja aiheuttaa kosteutta siellä.
nelssoni
Jäsen
Jäsen

Faktaa iv-koneesta

Viesti Kirjoittaja nelssoni »

Ei "likaista" ilmaa saa kierrättää ollenkaan taloon iv- koneella eikä se koneissa ole edes mahdollista.

Kone kierrättää poistoilman talteenoton kautta (kenno Tai kiekko) ja ottaa siitä lämmön talteen ja poistaa viilentyneen ilman ulos. Sitten ulkoilma lämmitetään talteenotolla. Ja koska talteenoton hyötysuhde on noin 50-70 prosenttia riippuen talteenotto tavasta(kiekko parempi) loppu lämmitys tehdään jälkilämmitys patterilla.

Ainoa kierrätys joka koneissa on ollut on takan päälle tuleva kiertoilma putki.
itse en moisesta systeemistä pidä, koska jos takka tuprauttelee jossain vaiheessa sisälle niin savu kiertää koko taloon kanavan kautta.

Pientä sekaantumista saatta talteenotto kiekossa tulla, koska kiekko pyörii koneessa, mutta sekaantuminen on niin älyttömän pieni, että ei todellakaa haittaa pääse muodostumaan... Itse ostin juuri rm- talon elintaso siivellä ja Iv- koneeksi on tulossa vallox-95, joka on tarkoitettu noin 120 neliön taloihin.
Sammypiru
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sammypiru »

Tahtoisin pohdintaa siitä, että riittäisikö ilmanvaihtokone LTO:lla pelkästään yksin lämmittämään talon? Jälkilämmityspatteri tietenkin käytössä.

Ajatuksenani on siis laittaa ilmanvaihtokone vesikiertoisella jälkipatterilla ja ajaa sillä huoneisiin riittävän lämmintä ilmaa, jotta voisin repiä patterit seinistä pois.

edit: Voisiko tuloilman tuoda joissakin tapauksissa alemmas katosta, esimerkiksi nurkkaan tulevalla "ilmanjakalla" tai väliseinän sisällä lähelle lattian rajaa?

Syy tähän kaikkeen on, että patteriputket täyttävät kohta 50v ja voisin ne ottaa pois käytöstä.
nelssoni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nelssoni »

Ei oikeen oo hyvä ratkaasu lämmittää pelkällä iv-koneella, ainakaan omasta mielestäni, koska kone saattaa pysähdellä talteenoton huurtumisen vuoksi, tai ainaski kone joutuu rajoittamaan tuloilmapuhaltimen nopeutta, jos kenno
meinaa jäätyä.

Ja ei normaaleilla ilmamäärillä oikeen saa pidettyä kylmemmillä keleillä tarpeeksi lämpöä torpassa.(':cool:')
HF
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HF »

Sammypiru kirjoitti: Syy tähän kaikkeen on, että patteriputket täyttävät kohta 50v ja voisin ne ottaa pois käytöstä.
Onko putkissa ollut ongelmia? Voivat nimittäin hyvinkin kestää vaikka sata vuotta. Ks. tämä keskustelu
Vastaa Viestiin