Millaiset naapurit teillä on?

Rintamamiestaloista ja muusta
A-MM-V
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A-MM-V »

Minäkin voisin hiukan tarkemmin kertoa naapureistamme. Asumme kaupungissa joten naapurit ovat lähellä ja heitä on paljon. Kaikkia moikataan vähintään, osan kanssa jutellaankin. Tien toisella puolella asuu perhe, jossa on hyvin saman ikäisiä lapsia kuin meillä, joten heidän kanssaan ollaan eniten tekemisissä ja kyläilty puolin ja toisin.

Jehovan todistajia asuu heti aidan toisella puolella, mukava vanhempi pariskunta ja miehen vanha äiti. Tykkäävät lapsista ja juttelevat paljon. Eivät ole uskonnostaan maininneet halaistua sanaa, mutta olen nähnyt heidän kulkevan läheisellä valtakunnansalilla.

Monet naapurit ovat kysyneet "ai te ostitte sen ison talon", vaikka tämän kokoisia taloja on muitakin tällä alueella, ja isompiakin (paritaloja/entisiä kauppoja).
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Meillä on ihan ok naapurit mutta - kuten monessa muussakin pihassa - on naapureilla jättitrampoliinit. Lapset alkoi kesällä parhaimmillaan kello 8 aamulla narisuttaa trampoliineja ja sitä jatkuu yömyöhään. Lisäksi kuuluu melkoista huutoa ja kiljuntaa.
Olen ajatellut että siedän narinaa koska mielestäni trampoliinilla pomppiminen on lapsille todella hyvää liikuntaa ja harrastus. Naperot osaa vetää voltteja jne... Toisaalta olen miettinyt että jos alkavat pikkusenkin valittaa omasta rälläkänsoitostani niin mainitsen ystävällisen sävyyn heidän trampoliineilystään. Naapurit on ehdottaneet tonttien välisen pensasaidan lyhentämistä maata myöten mutta niin kauan kuin niiden lapset ovat tuon ikäisiä en tule suostumaan siihen.

Eräällä suunnalla asuu vanha pappa jonka kanssa ei ole tullut jutusteltua. Mamma sen sijaan tuli kerran vaihtamaan pari sanaa ja vaikutti todella mukavalta. Ihmetteli miksi vaihdoimme taloon katon kun vanha oli kuulemma uusittu pari vuotta sitten. Pappa oli ihmetellyt sitä ja päätellyt että luultavasti halusimme vain vaihtaa väriä. Ei tainnut papalle olla kovin selvää ensinnäkään mitä kuuluu katon vaihtoon ja mitä se maksaa. Entiseen kattoon oli laitettu uuden näköiset lumiesteet joten päättelin papan luulleen lumisesteiden asentajien olleen katon vaihtajia.

Mielessä oli järjestää naapureille juhlat ja tutustua heihin paremmin mutta rempan alkuvaihe oli sen verran kiivas että ei tehnyt mieli kutsua naapureita katselemaan sisälle remponttia ja arvostelemaan sitä - ei edes pihalle. Nyt ajan kuluttua huomaa että ei edes kiinnosta kutsua naapureita kylään. Jotenkin kiva vaihtaa pari sanaa ja morjestaa ohi kulkiessa mutta en näe suurta tarvetta tehdä kauheta yhteistyötä heidän kanssaan.

Meillä juuri tämä yksityisyys ratkaisi talon valinnan. En pidä siitä että tontti on 500 neliöinen ja naapurien välillä on 50cm korkea lauta-aita. Siinä on sitten kiva omalla pihallaan makailla puolialastomana vetämässä bisseä kun naapurin moralisoiva silmä tuijottaa keittiön ikkunasta. Paljon kivempi saunan jälkeen istua kuistille munasillaan ja nauttia kesätuulen tuulahduksesta kun naapuriin ei ole mihinkään suuntaan suoraa näköyhteyttä.
omaantaloon
Jäsen
Jäsen

Kiukun haiduttua..

Viesti Kirjoittaja omaantaloon »

No niin, pahin kiukku on haihtunut =)

Oli vain tuollainen vatutus päivä viikonloppuna. Täytyy kyllä myöntää, että lauantai iltana otti aika pahasti nuppiin (minun puoliso eli tuo hullu mies taas ei ollut moksiskaan).

Sunnuntaina haravoin pihan ja terrorisoin naapuria (tahattomasti) lauleskelulla...tuo mp3 on kyllä paha kapine. Puoliskoni tuli taas kippurassa nauraen koputtamaan olkapäälle kesken haravoinnin. Oli kuulemma Leevi and the leavingsin -Vasara ja nauloja kuulunut talon toiselle puolelle asti... ;) Josko siinä oli kostoa naapureille tarpeeksi, ei ole nimittäin tätä neitiä luoja siunannut lauluäänellä =)

Tuo kyseinen naapuri on ainoa naapuri jonka kanssa ollaan "lähekkäin". Yksi toinen talo pihan perällä metsän takana ja toinen tien toisella puolella. Pihaa meillä yli 2000neliöä joten kyllä tässä mahtuu olemaan ja hyvät korkeat pensaat kiertää pihan ympäri.

Enpäs silti taida läheisyyttä heidän kanssaan hieroa. Saattoi olla penskan keksimä heitto, mutta jotenkin on tullut sellainen mutu että jokin meissä taitaa mättää heille.. No nyt voin ihan oikeasti sanoa, että aivan sama.

Kiitos kommenteista. Kiva oli lukea muiden kokemuksia. Pitää muistaa, että voishan tilanne olla paljon pahemminkin..
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Mitä minulla on kokemuksia naapureista, niin usein tienhoito sitten katkaisee aika monet hyvät suhteet. Toinen on erilaiset nukkuma-ajat! Toinen tykkää touhuta iltamyöhään pihalla ja kavereiden kanssa pistää vähän ääntä elämään, joka on toiselle pelkkää myrkkyä.

Yksi riidan aihe on koneiden käyttö ja lainaus, ikinä ei omasta mielestä saa konetta ehjänä/ tai riittävän hyvällä "kahvituksella" takaisin. Kun vielä otetaan huomioon suomalaisten perussynti, elikä kateus, niin siinähän sitä onkin jo soppa valmis!
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

Huojentavaa

Viesti Kirjoittaja Jokapaikanhöylä »

Olipas kerrassaan huojentavaa lueskella teidän muiden "naapurisuhteista/ubtemuksesta", meilä nimittäin on jäänyt tuo naapureihin tutustelu kokonaan kaiken muun jalkoihin.

Just muuton yhteydessä (vuosi sitten elokuussa) oli kaikki hujanhajanmullinmallin ja kaikki oli pakko saada kiireesti ojennukseen, että voidaan kutsua lähisukulaiset tupareihin... Samalla kertaa saivat yllätyksekseen huomata, että oltiinpa sitte kipastu maistraatissakin :wink:

No, kun mahin muuttoshow oli ohi, oliskin seuraavaksi vuorossa epätoivoinen polttopuidentekosavotta, samaan aikaan opettelu uuden talon tavoille, uusi sekavuorotyö (joka melkein vei järjen ja hengen), yms jo muutaman muunkin mainitsemaa "vastusta". EI vaan jaksanut enää uhrata aikaa ja energiaa mihinkään naapureihin, jotka siinä vaiheessa olivat kaiketi jo vetäneet omat johtopäättelynsä "koppavuudestamme".

Nyt kun on vuosi mennyt, ei enää oikeestaan tee ees mielikään tehdä kummosempaa tuttavuutta heihin. Hyvin ollaan pärjtääy ilmankin... Tosin olisi pakko alkaa selvitteleen muutamia pikkujuttuja, kuten kuusiaidan leikkuuta jne. Osa aidoista on naapurien puolella ojia/rajapyykkejä, osa taas meidän. Kaikki aidat on tosin leikkaamatta ja sekös kummastuttaa hieman...

No, keväällä leikkaamme omamme viimein, mutta entäs ne ojan toisella puolella olevat?

Toivon mukaan tää naapuriasiakin tässä "helpottaa" ajan kanssa, kunhan jaksaa ja joutaa alkaa tutusteleen. Toisaalta taas eipä ole heidänkän suunnalta tullut kyllä minkäänlaisia tutusteluyrityksiä...
"Köyhän pitää osata kaikkea.."

"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."

"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
Slyyda
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Slyyda »

Vois kai tähänkin kirjoitella tässä teetä hörpätessä. Vakavastihan naapureihin ei kannata suhtautua, hyvää viihdettä erillaiset ihmiset ovat.

Ensinnäkin, paikalliset eivät puhu suomea, no siihen minä olen reagoinut siten, että en minäkään ruotsia puhu :-D Muutamia suomea puhuvia poikkeuksia löytyy tietysti.

Ensimmäiset pari-kolme vuotta sai tapella ettei läheinen maanomistaja käyttäisi pihaani puuvarastona. Olisin ehkä antanut luvan siihen, mutta kun ei ikinä kysytty lupaa.

Samainen maanomistaja yritti myöhemmin myydä irtaimistoa pihaltani.

Kukaan naapuri ei ole käynyt kylässä, itse olen joitakin vierailuja tehnyt kun ovat pyytäneet.

Joku naapureista keräsi addressiin nimiä, täällä kuulemma liikkui 10-20 sutta jotka olisi pitänyt saada ampua, eli silloin yli 5-10% Suomen susikannasta, no en ihan uskonut, yhtäkään en ole vielä nähnyt. Naapurien koirat sen sijaan juoksentelevat joskus pihalla.

Jonkin verran naapurisuhteita olen pitänyt yllä yhteen suuntaan, kun siellä on suomea puhuva henkilö, mutta sekin on nyt loppu, haluan kuulemma vain seksiä heidän tyttärensä kanssa.

Rakettien ampumisaikana, eli kahtena kertana vuodessa, lentää pienen metsikön yli raketteja tähän suuntaan, johtuu varmasti tuulen suunnasta.

Minusta kylällä kiertäviä juoruja voi vain arvailla :-D
Tuolla lähempänä kylän keskustaa havaittua: taloa (yksikerroksinen) suuremmalla koneella ajetaan parin sentin lumikerrosta pois :lol:
Monesti olen nähnyt ihmisten menevän kyläilemään autolla ajaen, naapuriin, max. 50 metriä kun ottaa huomioon pihateiden pituudet.

Eräs metsästäjänaapuri, joka ikävä kyllä muutti pois, antoi risuja poltettavaksi ja tuoretta lihaa, olisiko ollut peura tai hirvi, hyvää oli.

Olin muualla muutaman kuukauden ja pyysin yhtä naapuria katsomaan taloni perään, oli etupihalla kaatunut puu taloa vasten ja tullut melkein ikkunasta sisälle, ei mitään ilmoitusta tullut.

Tämmöistä muistui näin äkkiseltään mieleen, en niin tarkasti noita naapureita seuraa, "pitäkööt tunkkinsa" :-D

Edit: Talvella moottorikelkalla naapurit ajelevat pihan läpi ja tekemäni hiihtoladut sileiksi. Pihan läpi ajon sain ainakin viime talvena loppumaan, kun vedin rajalle punaisen narun. Naru oli käyty katkaisemassa, mutta ei kuitenkaan enään tuota läpiajoa tapahtunut, kun vierestäkin, noin viiden metrin päästä, pääsee ihan yhtä hyvin..
whiski
Jäsen
Jäsen

Tuntuu tyyppilisältä ruotsalaiskylältä, jonka asenne on pois täältä, kun et kerran ruotsia puhu :wink: ! Tuo asenne on myös päin vastoin toimiva. Tiedän eräässä kylässä ei ruotsia puhuva asunut pitkään, kun ei kukaan "ymmärtänyt" häntä ja vaikka hän puhui suomea, niin oli liikaa swensoni ja muutti pois.

Tuo naapurisopu on hankala saada toimimaan ja kaikkien kanssa se ei toimi, ei sitten millään ja jonkun kanssa aivan tuosta vaan. Vikaa on useimmiten molemmissa, mutta ei siinä auta vaikka toinen kuinka yrittäisi korjata, niin se ei vain toimi! Tällöin on parempi laiha sopu, kuin lihava riita. Annetaan naapuri olla rauhassa ja yritetään välttää hänen mahdolliset provokaatiot, sillä niitä melko varmasti tulee, jos huomaa, että et ole halukas riitelemään "sovinnolla" :roll: !

Paras oli tänään kuulemani juttu eräästä rivariyhtiöstä, siinä yksi asukas on haastanut jo yli 80% rivarin muista asukkaista oikeuteen ja syitä on kuulemma ollut runsaasti, herja ja kunnianloukkaus on olleet pienimmät.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Terveiset täältä "ruotsalaiskylästä". Ei ole kieliongelmia omassa naapurustossa, tää on aika lailla täysin kaksikielinen kaupunki joka suuntaan. Mä snackaan svenskaa jos siltä tuntuu, inga problem. Kieliriidat on naurettavia, ja kyllä niitä tännekin mahtuu.

Meillä on naapurit vaan kahdella sivustalla, toisten kanssa ollaan tekemisissä, toisten kanssa juurikaan ei. Lainataan työkaluja, keskustellaan etanoista, juodaan bisseä joskus kesäisin yhdessä. Mutta ei kaveerata liikaa, jotenkin ollaan haluttu säilyttää tietty etäisyys. Muutenkaan ei olla ihan samanhenkisiä eli ei meistä parhaita kavereita tulis millään. Riidan aiheita ei ole, mutta jossain vaiheessa tarvii varmaan käynnistää puunkaatokeskustelu, kun moni meidän puu varistaa lehtensä naapureiden pihoille. Mutta sitä odotellessa näin on hyvä.

Muualta muuttaneena pitkään paikkakunnalla asuneet naapurit on korvaamaton yhteyslähde: aina löytyy joku luotettava sähkäri tai putkari tai muita hyödyllisiä yhteyksiä. Viimeksi kesällä salaojituksessa meille toi soraa mies, joka oli aikanaan 50-luvulla tuonut hiekkaa talon pohjaksi kun tätä rakennettiin!
Köyhän on oltava luova.
whiski
Jäsen
Jäsen

Tuo on toimiva asenne. ei liikaa "ystävällisyyttä" , joka taas vaatii naapurilta samaa, ja johon ei ehkä välttämättä ole halukas.

Meikäläinen on varmasti kylähullun maineen saanut. Jonkun naapurin kanssa hyvissä väleissä, toisen ei ollenkaan, ainoa tapaaminen tiehoitokunnan kokous. Yrittäjä kun olen, niin aiheutan kateutta (kun vain tietäisivät, miten piukassa se meikäläisen leipä on? ) :twisted: , niin vahingonilosta kuolisivat nauruun....

Sen olen oppinut vuosien myötä, että autan, kun pyydetään ja lainaan työkaluja kun pyydetään ja välistä pyytämättkin, mutta itse en pyydä lainaksi, enkä pahemmin apuunkaan, vaan revin sitten vaikka yksin perheineni. :evil:
Wanha wirttynyt Whiski

Sammypiru
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sammypiru »

Naapuri1:
Vanhempi naishenkilö, jonka kanssa meillä yhteinen roskis. Taloihimme ajetaan ikäänkuin samasta tienhaarasta ja pieni pala tonttiamme on hänen vieraidensa parkkipaikkana. Ei ole haitannut minua, mutta kun mamma naapurista lähtee, niin raja selvennetään. Leikaan myös tämän mamman ruohot naapuri2:n leikkureilla. Mamma maksaa muuten ton roskiksen tyhjennyksen, ei ainakaan ole tuonut vuoteen laskua siitä. Muutenkin ihan symppis tyyppi, on kutsunu meidät synttäreilleen ja jutelee poikamme kanssa.

Naapuri2:
Lainaa ruohonleikkureitaan, taitaa olla neljä, joista valita. Esitin joskus, että voisin ostaa yhden niistä, kun tuntuu ikävältä lainailla. Vastaus oli, että niin kauan kuin hän tässä asuu, niin kaikkea saa lainata. Arvokkaan konjakkipullon vien aina näin kseän päätteeksi ja sitten se yhdessä juodaan tuossa toukokuun lopussa. Viime kesänä maalasin tämän naapurin katon toisen kaverin kanssa.

Naapuri3:
Juuri ja juuri puheväleissä, ei mitään yhteistä. Talo myynnissä.
Tume_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tume_t »

Slyyda kirjoitti: Ensinnäkin, paikalliset eivät puhu suomea, no siihen minä olen reagoinut siten, että en minäkään ruotsia puhu :-D Muutamia suomea puhuvia poikkeuksia löytyy tietysti.

Naapurien koirat sen sijaan juoksentelevat joskus pihalla.

Minusta kylällä kiertäviä juoruja voi vain arvailla :-D
Heh... täällä on siis muitakin suomalaisia eksynyt tälle ruotsinkieliselle rannikolle. Täällä myös kaikki aloittaa ensiksi ruotsilla puhuttelun, mutta kaupankassat puhuvat minulle aina suomea? Johtuisiko samasta asiasta kuin se että saan aina kaupoissa henkilökohtaista palvelua(myyjä lähtee kulkemaan perässä), ei en kuulu vehemmistöryhmiin enkä ole tummaihoinen minulla on vain täkäläistä normaalia pidempi letti ja käytän nahkatakkia... :lol:

Koirista ei täällä ole harmia, mutta kissan per....

Kun on tuo pitkälettikin enkä tuota ruotsi puhu niin voin vain arvailla mitä juoruja minusta liikkuu.

Mutta asiaan, meillä naapurit ovat ihan ok. Kaikki on käyneet esittäytymässä ja yhden tunsimme jo ennestää. Kaikki viihtyilevät omissa oloissaan, että ei turhaan tuppaa kyläilemään.

Minun ei varmaan tarvi ilmoittaa myöskään erikseen naapureille, että olen poissa kotoa, että voitko katsoa talon perään. Tuossa kesällä tuttavamme olivat kävelyllä ja miettivät ääneen, että olemmeko kotosalla, niin naapurin isäntä oli vaan huikannut pihasta, että olimme lähteneet noin 25min sitten...
mira
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mira »

Mulla on 2 näkyvää naapuria, 1 metsän takana.

Lähin naapuri, jonka kanssa on sitä yhteistä rajaa, on eläkeläispariskunta. Ihan mukavia ovat, aika omissa oloissaan, mutta luulen että seurailevat tarkastikin mitä naapureissa tapahtuu.

Tien toisella puolella nuorehko perhe, sosiaalisia iloisia ihmisiä. Ovat remontoineet oman talonsa aika "valmiiksi" ja ideoita saakin kivasti sieltäpäin. Nyt rakentavat isoa autotallia/verstasta. Reippaita siis.

Metsän takana asuvan naapurin näkee menevän autolla kotiinsa jne.

Luulen, että tässä on jatkossakin hyvä asustaa näillä naapureilla. Toki eläkeläispari jossain kohtaa myy omansa, mutta sen näkee sitten millaisia naapureita saa tilalle.
"kahdesta pahasta kannattaa valita molemmat ja kilpailuttaa ne"
1234
Jäsen
Jäsen

naapurit

Viesti Kirjoittaja 1234 »

naapurissa asuu ihana 75 vuotias mummu yksinään.
käyn kahvilla ja vien postit.
-yökkö-
kbjugg
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kbjugg »

Meillä yksi naapuri, jonka kanssa jaamme porakaivon. Kerran vuodessa hän käy meillä mittarin lukemassa ja maksaa osuutensa sähkölaskusta tältä osin. Mukava eläkeläis mies, en voi moittia. Koiria sanoi pelkäävänsä, joten olemme tarkkana että koira ei mene hänen pihalleen. Onneksi meidän Fia on omalla tontilla pysyvää sorttia. Eripuraa naapurin kanssa ei ole tullut ja toivottavasti ei tule.
kervinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kervinen »

Parhaiten tullaan toimeen vanhan kylän alkuperäisten asukkaitten valitettavasti harvenevan joukon kanssa, alueelle uudisrakentaneet/remontoineet taas tuntuvat kärsivän enemmin siitä että pensasaita on eri korkuinen ja muutenkin piha on "rehevä".

Ehkä pakettitalon pihaan vasta istutettujen puskien kasvamista odotellessa aika sitten käy niin pitkäksi, että jotain tehdäkseen arvostelee sitten muiden toimintaa. Kaupungilta tulikin kehoitus "siistiä" pensasaita, pikaistuksissa nykäisin moottorishan pärisemään ja nyt pari vuotta voikin arvostella pihan istutuksia, ei tarvi enää portin aukosta kuikoilla ennekuin aita on taas tarpeeksi korkea. Kasvaa muuten hirveällä vauhdilla, kevättalvella vedin melkein maata myöten ja kesällä sai jo leikellä polven korkeuteen.

Eipähän tuo muuten minua liikuta, mutta kun mutkan kautta sitten kantautuu kaikenlaisia mielipiteitä ja arveluja omasta talonpidosta/rahatilanteesta niin hiukka väkinäinen hymy huulilla sitä tulee morjesteltua. Kun on vielä keskitytty enempi sisätiloihin, eikä sitä mineriittiä nyt mikään kiire olekaan alas repimään.

Ai niin, lauantaiaamuna oli postilaatikossa aamulehden muassa koiranpaska, lähettäjä oli unohtanut paketoida ja liittää yhteystietonsa. Ei välttämättä naapuri mutta kylä on sellainen pussinpohja että aika rauhassa on saanut olla hulinoinnilta. Jokunen ehdokaskin olisi mielessä mutta turha on sappea kiehuttaa minkään arvelujen perusteella.

Vähä on kateltu jos sattuisi silmään jostain syrjempää joku reilulla tontilla, vaikka entinen pientila tms...
Isä, me ei saada unta kun huoneessa sataa.
Vastaa Viestiin