Öljylämmityksestä sähkö + puulämitykseen
Öljylämmityksestä sähkö + puulämitykseen
Kattila on Högfors Minor 1-6 vuodelta 1960+ varaaja koko ilmeisesti 250 litraa kilvessä tiedot: Matti Eloranta& co tilav. 250/ 35 valm. vuosi 1960.
Nykyisin ollut öljypoltin kiinni ja tarkoitus laittaa varaajaan sähkövastus ja lisäksi polttaa puuta. Oon ihan uusavuton noitten laitteitten kanssa ja kaikki tieto ja vinkit kelpaa.
Kokeilin eilen kuinka pelais yösähköllä ja käänsin polttimen 80 asteeseen kun lämmenny sammutin koko polttimen. 14 tuntia ja varaajassa vesi 60 asteista ja kattila jäähtynyt 20 asteeseen ja pattereissa ei enää kiertäny lämmin vesi, mutta raanasta tuli edelleen lämmintä. Eli ei ilmeisesti pelaa sitten pelkän sähkövastuksen kanssa?
löysin kuvan samanlaisesta pannusta:
http://www.aijaa.com/v.php?i=340664.jpg
Nykyisin ollut öljypoltin kiinni ja tarkoitus laittaa varaajaan sähkövastus ja lisäksi polttaa puuta. Oon ihan uusavuton noitten laitteitten kanssa ja kaikki tieto ja vinkit kelpaa.
Kokeilin eilen kuinka pelais yösähköllä ja käänsin polttimen 80 asteeseen kun lämmenny sammutin koko polttimen. 14 tuntia ja varaajassa vesi 60 asteista ja kattila jäähtynyt 20 asteeseen ja pattereissa ei enää kiertäny lämmin vesi, mutta raanasta tuli edelleen lämmintä. Eli ei ilmeisesti pelaa sitten pelkän sähkövastuksen kanssa?
löysin kuvan samanlaisesta pannusta:
http://www.aijaa.com/v.php?i=340664.jpg
- maanma
- Moderaattori

Ongelmasi on käsittääkseni sähkövatuksen riittämättömyys lämmityskäyttöön.
Sähkövastuksen tehon näet vastuksen yhteyteen liitetystä (tai jossain muualla olevasta) tyyppikilvestä. Tehon määrästä saa viitteitä myös vastuksen suuntaan menevien johtojen määrästä. Sähkön käyttö lämmitykseen vaatii yleensä vähintään 6kW (3kpl 2kW vastuksia), jolloin käyttöveden lämmitykseen ei välttämättä jää yhtään tehoa.
Tyypillisesti yösähkövarauskapasiteetti lähtenee 9kW ylöspäin varaajan koosta riippuen.
Mikä vuosiluku on öljypolttimessa? Tänä päivänä ei kannata käyttää paljo yli 15v vanhoja polttimia, siksi että uudet maksaa vähän ja vanhat kuluttaa paljon.
Sähkövastuksen tehon näet vastuksen yhteyteen liitetystä (tai jossain muualla olevasta) tyyppikilvestä. Tehon määrästä saa viitteitä myös vastuksen suuntaan menevien johtojen määrästä. Sähkön käyttö lämmitykseen vaatii yleensä vähintään 6kW (3kpl 2kW vastuksia), jolloin käyttöveden lämmitykseen ei välttämättä jää yhtään tehoa.
Tyypillisesti yösähkövarauskapasiteetti lähtenee 9kW ylöspäin varaajan koosta riippuen.
Mikä vuosiluku on öljypolttimessa? Tänä päivänä ei kannata käyttää paljo yli 15v vanhoja polttimia, siksi että uudet maksaa vähän ja vanhat kuluttaa paljon.
- rautarunnari
- Jäsen

sanoit, että 250 litraa. Tuo on melko pieni varaaja puulämmitykseen. Itselläni on juuri tuo kuvan minor. Veikkaisin, että öljyllä kannattaa jatkaa tuollaisen järjestelmän kanssa. 250 litraa on ehdottomasti liian pieni puukattilan kanssa poltettavaksi, itsellä on 2000litraa, joka lämpenee yhdellä pesällisellä puita noin 20 astetta. jos poltat pesän puuta, niin paljonko lämpötila nousee ? noin 200 astetta?Kattila on Högfors Minor 1-6 vuodelta 1960+ varaaja koko ilmeisesti 250 litraa kilvessä tiedot: Matti Eloranta& co tilav. 250/ 35 valm. vuosi 1960.
noh. itsellä lämmitysvastukset ovat tuossa vesivaraajassa, 2x6kW, jotka nippa nappa riittävät kovilla pakkasilla (tiedän, talo syö sähköä). käytän niitä päässääntöisesti ja poltan puuta kun on aikaa (ja puuta). Itsellä on latauspumppu kattilan ja pannun välillä, joka kierrättää vettä puukattilassa.
Vakavasti ottaen, jos aiot polttaa puuta, niin hanki kunnon varaaja. tuolla vesitilalla ei vakavasti ottaen kannata puuta polttaa. muutaman klapin kun heittää sisään, niin jo vesi kiehuu yli ! minimi 2000 litraa, suosittelen oman kokemuksen perusteella 3000 litraa.
minor itsessään on perushyvä kattila ja ainakin ariterm oli huuli pyöreänä, kun kerroin, kuinka hyvin se lämmittää. konvektio on 2,2neliömetriä, joka on käsittääkseni vieläkin suht. iso pinta-ala. (konvektio on siis se pinta, jolla lämmön siirtyminen tapahtuu).
jos laitat vastuksen tuohon pannuun, niin muista sulkea kierto tuolle minorille, muuten menee lämpö piipun kautta pihalle. itsellä on latauspumppu ja hanat sitä varten.
jos välttämäti haluaa minoria käyttää tuon vesitilan kanssa, niin ainoa järkevä lämmönlähde on hiili. sitä kun käryttää hiljalleen, niin saattaa pysyä vesi lämpimänä ja talo myös, mutta epäilen että vilu tulee ennen kuin tuon lämmittämisen taidon oppii. hiili hehkuu, vaan ei synnytä liikaa lämpöä.
anyways, joko lämmitystavan muutos tai isompi vesipannu. piste.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Niinpä. Itse varaajan koon haluaisin tietää. Koska tuo systeemi on käsittääkseni tehty nimenomaan puulämmitystä ajatellen. Kaikki talon paperit oon käyny läpi ja niistä ei löytyny varaajasta mitään tietoa. Eli jos talo on alunalkaen ollu puulämmitteinen ( pannu ja varaaja alkuperäisiä ) vai onko v. 1960 jo laitettu öljylämmitystä ja talo ollu alunalkaenkin öljylämmitteinen.
- rautarunnari
- Jäsen

muistelen omalla kohdalla olleen niin, että alkuperältään öljyllä, sitten 80-luvun alussa öljypoltin ja säiliö lempattu mäkeen, säiliön tilalle tuo vesipytty. en huomannut kysyä, mutta epäilisin että on öljyllä tuota minoria meilläkin lämmitetty, vastaavia järjestelmiä olen nähnyt muutamia. Tuo vesitila on juuri sen verran, että se toimii järkevästi öljyllä, mutta ei puulla.
missä sun öljysäiliö sijaitsee ? kävisikö sen tilalle heittää 3kuution vesipytty ? niitä poistetaan aika ajoin kohtuuhintaan, kun rintsikoita muutetaan maalämpöön tms.
itse minor ei ole lainkaan huono kattila, joten jos se ei tule olemaan pääsääntöinen lämmitys, vaan harrastus silloin kun on kotona, niin silloin kannattaa pitää tuo kattila, itse vaihdan arimaxin 35-malliin ihan lämmitystyön helpottamiseksi. 40kw pannu ja varastopesä == 1käynti pannuhuoneessa. (i hope).
H
missä sun öljysäiliö sijaitsee ? kävisikö sen tilalle heittää 3kuution vesipytty ? niitä poistetaan aika ajoin kohtuuhintaan, kun rintsikoita muutetaan maalämpöön tms.
itse minor ei ole lainkaan huono kattila, joten jos se ei tule olemaan pääsääntöinen lämmitys, vaan harrastus silloin kun on kotona, niin silloin kannattaa pitää tuo kattila, itse vaihdan arimaxin 35-malliin ihan lämmitystyön helpottamiseksi. 40kw pannu ja varastopesä == 1käynti pannuhuoneessa. (i hope).
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija