kiitos etukäteen.
sähköremontti rintamamiestaloon
-
tyttö ja talo
- Uusi jäsen
sähköremontti rintamamiestaloon
Hei, onko kenelläkään tietoa sähköremontin kokonaiskustannuksista n.70 neliöiseen rintamamiestaloon, jossa sähköpatterit täytyisi uusia , osa sähköjohdoista vielä alkuperäisiä (alumiinisia,paloturvallisuusriski?) , suunnittelu, työn osuus jne.
kiitos etukäteen.
kiitos etukäteen.
-
tyttö ja talo
- Uusi jäsen
sähköjen uusimisesta..
pinta-asennus riittäisi vallan hyvin..keskus on aika iso möhkäle
, sen modernisointia voisi ajatella, vuodenpäivät talossa ollaan asuttu, ja talon sähkönkäyttö on lisääntynyt mm.tietokone, astianpesukone, ilmanpuhdistin..
Hepulis
Kysyin juuri luottosähkäriltäni aboutarviota moisesta.
Aboutarvio liikkui siinä 100 eur patteri + 100 eur per patteri työlle. Tähän ei sisältynyt sähkösuunnittelua...
Tämä siis jos löytyy sähköreserviä ja TODELLA karkeasti arvioituna
.
Aboutarvio liikkui siinä 100 eur patteri + 100 eur per patteri työlle. Tähän ei sisältynyt sähkösuunnittelua...
Tämä siis jos löytyy sähköreserviä ja TODELLA karkeasti arvioituna
Alohaa.
Ekaa viestiä tälle foorumille tässä laittamassa
Talo ostettiin kuukausi sitten ja remontti alkaa kuukauden päästä ja sähkö tarvikkeet jo ostettu.
Uusitaan kaikki sähköt paitsi uusi osa joka on tehty -87. Sähkökeskusta ei uusita.
Koko talon patterit kans uusitaan (enston Tupa lämmittimet). Tavarat tulivat maksamaan 1400 euroa kaikkineen, tuttu sähkäri haki tukusta (iso säästö).
Itellä sähkäri tausta niin tulee ite asennettua ja pitää koittaa saada tuttu opettaja ammatti koululta tekemään mittaukset ja käyttöönotto tarkistuksen.
Pitää koittaa säästää edes jossain.
Ekaa viestiä tälle foorumille tässä laittamassa
Talo ostettiin kuukausi sitten ja remontti alkaa kuukauden päästä ja sähkö tarvikkeet jo ostettu.
Uusitaan kaikki sähköt paitsi uusi osa joka on tehty -87. Sähkökeskusta ei uusita.
Koko talon patterit kans uusitaan (enston Tupa lämmittimet). Tavarat tulivat maksamaan 1400 euroa kaikkineen, tuttu sähkäri haki tukusta (iso säästö).
Itellä sähkäri tausta niin tulee ite asennettua ja pitää koittaa saada tuttu opettaja ammatti koululta tekemään mittaukset ja käyttöönotto tarkistuksen.
Pitää koittaa säästää edes jossain.
Tee mahd. paljon itse...
eli vedä kaikki piuhat itse esim taulusta joka paikkaan. pyydä sitten sähkäria tekemään kytkennät. tai joa sulla on taitoa ja tuntemusta niin tee vielä sähkörasia kytkennät itse ja pyydä joku tuttu sähkäri hyväksymään työn... Jos ei ole pakko niin älä muuta talon sähköjärjestelmää liikaa niin vältyt kaiken maailman sähkökartoista/piirustuksista koska olet korjannut vanhaa... Itse laitoin uuden välikaton ja siellä kulkee piuhat panelien alla kivasti jä käytin lattiatasossa "sähkölistaa" En katsonit hintoja enkä laskenut mutta arvio on ehkä joku 1500-2000€ Listat oli kallein komponentti....
Aina on jotain mitä voi tehdä!
Jos ei muuta keksi niin vaikkapa naapureiden harmiksi!
Jos ei muuta keksi niin vaikkapa naapureiden harmiksi!
Tuo kennun neuvo on järjetön, jos tekijällä ei ole riittävää asiantuntemusta.
Sähköhommat pitää aina jättää ammattilaiselle, jos ei tiedä mitä tekee - ja jos kysyy neuvoa netistä, ei tietotaso ole riittävä itse tekemiseen. S_A_M_In sähkäritaustalla voi mennäkin, sähkösuunnitelmasta kyllä silti kannattaa maksaa.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=3844
Sähköhommat pitää aina jättää ammattilaiselle, jos ei tiedä mitä tekee - ja jos kysyy neuvoa netistä, ei tietotaso ole riittävä itse tekemiseen. S_A_M_In sähkäritaustalla voi mennäkin, sähkösuunnitelmasta kyllä silti kannattaa maksaa.
Jos siellä tyypilliseen rmt-tapaan on esimerkiksi kaikki keittiön sähköt yhden kymppiampeerisen takana ja vielä mukavasti yhdellä maadoittamattomalla pistorasialla, niin pakko niitä on muuttaa.Jos ei ole pakko niin älä muuta talon sähköjärjestelmää liikaa
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=3844
Lisäksi olen ymmärtänyt että tuon tee-se-itse toteutuksen ongelma on se että loppumittaukset tekevän sähkömiehen on merkittävä papereihin sähköurakoitsija. Jos urakoitsija ei ole mittaaja itse niin joku siihen on merkittävä ja jos ei merkitä niin vakuutusyhtiöltä voi olla turha odottaa korvauksia myöhemminkään vahingon sattuessa ..ehkä korvaa ehkä ei..
Tietystihän ne voi tehdä itse kun tekee vaan, eikä kerro kenellekään, mutta itse kyllä haluaisin vakuutusyhtiön korvaavan jos tölli palaa karrelle.
Aina löytyy myös näitä "tee sä vaan, pistän nimen paperiin" tapauksia jotka jokainen sitten harkitsee omakohtaisesti. Putket ja johdot voi toki vetää itse mutta ammattimiehen tulisi tehdä kytkennät. Ja jos ei tosiaan ole hajuakaan mitä on tekemässä kannattaa myös tuo putkien ja rasioiden asentaminen jättää ammattilaiselle jo siitäkin syystä että kalliimmaksi tulee kun sähkäri sikamaisella tuntipalkallaan ensin purkaa omat asennuksesi ja tekee ne sen jälkeen oikein. Muuta vahinkoa tuosta omasta yritys-erehdys-kokeilusta ei vielä koidu
Jos on mahdollisuus opetella/saada neuvoa putkien vetämiseen niin sen suosittelen tekemään itse ja ainahan kannattaa opetella uutta.
Meillä laitettiin putket ja rasiat itse sekä vedettiin johdot. Tuttu sähkäri haki tähän tarvikkeet tukusta edullisesti muttei ehtinyt hommiin joten toinen tuttu sähkäri tulee kytkemään ja tekemään loppumittauksen ..sitten pienellä viiveellä kun koko talo on kunnossa, nyt menossa vasta keskikerros ja kellari. Koko talossa menee sähköt uusiksi, ainostaan vanha keskus jää koska on asianmukainen emmekä halua lisätä ulos mitään ikkunallista pömpeliä. Sähkömiehen mukaan jos tuota uusii niin nykyvaatimusten mukaan pitäisi kaiketi laittaa sellainen että mittari on luettavissa ulkoa, lähinnä sähkölaitosta(riistäjä) varten.
Loppujen lopuksi: ei hajuakaan paljonko tuo tulee maksamaan, mutta pakko se on jokatapauksessa tehdä
Tietystihän ne voi tehdä itse kun tekee vaan, eikä kerro kenellekään, mutta itse kyllä haluaisin vakuutusyhtiön korvaavan jos tölli palaa karrelle.
Aina löytyy myös näitä "tee sä vaan, pistän nimen paperiin" tapauksia jotka jokainen sitten harkitsee omakohtaisesti. Putket ja johdot voi toki vetää itse mutta ammattimiehen tulisi tehdä kytkennät. Ja jos ei tosiaan ole hajuakaan mitä on tekemässä kannattaa myös tuo putkien ja rasioiden asentaminen jättää ammattilaiselle jo siitäkin syystä että kalliimmaksi tulee kun sähkäri sikamaisella tuntipalkallaan ensin purkaa omat asennuksesi ja tekee ne sen jälkeen oikein. Muuta vahinkoa tuosta omasta yritys-erehdys-kokeilusta ei vielä koidu
Jos on mahdollisuus opetella/saada neuvoa putkien vetämiseen niin sen suosittelen tekemään itse ja ainahan kannattaa opetella uutta.
Meillä laitettiin putket ja rasiat itse sekä vedettiin johdot. Tuttu sähkäri haki tähän tarvikkeet tukusta edullisesti muttei ehtinyt hommiin joten toinen tuttu sähkäri tulee kytkemään ja tekemään loppumittauksen ..sitten pienellä viiveellä kun koko talo on kunnossa, nyt menossa vasta keskikerros ja kellari. Koko talossa menee sähköt uusiksi, ainostaan vanha keskus jää koska on asianmukainen emmekä halua lisätä ulos mitään ikkunallista pömpeliä. Sähkömiehen mukaan jos tuota uusii niin nykyvaatimusten mukaan pitäisi kaiketi laittaa sellainen että mittari on luettavissa ulkoa, lähinnä sähkölaitosta(riistäjä) varten.
Loppujen lopuksi: ei hajuakaan paljonko tuo tulee maksamaan, mutta pakko se on jokatapauksessa tehdä
Tuo on totta,nykyään vaaditaan ulkomittarointi.Toisin sanoen kaappi ulos ja kaappi sisään joka taas lisää kustannuksia.Meillä tosin kelpasi sisämittari kun pääsulakkeet jätettiin alkuperäiselle paikalle vintin rappuun.Meillä laitettiin ihan kaikki keskusta myöten uusiksi lukuunottamatta noita pääsulakkeita jotka jäi sinälleen.Ne oli tosin uusittu joskus 70-luvulla.puuhapete kirjoitti: Sähkömiehen mukaan jos tuota uusii niin nykyvaatimusten mukaan pitäisi kaiketi laittaa sellainen että mittari on luettavissa ulkoa, lähinnä sähkölaitosta(riistäjä) varten.
Sähkäri oli sukulaismies joten kaikki materiaalit haettiin asevelihintaan suoraan tukusta.Teimme itse kaapeleiden vedot,rasioiden kiinnitykset yms. työt joissa ei varsinaista asiantuntemusta tarvita ja sähkäri teki kytkentätyöt ja tarkistukset.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Kallista on.
Meillä menee 120m2 tilan sähköt kokonaan uusiksi ja melkein 8t on maksanut kun ehkä 60% valmiina.
Itse teen mahdollisimman paljon itse ja tarkistutan kaiken sähkäreillä sitä mukaan kun etenen ja lopuksi lopputarkastuksen.
Tärkein neuvo tuntuu olevan että ei laita mitään piiloon. Kunhan kaikkeen vain pääsee käsiksi ne voidaan tarkastaa ja korjata. Jos jotain laittaa piiloon (esim kiinteät asennukset sulkee valmiin seinän sisään) se on ennen hyväksyntää joka tapauksessa kaivettava esiin sitten.
Meillä menee 120m2 tilan sähköt kokonaan uusiksi ja melkein 8t on maksanut kun ehkä 60% valmiina.
Itse teen mahdollisimman paljon itse ja tarkistutan kaiken sähkäreillä sitä mukaan kun etenen ja lopuksi lopputarkastuksen.
Tärkein neuvo tuntuu olevan että ei laita mitään piiloon. Kunhan kaikkeen vain pääsee käsiksi ne voidaan tarkastaa ja korjata. Jos jotain laittaa piiloon (esim kiinteät asennukset sulkee valmiin seinän sisään) se on ennen hyväksyntää joka tapauksessa kaivettava esiin sitten.
-
Harrastelija
- Jäsen