Löytyisikö keneltäkään ideoita tai linkkejä kuviin yläkertaan sopivista takoista tms?
Erityisesti kiinnostaisi pieni PoriMatti tyyppinen jossa kuitenkin olisi lasinen luukku tms jotta voi tuota tulta ihailla
Olen nähnyt tuon tapaisia kiukaita, lasiluukullisia siis ja vieläpä näppärän kokoisia, mutta kun tuo kiuas ei oikein tahdo istua makuuhuoneeseen Iso kaakeliuuni tai avotakka ei tässä tapauksessa käy mutta olisiko olemassa jotain "miniversioita", vaikka sitten poikkeaisivatkin vanhan talon tyylistä.
En ole vielä vakavasti mitään harkitsemassa, kunhan ensin kartoitan markkinoita
Katso Sepon Valutuote, ostin lasiluukullisen kaminan johon olin tyytyväinen. Ko. tuotteita löytyy halpahallien hyllystä ja tilaavat pyydettäessä mitä vaan SVT:n kamaa (ainakin Lahdessa).
Kiitos vinkistä, kävin katsomassa Näppärän näköisiä ovat, eivätkä edes painaa niin tuhottomasti. Itse miellyin noihin takkamalleihin, saattahan joku tuollainen meille vielä päätyä.
Nuo valurautaiset tulevat ikävän kuumaksi pinnasta.
Mitenkäs olisi Porin Matti ja siihen sitten teetät jossain lasiluukun?
Varaa hieman, ei kuumene tulikuumaksi ja jäisi hinnaltaan kuitenkin halvemmaksi kuin uusi valurautainen, vaikkakin luukun joutuu teettämään.
Onhan tuo hieman Matin raiskaamista, mutta olisi uniikki.
Tuolla Roltraden sivuilla oli varsin kivoja jenkkitakan näköisiä kapistuksia, ne olivat hormittomia, miten ihmeessä toimii hormiton takka? En ehkä itselleni sellaista ottaisi mutta kuvassa näytti ihan kivalta, joskin epäilin hetken että takka"kehykseen" on ujutettu telkkari..
Matin tuunaus voisi olla hyvä idea, onko tietoa missä lasiluukut voisi teettää? Tuohon ei tuskin oma taito riittää.
Yläkerta on aina ollut täysin asumatonta kylmätilaa joten vahvistuksia tuskin on, ellei sitten rakennusvaiheessa lisätty varmuuden vuoksi.. Vintti on nyt purua tulvillaan joten tarkemmin en vielä osaa sanoa. Vapaa hormi löytyy kyllä joten saisi olla ihan "oikea" takka jossa poltetaan puita. Eli ei tuollaista jollain polttoaineella(?) toimivaa telkkaritakkaa
Kyllä jo muutama kivan näköinen ja suht kevytkin löytyi, josko ajatus pääsisi etenemään tuumasta toimeen jossain vaiheessa. Osaako joku sanoa kuinka painavan tulipesän uskaltaa laittaa jos kummempia vahvistuksia ei ole? Välipohja luonnollisesti puuta ja alla kevyt väliseinä..
nyt täytyy ottaa sanoja takaisin sen verran että alapuolellahan on siis kantava väliseinä ja itse visioidun takanpaikan alla taitaa olla oikein muurattu väliseinänpätkä joka kannattaa matkaltaan kattotuoleja. Jokatapauksessa jokin pieni ja kevyt tuo takka kuitenkin olisi vaikka rahkeet riittäisi isompaankin. Jos tuo n. 200-300kg olisi kohdillaan niin kyllä se minulle riittää
Meillä yläkertaan tuli Balladi takka, sen voi kaiken lisäksi asentaa ilman sen kummempia perustuksia suoraan lattian päälle. Uuniseppä joka takan muurasi sanoi niitä laitettavan paljon suoraan lattian päälle ja yläkerta kestää mainiosti tuon takan painon. Nyt ollaan tulia polteltu uunissa ja hyvin varraa lämpöä. Veto on aivan loistava ja kauniilta näyttää tuli noiden lasiluukkujen läpi. Tyytyväisiä olemme olleet ja ajateltiin laittaa samanmoimen toiseenkin makkariin yläkertaan. Uuni on hvin kompaktin kokoinen, meillä nurkkamallinen.