Tämä on tilitystä, ei kysymys

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Oranssi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Oranssi »

carcase kirjoitti:
Tunnen monia ketkä kulkevat junalla Riihimäestä Helsinkiin töihin, ettei Riihimäkikään sillain ole mahdottoman kaukana. Mutta kyllä se niinkin on että pitemmän päälle se junassa kykkiminen rupee varmasti tympimään.
...Niin ja lasten päivähoitopäivistä tulee mahdottoman pitkiä jos molemmat vanhemmat kulkee Helsinkiin töihin.
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

carcase kirjoitti: Tunnen monia ketkä kulkevat junalla Riihimäestä Helsinkiin töihin, ettei Riihimäkikään sillain ole mahdottoman kaukana. Mutta kyllä se niinkin on että pitemmän päälle se junassa kykkiminen rupee varmasti tympimään.
Riksuhan on ihan nurkan takana. Käyhän jotkut Hämeenlinnasta, Lahdesta ja jopa Tampereelta asti Helsingissä töissä.

Mulla on matka Nurmijärven Rajamäeltä 42km sivu, joka Helsinkiläiselle varmasti tuntuu pitkältä. Toisaalta kun ei joudu poikittain kauheesti ajamaan pk-seudulla niin se tulee aika sukkelasti, 25-45min ruuhkista riippuen. Jos työaika on kahdeksasta neljään ja käyt vaikka Vuosaaresta Pitäjänmäellä töissä, siis koko matka Helsinkiä, niin veikkaan, että ajallisesti häviää verrattuna mun matkaan. Saati sitten joku Itä-Helsinki - Otaniemi reissaaminen. Jos asuu Helsingistä katsottuna säteittäissuunnassa työpaikkaan nähden motarin varrella, ni matka joutuu aika pikaisesti.

Aikanaan kun muutettiin vaimon kanssa Länsi-Vantaalta Klaukkalaan, niin sen työkaveri, joka asui Lauttasaaressa tuumasi, että miten me sinne "jumalan selän taakse" lähdetään. Työpaikka oli Myyrmäessä => kummallakohan kesti työmatka pidempään... ?
:wink:
Joku 20km kehäkolmosen sisällä voi olla yllättävän veemäinen matkailtava vaikka miten asut "kivasti julkisten äärellä".
ikämajaRajamäki
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Komppaan Wekkulia. Porvoosta Helsinkiin ajaa 25 minuutissa, vasta jos joutuu lähtemään kehille tai jos Lahdentie ruuhkautuu niin matka venyy. Sama bussilla matkustaessa: Kampista Itäkeskukseen saattaa hurahtaa kevyesti 30 minuuttia, siitä Porvooseen (50km) sama aika.

Jokaisella on toki ne omat prioriteetit ja arvot asuinympäristön valinnassa, mutta koska me oltiin jo aikamme saatu nauttia kaupungin vuokra-asuntojen ah, niin antoisasta ympäristöstä niin tämä hyppy tuntemattomaan ei ollut lainkaan vaikea. Ison tontin etu on se, ettei naapureihin tarvitse vahingossakaan törmätä jos ei halua, eikä rakennella raja-aitoja tai esteitä omaa yksityisyyttä turvaamaan. Parasta on, että nyt MINÄ päätän kuinka lujalla stereoita soitetaan eikä se naapurin teini-ikäinen viiksihuuli :twisted:
Köyhän on oltava luova.
pastorius
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pastorius »

Minttu kirjoitti:Ison tontin etu on se, ettei naapureihin tarvitse vahingossakaan törmätä jos ei halua, eikä rakennella raja-aitoja tai esteitä omaa yksityisyyttä turvaamaan. Parasta on, että nyt MINÄ päätän kuinka lujalla stereoita soitetaan eikä se naapurin teini-ikäinen viiksihuuli :twisted:
Tässä voi olla se ongelma että jos tontit ovat pitkulaisia niinkuin täälläpäin on tapana, naapuri on sivussa yhtä lähellä vaikka se tontti olisi venytetty kuinka pitkäksi. Toisaalta jos nyt oikein aletaan soittamaan, niin puoli hehtaariakin on pieni :shock:
EL48
Jäsen
Jäsen

Pastorius: totta, hektaari alkaa piisaan ku soitetaan!

Viesti Kirjoittaja EL48 »

Ja hommahan menee näin:

Jos / kun mä pidän bileet, mä olen kutsunut kaikki naapurit messiin, meillä on IHAN huippunaapureita, kaikki!, ja sitten tuli ne tahi ei niin kesällä nostan kajarit ikkunalaudalle ja annan AC/DC:n alkupään tuotannon (Bon Scott) sulosävelien soljua kesäyöhön riittävällä (sic) volyymilla!....

Sitten jos se ei jollekkin kauempana asuvalle lähes naapurille passaa, ja se tulee länkyttään ja ipattaa jotai poliisista, mä sanon notta sele-vä!, oot muutes mun maalla, POISTU, tai sut poistetaan meikäläisen toimesta ja meikän frendit on varmaan jo jonotuslaput handussa venaamassa vieressä hokemassa että: "joko mä vetäsen, saanko jo?, pliispliispliis, edes ihan vähäsen!!", tai sitten ihanihan viimeistään ystävieni pietron, wessonin ja winchesterin suosiollisella avustuksella.

Ja jos menee oikein hektiseksi niin polkasen "wanhan rouvan" tulille ja rupeen säätään kaasutinta putkien päät sen mulkun himan suuntaan! (kahen ja puolen tuuman tyhjät rosteriset dragpipet!) :shock: :twisted:

talvellahan kaikki on iisiä ja sivistynyttä, sisällä kevyttä viininlipitystä ja seurustelua...(ulos tuskin juuri kummasti mitään kuuluu vaikka vetelis Cyrus punasena ja monitorit huutas leipää...)

t: mulle ei vittuilla :mad: (á`la Juoppiksen päiväkirja)

p.s ei ainakaan aikaisemmin ongelmia kerros-/rivitaloasumisessa, tuskin nyt siis omalla maallakaan...
If I had to explain, You would not understand
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Pahimpia omakotitaloasukkeja on ne jotka kuvittelee että omassa tuvassa voi omalla luvalla elää ihan just niinkuin huvittaa. Ihan kaikkea ei ole pakko sietää...Helppo mun on puhua kun tontti on aika lailla neliö ja talo sen keskellä: stereot oli koko kesän ikkunalaudalla huutamassa ja testattiin, että tontin laidoille (=naapureille) ei kuulunut mitään. Ja sama toisin päin. Rivarissa ja kerrostalossa asuessa jurppi nimenomaan se, ettei hiljaisuutta voinut valita. Aina jostain kuului bassonjytke tms. silloin kun itse makasi migreenissä peiton alla tai koitti laittaa taaperoita päiväunille. Nyt valinnanvapaus on mun kun lähtökohta on hiljaisuus ja volyymin määrä on itse säädeltävissä. Tääkin on yksilöllistä: jotkut tykkää kaupungin melskeestä ja eloisuudesta, mä olen tullut sille vuosien saatossa allergiseksi.
Köyhän on oltava luova.
EL48
Jäsen
Jäsen

Ota Minttu happee....

Huumori on vaikea laji.....

(vrt. "Juoppohullun päiväkirja")

tsemppiä migreenin kanssa

t: parin kersan faija
RouvaM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RouvaM »

Se on ihan totta, että kyllähän motaria pitkin huristaa aika äkkiä esim. Riksusta Myyrmäkeen. Mutta mitä jos työpaikka muuttuu ja pitää alkaa kulkemaan esim. Lauttasaareen? Tai jos perheessä on työpaikkoja eri suunnilla pääkaupunkiseutua? Tai pitää kulkea paljon asiakkaiden luona?

Ite en ainakaan tiedä, missä työpaikka on parin vuoden päästä ja miehellä on paljon kulkemista pääkaupunkiseudulla ja muuallakin Suomessa. Tällä hetkellä meidän pääasialliset työpaikatkin on sen verran eri puolilla PK-seutua, että näppärin asuinpaikka olisi varmaankin keskustassa. On kovin vaikea keksiä paikkaa Kehä III:n ulkopuolelta, josta molempien työmatka pysyisi siedettävänä.

Yritän vaan sanoa, että joskus se "jumalan selän taakse" muuttaminen ihan oikeasti pidentää työmatkaa ajallisestikin. Eikä työmatkaa voi käyttää remontoidessa syntyneen univajeen paikkaamiseenkaan, kun autoa ei kannata ajaa silmät kiinni... :wink:
pastorius
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pastorius »

Työmatkan pituus on myös suhteellinen käsite siinä mielessä, että jotkut puhuvat 30 minuutista siten että aika alkaa siitä kun saavutaan motarille ja aika loppuu esim. siihen kun päästään ensimmäisiin manskun valoihin. Toiset taas puhuvat ovelta-ovelle ajasta. Aika monella tuntuu olevan taipumusta pyöristää edullisempaan suuntaan :wink:

Se on totta että poikittais- ja läpiliikenne täällä keskustan suhteen on useimmiten yhtä jonottamista. Itse olen jurranut kehä I-länteen-aamulla-sirkusta aikanaan ja nyt keskustan läpi kun asuu just toisella puolella. Se ero kyllä on että motari- ja kehäliikenne on selvästi vaarallisempaa kuin keskustassa valoista toiseen köröttely

Jaha, tämähän meni ihan liikennekatsaukseksi ...
wekkuli
Jäsen
Jäsen

RouvaM kirjoitti:Se on ihan totta, että kyllähän motaria pitkin huristaa aika äkkiä esim. Riksusta Myyrmäkeen. Mutta mitä jos työpaikka muuttuu ja pitää alkaa kulkemaan esim. Lauttasaareen? Tai jos perheessä on työpaikkoja eri suunnilla pääkaupunkiseutua? Tai pitää kulkea paljon asiakkaiden luona?
Unohdit kysyä vielä yhden kysymyksen: Mitä jos se työpaikka onkin vielä joskus Riihimäellä? Mitä jos perheessä on työpaikkoja eri suunnilla Etelä-Suomea? Kuvittele: Ihan käsittämätöntä! Joku työskentelee landella!
:-D
RouvaM kirjoitti:Ite en ainakaan tiedä, missä työpaikka on parin vuoden päästä ja miehellä on paljon kulkemista pääkaupunkiseudulla ja muuallakin Suomessa. Tällä hetkellä meidän pääasialliset työpaikatkin on sen verran eri puolilla PK-seutua, että näppärin asuinpaikka olisi varmaankin keskustassa. On kovin vaikea keksiä paikkaa Kehä III:n ulkopuolelta, josta molempien työmatka pysyisi siedettävänä.

Yritän vaan sanoa, että joskus se "jumalan selän taakse" muuttaminen ihan oikeasti pidentää työmatkaa ajallisestikin. Eikä työmatkaa voi käyttää remontoidessa syntyneen univajeen paikkaamiseenkaan, kun autoa ei kannata ajaa silmät kiinni... :wink:
Ainakin sillä alalla jolla minä olen töissä (jakelulogistiikka), on kasvusuunta kova pääradan ja Etelä-Suomen pääväylien varrella. Pk-seudulla alan kasvu ei todellakaan ole kantakaupungissa vaan lentokentän tienoilla Vantaalla kehä 3n varrella. Sinne ne tämän päivän suurimmat investoinnit ovat marssimassa. Helsinginniemi on tukkoinen paikka, johon ei kannata enää missään tapauksessa änkeä. Ja työvoiman saatavuus, hinta ja laatu on huonoa. Näkyy minun työssäni erityisen hyvin. "Oikeiden töiden" suorittajista on Helsingissä ankara pula. Meikäläisen kaltaista toimiston kynänpyörittäjää ja sukankuluttajaa kyllä olis.

Ja pk-seudulle kulkemisesta: Kun itse asuu lähellä Hämeenlinnan motaria, niin se on kivasti siinä keskellä. Lähtee sitten pk-seudulla itään tai länteen niin se sujuu jotenkuten jouhevasti. Joskus meillä oli harkinnassa myös toi Vihdin ja Kirkkonummen seutu asumista miettiessä, mutta juuri em. syystä ne vähän jäi. Samoin idän suunta vaikka Porvoo kivaa seutua onkin.

Ja sitäpaitsi: Jos stressaa liikaa asialla, että missä sitä ollaan 10v. päästä, niin ei kai sitä kannata asettua sitten mihinkään...
ikämajaRajamäki
wekkuli
Jäsen
Jäsen

pastorius kirjoitti:Työmatkan pituus on myös suhteellinen käsite siinä mielessä, että jotkut puhuvat 30 minuutista siten että aika alkaa siitä kun saavutaan motarille ja aika loppuu esim. siihen kun päästään ensimmäisiin manskun valoihin. Toiset taas puhuvat ovelta-ovelle ajasta. Aika monella tuntuu olevan taipumusta pyöristää edullisempaan suuntaan :wink:

Se on totta että poikittais- ja läpiliikenne täällä keskustan suhteen on useimmiten yhtä jonottamista. Itse olen jurranut kehä I-länteen-aamulla-sirkusta aikanaan ja nyt keskustan läpi kun asuu just toisella puolella. Se ero kyllä on että motari- ja kehäliikenne on selvästi vaarallisempaa kuin keskustassa valoista toiseen köröttely

Jaha, tämähän meni ihan liikennekatsaukseksi ...
Mulla on nopeimmillaan ollut 25min siitä kun suljen kotioven siihen kun leimaan työpaikalla "sisään". Tuun silloin käytännössä yöllä töihin ja okei, meni ehkä vähän ylinopeutta...
:wink:
Hitaimmillaan se on sitten ehkä tuplaten. Jos on joku "tilanne" tuolla matkalla (aika ajoin on) niin voi se venyä siitäkin. Mutta mun matka menee ruuhka-aikaan suunnilleen niin, että ekat 30km, kehä 3:lle ajaminen kestää 20 min, ja suunnilleen saman verran sit loput 11km.

Tämä ehkä kertoo sen, että aika hukkuu pk-seudulla työskennellessä enemmän ruuhkiin kuin matkaan.
ikämajaRajamäki
RouvaM
Jäsen
Jäsen

wekkuli kirjoitti:Unohdit kysyä vielä yhden kysymyksen: Mitä jos se työpaikka onkin vielä joskus Riihimäellä? Mitä jos perheessä on työpaikkoja eri suunnilla Etelä-Suomea? Kuvittele: Ihan käsittämätöntä! Joku työskentelee landella!
:-D
Ooo, onko sielläkin työpaikkoja??? :wink: Juu, ihan totta, onhan se näinkin. Eikä tämänhetkistä elämäänsä voi suunnitella sen perusteella että mitä mahdollisesti joskus tulevaisuudessa. Itellä vaan on se tilanne, että työpaikka tulee luultavimmin vaihtumaan PK-seudulla lähivuosina, mahdollisesti useammankin kerran. Ja monet työkaverit ovat käärmeissään, kun ovatkin jatkossa ihan väärässä suunnassa "landella" ja työmatkasta tulee aivan järjetön. Helsingissä asuville asia tuntuu olevan aika se ja sama.
wekkuli kirjoitti:Ja pk-seudulle kulkemisesta: Kun itse asuu lähellä Hämeenlinnan motaria, niin se on kivasti siinä keskellä. Lähtee sitten pk-seudulla itään tai länteen niin se sujuu jotenkuten jouhevasti. Joskus meillä oli harkinnassa myös toi Vihdin ja Kirkkonummen seutu asumista miettiessä, mutta juuri em. syystä ne vähän jäi. Samoin idän suunta vaikka Porvoo kivaa seutua onkin.
Joo, asutaan mekin Hämeenlinnanväylän varressa...
pastorius kirjoitti:Työmatkan pituus on myös suhteellinen käsite siinä mielessä, että jotkut puhuvat 30 minuutista siten että aika alkaa siitä kun saavutaan motarille ja aika loppuu esim. siihen kun päästään ensimmäisiin manskun valoihin. Toiset taas puhuvat ovelta-ovelle ajasta. Aika monella tuntuu olevan taipumusta pyöristää edullisempaan suuntaan :wink:
No joo, mä olen koko ajan ajatellut ovelta-ovelle aikaa, sehän se merkitsevä on. Enkä mä sano, että nytkään ihan hujauksessa töihin pääsisi (kun en keskustassa asu). Ja autolla pääsisin (ehkä) nopeammin kuin bussilla, nyt ovelta ovelle menee n. 40 minuuttia, autolla ehkä 10-20 min vähemmän. Ja tämä siis ruuhka-aikaan.
EL48
Jäsen
Jäsen

Ovelta-ovelle aikoja...

Hidas junavaihtoehto: 7min laiska kävely juna-asemalle, junan odotusta maks. samat 7min (I- ja K-junien väli "ruuhka-aikoina maksimissaan, yleensä n.3-4min), I-junalla(pysähtyy kaikilla maitolaitureilla) 20min ytimeen, 15min laiskaa lontustelua duuniin, klonks ovi kiinni = 50min

Nopea junavaihtoehto: 5min kävely asemalle, K-junaan, 15min ytimessä, 10min kävely = 30min

Hidas autovaihtoehto: ikkunoiden raaputusta (käsiin puhaltelua ja manailua), hops bilikaan sisään, mylly käyntiin(webasto unohtunut), kiroilua, kehä3:lle, Lahden konetielle, JUNKS!!-ruuhkaa heti kehä1:ltä alkaen, lisää kiroilua, jonotusta meisseli otsassa ytimeen asti, valtavasti kiroilua, sitten lopulta duunin parkkikselle, klonks ovi kiinni (huokailua v**tuuntuneena ja satakuppia mokkaa) = yli 60min, jopa 90-100min (tämä etenkin vesi- tai lumisateella tai liukuman puitteissa klo 8-9 välillä töihin tullessa aamulla)

Nopea autovaihtoehto: hops bilikaan (webasto sulattanut lasit ja lämmittänyt sisustan, mmmm...mukavaa, aah), mylly käyntiin, kehä3, Lahdentie, ytimessä, parkkis, klonks, kaffe handussa alle 30min (jos tulee liukuman puitteissa töihin ennen klo 7.30 )

t: en ota bilikaa jos sataa lunta/vettä tai menen töihin vähän myöhemmin (klo 8:ksi tai myöhemmin)

p.s. mielestäni työmatkan "kipuraja" on tunti, 45 min on ihan ok, 30 min on todella ok, 15 min on melkein kun asuisi töissä....
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Ison eron tekee varmaan kyllä sekin missä päin pk-seutua tosiaan on töissä. "Reunalle" tuleminen on melko lailla sukkelampaa kuin ihan ytimeen. Kunnon stadilaisten mielestä Pitäjänmäkikin on kuulemma maaseuta kun ei sinne ratikka kulje (vai mikvit spÅra se nyt onkaan...?) !
:-)
ikämajaRajamäki
RouvaM
Jäsen
Jäsen

wekkuli kirjoitti:Kunnon stadilaisten mielestä Pitäjänmäkikin on kuulemma maaseuta kun ei sinne ratikka kulje (vai mikvit spÅra se nyt onkaan...?) !
:-)
Joo, niin on... :oops: Ja mäkin olen joutunut nyt "alistumaan" pöndellä asumiseen eli asun nyt ekaa kertaa elämässäni Kehä I:n ulkopuolella (pl. vuosi ulkomailla). Onhan tää vähän outoa... Nooh, ehkä tähänkin tottuu. :wink:
Vastaa Viestiin