Hiotun lautalattian maalaus?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
teepee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 18:33
Paikkakunta: Porvoo

Hiotun lautalattian maalaus?

Viesti Kirjoittaja teepee »

Olisiko jollain kokemusta ja näkemysta seuraavaan pulmaan. Poistimme vanhan muovimaton ja alta paljastui ilmeisesti koneella hiottu lautalattia. Se on jokinsortin ponttilautaa kooltaan 28X90 ja raot tai paremminkin urat paikoitellen 5mm:n luokkaa. Pinta on nyt hieman tikkuinen, eli peittääkö maali tarpeeksi?
Kannattaako tuota ensinkään maalata ja jos, niin pitäisikö se hioa ensin hienommalla?
Kiits!
#2235
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 10:24
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Tottakai hiot sen sileäksi, ei maali mitään täytä. Maalattu pinta näyttää juuri niin hyvältä kuin pohjat on tehty.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
teepee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 18:33
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja teepee »

Entäs ne raot? Ei siis läpi asti rakoja vaan uria. Pontti on siis siellä pohjalla. Haitanneeko mitään? Entä miten hienolla paperilla kannatta hioa ennen malausta? Sorry tämä tietämättömyys, oon ensimmäistä kertaa lattiaa maalaamassa. :oops:
#2235
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 10:24
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Yksi mahdollisuus täyttää raot on sikaflex, täyttö hieman yli kuivuminen ja leikkaus tasan. Vaarana on kun lattia elää, että hieman kesällä puristuu ylöspäin. Hiominen kannattaa aloitaa 80:llä ja seuraavaks 120, joka mielestäni riittää, jos intoa ja pieni lattia ei haittaa, jos lopuksi 180. Totuus on, että maalaus vaatii paremmat pohjat kuin esim. lakkaus. Rakojen täyttämisessä pitäisi mielestäni olla elastinen kitti, kun puu elää kosteusvaihteluista, siksi sikaflex.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
teepee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 18:33
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja teepee »

Kiitos tiedoista! Taidamme kokeilla näillä neuvoilla maalaamista.
#2235
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Toi Sika on kyllä semmoinen juttu ettei se oikeen lautalattiassa ole hyvä.

1) ne makkarat on kauheen näköiset
2) maali ei välttämättä kuivu Sian päällä, tuttu homma puuvenemiehille.
3) Vaikka maali kuivuis, niin se ei pysy puolen sentin raossa pehmeän Sian päällä vaan hilsehtii pois.

Rakojen täyttöön parempia aineita on hiontapöly ja Diccon pohjustus/hiomalakka joka kuivaa hyvin sukkelaan. tai joku ihan rautakaupan valmiskitti puulle.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tomppa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2393
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 13:42
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Kannattaa myös harkita jos lattian nostaisi ylös ja kiristäisi.Samalla onnistuisi helposti ilmansulkupaperin lisäys ja eristeen lisäys jos on painuneet.Jos laudat on tiuhaan naulattu kiinni niin irrottaminen ehjänä voi olla aika haastellista mutta kannattaa ainakin kokeilla.Pähkäily rakojen kanssa ainakin vähenisi oleelisesti.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
teepee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 18:33
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja teepee »

Ok. Tuo kittaaminen kuulostaa myös varteenotettavalta vaihtoehdolta. Koolausväli on n. 400, ja tuntuu ettei se lattia ainakaan paljon notku. Tuosta ilmansulkupaperista, onko kovin "pakollinen", kun alla on betonikattoinen ja puolilämmin kellari? Puruja on välissä ja ovat painuneet ehkä 5cm.
#2235
Tomppa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2393
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 13:42
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Jos ei tuohon 5 cm rakoon pääsee mistään puhaltamaan tuuli niin eihän se välttämätön ole.Siinä vaiheessa jos laudat päättäisi nostaa ja kiristää niin ilmansulku kannattaa ilman muuta sinne laittaa.Pelkästään kittaamallakin varmasti selviät eikä lattian kiristys ole välttämätöntä mutta toki hyvä vaihtoehto.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 10:24
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Lattian ylösotto on ehkä työläin vaihtoehto, mutta lopputulokseltaan paras.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
teepee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 18:33
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja teepee »

Paljon kiitoksia neuvoista!
#2235
Vm-1900
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 12, 2006 2:08
Paikkakunta: HANKO

Älä vaan laita sikafleksiä!

Viesti Kirjoittaja Vm-1900 »

Kokemusta on. Myyjän mukaan piti soveltua lattiamaalin alle, mutta todellisuudessa ei kuivunut koskaan. Ei ollut kiva homma kaivella niitä mönjiä pois raoista.. Valmiskitit on valitettavasti liian kovia, joten kun lankut elävät kitti ropisee raoista pois. Me jätettiin raot (maalattiin päälle) ja nykyisin kaikki ihailee lattiaamme nimen omaan niiden takia! Rakojen ansiosta vanhan lankkulattian tunnelma vain korostuu. Pölyt/roskat tulee kyllä nätisti pois raoista imurilla..
Ylänkö
Jäsen
Jäsen
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 22:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Ylänkö »

Meillä oli vanhan lautalattian päälle laitettu kipsitasoitus. Raaputeltiin kipsit pois ja vähän hiottiin. Jätettiin raot mitä oli ja kolojenkin annettiin olla. Kaksi kerrosta on maalia laitettu, eikä sillä koloja peitä, mutta kulunut lattia on muuten ihan mukavan näköinen.
Vastaa Viestiin