Hiotun lautalattian maalaus?
Hiotun lautalattian maalaus?
Olisiko jollain kokemusta ja näkemysta seuraavaan pulmaan. Poistimme vanhan muovimaton ja alta paljastui ilmeisesti koneella hiottu lautalattia. Se on jokinsortin ponttilautaa kooltaan 28X90 ja raot tai paremminkin urat paikoitellen 5mm:n luokkaa. Pinta on nyt hieman tikkuinen, eli peittääkö maali tarpeeksi?
Kannattaako tuota ensinkään maalata ja jos, niin pitäisikö se hioa ensin hienommalla?
Kiits!
Kannattaako tuota ensinkään maalata ja jos, niin pitäisikö se hioa ensin hienommalla?
Kiits!
#2235
Yksi mahdollisuus täyttää raot on sikaflex, täyttö hieman yli kuivuminen ja leikkaus tasan. Vaarana on kun lattia elää, että hieman kesällä puristuu ylöspäin. Hiominen kannattaa aloitaa 80:llä ja seuraavaks 120, joka mielestäni riittää, jos intoa ja pieni lattia ei haittaa, jos lopuksi 180. Totuus on, että maalaus vaatii paremmat pohjat kuin esim. lakkaus. Rakojen täyttämisessä pitäisi mielestäni olla elastinen kitti, kun puu elää kosteusvaihteluista, siksi sikaflex.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

- Viestit: 3433
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
- Paikkakunta: Espoo
Toi Sika on kyllä semmoinen juttu ettei se oikeen lautalattiassa ole hyvä.
1) ne makkarat on kauheen näköiset
2) maali ei välttämättä kuivu Sian päällä, tuttu homma puuvenemiehille.
3) Vaikka maali kuivuis, niin se ei pysy puolen sentin raossa pehmeän Sian päällä vaan hilsehtii pois.
Rakojen täyttöön parempia aineita on hiontapöly ja Diccon pohjustus/hiomalakka joka kuivaa hyvin sukkelaan. tai joku ihan rautakaupan valmiskitti puulle.
Pekka
1) ne makkarat on kauheen näköiset
2) maali ei välttämättä kuivu Sian päällä, tuttu homma puuvenemiehille.
3) Vaikka maali kuivuis, niin se ei pysy puolen sentin raossa pehmeän Sian päällä vaan hilsehtii pois.
Rakojen täyttöön parempia aineita on hiontapöly ja Diccon pohjustus/hiomalakka joka kuivaa hyvin sukkelaan. tai joku ihan rautakaupan valmiskitti puulle.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kannattaa myös harkita jos lattian nostaisi ylös ja kiristäisi.Samalla onnistuisi helposti ilmansulkupaperin lisäys ja eristeen lisäys jos on painuneet.Jos laudat on tiuhaan naulattu kiinni niin irrottaminen ehjänä voi olla aika haastellista mutta kannattaa ainakin kokeilla.Pähkäily rakojen kanssa ainakin vähenisi oleelisesti.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Jos ei tuohon 5 cm rakoon pääsee mistään puhaltamaan tuuli niin eihän se välttämätön ole.Siinä vaiheessa jos laudat päättäisi nostaa ja kiristää niin ilmansulku kannattaa ilman muuta sinne laittaa.Pelkästään kittaamallakin varmasti selviät eikä lattian kiristys ole välttämätöntä mutta toki hyvä vaihtoehto.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Älä vaan laita sikafleksiä!
Kokemusta on. Myyjän mukaan piti soveltua lattiamaalin alle, mutta todellisuudessa ei kuivunut koskaan. Ei ollut kiva homma kaivella niitä mönjiä pois raoista.. Valmiskitit on valitettavasti liian kovia, joten kun lankut elävät kitti ropisee raoista pois. Me jätettiin raot (maalattiin päälle) ja nykyisin kaikki ihailee lattiaamme nimen omaan niiden takia! Rakojen ansiosta vanhan lankkulattian tunnelma vain korostuu. Pölyt/roskat tulee kyllä nätisti pois raoista imurilla..

