Vesieristys
Vesieristys
Te ketkä olette itse vesieristäneet kylpyhuoneenne. Oletteko ottaneet selvää korvaako vakuutusyhtiö mahdollisen vesivahingon? Vai vaatiiko ne, että on sertifikoitu henkilö suorittanut ko. toimenpiteen ja täyttänyt kaavakkeen?
en ole varsinaisesti vakuutusyhtiöltä kysynyt, mutta tein pari vuotta sitten kerrostalo-kämppään kylppäriremontin, ja myöskin vesieristykset itse, eikä isännöitsijällä ollut mitään sitä vastaan.
Tutulla taas kävi remonttifirma tekemässä saunaosaston remontin, eikä ollut sertifikaatteja...
Joten enpä usko että vakuutusfirmalla on mitään sanomista asiaan..
Tutulla taas kävi remonttifirma tekemässä saunaosaston remontin, eikä ollut sertifikaatteja...
Joten enpä usko että vakuutusfirmalla on mitään sanomista asiaan..
peukalo keskellä kämmentä...
Re: Vesieristys
Ymmärtääkseni vakuutusyhtiö korvaa vain "äkillisen ja ennalta-arvaamattoman" vahingon. Käytännössä usein kyse on esim. putkivahingosta ja silloin korvauksia alennetaan jos vuotanut putki on kovin vanha. Vedeneristyksen vuotaminen normaalissa käytössä ei ole äkillinen tapahtuma, joten sitä ei lähtökohtaisesti koskaan korvata. (Poikkeuksena eräät piileviä virheitä vastaan tehdyt myyjän vastuuvakuutustuotteet)Funktio kirjoitti:Te ketkä olette itse vesieristäneet kylpyhuoneenne. Oletteko ottaneet selvää korvaako vakuutusyhtiö mahdollisen vesivahingon? Vai vaatiiko ne, että on sertifikoitu henkilö suorittanut ko. toimenpiteen ja täyttänyt kaavakkeen?
Äkillisessä vesivahingossa itse tehty vedeneristys ei alenna korvauksia muuta kuin siinä tapauksessa, että käy ilmi että vedeneristys on tehty väärin ja vahinko aiheutuu tai pahenee tästä syystä. Sertifikaatti ei muuta tilannetta - jos sertifioitu henkilö on tehnyt "sutta" niin tilanne on sama kuin itse tehtynä. Ulkopuoliselta urakoitsijalta voi sen sijaan vaatia korvauksia, jos kyseinen yhtiö on edelleen olemassa.
Korjatkaa, jos tiedätte paremmin.
Kesällä vaihdoin yhtiötä ja turvan kanta oli, putkityöt saa tehdä itse jos ne tulee tehtyä oikein. Samoin kaikki kosteat tilat saapi tehdä kunhan ne tulee tehtyä kunnolla eli oikein. Korvaa vahngot vaikkei olis ollut rakennuslupaakaan hankkeeseen...sitä pidin itsekin ihmeenä.
Kun käyttää kameraa tekovaiheessa niin aikas arvokkaita otoksia saapi aikaan kaikesta piiloonjäävästä rakenteesta.
Kun käyttää kameraa tekovaiheessa niin aikas arvokkaita otoksia saapi aikaan kaikesta piiloonjäävästä rakenteesta.
Vesieristys sertifikaatti on kaksiosainen eli menetelmän sertifiointi ja asennustyön sertifiointi. Ensimmäinen on periaatteessa ja käytännössä lähes pakollinen. Mutta voi sen muullakin tavalla tehdä jos menetelmä on luotettava. Käytännössä kuitenkin sinne vedetään jonkin valmistajan siveltävä menetelmä jonka ohjeita on syytä noudattaa.
Asennustyön sertifiointi puolestaan ei ole millään lailla pakollista tai vaadittavaa. Eli niitä sotkuja voi levitellä kuka haluaa. Eli vakuutusyhtiön kanta ei voi olla jotta työn tekijällä pitäisi olla asennustyön sertifikaatti,koska laki ei moista vaadi. Jotkut voi muutakin asiasta selittää mutta ei tällä hetkellä pidä paikkaansa.
Vahingon tapahtuessa tosiaan vakuutusyhtiöt ovat lähinnä kiinnostuneet vahingon syntytavasta (äkillisyydestä) ja onko työt tehty asetusten ja materiaali valmistajien ohjeiden mukaan ei sitä kuka ne on tehnyt.
Vesieristyksen voi siis tehdä itsekin ja se ei ole edes vaikeaa mutta siinä on muutama harjoitusta ja pohjatietoa vaativaa juttua mitkä on hyvä opetella ennenkuin aloittaa. Tosiaankin sitä sotkua ei kuulu säästää kun sitä levitetään. Kaikki laskettava aine kuuluu laittaa. Sen lisäksi ei saa sekoittaa eri valmistajien tuotteita ja riittäviä kuivumisakoja noudattaa.
Pöytäkirja kannattaa silti täyttää vaikka sitä ei lähettelisi mihinkään.
Asennustyön sertifiointi puolestaan ei ole millään lailla pakollista tai vaadittavaa. Eli niitä sotkuja voi levitellä kuka haluaa. Eli vakuutusyhtiön kanta ei voi olla jotta työn tekijällä pitäisi olla asennustyön sertifikaatti,koska laki ei moista vaadi. Jotkut voi muutakin asiasta selittää mutta ei tällä hetkellä pidä paikkaansa.
Vahingon tapahtuessa tosiaan vakuutusyhtiöt ovat lähinnä kiinnostuneet vahingon syntytavasta (äkillisyydestä) ja onko työt tehty asetusten ja materiaali valmistajien ohjeiden mukaan ei sitä kuka ne on tehnyt.
Vesieristyksen voi siis tehdä itsekin ja se ei ole edes vaikeaa mutta siinä on muutama harjoitusta ja pohjatietoa vaativaa juttua mitkä on hyvä opetella ennenkuin aloittaa. Tosiaankin sitä sotkua ei kuulu säästää kun sitä levitetään. Kaikki laskettava aine kuuluu laittaa. Sen lisäksi ei saa sekoittaa eri valmistajien tuotteita ja riittäviä kuivumisakoja noudattaa.
Pöytäkirja kannattaa silti täyttää vaikka sitä ei lähettelisi mihinkään.
shit happens
- bcmikak
- Jäsen

- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti Loka 03, 2006 13:44
- Paikkakunta: Jyväkylän liepeillä, ystävällinen maalaiskaupunki
- Viesti:
Re: Vesieristys
Aika vanha saittiketju muttaaa.....Netistä (valmistajan sivuilta) saa hienoja teko-ohjeita ja uskoisin että onnistuu henkilöllä kuin henkilöllä jos vain lukutaito ja lukemisen ymmärtäminen on kunnossa ;) . Itse hyväksyn oman vesieristystyön vesieristys"passin" omaavalla henkilöllä...nimi alle ja noin 50ekee kouraan. Näin tekevät asukkaat taloyhtiöissäkin...täällä päin isännöintifirmassa on vesieristys"passin" omaava henkilö eli sertifioitutarkastaja.
Aika on rahaa ja aikaa minulla ei ole....
Re: Vesieristys
Eikä tee. Jos viidellä kybällä vetelet nimesi toisen sotkemaan työhön niin hölmöhön sitä on. Joutuu vielä vastuuseen vaikka mistä. Järkiasentaja ei tee hommia toisten pohjiin tai toisten alle. No tarkastajat on tarkastajia ja ne vaan tarkastaa. Vastuu on silti tekijällä mikä sinänsä on mielenkiintoista kun mihin niitä tarkastajia tarvitaan jos kerran vaan tarkastaa?bcmikak kirjoitti:Aika vanha saittiketju muttaaa.....Netistä (valmistajan sivuilta) saa hienoja teko-ohjeita ja uskoisin että onnistuu henkilöllä kuin henkilöllä jos vain lukutaito ja lukemisen ymmärtäminen on kunnossa ;) . Itse hyväksyn oman vesieristystyön vesieristys"passin" omaavalla henkilöllä...nimi alle ja noin 50ekee kouraan. Näin tekevät asukkaat taloyhtiöissäkin...täällä päin isännöintifirmassa on vesieristys"passin" omaava henkilö eli sertifioitutarkastaja.
shit happens
- bcmikak
- Jäsen

- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti Loka 03, 2006 13:44
- Paikkakunta: Jyväkylän liepeillä, ystävällinen maalaiskaupunki
- Viesti:
Re: Vesieristys
HÖLMÖHÄN SITÄ ON JOS VETÄSEE NIMEN TYÖLLE KUIN TYÖLLE....käytännössä tarkastaja sanoo että tässä on puutteet ja nämä korjattuasi uusi tarkastus taas. Kun puutteet korjattu se sitten hyväksytään. Mutta käytännössä näin immeiset toimii...turha taivastelle että täytyy varmaan teettää ammamiehillä tämäkin homma...kuulkaas ystävät hyvät....nykyään on niin paljon uusavuttomia pässejä että suosin ja uskon että tämän saitin käyttäjät ovat aika valveutuneita ja osaavat kyllä yhen mömmön seiniin levittää...KVG ja ohjeet tulostaen paperille! Turhat taivastelut pois ja hommiin!
Aika on rahaa ja aikaa minulla ei ole....
Re: Vesieristys
Käytännössä se tarkastaja ei pysty mitenkään työn tekemisen jälkeen toteamaan aina onko kaikki kunnossa. Kaikki räpellykset ei näy päällepäin ja kaikkia ei saa korjattua muutenkuin repimällä kaikki uudestaan auki.
Vesieristys hommissa ei sinänsä ole mitään sen ihmeellisempää. Itse asiassa sen sotkun telaaminen on projektin helpoin vaihe. Uusavuttomuus ei ole asian suurin ongelma vaan tekijät jotka tekee enemmän kuin osaa tai varsinkaan viitsivät ottaa selvää.
Just kävin asuntonäyttelyssä missä oli vesieristäjä "unohtanut" laittaa kaivoon kiristysrenkaan liimoista nyt puhumattakaan. Onneksi oli muistanut pureskella laippaan läven ettei levinnyt vesi olohuoneeseen.
Kiinteistönvälittäjälle ehdotin olisiko kannattanut korjata ennen asuntoesittelyä ja terveiset isännöitsijälle joka oli tarkistanut/hyväksynyt työn ja veloittanut taloyhtiöltä tarkastuksesta 38e.....
Vesieristys hommissa ei sinänsä ole mitään sen ihmeellisempää. Itse asiassa sen sotkun telaaminen on projektin helpoin vaihe. Uusavuttomuus ei ole asian suurin ongelma vaan tekijät jotka tekee enemmän kuin osaa tai varsinkaan viitsivät ottaa selvää.
Just kävin asuntonäyttelyssä missä oli vesieristäjä "unohtanut" laittaa kaivoon kiristysrenkaan liimoista nyt puhumattakaan. Onneksi oli muistanut pureskella laippaan läven ettei levinnyt vesi olohuoneeseen.
Kiinteistönvälittäjälle ehdotin olisiko kannattanut korjata ennen asuntoesittelyä ja terveiset isännöitsijälle joka oli tarkistanut/hyväksynyt työn ja veloittanut taloyhtiöltä tarkastuksesta 38e.....
shit happens

