Valkoiseksi pohjamaalattu ulkoverhous

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
VonGuller
Jäsen
Jäsen
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 10:51
Paikkakunta: Seinäjoki
Paikkakunta: Seinäjoki

Valkoiseksi pohjamaalattu ulkoverhous

Viesti Kirjoittaja VonGuller »

Yritin lueskella julkisivuverhous ketjuja mutta juuri kyseiseen asiaan en löytänyt kommenttia.

Eli yleensähän valmiiksi pohjamaalattu ulkovuoripaneeli on valkoista. Jos maalailen sen päälle siniseksi, onko vaaraa että elämisen myötä valkoinen pohjamaali alkaa paistaa pontista?

Miten olette tämän asian ratkaisseet? Maalanneet itse oikealla värillä alhaalla? vai?
JJ
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 12:03
Paikkakunta: Vanda

Viesti Kirjoittaja JJ »

Jonkin verran täällä on juttua ollut tuosta pohjamaalatusta laudasta, ja sitä pidettiin maalitehtaiden rahastuksena. Ja onhan se vähän tottakin.

Riippuu hieman millä ajattelit maalata.

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... jamaalattu
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 10:24
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Vältät valkoisen paistamisen, kun ennen asennusta maalaat urospontit. Ei paksusti että menee ponttiin!
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
AM
Jäsen
Jäsen
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 12:19

Viesti Kirjoittaja AM »

Saa sitä pohjamaalia sävyyn maalattunakin. Me otimme niin, ei elämiset näy. Maksoi muutaman sentin enemmän per metri, ei oleellista eroa.

Itse pidän pohjamaalia hyvänä asiana. Meillä lauta talvehti seinässä pohjamaalattuna ja nyt kesällä oli mukava maalata petrooliöljymaalia yksi kerros päälle ja talo oli nätti. Maalaukseen meni yhdelläkin kerroksella n. 300 miestyötuntia, helpotti kovasti kun ei tarvinnut maalata neljään kertaan kuten raakalaudan kanssa olisi pitänyt. Ja pohja oli kuiva koska pohjamaali suojaa puuta pahemmalta kastumiselta. Meidän pohjamaali oli Teknoksen vesiohenteinen, Uula-tuotteelta kysyin ja sanoivat että hengittää eikä "pilaa" öljymaalin hyviä puolia.
Tomppa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2393
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 13:42
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

AM kirjoitti:helpotti kovasti kun ei tarvinnut maalata neljään kertaan kuten raakalaudan kanssa olisi pitänyt.
Millä petrooliöljymaalilla pitää maalataa neljään kertaan raakalautaa? :shock:
Meillä maalattiin raakalautaa petroolilla ja kerta peitti mainiosti.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
AM
Jäsen
Jäsen
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 12:19

Viesti Kirjoittaja AM »

Millä petrooliöljymaalilla pitää maalataa neljään kertaan raakalautaa?
Niin, meinasin pohjamaali+petrooliöljymaali-yhdistelmän eroa tavalliseen maalaukseen jossa homeenesto+pohjamaali+pintamaali+pintamaali tekee 4 kerrosta yhteensä. Meillä on seinää 265m2 ja ylimmät osat 9 metrin korkeudessa, siksi olin iloinen että kertasively riitti.
JJ
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 12:03
Paikkakunta: Vanda

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kertasively se olisi ilmankin sitä riittänyt. Tosin kyllähän jotkut valmistajat suosittelevat kahta kerrosta petrolia. Mutta ei tuo pohjamaali mielestäni korvaa homenestoa...
Meillä ruiskutettiin homeenesto alle ja maalattiin kerran petrolilla päälle. Tosin ei ole raakalautaa.
Tomppa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2393
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 13:42
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

JJ kirjoitti: Meillä ruiskutettiin homeenesto alle ja maalattiin kerran petrolilla päälle.
Näin tehtiin myös täällä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
JJ
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 12:03
Paikkakunta: Vanda

Viesti Kirjoittaja JJ »

Jos en olisi niin laiska ja hommia olisi vähemmän, olisin kyllä vetänyt pellavaöljyllä. Meillä ainakin petroliöljymaalin pinta jäi hieman turhan samettiseksi, kerää kaupunkialueella ikävästi likaa. Kaunis se kyllä on.
VonGuller
Jäsen
Jäsen
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 10:51
Paikkakunta: Seinäjoki
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Valkoiseksi pohjamaalattu ulkoverhous

Viesti Kirjoittaja VonGuller »

VonGuller kirjoitti:onko vaaraa että elämisen myötä valkoinen pohjamaali alkaa paistaa pontista?

Miten olette tämän asian ratkaisseet? Maalanneet itse oikealla värillä alhaalla? vai?
Eli alkuperäiseen kysymykseen vastaus ilmeisesti on että maalaa kertaalleen alhaalla? Vai?
JJ
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 12:03
Paikkakunta: Vanda

Viesti Kirjoittaja JJ »

Maalaa kertaalleen pontti alhaalla. Tai maalaa tarpeeksi kuivaa puuta tarpeeksi kuivalla kelillä ylhäällä. Meillä kun oli vanha lauta joka raapattiin ja maalattiin ei ollut tuota ongelmaa, puu oli niin rutikuivaa kuin vaan voi olla.
Lauryn
Jäsen
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 14:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lauryn »

Meidän tönössä oli myös tuollainen valkoinen pohjamaali (ihmeteltiinkin mitä se on), mutta se lähti srabaamalla tiehensä lähes kokonaan. Ainoastaan räystäiden alle yms. paikkoihin, josta aurinko ei ollut sitä lohkeiluttanut se ei irronnut ja ne kohdat joutui maalaamaan useampaan kertaan, koska se valkoinen tuppasi näkymään uuden maalin alta.
Mutta piiloon se meni muutamalla maalikerroksella.
"Se ei oo nainen eikä mikään, jos ei valmistu talo, omin hartiavoimin.."
Peltohiiri
Uusi jäsen
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2007 18:28
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Peltohiiri »

Tomppa kirjoitti:
AM kirjoitti:helpotti kovasti kun ei tarvinnut maalata neljään kertaan kuten raakalaudan kanssa olisi pitänyt.
Millä petrooliöljymaalilla pitää maalataa neljään kertaan raakalautaa? :shock:
Meillä maalattiin raakalautaa petroolilla ja kerta peitti mainiosti.
Mitä ihmettä sillä petroolilla tehdään maalin seassa?! Pitäisi kieltää lailla tuollaiset petrooliöljymaalit :?

Mitään valmiiksi pohjamaalattuja lautoja ei kannata turhaan edes ostaa, jos ei voi varmistua siitä, mitä ainetta pohjamaali on. Sinkkivalkoinen ajaa saman asian, kuin homeenestoaineet. Sinkkivalkoista voi sekoittaa jo siihen värisävyyn, jollaisen talosta haluaa.
Tomppa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2393
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 13:42
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Peltohiiri kirjoitti: Mitä ihmettä sillä petroolilla tehdään maalin seassa?! Pitäisi kieltää lailla tuollaiset petrooliöljymaalit
Tällaiset mielipiteet olisi hyvä perustella.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Vastaa Viestiin