Huomioitavaa vanhan talon hankinnassa! (myös kuntoarvioista)

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
puuhapete
Jäsen
Jäsen

Huomioitavaa vanhan talon hankinnassa! (myös kuntoarvioista)

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Tässä muutama vinkki rintamamies- tai muusta vanhasta talosta haaveilevalle.

..Olettaen että alla ei ole lottovoittoa jolloin ei ole rahasta kiinni..

Nämä kannattaa tarkistaa:
-Talo on suora (ja jos on painunut, niin mieluiten tasaisesti)
-Sokkeli on ehjä (jos se talo on painunut vinoon niin sen voi suoristaa. Jos sokkeli on palasina, suoristaminen ei enää ole kovin helppoa ..kuinka vain, suoristus jokatapauksessa maksaa)
-Katto ei vuoda
-Salaojat eivät ole tukossa
-Hormit ovat kunnossa (jos haluaa tulipesiä käyttää)
-Ei homevaurioita
-Ei kosteusvaurioita

Plussa on, jos:
-Putket on uusittu
-Sähköt on uusittu
-Ikkunat ovat hyväkuntoiset (vaikka olisivatkin vanhat)
-Tontilla rakennusoikeutta

Oman hankinnan kohdalla muodostui jo osittain ongelmaksi tuo painuminen, suoraa oli vaikeaa löytää *inhimillisellä hinnalla*. Tai edes sellaista jonka saisi suoristettua eli perustukset olisivat ehjät (näin Turun seudulla).

Kaikki kuitenkin on korjattavissa. Rahaa remontointiin menee jokatapauksessa, mutta jos ei itse voi tehdä mitään, sitä valitettavasti menee vielä enemmän.

Tähän hätään ei muuta tullut mieleen, täydentäkööt muut muistilistaa ja kumotkaa jos olen väärässä :-D
Viimeksi muokannut puuhapete, To Elo 23, 2007 7:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maiju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Täällä kaupungin kupeessa asuvana lisäisin vielä kunnallistekniikan ja mikäli ei niin kaivon kunto ja mahdolliset jätevesien käsittelyyn tarvittavat muutokset.

Ollaan juuri ostamassa taloa ja muuten on kunnallistekniikka hienosti kunnossa, mutta pihasaunasta menee jätevedet suoraan takana kulkevaan ojaan ;)
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

http://www.rintamamiestalo.fi/tarkastuslista.htm

Tuota saa muokata ja laitan sitten päivitetyn version näkyville.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Re: Huomioitavaa vanhan talon hankinnassa!

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

puuhapete kirjoitti: Oman hankinnan kohdalla muodostui jo osittain ongelmaksi tuo painuminen, suoraa oli vaikeaa löytää *inhimillisellä hinnalla*. Tai edes sellaista jonka saisi suoristettua eli perustukset olisivat ehjät (näin Turun seudulla).
Allekirjoitan tän :) Turustahan ei ihan helposti löydä ihan suorassa pysynyttä vanhaa taloa. Koko kaupunki keikkuu saven päällä ja mikä tahansa ympäristössä tapahtuva uudisrakentaminen tai muu muutos voi keikauttaa ryhdikkäänkin vanhan talon äkkiä vinksalleen.

Me sitten todettiin jossain kohtaa että kun ei suoraa löydy (ainakaan sellasta joka olisi sijainnin, neliöiden, kunnon tai hinnan puolesta kelvannut), niin otettiin tällanen vähän painunut versio :) Tässä oli taas ne muut kohdat ok. Vähän niinku se vanha viisaus että voit valita mitkä vaan kaksi seuraavista: halpa, hyvä, nopea. :lol:

Asuuhan niissä painuneissakin taloissa porukkaa, ja kun painuma ei ole mikään suurensuuri niin ei sitä edes huomaa. Varsinkin jos painumiset on jo painuneet, ja savi siellä talon alla on kuivaa. Näin ainakin toivotaan!
puuhapete
Jäsen
Jäsen

Se vielä piti mainita että kuntoarviota teettäessä, aikanin Turussa, on joissain välitysliikkeissä saanut sanoa oman mielipiteensä siitä kenellä arvio teetetään. Itse en voi ainakaan Raksystemsiä suositella, tekstiä on niin että heikompia hirvittää ja asiaa saa sihdata työllä ja tuskalla. En toki sano että samoin olisi muiden isojenfirmojen kohdalla, mutta tuppaavat kaikki olemaan melkko kalliita. Turun seudulla toimii yksi ykstyinen kuntoarvioija joka todella tekee työnsä. Muutama välitysliikekin käyttää kyseistä miestä arvioissaan ja löytyipä hänen aikataulustaan tilaa meillekin ykstyisille teettäjille :-)
HoppuHanna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HoppuHanna »

En minäkään suosittele Raksystemsia. Tekstiä oli tuotettu leikkaa-liimaa- periaatteella sivukaupalla. Oman taloni kohdalla ei oltu viitsitty tarkistaa esim seinien rakennetta (ei mitään tietoa esim eristysmateriaaleista), lattioiden rakennetta kunnolla, ei talon "kivijalan" rakennetta, jne, joten lopputuloksena eivät voineet antaa arvosanaa talsota. No, taisi myyjä eli tilaaja olla myös pihi, kai nämäkin jutut olisi kunnolla tarkistettu jos pätäkkää olisi tullut pöytään.
Oli kuitenkin hölmön tuuria, vielä ei ole mitään kummempaa kuin huonosti laitettuja ( eivät siis tarpeeksi tiiviisti laitettuja jotn höme ei ehtinyt väliin)turhia muoveja löytynyt, ja pinnalliset jutut tiesinkin. Joo, ja talo on vino joka suuntaan vaikka kalliolla istuukin, mutta se vain lisää tönön charmia.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Yksi asia tuli mieleen tuossa kuntoarviossa ja lähinnä kosteusmittauksissa.
Kellarista saa aina kohonneita arvoja jos talo on alkuperäisessä kunnossa kellarin osalta, kaikki kuntoarvion tekijät ei tätä vain tiedä tai eivät välitä. Merkataan kohonneiksi arvoiksi sen kummemmin selvittämättä pesutilojen kohdalla että mitä siellä laattojen alla on, onko puurakenteita vai betonia. Meillä oli selvä tapaus kun on puuta jemmattu, seinä muistuttaa perunapeltoa ja notkuu ja nitkuu ja laatat halki. Jos olisi ollut puuton versio niin ei mitään hätää kohonneista arvoista.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Oranssi
Jäsen
Jäsen

Re: Huomioitavaa vanhan talon hankinnassa! (myös kuntoarvioi

Viesti Kirjoittaja Oranssi »

puuhapete kirjoitti: Nämä kannattaa tarkistaa:
-Talo on suora (ja jos on painunut, niin mieluiten tasaisesti)
-Sokkeli on ehjä (jos se talo on painunut vinoon niin sen voi suoristaa. Jos sokkeli on palasina, suoristaminen ei enää ole kovin helppoa ..kuinka vain, suoristus jokatapauksessa maksaa)
-Katto ei vuoda
-Salaojat eivät ole tukossa
-Hormit ovat kunnossa (jos haluaa tulipesiä käyttää)
-Ei homevaurioita
-Ei kosteusvaurioita
Nyt sitten rautalangat esiin: Tarkoittaako se, että sokkelia on vain lyhkäsesti näkyvillä sitä että talo on painunut? Kuinka ylhäällä maan pinnasta laudoituksen sitten tulisi alkaa? Onko kellarillisessa ja rossipohjaisessa tämän suhteen eroja?

Mistä hitosta tietää onko salaojat tukossa vai ei?

Kuinka vakava vika home kellarin betoneissa on? Mikään harvinaisuushan se ei tunnu olevan.

Jo etukäteen kiitoksia jos joku jaksaa selittää!
puuhapete
Jäsen
Jäsen

Nyt sitten rautalangat esiin: Tarkoittaako se, että sokkelia on vain lyhkäsesti näkyvillä sitä että talo on painunut? Kuinka ylhäällä maan pinnasta laudoituksen sitten tulisi alkaa? Onko kellarillisessa ja rossipohjaisessa tämän suhteen eroja?
eh :-D ei tarkoita, joissain tapauksissa koko sokkeli on kakkuna maanpinnan päällä mutta ei aina. Tasainen painuma ei yleensä ole ongelma, etenkin jos painuma on useiden vuosikymmenien aikana tullut ja hyvin pieni. Vinoon painuminen ennemminkin on probleema, sen voi tarkastaa esim. vaaitsemalla talon ulkopäin tai laserilla ja pitkällä vatupassillakin saa jo suuntaa. Onpa tuota käy sellaistenkin talojen näytöissä joissa meinaa kepsahtaa nurin kun astuu sisälle, niin vinoja ovat olleet, yhdessä tosin ulkolaudoitus oli oikaistu niin näytti päälle päin hyvältä :wink: Kannattaa kysyä kuntoarvioijalta ja yleensä jo hyvällä välittäjälläkin on sen verran tietoja kasassa että osaa sano onko talo painunut. Omasta mielestäni mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kiinteistön välittäjä joka ei tiedä kohteen lisäksi remontoinnista mitään. Mutta itse ei kannata lähteä mittailemaan jos ei tiedä mitä tekee, ettei tule tehtyä hätäisiä johtopäätöksiä. Kellarillinen luulisi olevan vaikeampi oikaista kuin rossipohjainen. Painumisalttiudesta en osaa sanoa, uiva laatta lienee paras jos taloa ei ole sen kummemmin paalutettu tms. enkä usko että kovinkaan montaa vanhaa taloa on. Ja olettaen siis että talo on tehty painuvalle maaperälle, kalliolla ja moreenilla tönöttävillä taloilla ei ole näitä ongelmia (tai ainakaan pitäisi :shock: ) Ja mitä tuohon laudoitukseen tulee, joissain taloissa se on tehty alemmas kuin toisissa, toivottavasti ei kuitenkaan kovin usein parin sentin päähän maasta. Omassa talossamme on kellari ja sokkelia on maanpinnan päällä näkyvissä puolesta metristä metriin. Laudoituksen tuli alkaa NYKYPÄIVÄNÄ n. 40-50cm maasta (tarkemmat mitat voi täydentää ne jotka on viimeksi RT-kortteja lukenut) ettei laudoitus kastu ja lahoa ja vielä pahimmassa tapauksessa siirrä kostausongelmaa eteenpäin rakenteeseen. Takeita ei ole miten ennen laudoitettiin joten siitä ei pieniä painumia havaitse välttämättä. Parasta tietenkin olisi että alkuperäinen korkeuasema olisi merkitty johonkin, tällöinhän asia selviää mittaamalla, muutoin asia on pääteltävä monien eri asioiden summana. Itse en pienistä SUORAAN painumisista hermoilisi vaan siitä jos tuo tapahtuu vinosti.

Myös salaojien kohtalo saattaa selvitä kuntoarviosta. Sadevesien on tarkoitus imeytyä salaojasoran läpi putkistoon ja sitä kautta ne johdetaan muualle ettei vesi seiso pihalla, kyllästä maata läpimäräksi ja lopulta pitää sokkelinkin kosteampana. Tähän antakoon muut fiksumman selvityksen, itse en tiedä miten havainnollistaisin asiaa.

Itse olen niin vainoharhainen homeen suhteen että en lähtisi sellaista taloa ostamaan kuin purkuhinnalla tontin vuoksi. Aivan varmasti syy voidaan selvittää ja vauriot korjata. Sitä en tiedä paljonko tuo maksaa, muttei varmaankaan mikään helppo juttu ole. Lisäksi homeitiöt leviävät helposti muuallekin enkä haluaisi menettää mielenrauhaani kuvittelemalla josko se kuitenkin on päässyt sinne ja sinne asti. Tosin itse en ole vielä nähnyt yhtään homeista betonipintaa niissä taloissa joita kiertelimme katsomassa...

Niin pitkä teksti ja niin vähän asiaa, no ei, toivottavasti oli edes jotain apua :-)
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

puuhapete kirjoitti:
Myös salaojien kohtalo saattaa selvitä kuntoarviosta. Sadevesien on tarkoitus imeytyä salaojasoran läpi putkistoon ja sitä kautta ne johdetaan muualle ettei vesi seiso pihalla, kyllästä maata läpimäräksi ja lopulta pitää sokkelinkin kosteampana. Tähän antakoon muut fiksumman selvityksen, itse en tiedä miten havainnollistaisin asiaa.
Pintavesiä ei kuulu johtaa salaojiin vaan maakallistuksilla ja tiiviillä maalajeilla ohjata poispäin talosta.Katolta tulevat rännivedet johdetaan sadevesiputkistoon jos sellainen on tai muuten imeytetään tontille mutta ei johdeta salaojiin.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
puuhapete
Jäsen
Jäsen

Tomppa: meinasin sitä vettä joka sataa maahan talon ympärille, ettei se turhaan vetistä maata (ja myöhemmin sokkelia) kun se osittain menisi myös tuonne salaojiin. Tietysti katolle tulevat sadevedet ovat asia erikseen.
Oranssi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Oranssi »

puuhapete kirjoitti: Itse olen niin vainoharhainen homeen suhteen että en lähtisi sellaista taloa ostamaan kuin purkuhinnalla tontin vuoksi. Aivan varmasti syy voidaan selvittää ja vauriot korjata. Sitä en tiedä paljonko tuo maksaa, muttei varmaankaan mikään helppo juttu ole. Lisäksi homeitiöt leviävät helposti muuallekin enkä haluaisi menettää mielenrauhaani kuvittelemalla josko se kuitenkin on päässyt sinne ja sinne asti. Tosin itse en ole vielä nähnyt yhtään homeista betonipintaa niissä taloissa joita kiertelimme katsomassa...
Isot kiitokset Puuhapete! Nyt luulen ymmärtäväni taas vähän enemmän.

Tuosta homeesta... Kahdessa tähän asti näkemistämme taloista on ollut hometta. Näissä molemmissa myös sokkeli halki. Myyjä/välittäjä molemmissa paikoissa myönsivät homeen olemassa olon, mutta vähättelivät ongelman vakavuutta tyyliin "pitää vaan pistää pintoja uusiksi" ja laastia sokkeliin. Molemmat talot olivat myynnissä tyydyttävä kuntoisena ja hinta sen mukainen. Hetken jo epäilin että olen ylihysteerinen tuon homeen suhteen...
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Oranssi kirjoitti: Tuosta homeesta... Kahdessa tähän asti näkemistämme taloista on ollut hometta. Näissä molemmissa myös sokkeli halki. Myyjä/välittäjä molemmissa paikoissa myönsivät homeen olemassa olon, mutta vähättelivät ongelman vakavuutta tyyliin "pitää vaan pistää pintoja uusiksi" ja laastia sokkeliin. Molemmat talot olivat myynnissä tyydyttävä kuntoisena ja hinta sen mukainen. Hetken jo epäilin että olen ylihysteerinen tuon homeen suhteen...
Olen viime aikoina ollut tekemisissä henkilön kanssa, joka sairastaa homepölykeuhkoa. Nähtyäni, mitä homeelle altistuminen voi saada aikaan ja miten se voi musertaa ihmisen ja pilata elämän en enää missään tapauksessa vähättele hometta. Kaikille vakavia oireita ei tule, mutta joillekin sitä enemmän, eikä paluuta normaaliin elämään enää ole. Tämä vähän off topic, mutta ylihysteerisyyteen voi usein olla ihan oikeaa syytä.
Köyhän on oltava luova.
puuhapete
Jäsen
Jäsen

Itse en tyytyisi tuohon pintojen uusimiseen koska eihän se home sillä häviä :wink:

Mutta laajemmista homeen poisto -toimenpiteistä en tiedä, enkä tiedä tehoaako 100% varmasti mikään. Kannattaa kuitenki kysellä asiantuntijoilta, jos asia kiinnostaa ja talossa on hinta kohdallaan ettei loppusumma nouse pilviin tuon korjauksen jälkeen niin mikä siinä.

Hometta ei kuitenkaan kannata vähätellä.
Zessu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zessu »

puuhapete kirjoitti: Tosin itse en ole vielä nähnyt yhtään homeista betonipintaa niissä taloissa joita kiertelimme katsomassa...
Talonmiehen puolisona aikoinaan tuli nähtyä monenlaista mm. yhden ison kerrostalon kellari täysin umpihomeessa / mätänä. Siinä oli urakkaa kerrakseen, en enää muista kuinka se lopulta hoidettiin.
Oranssi kirjoitti: Myyjä/välittäjä molemmissa paikoissa myönsivät homeen olemassa olon, mutta vähättelivät ongelman vakavuutta..
Ennen kuin löysimme oman talomme, kiertelimme monenlaista katsomassa. Yhdessä kohteessa välittäjä kertoi kellarin täyttyvän aika ajoin vedellä, mutta vähätteli ongelmaa ja kertoi siellä olevan hyvät pumput veden pois saamiseksi :shock:

Minttu kirjoitti:Olen viime aikoina ollut tekemisissä henkilön kanssa, joka sairastaa homepölykeuhkoa. Nähtyäni, mitä homeelle altistuminen voi saada aikaan ja miten se voi musertaa ihmisen ja pilata elämän en enää missään tapauksessa vähättele hometta. Kaikille vakavia oireita ei tule, mutta joillekin sitä enemmän, eikä paluuta normaaliin elämään enää ole. Tämä vähän off topic, mutta ylihysteerisyyteen voi usein olla ihan oikeaa syytä.
Itse olen asunut -"90 luvun nopeasti-halvalla" rakennetussa pienkerrostalossa, johon alettiin tehdä mittavia kosteusvaurioiden korjaamisia talon täytettyä kymmenen vuotta. Itse altistuin homeelle ja kahden vuoden aikana, minkä talossa asuin, olin noin 15 kertaa antibioottikuurilla toistuvien keuhkoputkentulehdusten vuoksi. Lisäksi jouduin käyttämään astmapiippua. Onneksi lopulta itse tajusin mistä kiikastaa ja muutimme pois. Kukaan ei ensin ottanut kuuleviin korviinkaan, kun esitin teoriaa asunnon/talon homeisuudesta, mutta lopulta koko taloyhtiön 15 taloa jouduttiin korjaamaan.
Yliherkistyin homeelle ja tänä päivänä kirjaimellisesti haistan homeen jouduttuani homeiseen paikkaan :lol: Pitänee aloittaa uusi ura ja tarjoutua homehaistajaksi homekoirien tilalle. Mutta todellakin, hometta ei kannata vähätellä.
Vastaa Viestiin