Katon uusiminen
-
Sami Heinikainen
- Jäsen

Katon uusiminen
Hei, minkälaista kattoa suosittelette rintamamiestaloon ja olisiko vinkkiä mistä kannattaa pyytää tarjous?
Huopa ja pelti ovat keveitä ratkaisuja ja tiili puolestaan raskas.
Huopa ja tiili pitävät lumen katolla jolloin ei tarvita välttämättä lumiesteitä tai vastaavasti pitää käydä pudottamassa raskaat lumikuormat.
Jos yläkerrassa on vinotkatot, eli ulkokatto on suhteellisen lähellä sisäkattoa, kannattaa katteen äänekkyys huomioida. Tiili ja huopa ovat hiljaisia ja peltikatto äänekkäämpi.
Peltikatoista ainoastaan konesaumattu pelti miellyttää silmääni. Sen teko on ammattimiesten hommia, eli kalliimpaa verrattuna itsetehtyyn.
Mikä lie nykyinen kattorakenne ja kunto? Pelti ja tiili tarvitsevat aluskatteen, huopa umpilaudoituksen. Jos kaikki pitää uusia vaihtoehdot ovat avoimia. Jos vanhaa rakennetta voi hyödyntää, siinä voi säästää.
Itse valitsin huovan; kevyt, hiljainen, ja helppo asentaa itse.
Tietysti on olemassa myös decra(?), missä peltikatto on pinnoitettu "tiilikatolla" mutt taas maksaa enemmän. Turvekatto lienee turhan eksoottinen?
Tarjouspyyntöjä kannattaa kysellä mahdollisimman monelta ja samalla varmistua toimitusaikatauluista.
Kannattaa miettiä myös, onko mahdollista saada tuuletusrako katteen alle.
Huopa ja tiili pitävät lumen katolla jolloin ei tarvita välttämättä lumiesteitä tai vastaavasti pitää käydä pudottamassa raskaat lumikuormat.
Jos yläkerrassa on vinotkatot, eli ulkokatto on suhteellisen lähellä sisäkattoa, kannattaa katteen äänekkyys huomioida. Tiili ja huopa ovat hiljaisia ja peltikatto äänekkäämpi.
Peltikatoista ainoastaan konesaumattu pelti miellyttää silmääni. Sen teko on ammattimiesten hommia, eli kalliimpaa verrattuna itsetehtyyn.
Mikä lie nykyinen kattorakenne ja kunto? Pelti ja tiili tarvitsevat aluskatteen, huopa umpilaudoituksen. Jos kaikki pitää uusia vaihtoehdot ovat avoimia. Jos vanhaa rakennetta voi hyödyntää, siinä voi säästää.
Itse valitsin huovan; kevyt, hiljainen, ja helppo asentaa itse.
Tietysti on olemassa myös decra(?), missä peltikatto on pinnoitettu "tiilikatolla" mutt taas maksaa enemmän. Turvekatto lienee turhan eksoottinen?
Tarjouspyyntöjä kannattaa kysellä mahdollisimman monelta ja samalla varmistua toimitusaikatauluista.
Kannattaa miettiä myös, onko mahdollista saada tuuletusrako katteen alle.
Mikä katto siinä talossa on alunperin ollut?
Ensisijainen suositus: tiilen tilalle tiiltä, konesaumatun tilalle konesaumattua, huopakaton tilalle huopaa jne.
Peltikatosta muuten: monessa, esim. meillä, on peltikaton aluskatteena pärekatto; tekee rakenteesta hiljaisen ja hoitaa pellin kondenssikosteuden.
Tiilikattoja on sekä uusittu kokonaan että purettu ja uudelleenladottu vanhoilla tiilillä - niitä älä hukkaa jos teillä on tiilikatto purettavana.
Tuo tuuletusrako on bauttiarallaa välttämätön.
Ensisijainen suositus: tiilen tilalle tiiltä, konesaumatun tilalle konesaumattua, huopakaton tilalle huopaa jne.
Peltikatosta muuten: monessa, esim. meillä, on peltikaton aluskatteena pärekatto; tekee rakenteesta hiljaisen ja hoitaa pellin kondenssikosteuden.
Tiilikattoja on sekä uusittu kokonaan että purettu ja uudelleenladottu vanhoilla tiilillä - niitä älä hukkaa jos teillä on tiilikatto purettavana.
Tuo tuuletusrako on bauttiarallaa välttämätön.
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
... peltikatosta -> Jos aiot ruuvipeltiä laittaa itse, niin muista laittaa ne ruuvit pellin aaltojen harjaan, ei notkoihin. Nopiasti ajatellen ne olisi helpointa ruuvata notkoihin kun puree siltä kohden puuhun paremmin. Kuitenkin vesi valuu enimmäkseen juuri niistä notkoista, joten tihkumista menee läpi paljon enemmän.
Konesaumatun näköistä peltiä olen nähnyt "valmistuotteena" rautakaupassa, ei aavistustakaan valmistajasta, mutta K-raudan liike se oli, joten eiku vaan kyselemään jos konesaumakatto kiinnostaa. IMO se on paras, "oikean" näköinen mutta kevyt, ei paina kattoa notkolle.
Meillä on tiilikattoa matkiva peltikatto, älä vaan sellaista laita, se jotenkin ei näytä aivan oikealta (mummiälestä jälleen). Se kiiltää kuin pelti, mutta muoto on kuin tiilen... Feikkiä?
Meillä on tiilikattoa matkiva peltikatto, älä vaan sellaista laita, se jotenkin ei näytä aivan oikealta (mummiälestä jälleen). Se kiiltää kuin pelti, mutta muoto on kuin tiilen... Feikkiä?
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
Sami Heinikainen
- Jäsen