Lattian alle salaojaputket...

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Joutava
Jäsen
Jäsen

Lattian alle salaojaputket...

Viesti Kirjoittaja Joutava »

Olen tässä suunnitellut laittavani kellariin saunatiloja. Hetken pähkäiltyäni olen päättänyt laittaa salaojat lattian alle, koska jokatapauksessa tulee piikattua lattia auki lattialämmityksen (sähkö) alta.
Kysymys kuuluukin, että miten rakenne? Salaojasora, putket salaojasoran sisälle (kuinka paljon soraa?), eristeet, valu+raudoitus...?
Onko jotain muuta mitä pitäisi muistaa?
Kiitos neuvoista etukäteen!
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Suositus on vähintään 20cm sepeliä, mutta aina ei tietenkään noin paljon saada laitettua.

Minkälaisella maaperällä talo seisoo?
Joutava
Jäsen
Jäsen

Savihan tuolla alla taitaa seistä...Väliin kai sitten suodatinkangas?
Sepeli,Sora?
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Vaikka 6-16mm sepeli. Tärkeintä on, että pienaines on tuosta poissa. Tiedätkö miten talo on perustettu? Laatalle, antura, paaluille, kiviarinalle, puuarinalle?
Joutava
Jäsen
Jäsen

Taitaa olla laattaperustus, kun sokkelin alta ei löytynyt kuin noin 2 cm syvä ulkonema joka on n. 5 cm korkea. Ei taida olla antura?
Talo on rakennettu v.1952
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Ei välttämättä ole laatta. Kivijalan alla saattaa olla kiviarina. Jos on laattaperustus, niin piikkaaminen saattaa olla kinkkinen homma, koko laatta kun kantaa ja vakauttaa taloa. Meillä ei ole anturaa, vaan sokkelin alla on kiviä kasoissa. Oletkos jo piikannut jostain lattiaa auki? Piikkaa ensin pieni testikolo ulkoseinän viereen, niin näet rakenteen kunnolla.

Jos ei tiedä mitä tekee, kannattaa ehdottomasti ottaa ammattilainen arvioimaan ja suunnittelemaan homman. Itse voi sitten toteuttaa niiden ohjeitten mukaan.
Vastaa Viestiin