Sähkömoottorisaha

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
katket
Jäsen
Jäsen

Sähkömoottorisaha

Viesti Kirjoittaja katket »

Onko kokemuksia sähkömoottorisahoista? Onko hyviä. Tarkoituksena polttopuiden katkominen. Kuinka suuri ero halvoilla ja kalliilla?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

On, hyviä ja huonoja.

Mä en ole eläissäni kironnut niin paljon mitään vehjettä kun isän mulle ostamaa sähkömoottorisahaa. Se särki mun vanhan ja kiltteyttään osti sitten uuden tilalle ja voi jösses että voi kone olla paska. Se on joku ultraturvallinen Bläkkändekkeri jossa pitää painaa peukulla jotain hiton varmistusnappulaa rystynen valkoisena niin että pienen urakan jälkeen on kuolio lähellä. Heti jos yrittää vähän laittaa voimaa niin joku hiton turvaviritys laukeaa ja ketju toppaa. Ergonomia lähentelee nollaa ja vehje huutaa niinkuin hyeena. Voin mä olla snobikin tyäkalujen suhteen, mutta toi kone oli millä vaan mittapuulla ihan silkkaa scheissea. Älä siis ainakaan semmosta. :-D

Kuluttaja-lehdessä oli noin vuosi sitten sähkömoottorisahavertailu, kannattaa vilaista niiden sivuilta ja tilata lehti. Sen voitti muistaakseni ihan kohtuuhintainen pienempi merkki, kolmen kärjessä tais sitten olla husku, partner ja makita. Ne vaan oli sitten aika paljon kalliimpia.

Numero näytti olleen 7/2005, http://www.kuluttajavirasto.fi

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Stobe
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Mulla on Partnerin sähkösaha ollut jo 12 vuotta. Mallinumeroa en tällä hetkellä muista, mutta samannäköisiä nuo uudetkin ovat. Tällä on sahattu kotitalolla(aka vanhempien mökki) vuosittain iso läjä polttopuita ja kaadettukin jokunen runko. Viime kesänä se meinasi jo hyytyä, mutta huolellisen puhdistuksen jälkeen kukkuu taas. Eiköhän sillä vielä omankin talon polttopuita sahata monta kertaa.

Pienen metsäpalstan hoidossa sähkösahasta ei ole apua ilman aggrekaattia, joten viime perjantaina ostin oman bensasahan, K-Raudasta Partnerin 422:n. Hyvä peli tuntuisi olevan sekin.
Haapamies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Haapamies »

No minä olen sen verran vanhan aikainen että käytän bensa sahaa .... kerran oli hetken lainassa joku sähkösaha (tarkistan tässä merkin muistan) ja se oli todella lelu ... hyyty jo pikkulautaa sahattaessa joten hermothan siinä meni .... Tällä hetkellä huskun pikkunen tuolla alakerrassa ostin tollasen kun halvalla sai josku markka aikaan hintaa tais olla alle 250 markkaa ja nyt on sahattu todella paljon siis mielettömästi sillä sahalla ja hyvin menee pikkusen välillä paineilmaa näyttää ilman putsarille jo vaan taas kulkee

Tämä nyt menee vähän otsikon ohi mutta menkööt
Talon Neliöt noin 85 neliö + Alakerta puolet lämmintä (remontoitu 2009) ja puolet viileää. + Vintti (Kylmä)
Pösön kulutus: Kuva
Rellun kulutus: Kuva
JJ72
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ72 »

Mulla on hyviä kokemuksia, ainot ongelmat oli ne että laippa oli paksuun
puuhun liian lyhyt, ja se että sahassa on johto. Muuten se oli mielestäni
näppärä, kevyt ja helppo käyttää... Taisi olla niin vanha ettei vielä ollut
turhia varo-systeemeitä, tai sitten olin siihen tehnyt lobotomian...
Saha hajosi jo vuosia sitten, eikä ole tullut uutta hankittua...
EmäntäniOnKonservaattori
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja EmäntäniOnKonservaattori »

Taas ottelen vanhoja juttuja ylös.

Lisää kokemuksia?

Onko jollain Tee Itse lehden 6/2007 numero? Oliko hyvä vertailu? Kuinka siinä kävi?

Entä tuo kuluttujaviraston lehti? Mitä merkkiä voittaja oli?
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Ostin talon hankinnan yhteydessä halvan Poulan sähkösahan. Toimi aikansa hienosti kunnes osuin naulaan. Sisällä raksahti muovirattaasta pala ja vähän ajan päästä koko ratas oli sileä. Uusi osa maksoi n. 30 euroa joten vaihdoin sen ja taas toimi. Kunnes sitten puuta halkaistessa (myönnän että oli vähän turhan tiukkaa hommaa tuolle vehkeelle) sama ratas meni taas sileäksi.

Menin kauppaan, kerroin myyjälle kokemuksistani ja myyjä myi minulle Stihlin aparaatin. Selkeästi kalliimpi ja laadukkaampi peli. Silläkin onnistuin osumaan naulaan (Miksi muuten näissä taloissa on aina nauloja piilossa juuri siinä kohdassa josta pitäisi sahata?). Stihlissäkin on saman näköinen muoviratas kuin Poulanissa. Vaihdoin sen ja taas pelittää.

Nyt jos joku tekisi ilman noita muovirattaita olevan sähkösahan niin ostaisin.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Mulla gern, joka vie voitelu öljyä aivan tautisesti.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Älkää nyt herranjestas menkö sähkösahalla kaatamaan puita :!: Jos sähköjohto ei katkea, niin ainakin siihen voi kompastua ja saada itselleen vahinkoa aikaan. Kauhistuttaa koko ajatuskin. Ei se ole tarkoitettu siihen hommaan, vaan pihalla tapahtuvaan klapien pätkimiseen tai sisäkäyttöön remonttihommissa. Ei se sähkösaha mikään leikkikalu ole vaikka siltä näyttääkin.
Talonpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Talonpoika »

Tee itse -lehdessä nro 6/2007 oli tosiaan testi: Partner, josta itsellä ihan hyviä kokemuksia, sai testissä melko huonot pisteet. Testin paras oli Stihl MSE 180c hinta noin 280 euroa. Hyvä ostos -merkinnän sai Texas EK 2000-40 hinta noin 120 euroa.
EmäntäniOnKonservaattori
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja EmäntäniOnKonservaattori »

Tällaisen löysin eli valikoimaa kyllä riittää, vielä kun osaisi valita sen oikean :-)

http://www.tts.fi/foredep/kalusto1/hakk ... osahat.htm
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Isto H. »

maanma kirjoitti:Mulla gern, joka vie voitelu öljyä aivan tautisesti.

Täällä Makitan (3020?) saha,joka ristittiin parin päivän jälkeen Öljyruiskuksi...

Ihan pirun hyvä saha,kylläkin.
Ollut korvaamaton purkuhommissa ja varsinkin hirsien vaihdossa/kengityksessä.
Olla rossipohjassa bensasahan kanssa pari tuntia muotoilemassa puuta=Huono juttu.

Ei se nyt ihan bensasahaa päihitä,mutta kun teräketju on kunnossa,syö se kuivaa hirttäkin hyvin. Sihen asti kun sen ajaa naulaan siis,sitten siinä onkin viilailu että saa puoltamisen pois.

K-Raudassa oli keväällä muistaakseen tuo stiga tarjouksessa 99€. Yritin ostaa ensin sitä,mutta myyjä ei antanut. Sanoi ettei hän jaksa ottaa sitä vastaan kun toisin takaisin sen seuraavalla viikolla. Myi sitten makitan samaan hintaan..
Hyvin toiminut rääkissä 6kk.

Edit: taisi olla saha stiga,ei stihl...
Viimeksi muokannut Isto H., To Elo 09, 2007 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaukomäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kaukomäki »

Tuo muoviratas joka hajoaa naulaan sahattaessa, on hyvin yleinen ratkaisu sähkösahoissa. Kyse ei ole suunnitteluvirheestä, vaan se on siellä "sulakkeena". Nykyään ei enää monikaan valmistaja tee kalliimman luokan sahaa, jossa on mekaaninen kytkin ja teräs voimansiirto. Aiemmin maailmassa näitä parempia oli mm AEG:lla sekä SKILL:illä. Nämä sahat tosin sitten maksoivat 3X Black&Deckerin verran. Nykyään kytkimellä ja teräs rattailla ei taida olla kuin Metabon saha, nykyhintaa en sille muista, mutta ei todellakaan mikään 99 vehje..
Sähkösahassa ei kannata haaveilla mahdollisimman pitkästä laipasta, menee pitkän terän pyörittämiseen turhaan tehoja, kun lyhyemmälläkin pärjäis.
Paremmissa sahoissa on säädettävä öljypumppu, jolloin saa pienennettyä öljyn virtausta viskositeetin mukaan. Jos ei säätöä ole, niin sitten vaan paksumpaa öljyä. Ei kuitenkaan jäteöljyä, eikä TODELLAKAAN kasvipohjaista ekoöljyä. Ekoöljy kuivuu koneen sisään ja rikkoo pumpun. Tätä ongelmaa ei ole bensakoneissa, jotka tuottaa lämpöä ja siten ekoöljyä voi käyttää.
Sähkösaha on näppärä peli, samoin kuin bensasaha. Toisiinsa näitä ei kuitenkaan voi verrata, molemmilla on oma käyttötarkoituksensa. Itselläni on sekä bensa että sähkösaha, ja ilman toista en pärjäisi.
lempo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lempo »

Jep. Täytyy kehua melkein 20 vuotta vanhaa Metaboa, jonka sain joitain vuosia sitten yhden timpurivainaan jäämistöstä. Terälaippa 42 cm, eikä vielä ole tullut sellaista koivupölliä mihin olis hyytynyt.
Sitä vaan miettiny että taitaa vanha Saksalainen watti vastata kahta Kiinalaista...
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
rattus77
Jäsen
Jäsen

saha

Viesti Kirjoittaja rattus77 »

Sähkösaha = erittäin hyvä remppahommissa talon sisällä, joku halpiskin välttää.
Bensalla toimiva oikea moottorisaha = polttopuun tekoon.
Vastaa Viestiin