Ai ikkunanpokia.

Meillä ulkopuolelta maalattiin Teknoksen öljymaalilla (ei siis mikään perinnemaali, mutta öljymaali kuitenkin ja pitää hyvin). Samalla maalilla talo muutenkin ulkopuolelta maalattu suurelta osin (aika hidas kuivumaan muuten!). Pohjamaalina oli sama, mutta ohennettuna.
Ja ikkunan väli- ja sisäpuolelta maalattiin ihan vain Teknoksen puolikiiltävällä Futuralla (alle laitettiin saman puljun tartuntapohjamaali). Ja siksi, että tästä maalista on kokemusta: se pitää ikkunanpokissa hyvin. Ja täyskiiltävää ei haluttu mm. siksi, että siinä kaikki pinnan mahdolliset virheet (ja tulevat sormenjäljet) vain korostuvat. Pokamme oli ennestään lakattu, joten tarvittiin joku varmapitoinen maali. Tämä on niin iso homma, että maalit sais kanssa pysyä pitkäääään.
Ja ikkunanpokien reunat jätettiin suurelta osin maalamaatta (olivat ennenkin olleet lakkaamatta ja säilyneet hyvällä puulla, rasitetta ei siis ole ja samalla jää niitä haihtumispaikkoja kun tuo Futura taitaa olla niitä pirunkeksintöjä

). Paitsi että avattavien (tuuletus-)ikkunoiden etureunat maalattiin, etteivät ole niin roisin näköisiä.
Öljymaalin kuivumista en jaksaisi ryhtyä ikkunanpokien väleissä ja sisäpinnoissakin odottelemaan. Ihan riittävän hidasta tämä on muutenkin. Mutta jos olisin kärsivällisempi ja minulla olisi käytettävissäni kaikki maailman aika (ja säät olisivat aina vaan puolipoutaiset), niin itse sekoitettua pellavaöljymaalia voisin laittaa moneen paikkaan.
Sisätilojen seinissä jos haluaa laittaa Remontti-ässää tai muuta pirunkeksimää maalia, niin väliseinissä se on varmaan ihan se ja sama (ellei joku maalista haihtuva aine ole jollain ongelmaksi). Ulkoseinien sisäpinnoille laittaessa se kosteuden haihtuminen on avainasemassa. Jonnekin päin pitää kosteuden päästä seinästä läpi. - Näin olen järkeillyt.
Uudemman osan, eli kosteussulun sisältävien seinien paneelien maalauksessa (mm. ulkoeteinen) olemme käyttäneet Tikkurilan Helmiä (akrylaattimaali, siis pirunkeksimä), jonka voi laittaa melkein minkä maalin päälle tahansa. Samalla maalilla olemme maalanneet myös uudet paneelit. Se on vesiohenteinen, helppo maalattava ja ylläpidettävä/siivottava ja pysyy paneelissa ilman pohjamaaleja.
On kunnioitettavaa, jos joku päätyy käyttämään pelkästään perinnemaaleja, eli käytännössä tekemään maalinsa itse (niitäkin täällä on; nostan hattua). Useista kaupan perinnemaaleista olen saanut niin monenmoisia arvioita (mm. maalien pysyvyydestä/pysymättömyydestä), että jossain vaiheessa alkaa hirvittää. Etenkin näiden valmiiksi (ties millä)maalattujen/lakattujen pintojen käsittely. Joitakin puhtaita puupintoja ja kivijalka meilläkin on kyllä vedetty Uulalla.
Alli