Millä maalaisin

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
leenamari
Jäsen
Jäsen

Millä maalaisin

Viesti Kirjoittaja leenamari »

Apuja kaivataan, olen nyt reilut pari tuntia lukenut täältä vinkkejä maalauksesta ja pää on pyörällä. Ainoa mieleeni syöpynyt asia on että lateksi on itse paholaisen keksintö :twisted:

Maalattavat kohteet:
1. paneliseinä, uutta panelia, olleet seinässä pari vuotta, asuinhuone.

2. paneliseinä, panelit ostettu eilen, tulee ulkoeteiseen, eli lämpötilavaihtelut + 0 - +30 astetta

3. Ikkunan pokat, vanhat maalit raapattu pois, mitä ulkopintoihin (pohja- ja pintamaali) ja mitä sisäpintoihin (pohja-ja pintamaali)? Maalataanko pokan ylä- ja alareunat?

Mieluiten valmista maalia. Ja yksi toive, jos kerrotte että älä vaan käytä jotain tiettyä, kertokaa myös miksi.
Sekopäisenä maaleista :shock:
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Meillä ei ole paneleita maalattu, eikä ikkunan pokia ulkopuolelta (tämä kyllä edessä tod.näk. ensi kesänä, eli meitä myös asia kiinnostaa...), mutta sisäpuolelta on vedelty pokat ensin Jehu-pohjamaalilla ja sitten Maalarin valkolakalla. Komiat tuli! :wink:
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Meillä on käytetty Uulan maaleja kaikkeen maalaamiseen ulkona ja sisällä.Ikkunan pokissa on sisällä Ovi-ja ikkunamaali ja ulkopuolella pellavaöljymaali pohjamaalattuna sinkkivalkoisella pohjamaalilla.Sisäpokissa ei ole pohjamaalia erikseen vaan samaa ovi-ja ikkunamaalia reilusti ohennettuna.
Puupintoihin käy vaikkapa Uulan sisäöljymaali sisätiloissa ja ihan tavallinen pellavaöljymaali ulkona tai kylmissä tiloissa.
Uulan tuotteet ovat yksi vaihtoehto mutta paljon muitakin vaihtoehtoja on.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

Ai ikkunanpokia. :-) Meillä ulkopuolelta maalattiin Teknoksen öljymaalilla (ei siis mikään perinnemaali, mutta öljymaali kuitenkin ja pitää hyvin). Samalla maalilla talo muutenkin ulkopuolelta maalattu suurelta osin (aika hidas kuivumaan muuten!). Pohjamaalina oli sama, mutta ohennettuna.

Ja ikkunan väli- ja sisäpuolelta maalattiin ihan vain Teknoksen puolikiiltävällä Futuralla (alle laitettiin saman puljun tartuntapohjamaali). Ja siksi, että tästä maalista on kokemusta: se pitää ikkunanpokissa hyvin. Ja täyskiiltävää ei haluttu mm. siksi, että siinä kaikki pinnan mahdolliset virheet (ja tulevat sormenjäljet) vain korostuvat. Pokamme oli ennestään lakattu, joten tarvittiin joku varmapitoinen maali. Tämä on niin iso homma, että maalit sais kanssa pysyä pitkäääään.

Ja ikkunanpokien reunat jätettiin suurelta osin maalamaatta (olivat ennenkin olleet lakkaamatta ja säilyneet hyvällä puulla, rasitetta ei siis ole ja samalla jää niitä haihtumispaikkoja kun tuo Futura taitaa olla niitä pirunkeksintöjä :twisted: ). Paitsi että avattavien (tuuletus-)ikkunoiden etureunat maalattiin, etteivät ole niin roisin näköisiä.

Öljymaalin kuivumista en jaksaisi ryhtyä ikkunanpokien väleissä ja sisäpinnoissakin odottelemaan. Ihan riittävän hidasta tämä on muutenkin. Mutta jos olisin kärsivällisempi ja minulla olisi käytettävissäni kaikki maailman aika (ja säät olisivat aina vaan puolipoutaiset), niin itse sekoitettua pellavaöljymaalia voisin laittaa moneen paikkaan.

Sisätilojen seinissä jos haluaa laittaa Remontti-ässää tai muuta pirunkeksimää maalia, niin väliseinissä se on varmaan ihan se ja sama (ellei joku maalista haihtuva aine ole jollain ongelmaksi). Ulkoseinien sisäpinnoille laittaessa se kosteuden haihtuminen on avainasemassa. Jonnekin päin pitää kosteuden päästä seinästä läpi. - Näin olen järkeillyt.

Uudemman osan, eli kosteussulun sisältävien seinien paneelien maalauksessa (mm. ulkoeteinen) olemme käyttäneet Tikkurilan Helmiä (akrylaattimaali, siis pirunkeksimä), jonka voi laittaa melkein minkä maalin päälle tahansa. Samalla maalilla olemme maalanneet myös uudet paneelit. Se on vesiohenteinen, helppo maalattava ja ylläpidettävä/siivottava ja pysyy paneelissa ilman pohjamaaleja.

On kunnioitettavaa, jos joku päätyy käyttämään pelkästään perinnemaaleja, eli käytännössä tekemään maalinsa itse (niitäkin täällä on; nostan hattua). Useista kaupan perinnemaaleista olen saanut niin monenmoisia arvioita (mm. maalien pysyvyydestä/pysymättömyydestä), että jossain vaiheessa alkaa hirvittää. Etenkin näiden valmiiksi (ties millä)maalattujen/lakattujen pintojen käsittely. Joitakin puhtaita puupintoja ja kivijalka meilläkin on kyllä vedetty Uulalla.

Alli
Mixa
Uusi jäsen

Tiiliseinien maalaus

Viesti Kirjoittaja Mixa »

Millä maalaisin hengittävän maalipinnan tiiliseinään ulos? entä sisälle? Vai tarvitseeko tiiliseinä värillisen slammauksen?
Vastaa Viestiin