Pinkopahviin saumoihin siloite?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Pinkopahviin saumoihin siloite?

Viesti Kirjoittaja Isto H. »

Mitäs ihmiset ovat käyttäneet tuossa siloitteena pinkopahvin kanssa?
Mitä brändiä?
Näin, jos tekee hommat K.Järvinen tyylillä?

Muistelen hänen maininneen jossakin julkaisussa että hän käyttää "muovisiloitetta".

Oli sen verran helvettiä viritellä ne ettei viitsisi töpeksiä niitä. Ainahan on vaihtoehtona kassakonenauha, mutta meille taitaisi sopia paremmin sileämpi versio.
Pahveissa kun on tarpeeksi "elämisen jälkeä" jo nyt...
:oops: :oops: :oops:
mize
Jäsen
Jäsen

ei mitään

Viesti Kirjoittaja mize »

En tiedä järvisen ohjeista, enkä silotteista. Meillä kävi kaksi kouluja käynyttä naisimmeistä laittamassa pahvit vessan seinään ja ainakin he tekivät saumat niin, että laittoivat pahvit limittäin ja repivät päällimmäisen pahvin reunat ohueksi, jolloin se ns. liukui. Antoivatten miulle ohjeeksi, jotta pitää hioa ennen maalausta tuo sauma. Hionkin, mutta eihän siitä näkymätöntä tullut, mutta ihan siedettävä kuitenkin.
Ystävällisin terveisin Mize
kotirintamanainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kotirintamanainen »

Itse yritin ekaks ohentaa niinkuin järvinen opastaa, mutta pieleen meni. Lopulta naulasin silleen (huokleijonaan liimasin), että se valmiiksi ohennettu reuna tuli aina sen edellisen päälle. Joka kohdassa en tietty saanut tälläisiä saumoja kun ikuunoitten ylle ym. menee erikokoisia paloja. Naularivit ja pahimmat saumat liisteröin peittoon kassanauhalla. Ja liisteriä täytyy käyttää runsaasti, ettei reunat repsota niinkuin kuluneessa kirjassa. Ne jää piiloon hyvin tapetin alle.

Eli omasta mielestäni yks oleellinen juttu on, millä pinkopahvi käsitellään, maali vai tapetti. Parempi lopputulos itellä tuli kun laittoi tapetin, huom paperi sellaisen. Ja jos laitat vielä paksua pellavaöljytapettia missä mahdollisesti kuvio, ei niitä saumoja huomaa laisinkaan. Maalauksen jäljiltä näkyy saumat jonkin verran, riippuu maalin väristä ja mistä valo lankeaa.
Isto H.
Jäsen
Jäsen

kotirintamanainen kirjoitti:Itse yritin ekaks ohentaa niinkuin järvinen opastaa, mutta pieleen meni.
Jep, nuo järvisen ohjeet ovat,kaikella kunnialla, mielestäni berberistä.
Mekin tehtiin aluksi 50/50 sekoitteella eikä pahvit pysy mitenkään seinillä. Meni paljon hommia uusiksi,muutama rullallinen roskiin kun pahveja ei pystynyt uusiokäyttämään.. :mad:
Vasta puhtaalla liimalla alkoi pahvit pysymään huokolevyjen päällä.

kotirintamanainen kirjoitti:Eli omasta mielestäni yks oleellinen juttu on, millä pinkopahvi käsitellään, maali vai tapetti.

Meillä maalataan,joten suht sileäksi tarvisi saumat saada. Kassakone nauhaa kokeilin ja siillä saa hyväksyttävää jälkeä,mutta himpan sileämpää tarvisi saada.
Joten siloite olisi kova juttu. Ei vaan uskalla summassa ostaa.
KTj
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Järvisen ohjeet

Viesti Kirjoittaja KTj »

Riippuu siitä, mitä Järvisen ohjeita luetaan. Minä sain käsiini Järvisen ohjeen, jossa tuo liiman sekoitussuhde oli 2dl liisteriä litraan Erikeeperiä tai Kiilto 66:sta ja sillä on pahvi pysynyt seinässä mainiosti (ainakin vielä).

Tuo reunojen ohennuskin oli minulle mysteeri kunnes näin käytännössä, miten se tehdään. Sitten se sujuikin kuin leikki.
Eli sentin levyinen viilto tehdään pahvin valkoiselle puolelle, tartutaan toisella kädellä pahvin leveään osaan, toisella kädellä taitetaan viilletty osa alaspäin siten, että sentin suikale ja harmaa pahvi repeävät yhdessä noin 5-10cm:n leveydeltä. Revityn osan leveyttä voi säätää repiessä.
Tuossa ei ollut mitään vaikeuksia kun pahvi oli riittävän kosteaa.

Innostuin seuraavassa huoneessa tuosta ohentamisesta niin paljon, että jätin tehdasohennetun reunan aina alimmaiseksi ja itse revityn reunan päälle. Tuli todella siistiä jälkeä. En aio käyttää mitään tasoitteita. Pistetäänhän paperitapettikin saumoistaan päällekkäin.
kotirintamanainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kotirintamanainen »

Hattua nostan sulle kun onnistuit repiin ne reunat. Mulla repeytyi koko pahvi vaikka kuinka harjottelin ylijäämäpaloilla. siinä liimaamisessa pitää muistaa ensin esiliimata se leijona, antaa kuivua yön yli. Seuraavana päivänä uusi liima-liisterisotku kerros samaan kohtaan ja mielellään antaa senkin muutama sekuntti "kuivua". Ja pinkopahvia saa hinkata/painella ihan reilusti kiinni useita minuutteja. Sekä palata vielä uudelleen parin seuraavan pahvin liimauksen jälkeen taputteleen sitä ensiksi liimattua.

Siittä reunojen repimisestä. Kuinka syvän viillon teit siihen pahviin. Oonkohan tehny liian kevyesti, jäin epäileen. Mulla saattoi olla tiettty liian kuivakin. Oon huomannu, että mitä kuivempi pahvi sen herkemmin repeytyy.
KTj
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTj »

Siittä reunojen repimisestä. Kuinka syvän viillon teit siihen pahviin. Oonkohan tehny liian kevyesti, jäin epäileen. Mulla saattoi olla tiettty liian kuivakin. Oon huomannu, että mitä kuivempi pahvi sen herkemmin repeytyy.
En tuota syvyyttä osaa arvioida. Kevyt viilto terävällä mattoveitsellä. Tosiaan tärkeätä on, että pahvi on riittävän hyvin kostunut. Parasta on kastella pahvit vaikka edellisenä iltana. Ne säilyvät muoviin käärittyinä liimauskunnossa helposti kolmekin päivää. Olen nyt saanut pahvitettua kaksi huonetta ja homma jatkuu tulevana viikonloppuna.

Minulla ei ollut ongelmia tuon liimauksenkaan kanssa. Olisiko sinulla ollut liian kuivat pahvit?

Täältä muutama kuva omasta hommastani:
http://launostenasema.blogspot.com/
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Re: Järvisen ohjeet

KTj kirjoitti:
Riippuu siitä, mitä Järvisen ohjeita luetaan. Minä sain käsiini Järvisen ohjeen, jossa tuo liiman sekoitussuhde oli 2dl liisteriä litraan Erikeeperiä tai Kiilto 66:sta ja sillä on pahvi pysynyt seinässä mainiosti (ainakin vielä).
Jälkipyykkiä.

Tuolla mekin vedettin loppuun.
Tai siis osa, osa vedettiin puhtaalla liimalla,kun eivät meinanneet toeta... :?

Eli meillä vedettiin 80-100% Kiilto 66:lla. Vasta sitten pysyi.Esikäsittelyt oli tehty ohjeiden mukaan. Olisko syynä saattanut olla huoneitten vähän isompi korkeus (3.70m), vuodat ehkä jotain-jotain???
Empä keksinyt parempaa syytä miksi hommelit ei ottaneet tarttuakseen.

Nyt on saumat myös laastattu.
Päädyin Breplastan hienosiloitteeseen. Kuivui nopeasti, tosi helppo levitettävä (huokoista kuin rahka) ja ylivoimaisesti paras hiottava. Tikkurilan pikasiloite oli jäykempää,ja hiomasienellä hiominen ei enää oikein onnistunut,olisi vaatinut järeämpiä keinoja,mikä pinkopahvin läheisyydessä ei ole aina viisas veto. Hyvää tuli.

Mikä ei vieläkään selvinnyt, oli tuo +5cm leikkaus pituus. Miksi hitossa sellainen? Kokeiltiin vielä lopussa vielä kerran tuota +5cm pituus, ensin ylhäältä,sitten alhaalta ja vasta viimeisenä sivuilta tekniikkaa.
Ei pysynyt vieläkään. Sivuja ei saanut edes kiinni puhtaalla liimallakaan,aina korkkasi. :roll:
Mikähän tuon tekniikan salat mahtavat olla?
Mysteeri.

Näin.

Nyt lähden maalaamaan toisen kierroksen seiniä.
Pääskylä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pääskylä »

Nyt lähden maalaamaan toisen kierroksen seiniä.
Milläs maalaat?

Meillä pahvien laitto sujui ensijännityksen liennyttyä varsin helposti. Kiilto 66-liima kahteen kertaan pienellä odottelulla huokolevyyn ja vuota ensin ylhäältä keskeltä kiinni ja siitä sitten sivuja vuorotellen painellen alas. Nyt on tosin kulunut vasta päivä ensimmäisien laitosta.... :lol:

Mielestäni pinkopahvin saumat saa vähän näkyäkkin, ihan siistit niistä tuli kun laittoi aina valmiiksi ohennetun reunan terävän päälle noin 10 cm. Siloitusta jäi kaipaamaan vain pari nurkkaa...
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Pääskylä kirjoitti:Milläs maalaat?
Uulan munamatalla. Jossakin toisessa ketjussa kehuin maalia. Pirun hyvää kamaa. Mahtavan sävyistä,hieman lämmin,täysin matta valkoinen. Kuin...munan kuori?
Pääskylä kirjoitti: Mielestäni pinkopahvin saumat saa vähän näkyäkkin, ihan siistit niistä tuli kun laittoi aina valmiiksi ohennetun reunan terävän päälle noin 10 cm. Siloitusta jäi kaipaamaan vain pari nurkkaa...
Joo. Ite tulin siihen tulokseen että meidän töpeksinnästä johtuen pinkopahvit "eli" seinässä ihan tarpeeksi,ei oikein haluttanut saumoja vielä siihen lisäksi. Nuo tehtaan revityt saumat olisivat ollet vielä hyväksyttävissä,mutta osa saumoista oli leikattuja,osa ohennettuja,osa kuprulla,osa rullalla etc.. Rauhoitettiin ihan tietoisesti.

Ei tuolla siloitteella mitään kipsilevyä tullut,ei pelkoa siitä. Mutta seinä rauhoittui vaan todella-todella hyvän näköiseksi.

En itse lähtisi kikkailemaan mistään hinnasta kassakone nauhoilla enkä jättäisi saumaamatta. Sen verran nopeaa ja hyvännäköistä jälkeä tuli.
Mutta tämä vain minun mielipiteeni!
:-)
Vastaa Viestiin