ikkunaremontti 50-luvun talossa,

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
eklundh
Uusi jäsen

ikkunaremontti 50-luvun talossa,

Viesti Kirjoittaja eklundh »

Olen aloitamassa ikkuna täysremontti, kysymys olisi että mitä maalia
pitäsi käyttä? vaihtoehtoa vaikutavan olevan monta.

Olen ajettelut ehkä käyttä allbäck pellavavärit tai joku ns. nykypäivään öljymaali joka kuivu nopeasti.

Voisiteko kertoa omista kokemukseista?
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Maalarin valkolakkaa sisäpuolisiin osiin ja välitilaan. Ulkopuolisiin osiin Tehoa. Maalaaminen oli helppoa ja kuivui nopeasti. Kestävyydestä en 1,5 vuoden perusteella uskalla tehdä kauaskantoisia johtopäätöksiä.
hansuli
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja hansuli »

Itse ikkunoita kunnostaessani olen käyttänyt allbäck:n pellavaöljymaalia (ulkopuoli) ja sisäpuolella Le Tonkinois lakkaa.

Tuota maalia saa ainakin Rakennusapteekista, lisäksi heiltä myös ohjeita ikkuna remppaan.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Meillä alkuperäisen (1946) malliin öljymaalilla (uusiessa Virtasen Neljän öljyn maali) ulkopuolet ja alkydimaalilla (Virtasen tehtaan Ovi- ja ikkunamaali, poistunut kai :cry: valikoimista) sisäpuolet.
Öljymaali kestää paremmin ulkona, ja alkydi taas kestää paremmin sisäpuolten koskettelua ikkunoita availlessa ym.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Sisäpokat ja karmin sisäpuoli Uulan ovi-ja ikkunamaali ja ulkopokat ja karmin ulko-osat Uulan pellavaöljymaali.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Ikkuna Tehoa en ainakaan minä uudestaan laita, kun lähtee kesimään jo toisena kesänä.

Onko 4 öljyn Virtasta laitettu ihan standardiohjeella vai kaikki kerrokset vernissalla ohentaen?
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

maanma kirjoitti:Ikkuna Tehoa en ainakaan minä uudestaan laita, kun lähtee kesimään jo toisena kesänä.
Saapiko kysyä pohjustitko mitenkä ja kuinka paksuja kerroksia vetelit?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Vanha maali kuumapuhaltimella 600 astetta pois. Uusi päälle kaksi kertaa lasille nostaen.
akim
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja akim »

maanma kirjoitti:Vanha maali kuumapuhaltimella 600 astetta pois. Uusi päälle kaksi kertaa lasille nostaen.
Pohjamaalasitko millä maalilla ja miten sitä ohentaen?
Miten ohensit ikkunamaalin?
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Ja tuolla kuumailmapuhaltimella saa sit tosi helposti lasit rikki, niin että kannattaa irrottaa ne ennen maalinpoistoa. Jossain ohjeessa (oisko ollut speedheaterin?) oli joku suojalevysysteemi, mutta varsinkin vanhan parimillisen lasin kanssa saa olla tosi varovainen - myös irrotuksessa.
Sapina
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Sapina »

Meillä vanha maali lähti ulkopuolelta helposti kunnon maalikaapimella (ainakin Bachon 665 ergo olis sellanen). Ikkunat laitettiin ensin pöytään puristimilla kiinni, lasit irrotettiin (lasilistoja ei saatu ehjinä irti). Maalina käytettiin Lappi -ulkoöljymaalia (tämä tosin on hitaasti kuivuvaa). Pohjamaalattaessa maali ohennettin versissalla aika ohueksi. Lasi pellavaöljykitillä paikoilleen, uudet lasilistat paikoilleen ja päällemaalaus kertaalleen ohentamattomalla maalilla lasinpäälle vetäen ja seuraavana kesänä uusintamaalaus. Sisäikkunoihin ei olla vielä koskettu. Ollaan kunnostettu pari ikkuna-aukkoo kesässä viikonloppusin, joten maalit on saanu kuivua melkein viikon, joten meille sopi hitaasti kuivuva maali.

Yksi ikkuna-aukko ollaan tehty Teho-ikkunamaalilla, mutta siirryttiin Lappi-maaliin tuttavan hyvien kokemuksien perusteella.

Täytyy sanoa, että kunnon maalikaapimesta on ollu suuri apu.
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Itse aloittelen ikkuna remppaa, ja vedän kyllä pohjamaaliksi Jehua! Ulkopuolet Teholla, sisäpuolet maalarin valkolakalla. Kerran pohjamaali sit ohut ns. välimaali ja lopuks pintamaali. Kerralla ei onnistu.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Vastaa Viestiin