Petrooliöljymaalin ohentaminen
Petrooliöljymaalin ohentaminen
Olemme maalaamassa julkisivun petrooliöljymaalilla (todennäköisimmin valmistajana Sateenkaarivärit). Ajatuksena on maalata ainakin etelänpuoleinen seinä kahteen kertaan. Kertakin pitäisi riittää peittävyyteen, mutta haluaisimme varmistaa kestoa ja siksi maalata kahdesti ainakin kovemmalle kulutukselle joutuvat kohdat. Kysymys kuuluukin, oletteko maalanneet petrooliöljymaalilla usempaan kertaan ja jos, niin miten olette ensimmäistä kerrosta mahdollisesti ohentaneet? Varmaan ohentamattakin voisi maalata, mutta syvemmälle se maali kai ohentaen imeytyisi. Eikö? Ja jos jollain on kokemuksia Sateenkaarivärien petrooliöljymaalista, niin sekin kiinnostaa.
Ainakin meillä tuli kerralla hyvä Uulan petrooliöljymaalilla vaikka pohjamaalin väri oli hyvin kaukana lopullisesta. Pohjalla oli vaalean sininen ja väriksi tuli sitten oljen keltainen.
Sitä saa kyllä tietysti hyvin ronskilla kädellä vetää. Yleensä kun maalataan vetämällä paljon ohuita kerroksia, niin petrooliöljyllä tehdään ihan toisin... Reilusti kerralla.
Tuossa lähtötilanne

Ja tuossa lopputulos
[/url]
Sitä saa kyllä tietysti hyvin ronskilla kädellä vetää. Yleensä kun maalataan vetämällä paljon ohuita kerroksia, niin petrooliöljyllä tehdään ihan toisin... Reilusti kerralla.
Tuossa lähtötilanne

Ja tuossa lopputulos
[/url]ikämajaRajamäki
Henkka kirjoitti:Tästä ohjeesta olen samaa mieltä valopetroolilla voi toki ohentaa 10%JJ kirjoitti:Ainakin meillä petroliöljymaali peitti yhdellä kertaa. Meitä Uula ohjeisti maalaamaan reilulla otteella ja reilulla määrällä maalia...
Niin, siis petroliöljymaalillahan tulee yhdellä kertaa jo aika paksu kerros. Kaksi kerrosta sitä kamaa on jo todella paksu. Maalia saa tosiaan maalata aika reilulla otteella, jos vaan sipaisee sitä pintaan ei se oikein tartu kunnolla. Tämän huomasin testilaudoilla.
Välillä tuntui siltä, että levittäminen oli hieman hankalaa, mutta en kyllä ohentanut maalia missään vaiheessa.
Nyt kun kaksi vuotta maalauksen jälkeen olen katsellut pintaa, niin tuntuu siltä, että pinta paranee kokoajan. Se on muuttunut hieman kiiltävämmäksi ja enemmän likaa hylkiväksi. Ne kohdat jossa on liikaa maalia, eli maalia ei ole levitelty kunnolla, on maali haljennut.
Eli reilusti maalia, kunnolla maalaten, mutta pinnassa oleva maalikerros ei saa jäädä liian paksuksi. Ainakin siltä itsestä tuntui. Kannattaa ensin maalata joku pieni koelauta.
Ihan on nimeltää "olki", värikoodinro 2009. Löytyy Uulan värikartoista tuolta:RouvaM kirjoitti:wekkuli: Mikä sävy sulla on tuo keltainen? Aika kivan näköinen tuli.
http://www.uula.fi/suomeksi/varikartat/ ... artta.html
Itse asiassa tavoite oli selkeästi vaaleampi keltainen kuin tuo. Värikartallahan kaikki näyttää aina haaleammalta kuin sitten todellisuudessa isolla pinta-alalla. Ja kaikki puukuvioiden juonteet ja paneloinnin saumat tummentaa lopputulosta. Jälkikäteen ajatellen ois voinu vetästä puolet oljenväristä ja puolet valkoista. Mut ihan on hyvä näinkin.
Tosin tuossa kuvassa kun on varjon puoli näkyvissä, niin näyttää tummemmalta kuin on todellisuudessa.
ikämajaRajamäki
- jklaukka
- Jäsen

Meillä maalattiin myös viime kesänä tuolla samalla Uulan sävyllä eli 2009, olki. Kertamaalauksella selvittiin ja maalia ei ohennettu. Maali on hyvin pysynyt ja hometta ei ole ilmestynyt, vaikka ei käytetty edes homeenestoa. Maalattava alusta oli vanhaa ja kuivaa puuta, viime kesä oli myös hyvin kuiva. Irtonainen vanha öljymaali rapsutettiin ja harjattiin pois. Muuta pohjatyötä ei tehty, paitsi vesipesu ennen vanhan maalin rapsuttelua. Saa nähdä miten pidemmän päälle kestää, mutta toistaiseksi näyttää hyvältä.
http://kotisivu.dnainternet.net/dnajkla ... 2006b2.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/jklaukka/nakertaja2007.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/dnajkla ... 2006b2.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/jklaukka/nakertaja2007.jpg
Viimeksi muokannut jklaukka, Ke Heinä 04, 2007 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Mua harmittaa mahdottomasti että Uula meni "muodistamaan" nuo värikartat. Onhan ne tietysti käteviä ja kivoja, kun voi tosiaan puhua vaan Uulan Oljesta, mutta se vanha kartta oli niin upean selkeä ja informatiivinen, varsinkin semmoiselle joka itse sekoittaa maalit. Kas tässä on poltettua umbraa ja tässä sävykartta kun sillä sävytät valkoista maalia, var så god. Ja sama juttu muillekin yleisimmille pigmenteille.
Tietty Uula on kattonut että mitä niistä sävyistä eniten menee ja tehnyt kartan sen mukaan, mutta samalla kyllä jotenkin hukkui paljon tietoa ja hyvä "työkalu" sävyttäjälle. Kun maalien värejähän on niin paljon kun vaan ikinä osaa sekottaa eikä vaan noi muutama kymmenen...
Nää. Mä oon liika orientoitunut itse tekemiseen, kyllä toi varmaan kätevämpi on sisustajalle ja lehtijuttujen kuvateksteihin
Pekka
Tietty Uula on kattonut että mitä niistä sävyistä eniten menee ja tehnyt kartan sen mukaan, mutta samalla kyllä jotenkin hukkui paljon tietoa ja hyvä "työkalu" sävyttäjälle. Kun maalien värejähän on niin paljon kun vaan ikinä osaa sekottaa eikä vaan noi muutama kymmenen...
Nää. Mä oon liika orientoitunut itse tekemiseen, kyllä toi varmaan kätevämpi on sisustajalle ja lehtijuttujen kuvateksteihin
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Jaa, jotenkin kokemuksistanne päättelisin, että jos kuitenkin tekisi ensimmäisen kerroksen ohennetulla maalilla (esim. sen 10%) ja hieroisi sen oikein kunnolla sinne syihin, ja sitten toinen kerta ohentamatta. Ainakin niille etelä-ja länsiseinille. Muut seinät voisi sitten maalata kertaalleen. Mistä tuota valopetroolia kannattaisi ostaa? Tarkoitus oli aloittaa urakka jo tänä viikonloppuna, mutta kovasti tuntuu sadetta enteilevän. Osaako joku neuvoa miten tarkkaa on laadun kannalta, jos välillä tulee sadekuuro tai jos esim. yöllä sattuu satamaan kun päivällä on maalattu?!? Meneekö pilalle ja iskeekö home? Petrooliöljymaalihan ilmeisesti kuivaa normaalioloissa aika nopeaan.
Pintakuivaksi tuo tulee aika nopeasti, mutta kyllä meillä meni viikon verran ennenkuin maali tuntui ihan kunnolla kuivalta, tuskin se sitä tosin siinä vaiheessa vielä läpikotaisesti oli.
Edelleen tosin suosittelen yhtä maalauskertaa, se kun on koko homman idea, helppous...
Edelleen tosin suosittelen yhtä maalauskertaa, se kun on koko homman idea, helppous...
Viimeksi muokannut JJ, To Heinä 05, 2007 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.