Konesaumakaton maadoitus?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
RamiL
Jäsen
Jäsen

Konesaumakaton maadoitus?

Viesti Kirjoittaja RamiL »

Viime kesänä upotin 25mm2 kuparikiepin muiden kaivuutöiden yhteydessä talon ympäri ja jätin nurkkiin valmiiksi nousut pintaan. Nyt meinasin tuon maadoituksen saattaa loppuun mutta... Miten mut ovat kiinnittäneet kulmaa pitkin nousevan kuparin kattopellin saumaharjaan?

Reikien poraaminen ei luonnollisesti tule kysymykseen eli jonkinlainen puristusliitin pitäisi saada aikaiseksi. Soittelin läpi sähkömiehet, peltisepät, sähkölaitokset, kattovalmistajat, tukesin, sähkötukkurit ja vaarivainaallekin yritin yläviistoon huudella mutta kukaan ei tiedä aiheesta mitään. Ns. ammattimiesten kertoman perusteella kukaan ei ole peltikattoa koskaan maadoittanut, eihän se voi noinkaan olla?

Miten foorumilaiset ovat tuon toteuttaneet? Puristusliittimen valmistaminen on teknisesti varsin yksinkertainen toteuttaa, sekä mekaanisesti että sähköisesti mutta muiden kokemukset kiinnostaisivat suunnittelun pohjaksi.

--Rami
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

:shock:
reuhka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja reuhka »

Kaikkea sitä saa kuulla kun vanhaksi elää. Miten maadoitetaan tiilikatto?
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

reuhka kirjoitti:Kaikkea sitä saa kuulla kun vanhaksi elää. Miten maadoitetaan tiilikatto?
Miksi tiilikatto pitäisi maadottaa?

Peltikaton maadottamisella on ihan oikea syykin:

http://www.tukes.fi/sahko_ja_hissit/faq ... ojaus.html
KTj
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTj »

Minä toteutin tuon maadoituksen noiden yllämainittujen ohjeiden mukaisesti, vaikka rakennusta suojaakin vierestä menevä 25kV:n linja.
Sainpahan samalla edellisen asukkaan pelotteleman maasäteilyn vangittua Faradayn häkkiin. ;-)

Kiinnitin nurkkiin tulleet syöksyjen kautta katolle vedetyt maadoituskuparit konesaumakaton rännien (meillä on jalkarännit) jatkeisiin. Porasin reiät läpipulttia varten pellin pokkauksen yläreunaan ja kupariin ruuvasin maadoitusliittimen. Yksi vaihtoehto olisi ollut käyttää maadoituskuparin jatkoliitintä. Sen olisi voinut kiinnittää puristamalla kaapeli toiseen puoliskoon ja katon sauman pokkaus toiseen.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Offtopic: Mitähän teräksinen lämmitysöljy säiliö ja kupariputki tykkää salamasta? Sijainti ainoan korkean puun puoleisessa kulmassa, josta teräsränni alas säiliön täyttöaukon viereen. Pannarissa tietysti maadoitusta vaikka muille jakaa.
reuhka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja reuhka »

"Keskikorkuiseen pientaloon iskee aukeassa maastossa salama keskimäärin kerran suunnilleen 500 vuodessa"

Tottakai pitää maadoittaa: Niinhän 1970 luvulla myytiin autoihinkin kumisia puskurinjatkosmaadottimia.
RamiL
Jäsen
Jäsen

Ei kai se voimarasvatankki kummempaa siitä virtapajauksesta tykkäisi, kuten sanoit maadoitus on kohdallaan eikä sun tankissa ole juurikaan happea sen öljyn palamisen mahdollistamiseksi. Kolmanneksi öljy johtaa hyvin lämpöä, vaikka tankin pinta kuumenisi hefaistoksen pelilukemiin niin neste tasaa lämmön melko vilkkaasti.

Mä olen huolissani epätodennäköisen mutta mahdollisen valokaaren pyroaktiivisista vaikutuksista sen edetessä puolimetrisen, ilmavan purupatjan läpi peltikatosta paisuntasäiliöön.

-Rami
RamiL
Jäsen
Jäsen

reuhka kirjoitti:"Keskikorkuiseen pientaloon iskee aukeassa maastossa salama keskimäärin kerran suunnilleen 500 vuodessa"
Joka kesä Suomessa palaa 5-10 tönöä salaman aiheuttamana. Jos sen todennäköisyyden vähentäminen maksaa noin satasen niin mä olen mukana. Mielummin naapurin nykykasa kun mun purukasa.

Ne Winzterin hihnat joita kaupusteltiin puskurin ja autostraadan väliin oli tarkoitettu siksi ettei staattinen purkauskipuna aiheuttaisi epämiellyttävää napsausta pikku kätöseen. On maadoituksia ja Maadoituksia.

-Rami
Toopeli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toopeli »

Mites juottamalla/tinaamalla?

tomi
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Tuohon löytyy ihan oma kiinnikepalikka joka ruuvataan rivisaumaan tai harjasaumaan kiinni ja kansilevyssä ristiin lovet jotta johdon saa joko sauman suuntaisesti tai poikittain saumaan nähden. Mulla on jokunen palikka jäljellä eräästä asennuksesta mutta en tiedä kuka niitä myy.

Näppärä tekee moisen itse vaikka lattaraudoista, pääasia että sen kiinnikkeen saa ruuveilla puristettu saumaan kiinni tekemättä reikiä kattoon ja johdon vaikka puristettua väliin.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
RamiL
Jäsen
Jäsen

Toopeli kirjoitti: Mites juottamalla/tinaamalla?
Tää kävi vahvasti mielessä mutta koen että mahdollinen galvaaninen korroosio sekä huollettavuus ovat helpommin hallittavissa puristusliitoksella. Mä vähän pelkään olla katolla ja tykkään korkeissa paikoissa huoltaa mieluummin millisellä tai imperiaalisella käsivaraisella kuin jollain kuumalla joka on johdon tai letkun perässä.
HillyMan kirjoitti: Tuohon löytyy ihan oma kiinnikepalikka...
Tästä haluaisin kovasti kuvan, linkin, hakusanan, piirroksen tai mitätahansa lisää? Ekassa viestissä sanoin että en ole soittelemalla ainakaan vielä löytänyt kauppiasta joka tuollasia möisi. Jos saisin edes jonkinmoisen kuvan niin voisin itse moisen valmistaa. Voiskos sun kiinnikkeestä saada vaikka vaatimattomankin valokuvan?

-Rami
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Ei kannata juottamalla edes yrittää maadoituksen liitoksia. Purkausvirrat ovat sitä luokkaa että liitäntäpisteiden resistanssit tuppaavat lämpiämään ja näin sulattelemaan juotetut liitokset.

Tuo saumaan tuleva kiinnike on tosi helppo tehdä itse. Periaatteessa kaksi lattaraudan pätkää, jotka pulteilla puristetaan saumapokkauksen ympärille. Itse kaapeli sitten kaapelikengällä samaiseen pulttiin kiinni.

Editassa ei ole katon ukkossuojausta, vaikkakin mäenpäällä sijaitsee. Taloa ympäröi lähes kauttaaltaan suuret puut. Muutaman kerran läheisiin puihin on salama iskenyt. Tuhojakin tekivät, hehkulamppuja ja ATK-roinaa tuhoten.
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Isto H. »

Ooo.

Kuulostaa ilkeältä tämä ukkos suojaus.

Täältä löytyi salaojituksen yhteydessä katolta tuleva kuparijohto, ja sen kummempia ajatellen kaivantoja umpeenluodessa tuli vain se survaistua takaisin pintamaahan.

Mikähän mahtaa olla kyseisen kaapelin käyttöarvo siis nykyään?

Talon ympärillä on siis korkeita puita (+10m katon harjasta) eikä talo ole aukealla. Itseasiassa talon vieressä on mäki joka on +20m korkeammalla.

Joutuuko pidättelemään ukkosella kikkareita vai mimmoista jännitystä kannattaa pitää yllä?

Ps.Atk laitteiden tai kalliimma hifin kannalta kannattaa hommata vikavirtasuoja,akullinen sellainen. Maksavat nykyään alle huntin. Suurin osa suojaavat tietokoneita (jos työkseen käyttää) myös tuolta "ruskealta virralta",joka vaanii täällä isompien verkkojen ulkopuolella.
Saattaa tehdä aika ikävän kepposen muuten.
Tume_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tume_t »

Isto H. kirjoitti: Ps.Atk laitteiden tai kalliimma hifin kannalta kannattaa hommata vikavirtasuoja,akullinen sellainen. Maksavat nykyään alle huntin. Suurin osa suojaavat tietokoneita (jos työkseen käyttää) myös tuolta "ruskealta virralta",joka vaanii täällä isompien verkkojen ulkopuolella.
Saattaa tehdä aika ikävän kepposen muuten.
Niin ja noi ukkossuojat kannattaa sitten kytkeä suojamaadoitettuun pistorasiaan, johon siis oikeasti tulee tuo suojamaadoitusjohto. Muuten noi ei taida toimia aivan oikein.

Tuota katon maadoitusta mietin, että riittääköhän jos tuon kuparipiuhan vetasee talon ympärille ja sitten siitä vetää piuhat syöksytorvien alapäihin. Syösytorvien yläpäät taas kytkee piuhanpätkillä peltikattoon. Ja samaan systeemiin voi ilmeisesti kytkeä myös tv-antennin asennuspylvään maadoituksen ja piipunhatun maadoituksen.
Vastaa Viestiin