Talo on rakennettu kalliolle. Valumavesiä tulee kellarin lattian alle kalliota pitkin jonkin verran, halkeamia yms. pitkin. Laitan toki salaojatkin kuntoon mutta epäilen että halkeamia pitkin tulevia vesiä en saa kokonaan pois.
Olen purkanut kellarin lattian ja kantanut kaiken hiekan ja kiven ulos niin että paljas kallionpinta näkyy.
Varsinaiseen kysymykseen: Kallion muoto kellarin lattian alla on sellainen, että sinne syntyy useita lammikoita joista vesi ei pääse valumaan pois. Olen nyt piikannut kallion alimpaan kohtaan talon kulmaan ulosmenoputken. Lisäksi aion täyttää kallionkoloja betonilla pienempien lammikoiden osalta ja muutenkin muotoilla pohjaa sellaiseksi että vesi valuu liukkaasti kellarin tiettyyn kulmaan josta ulos talon alta salaojiin?
Kun olen tasoittanut betonilla kallion, pitäisikö lopuksi vielä laitaa pikikerros? Eli logiikkana on se, että jos jotain vettä pääsee kalliopinnalle, se valuisi mahdollisimman nopeasti ulosmenokulmaan ja sieltä ulos talon alta eikä pikeaämisen ansiosta sitten imeytyisi betonilla tasoitettuun kallioon?
Eli pikeä vai ei?
Sen päälle sitten tulee tietty kapillaarikatko soralla, eristeet ja varsinainen laatta sitten joskus.
Kellarin lattian alla lampi
Olen päätymässä siihen että ei pikeä laisinkaan. Eli tasoitan vaan betonilla kuopat. Jos se vesi siitä imeytyy alaspäin niin antaa mennä vaan. Jonkin verran kosteutta sinne kuitenkin jää.
Pitää vaan huolehtia alapohjan hyvästä eristämisestä jottei lattialämmitys höyrystä alhaalta löytyvää kosteutta.
Pitää vaan huolehtia alapohjan hyvästä eristämisestä jottei lattialämmitys höyrystä alhaalta löytyvää kosteutta.