Sähköjen uusiminen? Outouksia ja lakeja??

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
mize
Jäsen
Jäsen

Kaksi puolta

Viesti Kirjoittaja mize »

Olen jossain määrin tuon insinöörin kannalla, sillä siihen aikaan kun tuo keskus on taloon mitoitettu, niin sähkölaitteita on talossa ollut huomattavasti vähempi. Joku jo mainitsikin nuo vikavirtasuojat, jotka on tulleet ns. uutena mukaan. Suojamaakisko noista puuttuu myös.

Uusimalla tuon nyt, kun paikat on muutenkin levällään, niin varaudut samalla myös tulevaan. Samalla kun niitä piuhoja vetelet kiskoa myös ns. hituvirtapiuhat joka kämppään, niin saa sen tietokoneenkin verkkoon missä sitä milloinkin tarvitaan. Vaikka se nyt kuulostaa tarpeettomalta, niin en ainakaan minä osaa ennustaa tulevaa, joten se tarve saattaa tulla vaikka ensi kuussa.

Meillä uusittiin viime kesänä syöttökaapeli, eli upotettiin se maahan, ja samaan syssyyn laitettiin pihavalot, sekä omat keskukset molempiin ulkorakennuksiin. Lisäksi keskusten välille vedettiin muutama ylimääräinen karva, joita voi käyttää vaikka pistorasioiden ohjaukseen, kuten talvisin auton lohkolämmitin.

Vaikka osittain olen samaa mieltä sen inssin kanssa, niin ei niitä tarvikkeita siltä välttämättä kannata ottaa. Vaikkei sitä keskusta nyt vielä vaihtaisikaan, niin noita ylimääräsiä piuhoja/putkia kannattaa kyllä vetää tulevaisuutta varten, ettei tarvitse paikkoja niiden takia enää aukoa.
Ystävällisin terveisin Mize
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Re: Kaksi puolta

Viesti Kirjoittaja Isto H. »

mize kirjoitti:Olen jossain määrin tuon insinöörin kannalla, sillä siihen aikaan kun tuo keskus on taloon mitoitettu, niin sähkölaitteita on talossa ollut huomattavasti vähempi. Joku jo mainitsikin nuo vikavirtasuojat, jotka on tulleet ns. uutena mukaan. Suojamaakisko noista puuttuu myös.
Öööh...päinvastoin.

Meillä on virtana 3x35A JA 3x25A, ja me olemme riisuneet n.30% sähköpattereista pois (mm.yhdessä 1m2 oli 2 sähköpatteria..) ja
n.90% kattovalaistuksesta pois. Rakennus kun on vanha koulu,niin kapasiteettiä on , kun käyttöäkin on ollut. Nyt käyttöä enää ei ole oikein samalla tavalla...

Mikä tuo suojamaakisko on?

mize kirjoitti:Samalla kun niitä piuhoja vetelet kiskoa myös ns. hituvirtapiuhat joka kämppään, niin saa sen tietokoneenkin verkkoon missä sitä milloinkin tarvitaan. Vaikka se nyt kuulostaa tarpeettomalta, niin en ainakaan minä osaa ennustaa tulevaa, joten se tarve saattaa tulla vaikka ensi kuussa.

Njet.

Yksi tyhmimpiä asioita tällä hetkellä on vetää LAN piuhoja taloon.
Kallista,usein hankalaa ja melkein poikkeuksetta tarpeetonta.
Sitä varten on langattomat ratkaisut.
Ei piuhoja,ja jopa vanhoilla heikoilla tukiasemilla saadaan helpolla 200m2 peitto,uudemmilla 802.11n asemilla 1000m2 ei ole mahdottomuus. Ja hinnat ovat sadasosa kiinteistä rakenteista.
Eikä tarvi tapella piuhojen kanssa... :)

mize kirjoitti:Vaikka osittain olen samaa mieltä sen inssin kanssa, niin ei niitä tarvikkeita siltä välttämättä kannata ottaa. Vaikkei sitä keskusta nyt vielä vaihtaisikaan, niin noita ylimääräsiä piuhoja/putkia kannattaa kyllä vetää tulevaisuutta varten, ettei tarvitse paikkoja niiden takia enää aukoa.
Me ollaan aika onnellisessa asemassa sen takia,että me voidaan vetää suuri(n) osa putkituksista alapohjan kautta (tarpeeksi korkea ja mahtuu työskentelmään seisaaltaan) tai yläpohjan kautta (3/4 vintistä tyhjää tilaa). Jo tämä antaa meille paljon mahdollisuuksia tulevaisuutta varten.

Tehdään nyt hommat järkevästi ja kunnolla, ja lisätään sitten tarvittaessa.

Tänään neuvotellut parin muun sähkötyypin kanssa,ovat ihmetelleet Inssin kustista.
Katsotaan miten homma etenee huomenna..
Tuomo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Isto H. kirjoitti:Yksi tyhmimpiä asioita tällä hetkellä on vetää LAN piuhoja taloon.
Kallista,usein hankalaa ja melkein poikkeuksetta tarpeetonta.
Sitä varten on langattomat ratkaisut.
Ei piuhoja,ja jopa vanhoilla heikoilla tukiasemilla saadaan helpolla 200m2 peitto,uudemmilla 802.11n asemilla 1000m2 ei ole mahdottomuus. Ja hinnat ovat sadasosa kiinteistä rakenteista.
Eikä tarvi tapella piuhojen kanssa... :)
Kiinteillä johdoilla nuo siirtonopeudet on kyllä toistaiseksi ihan toista luokkaa kuin langattomilla. Ja sähköjen kanssa menee samalla. Johtoa piiloon vaan!
pikkumökki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumökki »

Hinnoista, sähköjen määrästä ja uudistamistarpeesta on monta totuutta, mutta mielestäni olennaisinta on aina se, että sähkömiesten ja suunnittelijoiden ym. kanssa pystyy kommunikoimaan normaalisti. Jos ei ole aivan erikoisen harvinaisesta osaajasta kyse (voivat olla aika erikoisia persoonia välillä), niin tärkeä valintakriteeri pitäisi olla se, että asioista pystyy keskustelemaan ymmärrettävästi. Näin välttää monet ongelmatilanteet, eikä tule sellainen olo, että tässä nyt vaan yritetään kusettaa mahdollisimman paljon. Ja vielä yksi tuntityön teettämisen etu: tuntityöläisistä pääsee aina eroon, jos ei yhteistyö millään suju :twisted:.
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Isto H. »

Tuomo kirjoitti:Kiinteillä johdoilla nuo siirtonopeudet on kyllä toistaiseksi ihan toista luokkaa kuin langattomilla. Ja sähköjen kanssa menee samalla. Johtoa piiloon vaan!
Ei ei! Pihtaillaan!

:-D

Siirtonopeudet tuolla 802.11n ovat käytännössäkin tuolla 10-15Mb/s tienoilla, joten se riittää vaikka HD tasosen kuvan siirtoon. Käytännössä ihmisten nettinopeudet on 1 - 2Mb/s luokkaa,joten ei tuo langaton jää mitenkään pullon kaulaksi.

Eri asia jos sinun täytyy liikutella useita teratavuja tunnissa,eli editoida Jurassic Park 4sta steven spiebergille tai pyörittää Sampopankin serveripalveluja.
Mutta meikäläisistä aika harvat sitä rintamamies taloissa tekee. :lol:

Eli langattomaksi vain. Voi pistää mediaserverin yläkerran komeroon ja hakea sitten alakerrasta piskuisella kannettavalla kaiken tarvittavan musiikin ja elokuvat sieltä, ilmateitse.

Näin mun mielestä.
:wink:
VonGuller
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja VonGuller »

Isto H. kirjoitti:
Eli langattomaksi vain. Voi pistää mediaserverin yläkerran komeroon ja hakea sitten alakerrasta piskuisella kannettavalla kaiken tarvittavan musiikin ja elokuvat sieltä, ilmateitse.

Näin mun mielestä.
Kannatetaan. Itse olen samassa vaiheessa, enkä aio lähiverkkopiuhoja vedellä. Langattomien siirtonopeudet riittävät ainakin meikäläiselle.
hokai
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hokai »

Testannut olen että langaton WLAN 54MB (802.11g) verkko ei riitä siirtämään videokuvaa missään muodossa (xvid,divx, mpg, avi...) nykimättä. Musiikki siirtyy helposti.

Mutta tuohonkin on olemassa ratkaisu joka toimii.
mize
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mize »

VonGuller kirjoitti:
Isto H. kirjoitti:

Näin mun mielestä.
Kannatetaan. Itse olen samassa vaiheessa, enkä aio lähiverkkopiuhoja vedellä. Langattomien siirtonopeudet riittävät ainakin meikäläiselle.
Kuten sanoin en ole ennustaja, mutta te kai näette tulevaan. Varashälytin ja muu talotekniikka tekee tuloaan ja vaikkei itse sellasia tarvisikaan, niin hameväki niitä kuitenkin vaatii...

Itse ainakin huomasin puutteita putkituksessa ja johdotuksessa remontin jälkeen, kun ois ollu kivaa vetää vaikka kaiuttimet muihinkin kämppiin, kun ei se musa oikein olkkarista muualle kuulu. Toinen ois ollu videotykki, mutta kyllä näissä pienissä kopeissa suuri telkkarikin riittää. Kotiteatterille sentään älysin piuhat vetää.
Ystävällisin terveisin Mize
RMT1948
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja RMT1948 »

Joku tuossa aiemmin väitti, että keittiöpistorasiatkin pitäisi suojata vikavirtasuojalla. Tämä ei pidä paikkaansa. Ulkopistorasiat, kosteiden tilojen pistorasiat ja lattialämmitykset sitävastoin pitää suojata vvs:lla. Ja onnistuu vanhaan keskukseen, jos vaan on tilaa. Tosin teettää työtä, koska joutuu todennäköisesti lisäämään din-kiskon, johon vvs:n saa kiinni ja leikkaamaan kanteen aukon vvs:n kohdalle. Olen näitä tehnyt useampiakin eli tiedän mistä puhun. Ja ovat olleet sähkösuunnittelijan suunnittelemia asennuksia, eikä mitään tee-se-itse -viritelmiä.
havema-1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja havema-1 »

Meillä kyllä vedettiin CAT6 verkkopiuhaa kaikkialle, missä remontissa paikkoja otettiin auki. Sähkäri suositti CAT5:ttä, mutta töissä suosittivat samantien hieman kalliimpaa CAT6:tta.

Tällä hetkellä melkein kaikki asiat sujuvat langattomalla verkolla OK, mutta nyt tuon langattoman tukiasemankin voi sijoittaa langan päähän useampaan kohtaan talossa (IV-huoneessa oleva DSL-boksi on siihen verkkopiuhalla kiinni).

Ja kun lapset kasvavat, niin kaikki voivat tehdä nopeasti koneiltaan varmistukset serverille langan kautta. Langattomalla yhteydellä ei gigatavujen suuruisia varmistuksia jaksa kukaan tehdä. Ja DV-videokin siirtyy eri koneille editoitavaksi nopeasti (DV on 13 GB tuntia kohden).

Harmittaa hiukan kun en huomannut vetää verkkopiuhaa TV-nurkkauksiin. Esim. Dreamboxin Linux-pohjainen kovalevytallennin toimii ethernetin kautta: TV:n vieressä oleva boksi voi olla ilman ääntä pitävää kovalevyä ja serverihuoneessa olevalta kovalevyltä tallenteet voi jakaa kaikkiin TV-pisteisiin.

TV-pisteeseen vedätin muuten 8 sähköpistoketta vaikka remonttimiehet määrää hieman oudoksuivat. Mutta olen tyytyväinen: kerrankin kaikkille vehkeille riittää oma pistoke ja (pölyn)imurointikin on helpompaa kun lattia ei ole täynnä jakorasioita.
TT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TT »

Eilen siirsin keskikerroksen n. 20 vuotta vanhan keskuksen kellariin. Huomasin että siitä puuttui maadoituskisko. Sellaisen voi mainiosti siihen lisätä, jos tilaa on. Kustannus huikea, arviolta muutama euro. Syöttökaapelissa toki pitää silloin olla 5-johdinta, jotta kiskon saa maadoitettua.

Minun mielipiteeni on se, että kaikkea ei kannata lähteä uusimaan uusimisen ja tulevaan varautumisen vuoksi, jos keskuksessa on riittävästi lähtöjä nykyisiin tarpeisiin. Pikemminkin remontin aikana yliputkittaminen on järkevää. Putkien lisääminen kun on hankalaa sitten kun paikat on kiinni. Toki johdot kannattaa vaihtaa uusiin.

Vikavirtasuojat saa mainiosti omaan halpaan koteloon keskuksen viereen, eivätkä suojatkaan maksa paljoa. Yhdessä suojassa voi oilla esim. yksi 16 A ja kaksi 10 A lähtöä. sillä suojaa jo monet rasiat ym. Ja kuka kieltää ostamasta toista tai kolmatta viereen. Silloinkin ollaan vielä kaukana 12000 eurosta.

Keittiön rasioita ei tarvitse kytkeä vikavirtasuojan taakse, vaikka ei se nyt aivan tyhmää ole.

Vanhaan hyvään aikaan oli hirsipuu joka kadun kulmassa ja niissä riippui ahne kusipää sähköinsinööri :evil:

Ei sähkötyöt ole niin vaikeita, etteikö niitä voisi/saisi osittain tehdä itse kuten putkitukset. Itse tosin teen kaikki mahdolliset hommat itse määräysten mukaan enkä hiisku niistä sanallakaan ainakaan sähköinsinöörille.
mich
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mich »

Samaa mieltä kuin TT. Meille on uusittu nyt sähköt keittiöön, kylppäri/saunaan, olohuoneeseen ja toiseen alakerran huoneeseen. Omat sähköasennukset lopetin siihen kun vaimo alkoi saada säkäreitä keittiön hanasta. (Tosin syy siihen ei ollutkaan loppujen lopuksi minussa, yllättäen) Itse olen vedellyt piuhat ja putket mahdollisimman pitkälle, sähkäri tehnyt kaikki kytkennät. Tuntilaskutusta on tähän menneesä n 600e. Onhan se paljon sekin, mutta hommat huomioon ottaen kohtalaisesti. Sähkökuvat kun on hiukan täältä sinnepäin vanhassa talossa, paljon joutuu soveltamaan sähkäriparka. Onneksi sattui mukava ja keskustelukykyinen mies, vaikka alkuun hiukan kiroili meidän pintavetoja jne...
Alkuun oli levottomia puheita taulun vaihtamisesta jne, mutta nyt vanhan taulun kyljessä noköttää uusen uusi vikavairtasuojalaatiko sulassa sovussa.
Jami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jami »

mize kirjoitti:
Kuten sanoin en ole ennustaja, mutta te kai näette tulevaan. Varashälytin ja muu talotekniikka tekee tuloaan ja vaikkei itse sellasia tarvisikaan, niin hameväki niitä kuitenkin vaatii...
Kunhan nyt olisi aluksi varaa edes pistorasioihin ja saunaan, jota voi käyttää talvellakin.

Ei nämä hommat ihan aina ole haluista kiinni.
app
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.dnsf.org

Viesti Kirjoittaja app »

Sen verran tuohon kaapelointi vastaan langaton asiaan, että kaapeli on tietoturvan, toimivuuden, hinnan ja laitteiden tuen kannalta valovuosia langatonta tekniikkaa edellä. Tietokoneet toimii hyvin langattomasti mutta kamerat, digiboksit, pelikonsolit tai vaikkapa tulostimet on ikävä kyllä keskittyneet olemaan kaapelin perässä. Ennen kuin joku viisastelee, että kaikki nuo saa toimimaan niin hintalappu on jotain ihan muuta kuin remontin aikana vedetyt CAT-kaapelit.

Langaton tekniikkakin kuuluu nykykotiin mutta vain tukevana osana kotiverkkoa. Sohvalla istuessa ja RM-foorumeita selaillessa on kiva surffata ilman piuhoja.
Akuankka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Akuankka »

mize kirjoitti: Itse ainakin huomasin puutteita putkituksessa ja johdotuksessa remontin jälkeen, kun ois ollu kivaa vetää vaikka kaiuttimet muihinkin kämppiin, kun ei se musa oikein olkkarista muualle kuulu. Toinen ois ollu videotykki, mutta kyllä näissä pienissä kopeissa suuri telkkarikin riittää. Kotiteatterille sentään älysin piuhat vetää.

Ainakin muutama putki kannattaa vetää varalle. Ei maksa mitään, voi tehdä itse ja onhan sitten valmiina tulevaisuuden varalle.

Ensimmäisessä talossa olisi ollut tarpeen. Mikään ei ole tyhmempää kuin avata seiniä uudestaan kun haluaa vetää lähiverkkoa.

Sitten joku keksi wlanin ja huomasin että turhaan tuli vedettyä :)

No sitten piti vetää Canal Digitalille piuha makkariin ja taas seinät auki

Sitten joku keksi langattoman vempaimen siihenkin :)
Vastaa Viestiin