Tapettiliisteri ja asbesti

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
UusiVanhaTalo
Uusi jäsen

Tapettiliisteri ja asbesti

Viesti Kirjoittaja UusiVanhaTalo »

Heippa!
Mukava näin päästä tännekin palstalle kyselemään suht vasta talon ostaneena. Kysymykseni koskee tapettia ja asbestia. En nähnyt vastaavaa aihetta niin tein uuden. Olen siis ostanut 60-luvulla rakennetun talon jota on remontoitu isosti ainakin 2000 ja 2010 luvuilla. Olen päällystämässä vierashuoneen seiniä uusiksi käyttäen saneerauskipsilevyä. Parilla seinällä oli useampi vanha tapettikerros, jotka poistin jotta pääsen kunnolla haistelemaan seinää, ja ihan sen vuoksi, että en halunnut peittää vanhaa vain uudella. Jätin ulkoseinän osuudelle tapetit, sillä koin sen toimivan myös osittaisena ilmansulkuna. Siihen tulee myös saneerauslevy päälle.

Mutta siis kysymykseen: kuinka todennäköistä on että vanhassa tapettiliisterissä on asbestia? Näin jälkiviisaana tuli mieleen. Tapetti näyttää normaalilta paperimaiselta tapetilta, ja se on liisteröitu puukuitulevyyn. Mitään hälyttävää en itse huomannut, mutta tuli yhtäkkiä mieleen.

Tapetti on voitu myös laittaa 2000-luvuilla, ei tietoa. Mutta voi olla myös alkuperäinen. Puukuitulevystä ulospäin rakenne on seuraava : puukuitulevy, vanhin valkoinen tapetti, vihertävä tapetti ja päällä oli vielä yksi tapettikerros. Mitään tasoitteita ei ole missään käytetty.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
TLI
Jäsen
Jäsen

Re: Tapettiliisteri ja asbesti

Viesti Kirjoittaja TLI »

Tapettiliisteri ei kyllä liene asbestia sisältänyt missään vaiheessa. Taitaa mennä nyt sekaisin laatta- ja mattoliimojen kanssa.
Vastaa Viestiin