Terve!
Olen uutena foorumilla, vaikkakin olen tätä seuraillut vuosien varrella hyvinkin paljon.
Olen nyt tekemässä -53 rakennettuun taloon uusia pesutiloja kellarikerrokseen.
Tila on 15m2 suuruinen.
Tässä vaiheessa olen poistanut yhdeltä seinältä riviteerauksen, sekä piikannut lattian pois.
Lattian alla on hiekkaa noin 70cm. kaivoin vanhat viemärit pois ja rakentelin uuden viemäröinnin.
Poistin myös hiekkaa niin, että saan Fuktisolit mahtumaan.
Olisi tarkoitus valaa laatta vesikiertoisen lattialämmityksen kera ja tehdä kolme seinistä koolattuina Wedi-levyillä lattian varaan.
Minua huolettaa lattialaatan painuminen. Laattahan pitää tehdä kelluvana, vaikka kaikki seinät ympärillä ovat kantavia seiniä?
Vaikka olen poistanut hiekkaa, niin sitä on pöyhitty jo uusienkin viemäreiden kaivamisen takia.
Olen varautunut täryttämään hiekan, mutta eihän tuollainen luonnonhiekka mene kovin tiukkaan?
Lisäksi hiekkaan jäävien viemäriputkien kohdalta ei oikein pääse täryttämään.
Seinissä on kuitenkin ovi- ja ikkuna-aukkoja ja kiinteään seinään kiinnitettyjä hanakulmarasioita.
Jos lattia painuu, niin näiden kohdalla tulee hankaluuksia.
Olenkohan huolissani turhasta?
W
Lattialaatan valu kellariin
Re: Lattialaatan valu kellariin
OK, tämä taisikin olla väärä tai kuollut foorumi kysellä tällaisia.
Palailen vanhoille foorumeille.
W
Palailen vanhoille foorumeille.
W
-
Matti Alander
- Jäsen

Re: Lattialaatan valu kellariin
Hiekka kyllä tiivistyy pienelläkin täryllä melko hyvin ja viemäriputkien päällä muutenkaan pidä täryttää liikaa. 80 mm Euronormin mukainen laatta kantaa koko alallaan ja jakaa kuormia, koolattujen väliseinien kanssa tuskin mitään ongelmaa. Fuktisol eristettä on saatavana 60 kpa - 200 kpa ja kuormituksen mukaan valitaan eriste. Hyvä käyttää aina suunnittelijaa näissä remonteissa, hänen tehtävänsä on määrittää lujuus jota käytetään. Meidän tekninen neuvonta voi myös auttaa aiheessa ja sähköposteja, sekä puhelinyhteyttä voi käyttää. www.malander.fi sivuilta löytyy yhteystiedot ja myös tarjoukset.
Anonyymivastaajat palstoilla eivät ole parhaasta päästä ja valitettavasti sitten myös virheitä tulee jonkinverran vastaan. Kosteustekniset asiat ovat ammattilaisillekin vaativia ja tietoa voi olla vaikeaakin saada. Kaupunkien korjausneuvojat ovat maksuttomia ja usein juuri korjaamisesta hyvin perillä, suosittelen myös heidän palvelujensa käyttöä.
Vielä tästä lattiasta, perusversio lattiaan jota lämmitetään, eikä aivan mahdottomasti kuormiteta on 99 kpa 200 mm kerroksena. Kestää hyvin päällä kävelyn, sekä pitkäaikaiskuormitusta. Pohjamaan tasaus yleensä riittää ja Fuktisol hoitaa kapillaarikatkon, suodatinkangas hyvin lomitettuna päälle, muovikalvoja ei mihinkään kohtaan rakennetta. Hyvä vihje lopuksi on kapseloida kaikki reuna-alueet esim. vedeneristeellä ja tukikankaalla 100 mm seinälle ja 100 mm lattialle. Näin estetään mikrobien pääsy huonetilaan laatan alta. Mahdolliset läpiviennit laatasta samoin.
Anonyymivastaajat palstoilla eivät ole parhaasta päästä ja valitettavasti sitten myös virheitä tulee jonkinverran vastaan. Kosteustekniset asiat ovat ammattilaisillekin vaativia ja tietoa voi olla vaikeaakin saada. Kaupunkien korjausneuvojat ovat maksuttomia ja usein juuri korjaamisesta hyvin perillä, suosittelen myös heidän palvelujensa käyttöä.
Vielä tästä lattiasta, perusversio lattiaan jota lämmitetään, eikä aivan mahdottomasti kuormiteta on 99 kpa 200 mm kerroksena. Kestää hyvin päällä kävelyn, sekä pitkäaikaiskuormitusta. Pohjamaan tasaus yleensä riittää ja Fuktisol hoitaa kapillaarikatkon, suodatinkangas hyvin lomitettuna päälle, muovikalvoja ei mihinkään kohtaan rakennetta. Hyvä vihje lopuksi on kapseloida kaikki reuna-alueet esim. vedeneristeellä ja tukikankaalla 100 mm seinälle ja 100 mm lattialle. Näin estetään mikrobien pääsy huonetilaan laatan alta. Mahdolliset läpiviennit laatasta samoin.