Tuon minun systeemini antama Juniorin käyntiaika kertoo sen, että sama lämpömäärä tarvitaan noilla lämpötila-alueilla nostamaan veden lämpötilaa dT verran riippumatta asetetusta ylälämpötilasta. Juniorin käynnistymisten määrä on pysynyt suunnilleen samana koska öljyn kulutus on pysynyt suunnilleen samana. Lasken öljyn kulutuksen Juniorin suuttimen arvosta, muistaakseni oli 2,3 litraa tunnissa. Tietenkin ulkolämpötilan muutokset aiheuttavat muutoksia, mutta arvoista näkee sen, että minun mielestäni säätimen modifioinnilla ei voita mitään.
Suuri muutos kulutukseen on sen sijaan ollut minulla se, että asensin ILP siten, että yksikkö puhaltaa olohuoneeseen ja keittiöön ja niistä suljin lämpöpatterit kokonaan sekä myös käytävästä. Vesipatterit lämmittävät nyt vain kolmea makuuhuonetta, saunaa ja vessaa. Öljylämmityksen Ouman etäsäätimen siirsin olohuoneesta makuuhuoneen seinään, koska muuten vallitsee kahden säätöpiirin keskinäinen ristiriita. Näillä muutoksilla olen pudottanut lämmityksen kokonaiskuluja todella huomattavasti. ILPin asennuksessa pyysin laittamaan myös kWh mittarin ja saan siitä nyt kulutuksen tietokantaani. Sitten rakentelin piirilevyn, jolla saan mitattua myös Carunan päämittarista kokonaissähkönkulutuksen. Laitan seuraavaan postiin kuvakaappauksen tämän kuun arvoista. Siitä näkee hyvin, kuinka öljyn kulutus on pudonnut kun olen hakenut kustannuksia alaspäin säätämällä ILPin lämpötilatavoitetta ylöspäin ja samalla pudottanut Oumanin etäsäätimestä öljylämmityksen tavoitelämpötilaa. Kun kämpän ovia pitää auki ilmat sekoittuvat ja ILP tuottaa lämpöä myös makkareihin.
Öljykattilaan sähköinen termostaatti ?
-
dalilander
- Jäsen

Re: Öljykattilaan sähköinen termostaatti ?
Viimeksi muokannut dalilander, Pe Marras 20, 2020 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
dalilander
- Jäsen

Re: Öljykattilaan sähköinen termostaatti ?
Tässä kuvakaappaus: https://ibb.co/1sxVFZD
Minulla on kaksi Raspberrypi:tä hommissa, toinen pannuhuoneessa mittaamassa öljykulutusta ja toinen eteisessä laskemassa kWh pulsseja ja ohjaamassa älylamppujen sytytystä ulkona. Sattuipa hyvin että tuli puheeksi, sillä eteisen Raspberry Pi oli taas näköjään mennyt jumii joskus toissapäivänä ja vaati buuttauksen. Täytyypä muuttaa softaa, että huomio tuollaisen tilanteen.
PS. Esim. 18. pv on kulunut vain pari litraa. Koko viime kesän pidin kiertovesipumppua ja Oumania suljettuna ja silloin öljyä kului keskimäärin vähän alle litra päivässä EDIT: käyttöveden lämmitykseen. Elikkä lämmitykseen on toissapäivänä mennyt luokkaa vähän päälle litra. Yhden öljylitran hinnalla pörisyttää ILP:ä jo aika kauan.
PPS. Eli arvot 18. pv ja ennen ovat OK, Eteisen RPi on tökkinyt 19. pv. eteenpäin. Pannuhuoneen RPi aina kunnossa.
Minulla on kaksi Raspberrypi:tä hommissa, toinen pannuhuoneessa mittaamassa öljykulutusta ja toinen eteisessä laskemassa kWh pulsseja ja ohjaamassa älylamppujen sytytystä ulkona. Sattuipa hyvin että tuli puheeksi, sillä eteisen Raspberry Pi oli taas näköjään mennyt jumii joskus toissapäivänä ja vaati buuttauksen. Täytyypä muuttaa softaa, että huomio tuollaisen tilanteen.
PS. Esim. 18. pv on kulunut vain pari litraa. Koko viime kesän pidin kiertovesipumppua ja Oumania suljettuna ja silloin öljyä kului keskimäärin vähän alle litra päivässä EDIT: käyttöveden lämmitykseen. Elikkä lämmitykseen on toissapäivänä mennyt luokkaa vähän päälle litra. Yhden öljylitran hinnalla pörisyttää ILP:ä jo aika kauan.
PPS. Eli arvot 18. pv ja ennen ovat OK, Eteisen RPi on tökkinyt 19. pv. eteenpäin. Pannuhuoneen RPi aina kunnossa.