Kellarin lattian laatoituksesta

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
jkannisto
Uusi jäsen

Kellarin lattian laatoituksesta

Viesti Kirjoittaja jkannisto »

Olemme omistaneet nyt vajaan vuoden oman talomme ja kaikki remonttirahat on hassattu jo muihin tiloihin :)
Tämä ajatus mielessä pitäen haluaisimme muutamasta kellarin huoneesta sekä ns. aulasta tehdä laatoituksella jaloille mukavemman kuin pelkällä betonilla.

Emme pysty tekemään lattioita kokonaan uusiksi kapilaarikatkoineen kaikkineen vaan olen ajatellut, että laittaisin betonin päälle tasoitteen ja laatoituksen.
Miten tuhoon tuomittu ajatus yleisesti on? Tilasta ei ole tarkoitus sen paremmin tehdä lämmintä.
Mitä asioita pitää ainakin ottaa huomioon?

Onko ryhmässä muita jotka vastaavalla tavalla ovat asian ratkaisseet?
Topi R
Jäsen
Jäsen

Re: Kellarin lattian laatoituksesta

Viesti Kirjoittaja Topi R »

Mä oon pistänyt yhteen kellarin huoneeseen laatat suoraan maanvaraisen betonilaatan päälle.

Järkeily oli jotakuinkin sellainen että laatta+saneerauslaasti ei kärsi vaikka kastuisi, ja tila on sellainen jossa kylmä jaloissa ei niin kauheasti haittaa (KHH). Jossain vaiheessa pistänen kuitenkin Fuktisolia ja uuden valun.

-Topi
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Nii.....Saneerauslaasti varsinkin estää sen laatan kuivumisen sisäilman ja lasitetut laatat sit viimeistelee asian. Ajan kanssa sit laatat korkkaa irti.

Periaatteessa lattialaatan pinnan sulkeminen noin isää kosteuden nousua seinissä kun, eli kalkkihärmää tulee enemmän. Jos seinissä jotain orgaanista niin homeet kasvaa...

Näiden kellaritilojen asumiskäyttöön ottamisessa se kapillaarikatko laatan alla on kyl must. Väliaikainen ratkaisu on laittaa ns. terassimatto joka päästää laatan kuivumaan läpi.

Rahaahan tuo remppaa ei kauheasti vie kun itse tekee. Suosittelen Bilteman piikkausvasaraa. Betonia ja maata tulee aika paljon. Tsemppiä.
jkannisto
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja jkannisto »

Kunhan rakenteen pitää laattoja myöden sellaisena, että kuivuu sisälle päin niin kuvittelisi, että se on edelleen ok. Mutta en minä näistä tiedä ja siksi kyselen.

Toinen asia, jos urittaa tuon betonilattian, laittaa vesikiertoisen lattialämmityksen niin hukkalämmön lisäksi onko jotain riskejä olemassa?
Mise
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mise »

Jos eristämätöntä laattaa alkaa lämmittämään niin lämpöähän virtaa maaperään aivan hulvattomasti. Lisäksi märän maan lämmetessä vesihöyryn osapaine siellä nousee ja kosteus pyrkii voimakkaammin sisään, sen sijaan että pysyisi siellä kylmässä maassa. Ei voi siis suositella.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Mise asiaa, mitä monikaan ei tule ajatelleeksi.
zaleo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zaleo »

Morjens, minulla on ihan sama tilanne menossa, ei ole tietoa onko laatan alla eristystä/häyrysulkuja/mitään, se näyttää kuivalta. Tahtoisin viedä sinne vähän herkempää laitteistoa ja samperin betonilattia pölisee aina ja siivous ikävä kun röpelöinen.

Onko jotain tiettoa laastia / laattaa joista voisi olla varma että vesihöyry menisi läpi? Jos ei ole sellaista laattaa, riittäisikö pieni 10x10cm laatta ja sellainen saumamateriaali josta kosteus pääsee läpi?

+samalla tahdon opetella laatoitusta vähän ennenkuin siirryn kunnon tiloihin :D
Vastaa Viestiin