Jatkan ikkunoiden saneerausta. Haluaisin kommenttia noista eri vaiheissa käytettäviin resepteihin. Lähinnä ettei ihan metsään mennä näillä?
Sinkkivalkoispohjamaali:
1 osa vernissaa
1 osa sinkkivalkoista pigmenttiän
ohennus tärpätillä tarvittaessa
Välimaali:
2 osaa vernissaa
3 osaa sinkkivalkoista
ohennus tärpättillä
Pintamaali:
2 osaa vernissaa
3 osaa sinkkivalkoista
Ikkunasaneeraus (pellavaöljy) - reseptien jalostus
Re: Ikkunasaneeraus (pellavaöljy) - reseptien jalostus
Työvaiheeni:
1. alkutyöt:
- Ikkunat irti
- Puhdistus ja maalien poisto speedheater
- Korjaukset
2. kittaus:
- Sellakka kittiuraan
- Ikkunan kittaus paikalleen pellaväöljykitillä
- kuivumisaika muutama päivä
3. maalaus:
- pohjamaalaus sinkkivalkoispohjamaalilla
- kuivumisaika - päivän pari
- välimaalaus ohennetulla pintamaalilla
- kuivumisaika - päivän pari
- pintamaalaus ohentamattomalla
1. alkutyöt:
- Ikkunat irti
- Puhdistus ja maalien poisto speedheater
- Korjaukset
2. kittaus:
- Sellakka kittiuraan
- Ikkunan kittaus paikalleen pellaväöljykitillä
- kuivumisaika muutama päivä
3. maalaus:
- pohjamaalaus sinkkivalkoispohjamaalilla
- kuivumisaika - päivän pari
- välimaalaus ohennetulla pintamaalilla
- kuivumisaika - päivän pari
- pintamaalaus ohentamattomalla
Re: Ikkunasaneeraus (pellavaöljy) - reseptien jalostus
Se miksi kirjoitan on että viimeisin jonka tein pari-kolme vuotta sitten - on nyt ensimmäisenä kaipaamassa uudelleen kittausta. Joku siinä meni siis pieleen.
Elikkäs pitää kerrata
Elikkäs pitää kerrata
Re: Ikkunasaneeraus (pellavaöljy) - reseptien jalostus
Meidän ikkunoihin tehtiin maalinpoiston jälkeen pellavaöljykäsittely. 50-70% pellavaöljyä ja loput valttia. Muuten kuiva puu imaisee kaikki öljyt kitistä ja sitten kitti alkaa lohkeilemaan. Ei vesikään imeydy niin hyvin puuhun kun öljytty puu. Tietysti pitää malttaa odottaa että öljy imeytyy ja kuivuu, että voi kittiuran ja pokat maalata.
Reilut kymmenen vuotta jo pysynyt kitit ikkunoissa. Vintillä on etelän puolella yhdessä vähän lohkeillut kun on kylmässä tilassa ja auringon puolella.
Reilut kymmenen vuotta jo pysynyt kitit ikkunoissa. Vintillä on etelän puolella yhdessä vähän lohkeillut kun on kylmässä tilassa ja auringon puolella.
Re: Ikkunasaneeraus (pellavaöljy) - reseptien jalostus
Sellakan pitäisi estää juuri se öljyn imeytyminen, mutta kyllä minäkin suosittelisin puun öljyämistä. En kuitenkaan sekoittaisi öljyyn lisäaineita.
Mainitsit ohentaneesi maalia tärpätillä. Millaisella tärpätillä ja miksi? Perinteisesti pellavaöljymaalia ohennetaan vain pellavaöljyllä ja maalaamalla ohuelti.
Teitkö kitin itse vai ostitko valmiina? Olihan se tarpeeksi öljyistä? Ikkunakitin kuuluu olla niin vetelää, että sitä ei voi maalata useaan päivään, ettei pensseli vie pintaa mukana.
Mainitsit ohentaneesi maalia tärpätillä. Millaisella tärpätillä ja miksi? Perinteisesti pellavaöljymaalia ohennetaan vain pellavaöljyllä ja maalaamalla ohuelti.
Teitkö kitin itse vai ostitko valmiina? Olihan se tarpeeksi öljyistä? Ikkunakitin kuuluu olla niin vetelää, että sitä ei voi maalata useaan päivään, ettei pensseli vie pintaa mukana.
Re: Ikkunasaneeraus (pellavaöljy) - reseptien jalostus
Vaikka aikaa mennyt niin vastailen koska edelleen ajankohtainen.
Ohensin Uulan Yleisohenteella - lähinnä kuivumisen jouduttamiseksi.
Käytin valmiskittiä ja nyt kun luin vastauksesi niin se lienee ollut liian kuivaa, kun oli jo silloin vanhaa. Voiko tuohon vain seikoittaa lisää pellavaöljyä että notkeutuu?
Kitin pitäisi olla kuitenkin ihan kelpokamaa. Lasimestarin pellavaöljykitti - linkki alla:
https://kauppa.kyminpalokarki.fi/produc ... analim-683
Ohensin Uulan Yleisohenteella - lähinnä kuivumisen jouduttamiseksi.
Käytin valmiskittiä ja nyt kun luin vastauksesi niin se lienee ollut liian kuivaa, kun oli jo silloin vanhaa. Voiko tuohon vain seikoittaa lisää pellavaöljyä että notkeutuu?
Kitin pitäisi olla kuitenkin ihan kelpokamaa. Lasimestarin pellavaöljykitti - linkki alla:
https://kauppa.kyminpalokarki.fi/produc ... analim-683
Re: Ikkunasaneeraus (pellavaöljy) - reseptien jalostus
Ei ole kokemusta kovettuneen kitin elvyttämisestä pellavaöljyllä, mutta ymmärrykseni mukaan sen pitäisi olla ihan mahdollista. Toki koostumus on erilainen kiun "tuoreessa" kitissä, koska kiintoaineessa on liidun lisäksi kovettunutta pellavaöljyä. Kannattaa kokeilla vaikka pienellä määrällä, tuleeko siitä sormituntumalla hyvän ja tasa-aineisen oloista.

