tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Millaista kuvaa poikien kristallipallo näyttää?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/b ... parit:ed0c

Rinne aikoo harjoittaa velkaelvytystä. Infraan eli tunnin junaan jne. aiotaan velkarahaa upottaa.

Mulla on ikävästi sellainen tunne, että ajatuksena on nyt vain rakentaa jotain, ihan mitä vain, jotta pyörät pysyvät liikenteessä.

Lyhyellä aikavälillä ei ole merkitystä sillä, josko rakentaminen aikoinaan tulee jotain tuottamaan vaiko ei. Pitkällä aikavälillä tuotot ovat kuitenkin kohtalon kysymys.
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

En minä ainakaan jaksa tuntia istua junassa ja ei se kuitenkaan pysähdy asemalla, joka olisi lähellä asuinpaikkaani - saatika sitten, että saisin töitä Tampereelta tai Turusta. Työpaikkoja pitäisi olla tasaisesti ympäri maan ja kaikki kolkat tulisi pitää asuttuina.

Voi ajaa Ruotsin lapin läpi niin saa vähän referenssiä mitä Suomessa ei soisi tapahtuvan. Siellä ei tule kulkemaan tunnin junia. On näitä vastaavia kuolevia kaivoskyliä Suomessakin. Kaikki vaan litiumia kaivamaan niin saadaan sähköautoihin pattereita - valtio tietenkin laittaa jonkin akku/haittaveron tuohonkin. Isännän pienhiukkanen on nyt puolen nyrkin kokoinen :)

Ihme käärmeöljyn kauppaa koko polittinen kenttä.
Casa La Utoja
pvalila
Jäsen
Jäsen

Rosvolinna kirjoitti:En minä ainakaan jaksa tuntia istua junassa ja ei se kuitenkaan pysähdy asemalla, joka olisi lähellä asuinpaikkaani - saatika sitten, että saisin töitä Tampereelta tai Turusta. Työpaikkoja pitäisi olla tasaisesti ympäri maan ja kaikki kolkat tulisi pitää asuttuina.

Voi ajaa Ruotsin lapin läpi niin saa vähän referenssiä mitä Suomessa ei soisi tapahtuvan. Siellä ei tule kulkemaan tunnin junia. On näitä vastaavia kuolevia kaivoskyliä Suomessakin. Kaikki vaan litiumia kaivamaan niin saadaan sähköautoihin pattereita - valtio tietenkin laittaa jonkin akku/haittaveron tuohonkin. Isännän pienhiukkanen on nyt puolen nyrkin kokoinen :)

Ihme käärmeöljyn kauppaa koko polittinen kenttä.
Tasan tarkkaan niissä patteriautoissakin on jotain vikaa, minkä takia ne pitää kieltää. Autoilu edustaa vapautta ja tietty segmentti ihmisiä vihaa kaikkea, missä on vapauden tuulahdus.

Vihervihan seuraava kohde on lentäminen. Lentäminen saastuttaa, mutta vihan varsinainen syy on toinen: myös lentäminen on vapautta.

Ainoa oikea ympäristöongelma on yhden eläinlajin (Homo Sapiens) täysin holtiton lisääntyminen. Se kun olisi onnistuttu pitämään kurissa viimeiset puoli vuosisataa niin ei olisi juurikaan ympäristöhuolia.
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Patteriauto versus polttomoottoriauto = älyluuri vs lankapuhelin

Ensimmäisiä voi käyttää tasan vuoden ja molemmissa akku loppu tai ei saa päivityksiä. Ei voi korjata pitää ostaa uusi.

Tässä on minulla viimeisen 10 vuoden aikana ollut varmaan kymmenen kännykkää ja vain tuorein toimii kohtuudella. Olisi sangen raastavaa huomata 100k€ autossa samaa vaivaa. Ei ole varaa eikä halukkuutta tuohon sähköautoiluun. Taidan jatkaa kylpytynnyrin tekemistä hiilijalanjälkeeni.
Casa La Utoja
pvalila
Jäsen
Jäsen

Rosvolinna kirjoitti:Patteriauto versus polttomoottoriauto = älyluuri vs lankapuhelin

Ensimmäisiä voi käyttää tasan vuoden ja molemmissa akku loppu tai ei saa päivityksiä. Ei voi korjata pitää ostaa uusi.

Tässä on minulla viimeisen 10 vuoden aikana ollut varmaan kymmenen kännykkää ja vain tuorein toimii kohtuudella. Olisi sangen raastavaa huomata 100k€ autossa samaa vaivaa. Ei ole varaa eikä halukkuutta tuohon sähköautoiluun. Taidan jatkaa kylpytynnyrin tekemistä hiilijalanjälkeeni.
Akut aiheuttavat enemmän päänvaivaa kuin bensasäiliö, mutta toisaalta sähkömoottori on luultavasti huoltovapaampi kuin ottomoottori. Ja auto kuin auto, voimalinja muodostaa vain osan kokonaisuudesta.

Mä en usko, että sähköauton huoltokuviot kauheasti poikkeavat bensavehkeestä. Tesla on vähän oma lukunsa, mutta sen kohdalla on kyse vähintään yhtä paljon firman omituisuudesta kuin itse tuotteen käyttövoimasta.

Tietotekniikan ja väyläjuttujen hallinta muodostaa yhä merkittävämmän osan autoammattilaisen osaamisalasta. Siis ihan niiden bensa-autojenkin kohdalla, joita kai nyt tulevaisuudessakin yhä tuotetaan.

Tuo Trumpin loistoidea (halvauttaa Huawein kännykät) olisi voinut muutamaa vuotta myöhemmin kohdistua myös autojen softiin ja maailmassa olisi ollut puoli miljoonaa autoa limb modessa. Oli itse asiassa hyvä, että tilanteeseen herättiin jo nyt ja tulevaisuudessa maailmanstandardin asemaan ei jenkkisoftien anneta enää kovin helposti nousta.

Luultavasti Googlenkin olisi fiksuinta rakentaa Androidin ympärille niin kansainvälinen palveluklusteri, ettei Androidia voi enää pelkällä jenkkipressan määräyksellä halvaannuttaa. Sama juttu pätee muihinkin jenkkiläisiin softafirmoihin: eihän siitä mitää tule, jos kaikkiin lisenssisopimuksiin joudutaan lisäämään lause: BTW, President of USA has right to change this agreement as he may please.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

pvalila kirjoitti:Millaista kuvaa poikien kristallipallo näyttää?

Rinne aikoo harjoittaa velkaelvytystä. Infraan eli tunnin junaan jne. aiotaan velkarahaa upottaa.

Mulla on ikävästi sellainen tunne, että ajatuksena on nyt vain rakentaa jotain, ihan mitä vain, jotta pyörät pysyvät liikenteessä.

Lyhyellä aikavälillä ei ole merkitystä sillä, josko rakentaminen aikoinaan tulee jotain tuottamaan vaiko ei. Pitkällä aikavälillä tuotot ovat kuitenkin kohtalon kysymys.
Kyllä tämän tulevan hallituksen toimet johtavat vähintäänkin Suomen luottoluokituksen madaltumiseen, joka voisi olla ihan hyväkin asia sillä korkeampi korkotaso voisi hillitä velanottohalukkuutta (tai sitten ei). Aika monista asioista olen tasan päinvstaista mieltä Rinteen kanssa, mutta katsotaan nyt josko Sipilä saisi pidettyä Antin aisoissa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Vähän vaikeaa ymmärtää näin nykypäivänä:

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/25 ... 95336699ec

258 kuollutta motoristia yhden ainoan kisan historiassa tuntuu niin käsittämättömältä luvulta, että ehkä se on väärinkäsitys?

Tuohan tarkoittaisi yli kahta kuollutta joka vuosi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:

Kyllä tämän tulevan hallituksen toimet johtavat vähintäänkin Suomen luottoluokituksen madaltumiseen, joka voisi olla ihan hyväkin asia sillä korkeampi korkotaso voisi hillitä velanottohalukkuutta (tai sitten ei). Aika monista asioista olen tasan päinvstaista mieltä Rinteen kanssa, mutta katsotaan nyt josko Sipilä saisi pidettyä Antin aisoissa.
Tuo laulu kuvastaa tosi hyvin työtä tekevien ja maata pystyssä pitävien suomalaisten ajatuksia.

Toisaalta mulle tämä ajoitus sopii aika hyvin. Neljä vuotta mä tässä juuri kaipaankin, sitten tytöt ovat lukiosta ulos ja niin Suomen talous kuin meikäläinenkin saavat rauhassa romahtaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Voi jessus, nykyään kovan luokan pöytäkoneet kuluttavat jo sähköä 1,4 kW!

https://mobiili.fi/2019/06/03/tata-ovat ... -mac-pron/
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

pvalila kirjoitti:
Tuo laulu kuvastaa tosi hyvin työtä tekevien ja maata pystyssä pitävien suomalaisten ajatuksia.

Toisaalta mulle tämä ajoitus sopii aika hyvin. Neljä vuotta mä tässä juuri kaipaankin, sitten tytöt ovat lukiosta ulos ja niin Suomen talous kuin meikäläinenkin saavat rauhassa romahtaa.
Kaavaillulla hallitusohjelmalla tuo neljä vuotta saattaa olla ylimitoitettu ajanjakso.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Spautio kirjoitti:

Mutta kuka pitäis Pipilän aisoissa?

No nyt oli kyl vähä ilkee veisuu... :twisted:
- Puolihullu varttisavolainen -
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Yhdyn kyllä siihen ajatukseen, että valtion omaisuuden myynti on erittäin lyhytnäköistä toimintaa. Nykyisessä hallituksessa laitan toivoni siihen, että edes Suomen luonto otetaan aiempaa paremmin huomioon, vaikkapa sitten ihmisten kustannuksella. Pelkään vaan että puolueille riittää ilmastosta vouhkaaminen... :cry:
- Puolihullu varttisavolainen -
pvalila
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti:Yhdyn kyllä siihen ajatukseen, että valtion omaisuuden myynti on erittäin lyhytnäköistä toimintaa. Nykyisessä hallituksessa laitan toivoni siihen, että edes Suomen luonto otetaan aiempaa paremmin huomioon, vaikkapa sitten ihmisten kustannuksella. Pelkään vaan että puolueille riittää ilmastosta vouhkaaminen... :cry:
Valtionyhtiöitä on perinteisesti johdettu aika tehottomasti ja tavallaan ne kuuluvat vasemmiston ideologiaan, sosialismiin.

(ts. tuotantovälineiden pitää olla valtion ohjauksessa)

Meikä ei ole sosialisti, mutta toivoisin Suomen valtiolla olevan tuhdit omistukset pörssissä ihan toisesta syystä: nykymuotoinen verotus päätyy jossain vaiheessa kriisiin.

Nykyisin valtion ei tarvitse harjoittaa bisneksiä, koska rahaa saa yksinkertaisesti verottamalla.

Mutta veropohja murenee kaiken aikaa.

Tulevaisuudessa ihminen tulee olemaan oikeastaan kaikissa hommissa konetta p*skempi työntekijä. Verotuksen kohdentaminen ihmisten sijasta koneisiin tulee olemaan tosi haastavaa: tekoäly voi sijaita missä vain, ankarasti verottavalla maalla ei ole kohta enää mitään verotettavaa.

Yrityksillähän on jo nykyisin täysi vapaus valita, mihin maahan veroja maksavat ja aika pitkälti saavat senkin päättää, paljonko maksaa haluavat. Verot voi jo nykyisin lähes nollata, mutta järjestelyt maksavat eli verojen välttely ei ole sekään ilmaista.

Jos valtiomme olisi ollut fiksu, se olisi jo vuosikymmenien ajan hyväksynyt sen, että yritykset maksavat osan veroistaan osakkeillaan.

Tuo "ihan oikeiden ilmastotekojen" tekeminen arveluttaa mua. Vihreillä on pitkä perinne maksimoida ekoiluun menevät rahat ja minimoida niillä saatava tulos. Miljardilla saadaan pelastettua sata liito-oravaa, pelatetaanko? JOO, pelastetaan!!!

Esimerkiksi dieselien jahtaaminen kertoo siitä, etteivät vihreät itse usko ilmastonmuutokseen. Jos CO2 olisi ongelma yli muiden, niin niille NOx -päästöille olisi annettu pitkät. Ja sama juttu ydinvoiman kanssa: jos CO2 päästöjen nollaus olisi maailman ykköskysymys, olisivat vihreät ekana vaatimassa siirtymistä hiilestä ydinvoimaan.

Kaikki haluavat ilmastonmuutoksen nimissä nuijia pöytään päätöksiä, jotka (yllätys, yllätys) ovat niitä samoja juttuja, joita he ajoivat jo ennen ilmastotietoisuutta. Takuuvarmasti pakkoruotsikin jollain tavalla palvelee ilmastoa ja ilmastonmuutos on tärkeä tekijä siinä, miksi RKP vaatii pakkoruotsia takaisin...

Meikä ei ole mikään denialisti. Ilmastomuutos voi olla ihan totta, mulla ei vain riitä pätevyys sen arvioimiseen. Denialistit ovat enimmäkseen porukkaa, joiden jokaista sanaa on syytä epäillä: altrightiä ja muuta. Fakta on kuitenkin se, ettei ilmasto siitä hyödy, jos Suomi ajaa itsensä suohon leikkiessään mallioppilasta. Maailman päästöihin meillä ei ole juurikaan vaikutusta joten ihan vain oman osamme tekeminen riittää kyllä, ei meidän tarvitse teatraalisesti tehdä taloudellista harakiriä ollaksemme maailman moraalisin valtio.

Oikeasti mä en pelkää ilmaston lämpenemistä. Mä pelkään enemmän sitä, että jäätikkömuutokset jne. johtavat muutoksiin Golf-virran toiminnassa. Perinteinen Keski-Euroopan ilmasto sopisi mulle ihan hyvin, mutta ilmastonmuutos saattaa tarjota tänne Pohjolaan jotain ihan muuta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Risat ilpit ketuttavat.

Onneksi yksi vielä toimii, vanhin ja tärkein.

Mä olen jo maksanut yhden LN35:den.

Siis pelkän koneen, en vielä asennusta.

Olen odotellut rikastumista, että mulla olisi vara ostaa saman tien toinen.

Nyt kun soittelin kaverille, niin hän tunnusti myyneensä mun ilppini pois.

Mitsut ovat nyt kiven alla, tarjosi mulle Toshibaa tilalle.

En tiedä mitä mallia tarkoitti eikä mulla ole mitään käsitystä siitä, kuinka hyviä nuo nykyisin ovat.

Sähkötyöt mulla etenevät "kovaa" vauhtia. Syksyllä ostin JAPP 20 tarvittavan määrän, talvella porasin seinäkiinnikkeet seinään ja tänään jaksoin ujuttaa 5*2,5 MMJ:n sinne sisään...Hurraa!

Vanha syöttö mulla oli talon sisätilojen kautta, uudet ilpit ajattelin syöttää suoraan ulkokaapilta. Vanha kaapeli, joka tuo mulle takaterassin nurkalta virrat pumpuille, saa jatkossa syöttää sähköä toiseen suuntaan: mä olen ajatellut jossain vaiheessa ostaa myös saunaosastolle ilpin.

Harkinnassa on tämä:

https://lampopumput.info/foorumi/thread ... poo.28581/

Kaveri käyttää samaa nimimerkkiä rintsikkasaitilla.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mitäs mieltä raati on ns. ilmanviilentäjistä? Niiden toiminta perustuu haihtumiseen: ison paperifiltterin näköinen juttu kastellaan ja sen läpi puhkutaan kuumaa ilmaa.

Kyllä se viilentää, ja samalla kosteuttaa. Homma ei siis toimi niissä maissa, joissa ilma on jo valmiiksi kosteaa.

Suomessa saattaa pieni kostutus olla ihan ok.

Jossain olivat mitanneet, että sisäänmenevä ilma oli 25-asteista ja ulostuleva 18-asteista.

Jäähdysteho on tietenkin suorassa suhteessa vesimäärään, jonka onnistuvat haihduttamaan.

Asuntovaunuissa noita kai myös käytetään, koska virrankulutus on aika pientä.
Vastaa Viestiin