tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Rauhallinen kävely teki mun jalalle hyvää, polvi tuntuu nyt selvästi paremmalta.
Mutta mun puhelimeni terveystilanne näyttää huolestuttavalta! Huawein myynti on sakannut hurjasti ja se tarkoittaa, että ko. firman voimavarat ylläpitää vanhojakin luureja heikkenevät.
Puhelut ja tekstarit kulkevat tulevaisuudessakin, mutta mulle erityisen tärkeitä ovat GoogleDocs, Drive jne. Googlen palvelut.
Puhelinkohtaiset appit lakkaavat kai toimimasta kolmen kuukauden kuluttua, mä toivon, että selainversiot edes toimivat.
Netflix ja Youtube toimivat jollain lailla selaimella nekin, mutta luulen, että niiden selainversiot perustuvat johonkin plug-iniin jota ei kohta enää ole (eikä myöskään Chromen selainta).
Kaksi viimeisintä Huaweita (Mate 10 Pro ja P20 Pro) mä ostin sikahalvalla, mutta silti ne maksoivat 700 egeä yhteensä. Lisäksi meidän perheessä on käytössä kaksi P9-luuria. Kameroiden laadusta jos ei kovin paljoa ole valmis tinkimään niin ihan hemmetin kalliiksi tulee noiden uusiminen.
Mutta mun puhelimeni terveystilanne näyttää huolestuttavalta! Huawein myynti on sakannut hurjasti ja se tarkoittaa, että ko. firman voimavarat ylläpitää vanhojakin luureja heikkenevät.
Puhelut ja tekstarit kulkevat tulevaisuudessakin, mutta mulle erityisen tärkeitä ovat GoogleDocs, Drive jne. Googlen palvelut.
Puhelinkohtaiset appit lakkaavat kai toimimasta kolmen kuukauden kuluttua, mä toivon, että selainversiot edes toimivat.
Netflix ja Youtube toimivat jollain lailla selaimella nekin, mutta luulen, että niiden selainversiot perustuvat johonkin plug-iniin jota ei kohta enää ole (eikä myöskään Chromen selainta).
Kaksi viimeisintä Huaweita (Mate 10 Pro ja P20 Pro) mä ostin sikahalvalla, mutta silti ne maksoivat 700 egeä yhteensä. Lisäksi meidän perheessä on käytössä kaksi P9-luuria. Kameroiden laadusta jos ei kovin paljoa ole valmis tinkimään niin ihan hemmetin kalliiksi tulee noiden uusiminen.
https://www.puhelinvertailu.com/uutiset ... korttituki
Kummallista on, ettei Kiina ole reagoinut oikeastaan mitenkään.
Huawei tuskin mikään pulmunen on mutta ottaen huomioon, että jenkit jopa myönsivät Merkelin puheluiden salakuuntelun, ei heillä ole varaa esittää pyhimystä.
Hieman ihmettelen sitä, miksi muut kiinalaisvalmistajat ovat saaneet olla rauhassa.
Tietenkin kyseessä on paljolti kiinalaisten torppaaminen pois rahakkailta 5G-markkinoilta mutta kuitenkin: jos näinkin laajamittainen sota on aloitettu niin miksi sitä ei ole laajennettu vielä laajemmaksi? Koska kiinalaiset eivät ole provosoituneet vastaiskuun? Vai onko seuraava laajennus vain ajan kysymys?
Uudessakaupungissa luulisi ihmisten seuraavan näitä tapahtumia tosi tarkasti, näistä Kiinan suunnan tapahtumista voi vähän päätellä, millä tavoin Washington etenee kaupallisissa sodissa.
Mun ennustukseni on, että Trumpin kausi jatkuu vielä 6 vuotta ja sen jälkeen Jenkeillä on tosi vähän ystäviä.
Kummallista on, ettei Kiina ole reagoinut oikeastaan mitenkään.
Huawei tuskin mikään pulmunen on mutta ottaen huomioon, että jenkit jopa myönsivät Merkelin puheluiden salakuuntelun, ei heillä ole varaa esittää pyhimystä.
Hieman ihmettelen sitä, miksi muut kiinalaisvalmistajat ovat saaneet olla rauhassa.
Tietenkin kyseessä on paljolti kiinalaisten torppaaminen pois rahakkailta 5G-markkinoilta mutta kuitenkin: jos näinkin laajamittainen sota on aloitettu niin miksi sitä ei ole laajennettu vielä laajemmaksi? Koska kiinalaiset eivät ole provosoituneet vastaiskuun? Vai onko seuraava laajennus vain ajan kysymys?
Uudessakaupungissa luulisi ihmisten seuraavan näitä tapahtumia tosi tarkasti, näistä Kiinan suunnan tapahtumista voi vähän päätellä, millä tavoin Washington etenee kaupallisissa sodissa.
Mun ennustukseni on, että Trumpin kausi jatkuu vielä 6 vuotta ja sen jälkeen Jenkeillä on tosi vähän ystäviä.
Kävin äänestämässä.
Näissä vaaleissa ei puhuttu turvallisuuspolitiikasta.
Jotenkin hassua, että Jenkit eivät enää ole Naton vankkumaton tukijalka. Ja ilman Jenkkejä Natolla ei juurikaan ole ydinaseita.
Ranskan ydinaseet ovat vain Ranskan suojana, niin on sovittu aikoinaan.
Brittien ydinaseet ovat Naton tukena mutta Brexit tarkoittaa varmaankin heikennystä siihenkin tukeen.
Muistatteko Kekkosen ydinaseettoman Pohjolan? No, meillä on nykyisin pistetty paremmaksi: meillä on hissukseen syntymässä ydinaseeton Nato.
No, mitäs tuosta.
Paras presidentti sitten Lincolnin:
https://muropaketti.com/elokuvat/elokuv ... ood-tahti/
Näissä vaaleissa ei puhuttu turvallisuuspolitiikasta.
Jotenkin hassua, että Jenkit eivät enää ole Naton vankkumaton tukijalka. Ja ilman Jenkkejä Natolla ei juurikaan ole ydinaseita.
Ranskan ydinaseet ovat vain Ranskan suojana, niin on sovittu aikoinaan.
Brittien ydinaseet ovat Naton tukena mutta Brexit tarkoittaa varmaankin heikennystä siihenkin tukeen.
Muistatteko Kekkosen ydinaseettoman Pohjolan? No, meillä on nykyisin pistetty paremmaksi: meillä on hissukseen syntymässä ydinaseeton Nato.
No, mitäs tuosta.
Paras presidentti sitten Lincolnin:
https://muropaketti.com/elokuvat/elokuv ... ood-tahti/
pvalila kirjoitti:Rauhallinen kävely teki mun jalalle hyvää, polvi tuntuu nyt selvästi paremmalta.
Jeps, mulla kaksi Huaweita, P20 Mate ja toinen Pro ja olen ajatellut, sitten kun heittävät pelaamasta, siirtyä Samsungiin, jos Anroidin pidän. Pari iPhoneakin olisi, mutta taas "opettelu" vanhaan. No, näkyypähän mitä teen. Mulla kans noi docsit yms tärkeitä, Chrome pelaa viellä hupelimissa ja päivityksiäkin tullut. Kiinan ei varmaan tarvii välitellä ainaskaan isommasti EU:sta, Pohj.-Amerikka pitäisi kyllä heidänkin huomioida? Luulisin?
Ps. Hakkarainen pääs läpi!
archie kirjoitti:pvalila kirjoitti:Rauhallinen kävely teki mun jalalle hyvää, polvi tuntuu nyt selvästi paremmalta.
Jeps, mulla kaksi Huaweita, P20 Mate ja toinen Pro ja olen ajatellut, sitten kun heittävät pelaamasta, siirtyä Samsungiin, jos Anroidin pidän. Pari iPhoneakin olisi, mutta taas "opettelu" vanhaan. No, näkyypähän mitä teen. Mulla kans noi docsit yms tärkeitä, Chrome pelaa viellä hupelimissa ja päivityksiäkin tullut. Kiinan ei varmaan tarvii välitellä ainaskaan isommasti EU:sta, Pohj.-Amerikka pitäisi kyllä heidänkin huomioida? Luulisin?
Ps. Hakkarainen pääs läpi!
Kun tuota huippuluurien listaa katsoo, niin Samsung on lähestulkoon ainoa hyvällä kameralla varustettu ei-kiinalainen puhelin:
https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/
Ei olisi nimittäin mikään yllätys, jos Trump iskisi seuraavaksi Xiomia tai OnePlussaa vastaan.
Mutta Googlen ahdingosta on puhuttu paljon vähemmän kuin Huawein.
Ja kyllä tämä on Googlelle aivan pirullinen kriisi. Ennen Trumpin määräystä heillä oli täysin turvallinen tilanne, monopoli jota vastaan kukaan ei sotinut. Kiinassa hallitus voi antaa kaikkia puhelinvalmistajia koskevia määräyksiä ja aika selväähän se on, että parin vuoden kuluttua kaikki kiinalaisvalmistajat siirtyvät johon "OpenDroid" käyttikseen ja varmaan jollain tavalla houkuttelevat muitakin valmistajia siihen mukaan. Androidhan on avointa koodia eli siitä on helppo oma haaransa tehdä.
Eli Pekan ennuste on, että parin vuoden kuluttua Android-maailma on hajonnut kahtia Googlen Droidiin ja kiinalaisten Droidiin. Eikä se kiinalaisten droidi tule olemaan avoimesti kiinalainen, siihen laitetaan jonkin sortin länsimainen taho julkisivuksi eteen (aivan kuten Nokian luureja tuottaa näennäisesti suomalainen firma). Toinen vahva versio Androidista heikentää Googlea myös sitä kautta, että Google joutuu jatkossa miellyttämään Samsungia ja muista isoja Android-valmistajia paljon nykyistä enemmän, koska jatkossa näillä on ihan aidosti käyttökelpoinen vaihtoehto Googlelle.
Eli Pekan epäily on se, että Google joutuu maksamaan hurjan hinnan Trumpin sekoilusta.
Se toinen Droid-leiri ei muuten pärjää pelkällä käyttiksellä, sen pitää jollain tavalla tuottaa myös muut Googlen palvelut.
Jo nykyisin Kiinassa käytetään Android-luureissa muita kuin Googlen palveluita, sellaisenaan ne palvelut eivät kyllä lännessä kelpaa.
Teknisesti Google voisi kai tunnistaa kiinankäyttistä käyttävät puhelimet ja sulkea ne esim. hakukoneensa ulkopuolelle. Käytännössä en oikein usko, että Google tämän kiistan takia potkaisisi miljoonia ja miljoonia länsimaisia käyttäjiä ulos ekosysteemistään vain siksi, että näillä sattuu olemaan vääränmerkkinen kännykkä.
Suomen lahja Brysselille...
Noilla mepeillä ei kai ole diplomaattista koskemattomuutta?
Hakkarainen ei siis pääse ihan täysin toteuttamaan itseään.
Olisi ehkä kuitenkin reilua varoittaa sikäläisiä naispoliiseja? Hakkaraisen suudelma on jotain sellaista, josta ensin ei voi kieltäytyä ja jota sitten ei pysty unohtamaan.
Mutta miehen rahatilanteelle tuo reissu varmasti tekee hyvää! Meppi pääsee hyville tuloille, kunhan vain jaksaa kiltisti istua salissa. Rahatonhan hän on kuulemma aina ollut ja siksi olikin kohtuutonta, että köyhä mies joutui itse maksamaan vaatimattoman autonsa (Audi A8) remontin. Oikeusvaltiossa eduskunta olisi maksanut rempan, kuten Hakkis vaati.
Viron kielessä Hakkliha tarkoittaa jauhelihaa.
Noilla mepeillä ei kai ole diplomaattista koskemattomuutta?
Hakkarainen ei siis pääse ihan täysin toteuttamaan itseään.
Olisi ehkä kuitenkin reilua varoittaa sikäläisiä naispoliiseja? Hakkaraisen suudelma on jotain sellaista, josta ensin ei voi kieltäytyä ja jota sitten ei pysty unohtamaan.
Mutta miehen rahatilanteelle tuo reissu varmasti tekee hyvää! Meppi pääsee hyville tuloille, kunhan vain jaksaa kiltisti istua salissa. Rahatonhan hän on kuulemma aina ollut ja siksi olikin kohtuutonta, että köyhä mies joutui itse maksamaan vaatimattoman autonsa (Audi A8) remontin. Oikeusvaltiossa eduskunta olisi maksanut rempan, kuten Hakkis vaati.
Viron kielessä Hakkliha tarkoittaa jauhelihaa.
Mitä viisaammat sanovat, uskaltaako Huawein läppäriä ostaa?
Vanhaan aikaan PC-yhteensopivien koneiden yhteensopivuus tehtiin raudalla: käyttis ei mistään nähnyt, ettei kyse ole aito IBM.
Tuosta on jo pirusti aikaa ja nykyisin käyttiksen ja kovon välissä on monta rajapintaa, ja niiden ansiosta varsinainen rauta on mahdollista toteuttaa hyvinkin monella eri tavalla.
Käyttishän voi helposti selvittää nykykoneesta, mikä se on miehiään. Eli on tosi helppo koodata Windows niin, ettei se käynnisty Huaweissa. Ja yksittäinen sovelluskin voi Huawein koneen tunnistaa, jos niin haluaa.
Mutta kaikkea voi nykyisin virtualisoida ja takuuvarmasti Huawein koneeseen voi tavalla tai toisella Windowsin ladata tulevaisuudessakin. Mutta en mä haluaisi riesakseni mitään ylimääräistä ja olenkin taipumassa siihen, etten osta tyttärelle lukiokoneeksi Huaweita. Ihan vain riskienhallintaa, meillä on jo nyt ihan liikaakin kiinni rahaa tuon firman raudassa.
Vanhaan aikaan PC-yhteensopivien koneiden yhteensopivuus tehtiin raudalla: käyttis ei mistään nähnyt, ettei kyse ole aito IBM.
Tuosta on jo pirusti aikaa ja nykyisin käyttiksen ja kovon välissä on monta rajapintaa, ja niiden ansiosta varsinainen rauta on mahdollista toteuttaa hyvinkin monella eri tavalla.
Käyttishän voi helposti selvittää nykykoneesta, mikä se on miehiään. Eli on tosi helppo koodata Windows niin, ettei se käynnisty Huaweissa. Ja yksittäinen sovelluskin voi Huawein koneen tunnistaa, jos niin haluaa.
Mutta kaikkea voi nykyisin virtualisoida ja takuuvarmasti Huawein koneeseen voi tavalla tai toisella Windowsin ladata tulevaisuudessakin. Mutta en mä haluaisi riesakseni mitään ylimääräistä ja olenkin taipumassa siihen, etten osta tyttärelle lukiokoneeksi Huaweita. Ihan vain riskienhallintaa, meillä on jo nyt ihan liikaakin kiinni rahaa tuon firman raudassa.
Mitähän sitä tästäkin osaisi sanoa?
https://www.is.fi/ulkomaat/art-20000061 ... ml?ref=rss
En mä ole tuollaisesta kateellinen, vaan pikemminkin tosi pettynyt ja surullinen.
Ihmiset ihailevat Egyptin pyramideja vaikka ne ovat narsismin symboleja: koko kansan resurssit ohjattiin turhuuteen.
Niilin alueen vanhat kastelujärjestelmät ovat mun silmissäni taas hieno juttu.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-20000061 ... ml?ref=rss
En mä ole tuollaisesta kateellinen, vaan pikemminkin tosi pettynyt ja surullinen.
Ihmiset ihailevat Egyptin pyramideja vaikka ne ovat narsismin symboleja: koko kansan resurssit ohjattiin turhuuteen.
Niilin alueen vanhat kastelujärjestelmät ovat mun silmissäni taas hieno juttu.
-
warixenjalka
- Jäsen

Munkin veikkaus on että Trumppi kusi omiin muroihinsa. Kohta tulee Kiinasta androidia parempi käyttis. Nykyisten android-sovellusten käyttö siinä voi olla pieni arvoitus, mutta eiköhän sille pikkuhiljaa tule omiakin versioita länsimaissa suosituista sovelluksista.pvalila kirjoitti:Eli Pekan ennuste on, että parin vuoden kuluttua Android-maailma on hajonnut kahtia Googlen Droidiin ja kiinalaisten Droidiin. Eikä se kiinalaisten droidi tule olemaan avoimesti kiinalainen, siihen laitetaan jonkin sortin länsimainen taho julkisivuksi eteen (aivan kuten Nokian luureja tuottaa näennäisesti suomalainen firma). Toinen vahva versio Androidista heikentää Googlea myös sitä kautta, että Google joutuu jatkossa miellyttämään Samsungia ja muista isoja Android-valmistajia paljon nykyistä enemmän, koska jatkossa näillä on ihan aidosti käyttökelpoinen vaihtoehto Googlelle.
Eli Pekan epäily on se, että Google joutuu maksamaan hurjan hinnan Trumpin sekoilusta.
Onnittelut Pvalilale viisaista tyttäristä. Innostuisipa tuo omakin jälkikasvu koulusta jossain vaiheessa. Jos se isäänsä tulee niin yläasteella opinnot menevät paremmin kuin ala-asteella. Ja jo nyt se on suunnilleen sillä tasolla kuin allekirjoittanut yläasteella. Toivoa on... etenkin kun ensi syksynä se saa takaisin vanhan 1- ja 2-luokan opettajansa, joka paitsi oli aivan loistava opettaja, niin myös ilo wanhan isän silmille...
- Puolihullu varttisavolainen -
Tai oikeastaan Trump kusi Googlen muroihin...warixenjalka kirjoitti:Munkin veikkaus on että Trumppi kusi omiin muroihinsa. Kohta tulee Kiinasta androidia parempi käyttis. Nykyisten android-sovellusten käyttö siinä voi olla pieni arvoitus, mutta eiköhän sille pikkuhiljaa tule omiakin versioita länsimaissa suosituista sovelluksista.pvalila kirjoitti:Eli Pekan ennuste on, että parin vuoden kuluttua Android-maailma on hajonnut kahtia Googlen Droidiin ja kiinalaisten Droidiin. Eikä se kiinalaisten droidi tule olemaan avoimesti kiinalainen, siihen laitetaan jonkin sortin länsimainen taho julkisivuksi eteen (aivan kuten Nokian luureja tuottaa näennäisesti suomalainen firma). Toinen vahva versio Androidista heikentää Googlea myös sitä kautta, että Google joutuu jatkossa miellyttämään Samsungia ja muista isoja Android-valmistajia paljon nykyistä enemmän, koska jatkossa näillä on ihan aidosti käyttökelpoinen vaihtoehto Googlelle.
Onnittelut Pvalilale viisaista tyttäristä. Innostuisipa tuo omakin jälkikasvu koulusta jossain vaiheessa. Jos se isäänsä tulee niin yläasteella opinnot menevät paremmin kuin ala-asteella. Ja jo nyt se on suunnilleen sillä tasolla kuin allekirjoittanut yläasteella. Toivoa on... etenkin kun ensi syksynä se saa takaisin vanhan 1- ja 2-luokan opettajansa, joka paitsi oli aivan loistava opettaja, niin myös ilo wanhan isän silmille...Nykyinen miesopettaja on aivan toivoton hissukka, joka ei saa luokkaa hiljaiseksi millään ja tuntuu että sillä on jotain henkilökohtaisesti meidän poikaa vastaan.
Ajatelkaa nyt, miltä sen on täytynyt Googlen johtajista tuntua: Trump soitti heille ja kertoi, että hän on pakottanut Kiinan hallituksen kehittämään Androidille kilpailevan käyttiksen. Kuinka kukaan voi olla noin helvetin tyhmä? Eihän koko maailmassa ole mitään muuta tahoa kuin Kiinan hallitus, joka pystyy takuuvarmasti Googlen ja Androidin haastamaan, ja juuri sitä ainoaa tahoa Trump meni ampumaan suolapanoksella ahteriin.
- Siellähän hallitus voi antaa puhelinvalmistajille käskyjä, siirtyvät koko jengi juuri silloin kun sanotaan juuri siihen systeemiin kuin sanotaan.
Mä en muista, millä paikkakunnalla sinä asut. Mutta jos suinkin vain mahdollista, laita poikasi matikkaluokalle. Pointti ei ole se matematiikka (hyvä juttu sekin) vaan se, että matikkaluokilla opiskellaan ne muutkin aineet ihan kunnolla. Tyttären luokalla valtavan iso osa oppilaista sai yli 9,5 paperit ja lopuistakin suuri osa yli ysin keskiarvon. Häiriköt kiertävät matikkaluokat kaukaa, siksi työrauha, opiskelumotivaatio ja oppimistulokset ovat ihan muuta kuin tavisluokilla.
- Koulumatkasta tulee kyllä helposti pitkä mutta so what, ei timatteja myydä lähikaupassa.
Edit: Kotkassahan sinä asustat. En tiedä, löytyykö sieltä matikkaluokkia; Porvoosta moni käy Helsingissä koulua mutta Kotka on jo oikeasti aika kaukana. Kannattaa käydä sisäänpääsykokeissa tammikuussa; jos saa paikan niin on siinä sitten aikaa miettiä, miten arjen saa toimimaan.
Tuo on Helsingissä, mutta systeemi lienee ihan sama ympäri maan:
https://www.tyk.fi/yhteiskoulu/ylakoulu/hae-meille/
Karsinta ei ole kauhean kovaa, sisään pääsee muistaakseni reilusti yli puolet. Kertaluokkaa helpompaa, kuin hyvään lukioon pääseminen.
Pvalila, muutama päivä sitten näytettiin töllössä Arin ja Kirsin Kotirempat -jakso jossa tehtiin rintsikan eristykset uusiksi (ja ilmeisesti julkisivutkin, en katsonut kuin lyhyen pätkän jossa tiputtivat purut alas ym.), laittoivat jonkin hengittävän ilmasulkumateriaalin sisälaudoitusta vasten ja runkotolpat kiertäen, vaikutti aika fiksulta toimenpiteeltä, ilmeisesti poistivat vanhan tervapahvin tms. sieltä ensin pois. Jotain Isoverin lasivillaa sinne kait laittoivat, se ei vaikuttanut ollenkaan fiksulta. Mutta tosiaan se pikipahvi (tms.) voisi olla syytä poistaa ja korvata nykyaikaisemmalla tuotteella?
Ei kai siinä tervapahvissa muuta vikaa ole, kuin haju?Spautio kirjoitti:Pvalila, muutama päivä sitten näytettiin töllössä Arin ja Kirsin Kotirempat -jakso jossa tehtiin rintsikan eristykset uusiksi (ja ilmeisesti julkisivutkin, en katsonut kuin lyhyen pätkän jossa tiputtivat purut alas ym.), laittoivat jonkin hengittävän ilmasulkumateriaalin sisälaudoitusta vasten ja runkotolpat kiertäen, vaikutti aika fiksulta toimenpiteeltä, ilmeisesti poistivat vanhan tervapahvin tms. sieltä ensin pois. Jotain Isoverin lasivillaa sinne kait laittoivat, se ei vaikuttanut ollenkaan fiksulta. Mutta tosiaan se pikipahvi (tms.) voisi olla syytä poistaa ja korvata nykyaikaisemmalla tuotteella?
Raikkaus ei ole ihan vähäinen seikka, kalliin rempan jälkeen ei ole kiva haistella vanhan pikipahvin hajua.
Meikä ei tosin ihan lähivuosikymmeninä ole puruja alas pudottamassa, ellei sulla sattumalta ole antaa ensi viikon oikeaa riviä?
Lasivilla on kyllä typeryyden huippu: vähänkin jos kastuu, niin ikuna ei kuivu.
Ei se tervapahvi varmaan kamalan huonoa materiaalia ole, mutta jotenkin tuntuisi luontevammalta puhalluttaa villat vasten modernia materiaalia. Seinärunkojen taakse tosin jää palat tervapahvia mutta se tuskin haitannee paljoakaan?pvalila kirjoitti:
Ei kai siinä tervapahvissa muuta vikaa ole, kuin haju?
Raikkaus ei ole ihan vähäinen seikka, kalliin rempan jälkeen ei ole kiva haistella vanhan pikipahvin hajua.
Meikä ei tosin ihan lähivuosikymmeninä ole puruja alas pudottamassa, ellei sulla sattumalta ole antaa ensi viikon oikeaa riviä?
Lasivilla on kyllä typeryyden huippu: vähänkin jos kastuu, niin ikuna ei kuivu.
Teillä kun on niitä seinäneliöitä sen verran paljon että ei se ulkoseinien täysremontointi kovin edullisesti onnistu vaikka mitä toteutustapoja keksisi. Mitä silloin talvella rappinkejanne nopeasti silmäilin, niin ei ne ihan lohduttomilta näyttäneet, ja teillä kun on suhteita Viroon, niin ehkä sieltä löytyisi joku oikeasti taitava rappausporukka joka osaisi korjata roiskerappauksenne halkeamat ym, ja sitten maalata talonne (ei se kyllä itse tehtynäkään kovin suuri homma ole).
Vanhemmillani oli samanlainen roiskerappaus rmt-talossaan, ja se oli rapattu suoraan vinolaudoituksen päälle, siis ensin oli kiinnitetty kanaverko nauloilla seiniin, ja sitten vaan alettu rappaamaan. Hyvin vähän halkeamia tms. oli seinissä, rappaus oli tehty vuonna 1957, ja talo purettiin (kerrostalon tieltä) vuonna 2006, faijani oli paikalla kun taloa purettiin kaivinkoneella, purut olivat täysin kunnossa, kuten laudoituksetkin, yhdessä ulkokulmassa oli alaosassa tummaa lautaa, ja se johtui vuosikymmeniä vuotaneesta syöksytorven ja rännikourun liitoksesta (vanhempani ehtivät uusimaan otsalaudat, rännit + syöksytorvet vasta 3 vuotta ennen talon purkua).
Muistan hyvin kun faijani pyysi joskus 80-luvun lopulla paikalle talon (vuonna 1957) rapanneen ukon (tai oli siis johtavassa roolissa siinä hommassa), joka muisti kohteen hyvin, ja osasi sanoa about aineet mistä olivat rappingin tehneet, kalkkia, hiekkaa ja sementtiä siinä oli ollut, ja maalaus oli tehty kalkkimaalilla johon olivat sekoittaneet sementtiä sekaan. Hän suositteli silloin rappauspinnan harjausta teräsharjalla jotta kaikki lika lähtee irti, ja sitten halkeamien ym. korjausta suht samanlaisella laastiseoksella kuin mitä oli käytetty jollain työvälineellä töpöttäen (ettei vaan olisi ollut hakkuri tms.), ja sitten päällemaalaus kalkkimaalilla jonka sekaan sementtiä. Kehoitti silloin kostuttamaan pinnat ennen maalausta (no tuo nyt on selvä asia).
Jos Pvalila tekee tahi teettää ne otsalaudoitukset ja räystäiden alalaudoitukset, niin silloin voisi olla hyvä huomioida tulevat (mahdolliset) julkkarisaneeraukset, eli pätkiä ne vanhat kattotuolinpäät sisemmäksi kuin rappauksen ulkopinta, ja tosiaan ne seinien viereiset laudat ruuveilla kiinni.
Hiukan hölmöä hommaa on kieltämättä tehdä (tai teettää) Hiekkaharjuun salaojia, mutta niiden kustannus on niin marginaalinen, ja vastaavasti niiden arvo taloa myytäessä on niin suuri, ettei niitä kannata jättää tekemättä, jos ja kun kuitenkin sokkelit on syytä kaivaa esiin. Mutta se viemärihomma kannattaa kyllä teettää asap, todella kurjaa on asua viemäröimättömässä talossa (kokemusta on parilta viikolta).
Edit. Niin jos ja kun Pvalila tekee/teettää sokkeliremppaa niin silloinhan sen eristeen kannattaa viedä limittäin talon seinän kanssa, tai toisinpäin. Ammattilainen osaa tehdä sellaisen vanhan rappinginkin kiinni uuteen rappaukseen, laikkakoneella rappinkia ohuemmaksi, ja esim. lasikuituverkkoa sinne sokkelin ja seinien saumakohtaan ainakin 5cm:n korkeudelle molemmille puolille, ja rappinkia jos tiputtaa alemmas, niin ehkä saneerauslaastilla seinään kiinni jokin EPS, tai vaikka Toja-levy, jos niitä jostain vielä löytää, jne.
Jotenkin itse uskoisin että se Toja saattaisi olla ihan kelvollinen materiaali, vaikkakin siinä on käytetty kahta toisiaan hyljeksivää materiaalia eli puuta ja sementtiä, mutta en muista koskaan lukeneeni mistään ongelmista jotka olisivat liittyneet tuohon tuotteeseen, ehkä se on entisaikojen Fuktisol?
Tämä varmaan kuuluisi tuonne hankintavinkit-osastolle mutta kirjotan tämän nyt tänne kuitenkin, pahoitteluni.
Eli kenenkään ei pidä mennä ostamaan Lidlin Parkside -akkukäyttöistä ruohotrimmeriä koska se on ihan kamalan huono. Meillä on Partner Colibri II, jota olen koettanut saada käyntikuntoiseksi varmaankin 10h:n ajan, siis viime kesänä, ja nyt vaimo huomasi Lidlissä asioidessaan tuollaisen akkutrimmerin hintaan 59e. Hinta ei sinällään ollut korkea koska nuo Parksiden "20v":n akut toimivat tosi hyvin, ainakin akkuporakoneessa ja puukkosahassa (ranetettu Deuzer jonka modasin sellaiseksi että siihen käy Parksiden akku) joten luotin siihen että Parksiden laatu olisi samaa tasoa kuin akkuporakoneissa joten vastasin myöntävästi ostopäätöskysymykseen (vaimolla oli minun pankkikorttini mukana :) )
Mutta laite kesti ehkä jotain alle 10min, vaimo kun sillä ajoi kukkapenkkien reunoja, niin ehkä minuutti -pari ennen laitteen hajoamista laite rupesi tärisemään, siis toinen muovinen leikkaussiiveke oli siis irronnut, ja laite oli ollut epätasapainossa, ja siitä minuutin - parin sisällä laite hajosi. Aika hölmösti tuossa laitteessa on asennettu moottori sinne varren alapäähän, eli moottorin akselissa on suoraan kiinni muovilautanen jossa on kiinni muoviset leikkuuterät. Jos olisi hiukankaan käytetty järkeä suunnitteluvaiheessa, niin moottori olisi sijoitettu laitteen yläosaan, ja esim. vaijerivedolla toteutettu tuo voimansiirto (kuten oikessa trimmereissä). Muutenkin on kyllä todella kehno tuollainen trimmeri jossa ei ole perinteistä siimakelaa, vaan muoviset pikavaihdettavat terät (jotka eivät kestä hetkeäkään).
Täytyy palauttaa tuo Parkside ja jatkaa Partnerin kanssa tappelemista, vaihdoin siihen viime kesänä uuden kaasarin (kiinakaasari, mutta se oli kaikin tavoin niin 1:1:een, että luulen sen olevan alkuperäinen, eiköhän noi halpiskoneiden kaasuttimet tehdä kaikki Kiinassa?). Viime kesänä sain laitteen käyntiin kokonaista 2 kertaa, purin kiinakaasarinkin osiksi, tulppia vaihdoin useammankin jne. Muistaakseni siinä laitteessa oli tosi heikko kipinä, mutta sytkä/puolayksikköä ei silloin löytynyt Suomesta eikä Kiinasta.
Jos olette ostamassa polttomoottoritrimmeriä, niin tsekatkaa että siinä olisi visko voimansiirrossa, se helpottaa huomattavasti laitteen käynnistyksessä, ja laite toimii muutenkin järkevämin alakierroksilla, Partnerissa kytkintä ei ole, aiemmassa Stigan trimmerissämme oli visko, ja sen vuoksi sitä Stigan trimmeriä oli huomattavasti mukavampaa käyttää kuin viskotonta Partneria.
Eli kenenkään ei pidä mennä ostamaan Lidlin Parkside -akkukäyttöistä ruohotrimmeriä koska se on ihan kamalan huono. Meillä on Partner Colibri II, jota olen koettanut saada käyntikuntoiseksi varmaankin 10h:n ajan, siis viime kesänä, ja nyt vaimo huomasi Lidlissä asioidessaan tuollaisen akkutrimmerin hintaan 59e. Hinta ei sinällään ollut korkea koska nuo Parksiden "20v":n akut toimivat tosi hyvin, ainakin akkuporakoneessa ja puukkosahassa (ranetettu Deuzer jonka modasin sellaiseksi että siihen käy Parksiden akku) joten luotin siihen että Parksiden laatu olisi samaa tasoa kuin akkuporakoneissa joten vastasin myöntävästi ostopäätöskysymykseen (vaimolla oli minun pankkikorttini mukana :) )
Mutta laite kesti ehkä jotain alle 10min, vaimo kun sillä ajoi kukkapenkkien reunoja, niin ehkä minuutti -pari ennen laitteen hajoamista laite rupesi tärisemään, siis toinen muovinen leikkaussiiveke oli siis irronnut, ja laite oli ollut epätasapainossa, ja siitä minuutin - parin sisällä laite hajosi. Aika hölmösti tuossa laitteessa on asennettu moottori sinne varren alapäähän, eli moottorin akselissa on suoraan kiinni muovilautanen jossa on kiinni muoviset leikkuuterät. Jos olisi hiukankaan käytetty järkeä suunnitteluvaiheessa, niin moottori olisi sijoitettu laitteen yläosaan, ja esim. vaijerivedolla toteutettu tuo voimansiirto (kuten oikessa trimmereissä). Muutenkin on kyllä todella kehno tuollainen trimmeri jossa ei ole perinteistä siimakelaa, vaan muoviset pikavaihdettavat terät (jotka eivät kestä hetkeäkään).
Täytyy palauttaa tuo Parkside ja jatkaa Partnerin kanssa tappelemista, vaihdoin siihen viime kesänä uuden kaasarin (kiinakaasari, mutta se oli kaikin tavoin niin 1:1:een, että luulen sen olevan alkuperäinen, eiköhän noi halpiskoneiden kaasuttimet tehdä kaikki Kiinassa?). Viime kesänä sain laitteen käyntiin kokonaista 2 kertaa, purin kiinakaasarinkin osiksi, tulppia vaihdoin useammankin jne. Muistaakseni siinä laitteessa oli tosi heikko kipinä, mutta sytkä/puolayksikköä ei silloin löytynyt Suomesta eikä Kiinasta.
Jos olette ostamassa polttomoottoritrimmeriä, niin tsekatkaa että siinä olisi visko voimansiirrossa, se helpottaa huomattavasti laitteen käynnistyksessä, ja laite toimii muutenkin järkevämin alakierroksilla, Partnerissa kytkintä ei ole, aiemmassa Stigan trimmerissämme oli visko, ja sen vuoksi sitä Stigan trimmeriä oli huomattavasti mukavampaa käyttää kuin viskotonta Partneria.
Honkkarissa myydään Deuzerin 2 Ah (18 voltin) akkua hintaan 30 egeä/ 2kpl.
Eli eikös sun nyt kannata modata se Deutzer taas käyttämään omia akkujaan ja Parksidet myös käyttämään Deuzerin akkua?

Eli eikös sun nyt kannata modata se Deutzer taas käyttämään omia akkujaan ja Parksidet myös käyttämään Deuzerin akkua?