tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Rosvolinna kirjoitti:Puhelimet ovat menneet pahempaan suuntaan. Akunkesto on onneton. Pitäisi olla 2-akkujärjestelmä. Hupiakku tyhjenee niin vaihtaa soitto/SMS-akku-akulle joka kestää viikon. Sama periaate kuin mopon varatankissa. Polttoaineen loppuessa, kun mopoa ravisti niin aina pääsi Shellille.

Niin toinen kirous ovat LED-TV:t. Koneet maksaa tonnitolkulla ja kuva ei vieläkään yllä tori.fi:stä ostetun 50€ plasmatelkkarin tasolle. Minun mielestä LED-tekniikan kuva on häiritsevän värikylläinen ja luonnoton ja eihän ne edes tajua kuluttaa sähköä. Muuten OK, mutta punaisen, vihreän ja sinisen sävyt ovat kauheita. Ainiin siinä taisi olla jo koko värispektri.

Tuhka tuntuu toimivan liukkauden poistoon. Tuota en ollut kokeillutkaan aiemmin.
Mä luulin pitkään että olen todellakin muuttunut dinosaurukseksi kun vissiin viimeisen mallin LG:n plasma tuli taloon jokunen vuosi sitten. Se on ihan kiva ja täsmälämmitin. Kun on kotona ja töllöttää ruutua niin talo lämpenee. Sen olen ihan todennut historiakippuroista että koko mökin lämpötila nousee 0,5-2 astetta.

Minäkin tykkään kuvasta, ei ole ollenkaan kylmät sävyt, eikä minkäänlaisia varjoja vai johtuneeko siitä että lämmittää ihoa ja tulee siten sellainen lämmin olo ja ollaankin jo henkisellä puolella :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Plasmoissa on se sama lämmin sävy kuin halogeenilampuissa. Ir-säteet tuntuvat iholla ja tehostavat värin kokemista - näin olen sen pähkäillyt.

Tuolla teatterivalaistuksen puolella 500€ halogeeniheitin on korvattu 5k€ LED-heittimellä, jossa oranssi ei näytä oranssilta. Sanovat, että siihen tottuu; en minä.

Jos jollain sattuu nurkissa lojumaan 60"-plasma niin ostan pois.
Casa La Utoja
tuuma
Jäsen
Jäsen

Rosvolinna kirjoitti:Plasmoissa on se sama lämmin sävy kuin halogeenilampuissa. Ir-säteet tuntuvat iholla ja tehostavat värin kokemista - näin olen sen pähkäillyt.

Tuolla teatterivalaistuksen puolella 500€ halogeeniheitin on korvattu 5k€ LED-heittimellä, jossa oranssi ei näytä oranssilta. Sanovat, että siihen tottuu; en minä.

Hih, en ollut sitten ihan väärässä.

AV-tekniikka vähän hämäräalue mutta sen toki olen havainnut että ei tarvitse enää jäähdytystä valaoissa/valaistuksessa etupuolella vaan siirtynyt jäähdytys takapuoliosastolle.

Kirjoitin ensin siten että olisi voinut taka- ja etupuolet menettää merkityksensä ja saada jopa syytteen. Rankkaa kun joutuu julkaisun jälkeen vallan ajatella ja sitten korjailla, vaikkei ole ollenkaan mikään ammattimainen tekstinsuoltaja.

Pvalila jos tekee virheen niin kurmottakaa kaikilla sanaseipäillä! Sillä suodatuksella toki että hän on vain DI... Anteeksi, oli pakko.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Plasmoissa on se sama lämmin sävy kuin halogeenilampuissa. Ir-säteet tuntuvat iholla ja tehostavat värin kokemista - näin olen sen pähkäillyt.

AV-tekniikka vähän hämäräalue mutta sen toki olen havainnut että ei tarvitse enää jäähdytystä valaoissa/valaistuksessa etupuolella vaan siirtynyt jäähdytys takapuoliosastolle.

Kirjoitin ensin siten että olisi voinut taka- ja etupuolet menettää merkityksensä ja saada jopa syytteen. Rankkaa kun joutuu julkaisun jälkeen vallan ajatella ja sitten korjailla, vaikkei ole ollenkaan mikään ammattimainen tekstinsuoltaja.

Pvalila jos tekee virheen niin kurmottakaa kaikilla sanaseipäillä! Sillä suodatuksella toki että hän on vain DI... Anteeksi, oli pakko.
Jokainen tekee nuorena huonosti harkittuja päätöksiä: minä opiskelin insinööriksi ja Tuuma alkoi tupakoida. Ero on siinä, että meikä lopetti insinöörinhommat mutta Tuuma röyhyttää edelleen... :twisted: :twisted: :twisted:

Ei se oikeasti ollut mulle kevyt juttu vaihtaa alaa. Enemmän mä sain mittani täyteen yrittäjyyttä kuin tekniikkaa. Mutta kun ikää tulee lisää niin aika paljon helpompi on pysyä mukana suomen kielen muutoksessa kuin digitekniikan. :roll: :roll: :roll:

Myös mun mielestäni oli sääli, että plasmatekniikasta luovuttiin. Mutta eivät LCD-telkut musta kamalan huonoja ole: kyllä korkealla resoluutiolla ja loistavalla liikkeen prosessoinnilla on merkittävä rooli kuvanlaatua luotaessa. Amoledit ovat telkkukoossa kalliita mutta ne ehkä olisivat hyvä kompromissi plasman ja LCD:n välistä.

Mä kirjoittelen tätä hehkulampun valossa: paikka on Galdar suunnilleen kolkyt kilsaa Las Palmasista länteen. Mulla on kotona suurelta osin halogeenivalaistus ja täytyy sanoa, että keltaiset hehkut tuntuvat aika kamalilta. Kello täällä 5.22, toivottavasti aurinko nousee pian.

Teki tiukkaa saada kaikki jutut hoidettua ennen matkaa: mä menin eilen nukkumaan 03.30 ja herätys oli 05.30.

Mä taisin vuokrata väärän auton. Viime vuonna Teneriffalla mulla oli Huyndai i20 ja se oli selvästi pehmeämpi kuin tämä täristin. Nyt mulla siis alla Ibiza automaatti, jolla ajettu vain 31.000 kilsaa mutta joka on selvästi väsyneempi kuin oli 50.000 ajettu Hyundai.

Se mulle sopivampi auto olisi ehkä ollut Citroen C Elysee. Googlatkaa, sillä Suomeen sitä ei tuoda. Mä otin Ibizan siksi, että se sai volkkarityyliin viisi tähteä törmäilytesteissä ja tuo Afrikkaan jne. tarkoitettu C Elysee vain huolestuttavat kolme. Pohjoiseen Eurooppaan ei kai kukaan edes yritä tuoda autoa noin heikoilla turvaominaisuuksilla? Mutta mukavuudessa se varmaankin olisi pessyt tämän mun sakemannin (jep, Ibizat valmistetaan nykyisin Saksassa) mennen tullen.

Mä olin tänään myös hetken Polon kyydissä. Se oli niin sama kuin Ibiza että yllätyin: noita pitäisi kai ihan vierekkäin verrata että erot tulisivat näkyviin.
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Plasmanäyttö on hyvä referenssi, kun tekee videoklippejä. Kuva näyttää Macin ruudulla hyvältä ja valmiilta, mutta plasma paljastaa värikylläisyydessä olevat puutteet heti. Jotenkin olen tottunut tuohon samaan tapaan kuin äänityspajani tarkkailukaiuttimiin - ei ne maailman parhaat ole, mutta tiedän niiden läpi soitettuna osaan tehdä ne pienet korjaukset.

Amoledejä olen tutkaillut, mutta vaikea sanoa. Tuntuu, että tuo plasman kiiltävä lasipinta on yksi juttu johon olen koukussa. Töissä minulla on sellainen kaareva "hyvä"-näyttö PC:ssä. Kyllä sillä sähköpostit lukee ja CAD-kuvat katselee, mutta videotyöhön siitä ei ole vaikka kuinka kalibroisi.
Casa La Utoja
pvalila
Jäsen
Jäsen

Rosvolinna kirjoitti:Plasmanäyttö on hyvä referenssi, kun tekee videoklippejä. Kuva näyttää Macin ruudulla hyvältä ja valmiilta, mutta plasma paljastaa värikylläisyydessä olevat puutteet heti. Jotenkin olen tottunut tuohon samaan tapaan kuin äänityspajani tarkkailukaiuttimiin - ei ne maailman parhaat ole, mutta tiedän niiden läpi soitettuna osaan tehdä ne pienet korjaukset.

Amoledejä olen tutkaillut, mutta vaikea sanoa. Tuntuu, että tuo plasman kiiltävä lasipinta on yksi juttu johon olen koukussa. Töissä minulla on sellainen kaareva "hyvä"-näyttö PC:ssä. Kyllä sillä sähköpostit lukee ja CAD-kuvat katselee, mutta videotyöhön siitä ei ole vaikka kuinka kalibroisi.
Jammun legendaarisista NS-kympeistä sanottiin, että jos kappaleen sai niiden kautta kuulostamaan siedettävältä niin paremmilla kaapeilla se sitten soi loistavasti. Totta tai tarua, mutta kympit olivat järkyttävän yleiset monitorit omana aikanaan.

https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story

Valkoinen kartio on näissä nykyjammuissakin on ja tarkasti nekin tuovat äänen eri vivahteet esiin, mutta nykypolven monitorit sopivat hyvin kuuntelukäyttöönkin. Siis jos musiikki on hyvin tehtyä... :lol: :lol: :lol:

Mitä CADia sinä käytät, tuherratko eletkroniikkaa, taloja vai laivoja?

Mäkin olin muuten Applefani, joskus 1985 - 1994. Paranin. :-D :-D :-D
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Joo - NS10 oli/on edelleen kova haastaja. Mulla se on tuo Iisalmen ämyri; bi-amp 80-luvulta. Ämyrit on vaihdettu useaan otteeseen. On mulla tuollaiset uudemmat pikku-Genelec:it, mutta ne ovat liian "helpot". Materiaali kuulostaa liian aikaisin valmiilta. Tuo äänenpaineen kesto on tärkeä omnaisuus - jotain bassoraitaa, kun soololla kuuntelee niin normaali kotipönttö halkeaa kahtia.

Wysiwyg:ä ja ProgeCadi:ä teatterivalojen suunnitteluun ja valokarttojen katseluun.

Omat rakennelmat tulee tehtyä ihan ruutupaperille vanhanliiton tyyliin.
Casa La Utoja
pvalila
Jäsen
Jäsen

Rosvolinna kirjoitti:Joo - NS10 oli/on edelleen kova haastaja. Mulla se on tuo Iisalmen ämyri; bi-amp 80-luvulta. Ämyrit on vaihdettu useaan otteeseen. On mulla tuollaiset uudemmat pikku-Genelec:it, mutta ne ovat liian "helpot". Materiaali kuulostaa liian aikaisin valmiilta. Tuo äänenpaineen kesto on tärkeä omnaisuus - jotain bassoraitaa, kun soololla kuuntelee niin normaali kotipönttö halkeaa kahtia.

Wysiwyg:ä ja ProgeCadi:ä teatterivalojen suunnitteluun ja valokarttojen katseluun.

Omat rakennelmat tulee tehtyä ihan ruutupaperille vanhanliiton tyyliin.
Hetken ajattelin, että sulla on omistuksessa Genelecin Ylelle rakentamat aktiivit Jammun tonnisista monitoreista, mutta ne eivät olleet bi- vaan tri-ampit.

Mulle kelpaisivat tonniset monitorit ihan passiivina, koska mulla on kellarissa täydellinen pääte niiden ajamista varten: Jammun M-85.

Noiden tonnisten lisäksi mä himoitsen joitakin vanhoja kelanauhereita.

Nakan kasettisoitinkin kelpaa, jos joku haluaa sellaisen mulle lahjoittaa... :lol: :lol: :lol:

Niin ja Elcaset-soitin myös: mä olin silloin 80-luvulla liian hidas, kun myivät sikahalvalla soittimen plus 20 kasettia jonkinlaisena hypertarjouksena.

Tarkkaa hintaa en muista, alle tuhat mummoa kuitenkin.

Muuten, mä en ole koskaan kuullut, että mikään videonauhuri olisi saavuttanut legendan statusta!

Mutta jos valita saisin, niin luultavasti haluaisin itselleni jonkin BEOn V2000-laitteen.

- Silloin joskus mulla oli kohtuullisen hyvä Philipsin V2000. Se oli stereo, mutta ilman (Suomessa toimivaa) stereoviritintä: välikauden laite siis.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:

Jokainen tekee nuorena huonosti harkittuja päätöksiä: minä opiskelin insinööriksi ja Tuuma alkoi tupakoida. Ero on siinä, että meikä lopetti insinöörinhommat mutta Tuuma röyhyttää edelleen... :twisted: :twisted: :twisted:

Ei se oikeasti ollut mulle kevyt juttu vaihtaa alaa. Enemmän mä sain mittani täyteen yrittäjyyttä kuin tekniikkaa. Mutta kun ikää tulee lisää niin aika paljon helpompi on pysyä mukana suomen kielen muutoksessa kuin digitekniikan. :roll: :roll: :roll:

Myös mun mielestäni oli sääli, että plasmatekniikasta luovuttiin. Mutta eivät LCD-telkut musta kamalan huonoja ole: kyllä korkealla resoluutiolla ja loistavalla liikkeen prosessoinnilla on merkittävä rooli kuvanlaatua luotaessa. Amoledit ovat telkkukoossa kalliita mutta ne ehkä olisivat hyvä kompromissi plasman ja LCD:n välistä.

Mä kirjoittelen tätä hehkulampun valossa: paikka on Galdar suunnilleen kolkyt kilsaa Las Palmasista länteen. Mulla on kotona suurelta osin halogeenivalaistus ja täytyy sanoa, että keltaiset hehkut tuntuvat aika kamalilta. Kello täällä 5.22, toivottavasti aurinko nousee pian.

Teki tiukkaa saada kaikki jutut hoidettua ennen matkaa: mä menin eilen nukkumaan 03.30 ja herätys oli 05.30.

Mä taisin vuokrata väärän auton. Viime vuonna Teneriffalla mulla oli Huyndai i20 ja se oli selvästi pehmeämpi kuin tämä täristin. Nyt mulla siis alla Ibiza automaatti, jolla ajettu vain 31.000 kilsaa mutta joka on selvästi väsyneempi kuin oli 50.000 ajettu Hyundai.

Se mulle sopivampi auto olisi ehkä ollut Citroen C Elysee. Googlatkaa, sillä Suomeen sitä ei tuoda. Mä otin Ibizan siksi, että se sai volkkarityyliin viisi tähteä törmäilytesteissä ja tuo Afrikkaan jne. tarkoitettu C Elysee vain huolestuttavat kolme. Pohjoiseen Eurooppaan ei kai kukaan edes yritä tuoda autoa noin heikoilla turvaominaisuuksilla? Mutta mukavuudessa se varmaankin olisi pessyt tämän mun sakemannin (jep, Ibizat valmistetaan nykyisin Saksassa) mennen tullen.

Mä olin tänään myös hetken Polon kyydissä. Se oli niin sama kuin Ibiza että yllätyin: noita pitäisi kai ihan vierekkäin verrata että erot tulisivat näkyviin.

Jaa-a kumpikohan tullut kalliimmaksi mun röyhyttely vai Pvalilan harha-askel. Toisaalta mikään virhe elämässä ei ole turha. Epäonnistumiset/virheet kasvattaa.

Juu, harva uusi auto poikkeaa enää muista. Aikamoisia kivirekiä ovat kaikki.

Mulla oli sijaisautona Hyundain joku hybrid. Mä en tykkää että ajotuntuma on sitten kuin ajaisi laudan päällä, joka joustaa mutta ei harmainta aavistustakaan miten ja minne lähdetään kun lähtö tulee.

Sakuissa on puolensa mutta olenko omistanut niitäkään yhtään. En. :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Plasmanäyttö on hyvä referenssi, kun tekee videoklippejä. Kuva näyttää Macin ruudulla hyvältä ja valmiilta, mutta plasma paljastaa värikylläisyydessä olevat puutteet heti. Jotenkin olen tottunut tuohon samaan tapaan kuin äänityspajani tarkkailukaiuttimiin - ei ne maailman parhaat ole, mutta tiedän niiden läpi soitettuna osaan tehdä ne pienet korjaukset.

Jammun legendaarisista NS-kympeistä sanottiin, että jos kappaleen sai niiden kautta kuulostamaan siedettävältä niin paremmilla kaapeilla se sitten soi loistavasti. Totta tai tarua, mutta kympit olivat järkyttävän yleiset monitorit omana aikanaan.

https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story

Valkoinen kartio on näissä nykyjammuissakin on ja tarkasti nekin tuovat äänen eri vivahteet esiin, mutta nykypolven monitorit sopivat hyvin kuuntelukäyttöönkin. Siis jos musiikki on hyvin tehtyä... :lol: :lol: :lol:

Mitä CADia sinä käytät, tuherratko eletkroniikkaa, taloja vai laivoja?

Mäkin olin muuten Applefani, joskus 1985 - 1994. Paranin. :-D :-D :-D
Nuo Yamahat ovat hyvin kauniit! Toki kaiuttimia kuunnellaan eikä katsella :-D

Yamaha M-85, olen tiennyt että sulla joku jammun vahvistin on mutta että tuo noin kaunis ja ne pylväsnäytöt ja voimaa... Ah. Ai niin, musiikkia pitää kuunnella, ei katsoa :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ei se insinöröinti mulle rahassa niin huono juttu ollut, mutta kun se mun kohdalla yhdistyi yrittäjyyteen niin saattoi se terveyden päälle käydä enemmän kuin tupakointi. :roll:

Lomalaisella kun on aikaa niin mä olen seuraillut BBC:n uutiskanavaa.

Juhlapuheessa Putin uhkaili uusien ohjusten iskevän vihollisen päättäjiin. Putin kai itse on huolestunut omasta henkilökohtaisesta kohtalostaan ja olettaa, että niin ovat muidenkin maiden päättäjät. Osittain varmaankin on oikeassa mutta pitäisi hänen muistaa, että päättäjiä on myös toisenlaisia: Jeltsin oli vanha juoppo, mutta hänestä oli miestä nousta panssarivaunuja vastaan.

Toinen uutinen, joka on koko päivän pyörinyt BBC:llä on jihadistimorsiamen kansalaisuuden poisotto. Mimmi on nyt 19 ja puheet ovat vaihtuneet: nyt pitäisi päästä lapsen kanssa turvaan vihattuun britanniaan.

Brexit on kai entistä enemmän solmussa: May menetti kolme kansanedustajaa tänään. Näyttää vähän siltä, että raja sinne Irlantiin on taas tulossa; sittenhän se tulee kaikkialle muuallekin. Oikeastaan minä en edes ymmärrä, mitä britit haluavat: ilmaisen pääsyn EU:n markkinoille ilman velvollisuutta noudattaa alueen normeja? Ehkä he onnistuvat siinä, britit ovat aina olleet mestareita ajamaan omia juttujaan läpi EU:ssa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Argh, terveydestä vielä...

Nuorempi tytär sairastui heti kun saavuimme ja toinen viime yönä. Paha flunssa, nostaa lämmön nuorella yli 39 asteen ja kohta mä kai pääsen näkemään senkin, miten käy vähän vanhemmalle potilaalle: keuhkoissa tuntuu jonkinlaista ärsytystä pohjalla, mutta mä en vielä yski.

Taitaa tulla unohtumaton Kanarian matka tästä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Ei se insinöröinti mulle rahassa niin huono juttu ollut, mutta kun se mun kohdalla yhdistyi yrittäjyyteen niin saattoi se terveyden päälle käydä enemmän kuin tupakointi. :roll:

Lomalaisella kun on aikaa niin mä olen seuraillut BBC:n uutiskanavaa.

Juhlapuheessa Putin uhkaili uusien ohjusten iskevän vihollisen päättäjiin. Putin kai itse on huolestunut omasta henkilökohtaisesta kohtalostaan ja olettaa, että niin ovat muidenkin maiden päättäjät. Osittain varmaankin on oikeassa mutta pitäisi hänen muistaa, että päättäjiä on myös toisenlaisia: Jeltsin oli vanha juoppo, mutta hänestä oli miestä nousta panssarivaunuja vastaan.

Toinen uutinen, joka on koko päivän pyörinyt BBC:llä on jihadistimorsiamen kansalaisuuden poisotto. Mimmi on nyt 19 ja puheet ovat vaihtuneet: nyt pitäisi päästä lapsen kanssa turvaan vihattuun britanniaan.

Brexit on kai entistä enemmän solmussa: May menetti kolme kansanedustajaa tänään. Näyttää vähän siltä, että raja sinne Irlantiin on taas tulossa; sittenhän se tulee kaikkialle muuallekin. Oikeastaan minä en edes ymmärrä, mitä britit haluavat: ilmaisen pääsyn EU:n markkinoille ilman velvollisuutta noudattaa alueen normeja? Ehkä he onnistuvat siinä, britit ovat aina olleet mestareita ajamaan omia juttujaan läpi EU:ssa.
Insinööriys vs. tupakointi on ehkä aika kaukaa haettu vertailu mutta kaikestahan löytää yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.

Juu, se on eri maailma kun ulkomailla surffaa telkkukanavia ja lopulta jättää taustalle "soimaan" juurikin jonkun uutiskanavan, joka englanniksi. Päälle dupatut sarjat ja elokuvat ovat ahdistavia.

Aikalailla voisi olla että kerrot uutisista maailmalta 10v. takaa, samat uutisaiheet ja "breakingnyyssit".

Tuo on tympeää kun lomalla aletaan sairastaa mutta vastuunkantoiset opiskelijat ja työntekijät sairastavat lomalla... :( Ei sen niin tarvisi olla. Joku kehon laukaisukohta on minun mielestä juuri siinä että mieli antaa vihdoin rauhan joskus itselleenkin ja sitten kuumeet tappiin ja kaiken maailman vatsataudit toki lisäksi kerralla. Sitten kaikki pöpöt laskevat milloin ko. henkilön loma loppuu ja kas taudit ovat poissa loman loppua vähän ennen.

Koettakaahan löytää joku vilkkuva ja välkkyvä vihreä risti jos jotain helpotusta löytyisi. Toki ei flunssaan mikään muu auta kuin lepo ja ottaminen iisisti, eikös se olekin loman tarkoitus...
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Insinööriys vs. tupakointi on ehkä aika kaukaa haettu vertailu mutta kaikestahan löytää yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.

Juu, se on eri maailma kun ulkomailla surffaa telkkukanavia ja lopulta jättää taustalle "soimaan" juurikin jonkun uutiskanavan, joka englanniksi. Päälle dupatut sarjat ja elokuvat ovat ahdistavia.

Aikalailla voisi olla että kerrot uutisista maailmalta 10v. takaa, samat uutisaiheet ja "breakingnyyssit".

Tuo on tympeää kun lomalla aletaan sairastaa mutta vastuunkantoiset opiskelijat ja työntekijät sairastavat lomalla... :( Ei sen niin tarvisi olla. Joku kehon laukaisukohta on minun mielestä juuri siinä että mieli antaa vihdoin rauhan joskus itselleenkin ja sitten kuumeet tappiin ja kaiken maailman vatsataudit toki lisäksi kerralla. Sitten kaikki pöpöt laskevat milloin ko. henkilön loma loppuu ja kas taudit ovat poissa loman loppua vähän ennen.

Koettakaahan löytää joku vilkkuva ja välkkyvä vihreä risti jos jotain helpotusta löytyisi. Toki ei flunssaan mikään muu auta kuin lepo ja ottaminen iisisti, eikös se olekin loman tarkoitus...
Alkoi tyttären lämpö lähestyä neljääkymppiä ja niinpä kävimme lääkärissä: antibiootit sieltä sitten tulivat. Vähintään ne suojaavat jälkitaudeilta mutta yleensä noin korkea kuume viittaa bakteeripohjaiseen ongelmaan. Verikokeella tuo olisi varmistunut mutta sellaista ei otettu.

Uutiset kyllä toistavat itseään mutta brexit taitaa kyllä jäädä aikakirjoihin ainutkertaisena ilmiönä. Tai saisivat nyt edes sen yhden kerran hoidettua kunnolla finaaliin!

Ilpin asennuttaminen maksaa täällä näemmä 179 euroa. Saman verran se maksoi vajaat kymmenen vuotta sitten Tallinnassa. Olisi kiva tietää asennushintoja vähän muistakin maista!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tyttären kuume taisi pudota hurjasti, kun aloitti antibiootit.

Siirrytään sotilaspolitiikkaan eli konehankintoihin.

Pekan kristallipallo kertoo, että seuraava koneemme on F-35.

Mun ennuste ei perustu koneen teknisiin ominaisuuksiin vaan siihen, että Suomi haluaa integroitua lännen puolustussysteemeihin niin hyvin kuin se ikinä on mahdollista, ilman varsinaista Nato-jäsenyyttä.

Voi se jäsenyyskin joskus tulla, mutta kovin pian en sellaista menisi odottamaan: Halonen missasi sen sopivan hetken, hetken jolloin Jeltsinin Venäjäkin harjoitti yhteistyötä Naton kanssa eikä Venäjä olisi jaksanut Suomen jäsenyydestä juuri piitata.

Oliko Halosen missi Suomelle hyvä asia vai täysi katastrofi, sen tulevaisuus joskus ehkä näyttää. Meidän sijaintimme maailmankartalla on sellainen, että meidät on aika monessa sotilaallisessa kuviossa pakko "syödä" tai "eliminoida", jotta tietyt sotilaalliset tavoitteet voidaan saavuttaa. Tämä ei ole kauhean hyvä paikka olla, noin sotilaallisesti.

Selvä merkki F-35:n suosimisesta on hinnan ja koneiden määrän irrottaminen toisistaan: on lyöty lukkoon, että koneita tulee 64 kappaletta. Normaalia ajattelua olisi ostaa xx miljardia maksava ilma-ase, kalliita koneita voisi olla vähän tai halpoja paljon.

Luultavasti F-35 on koneena riittävän hyvä, vaikka arvaten se on aika kehno noin lentokoneena. Epäilen sitä kehnoksi sen takia, että stealth-ominaisuudet on mahdollista saavuttaa vain tekemällä suuria kompromissejä koneen muissa ominaisuuksissa. Tästä oli paljon puhetta aikoinaan, kun verrattiin jenkkien ilmaherruushävittäjiä keskenään: ikivanha F-15 Eagle taitaa olla taistelutoimissa varsin ylivoimainen F-22 Raptoriin verrattuna. Siis peruskonstruktiona, sensori-integraatio on nykyisin tärkeä juttu mutta luulisin, että jenkit ovat ahkerasti päivittäneet myös F-15 kalustoaan ajan tasalle tässäkin suhteessa. Nimenomaan luulen, en mä alaa niin tarkkaan seuraa.

Musta tuntuu, että stealth on iso virhearvio. Tai ainakaan Venäjän kaltaista edistynyttä vihollista vastaan sillä ei pitkän päälle tee mitään: kun vihollisella on käytössä tekoäly, joka yhdistää maasta, ilmasta ja avaruudesta tulevaa dataa niin ei siinä pieni heijaste suoraan eteenpäin kauheasti auta piilossa pysymään. Miehittämättömällä puolella stealt voi olla kovakin juttu: hissukseen kohti vihollista leijaileva, itseohjautuva pommi voi olla riivatun hankala havaittava koska se on pieni, hidas eikä siinä ole paljoa metalliosia. Perinteinen, jättikokoinen ja älytöntä kyytiä etenävä miehitetty stealth-hävittäjä on vähän kuin norsu, joka yrittää piilotella huomaamattomasti porsliinikaupan hyllyjen välissä: lähtökohtaisesti aika toivoton tehtävä.
Vastaa Viestiin