tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Spautio
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Oletko Pvalila tsekannut "Nokian" kameroiden arvosteluja, ovatko ne ihan surkeita edelleen kuten olivat vuonna 2017? Mulla on vanha Samsung S6 Edge, ja olen aika tyytyväinen sen kameraan, ei se tuota ihan yhtä hyviä kuvia kuin vaimoni S9, muttei se paljoa jälkeen jää kuvanlaadun suhteen, etenkään tarkkuden osalta. Vaimollani on ollut töiden kautta Samsung Galaxy-luureja aina versiosta S4 lähtien, ja hän on tallentanut kuviaan Instagramiin ja FB:hen, niissäkin (kuvakooltaan muokatuissa jne) kuvissa näkee valtavan eron eri Galaxy -mallien kameroiden kehityksessä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Mulla on yhä Microsoft/Lumia 950, jolla otan kuvat kun kevyesti lähtee liikenteeseen, se kun toimii ilman simmiäkin. Huaweilla ottanut nuo PorinMatti kuvat, se vaatii lukseja mutta kun on kirkasta niin ihan OK (kunhan rajusti pienentää).

Uudet iOmenat eivät käynnisty ilman simmiä mutta niitä mulla onkin vain vanhemmat mallit. :-D

iPhone4 on noista paras, toimii hemmetin hyvin kellona telkun alla ja jos tulee joskus sähkökatko niin jaksaa muutaman tunnin näyttää kelloa ja päivämäärää siitä huolimatta ja jopa sääennusteet, amerikkalaisittain toki vähän optimisesti eli +/- 5 astetta ja muutkin sääsuureet ovat aika suurrealismia. Muutenhan se on vain vähän kummallinen...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Spautio
Jäsen
Jäsen

Noista omenajutuista mulla on kokemusta ainoastaan ykkössarjalaisesta ipadista, se vaati hiukkaa enemmän totutelua, siis käyttöliittymänsä puolesta, mutta olihan se sitten tosi helppo käytettävä. Yhtä helppoja taitavat ne iphonetkin olla (en jaksa kirjoittaa noita i-juttuja oikein eli pientä ja isoa kirjainta vuorotellen). Kalliita ne omenalaitteet vaan ovat, käytettyinäkin.
Piti käydä vielä ihan motarilla asti testaamassa Ducatn laakerien kireyttä, tai siis kunnon testiajo tuli suoritettua, ja päädyin löysäämään toista laakeria, ja kiristämään toista. On kulunut ainakin 22 vuotta siitä kun viimeksi sähläsin noiden kartiorullalaakerien kanssa, joten ihan tuoressa muistissa ei ollut kuinka ne kuuluikaan kiriä. Nyt muistin sen että ne kuluttavat sellaisn pienen olakkeen, joka hämää kiristettäessä, ja se olake kuluu tosi nopeasti pois, jonka jälkeen laakeri on taas välyksellinen. Jonkinlaista kompromissia on siis haettava liiallisen kireyden, ja näennäisesti sopivan välyksen välillä, siis silloin kun kulunutta kartiolaakeria kiristetään.
Tuuma, minä olen kanssa tapellut prätkien ohjainlaakerien kanssa, mutta siitä joskus myöhemmin lisää :-)
tuuma
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Noista omenajutuista mulla on kokemusta ainoastaan ykkössarjalaisesta ipadista, se vaati hiukkaa enemmän totutelua, siis käyttöliittymänsä puolesta, mutta olihan se sitten tosi helppo käytettävä. Yhtä helppoja taitavat ne iphonetkin olla (en jaksa kirjoittaa noita i-juttuja oikein eli pientä ja isoa kirjainta vuorotellen). Kalliita ne omenalaitteet vaan ovat, käytettyinäkin.
Piti käydä vielä ihan motarilla asti testaamassa Ducatn laakerien kireyttä, tai siis kunnon testiajo tuli suoritettua, ja päädyin löysäämään toista laakeria, ja kiristämään toista. On kulunut ainakin 22 vuotta siitä kun viimeksi sähläsin noiden kartiorullalaakerien kanssa, joten ihan tuoressa muistissa ei ollut kuinka ne kuuluikaan kiriä. Nyt muistin sen että ne kuluttavat sellaisn pienen olakkeen, joka hämää kiristettäessä, ja se olake kuluu tosi nopeasti pois, jonka jälkeen laakeri on taas välyksellinen. Jonkinlaista kompromissia on siis haettava liiallisen kireyden, ja näennäisesti sopivan välyksen välillä, siis silloin kun kulunutta kartiolaakeria kiristetään.
Tuuma, minä olen kanssa tapellut prätkien ohjainlaakerien kanssa, mutta siitä joskus myöhemmin lisää :-)
Vaiettu salaisuus kai on että iMaailma ei ole mikään Wireless. Tytär oli mun mielestä koko ajan jonkun laturin piuhan varassa tuskaillen että kun akku koko ajan tyhjä, vaikka akku tulikuuma ja se että se lightning oli ihan ala-arvoinen liityntä laturiin niin että niitä piuhojakin sai koko ajan olla ostamassa kun parsiutui.

Ala-arvoinen todellinen akunkestävyys, kamera keskitasoa jne. Jännä että hyvin myy silti :shock: Kovilla pakkasilla olisi oiva kengänlämmitin jos vain laturiin saisi samalla kiinni ja oikean (lisensoidun) kaapelin että alkaisi lataamaan...

Kivampi kiristellä noita laakereita :-D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tuo lienee paras paikka selvitellä kameran kuvanlaatua:

https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/

Osan kännyistä ovat mitanneet sekä uudella että vanhalla systeemillä, suurin osa on mitattu vain vanhalla.

Uuden mittaustavan mukainen score on sinisellä taustalla.

Uuden ajan Noksut ovat kiinankamaa: ihan ok laitteita, mutta ei niiden kamerat kärkipaikkoja ole hätyytelleet.

Mutta nyt on kai tulossa aika kova känny, viidellä kameralla. Olivat vain se verran hitaita sen kanssa, että se ei edes markkinoille tullessaan edusta prossultaan uusinta uutta.

Galaxy S6 Edgen vanha DXOMark oli 86 ja uuden tavan mukainen 82.
Noksun nykyinen huippumalli (Scirrocco) sai uudella tavalla 84 eli vanha Galaxy on lähes yhtä hyvä.

iPhonen tulokset ovat olleet kautta linjan ihan ok luurin tullessa markkinoille, mutta kun Apple myy vanhoja malleja vuosien ajan niin eiväthän ne enää uudemmilleen pärjää.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Tattis pvalila tuosta linkistä, aika samanlaisia huomioita olen itsekin tehnyt S6 Edgellä kuvatessani, tarkennus on hiukan hidas, ja valoa kamera tarvitsee enemmän kuin S9, mutta ihan kohtuullisen onnistuneita kuvia sillä saa aikaiseksi kun tietää kameran metkut. Joka tapauksessa S6 Edgen kamera on valovuosia edellä aiempaa puhelintani Galaxy S3 4G:tä, sen kamera oli oikeasti tosi huono, eikä samoihin aikoihin omistamani Note 2:n kamera sen parempi ollut (jossei ollut jopa ihan sama kamera siinäkin). Harmi ettei "Nokia" ole pystynyt saman tason kameroihin kuin oikeissa Nokioissa oli, tai siis nykyisiin verrattuna ne ovat aika huonoja, mutta aikanaan kilpailijoihin verrattuna olivat ihan huippuja.

Oletko pvalila katsonut löytyisikö jostain edullisesti ylivuotisia puhelimia, kuten Galaxy S7, tai S8?
Oman S6 Edgeni ostin puolitoista vuotta sitten, käytettynä toki, mutta käytännössä puhelin oli uusi, edellisellä omistajalla oli jokin jatkettu takuu sinä, ja puhelin oli hajonnut takuun loppumetreillä, ja myyjä oli saanut tuliterän puhelimen tilalle (oli ostanut uutena S6:en, mutta niitä kun ei ollut enää saatavilla niin oli saanut tilalle S6 Edgen), ja samassa yhteydessä oli saanut vielä vuoden takuun pidennyksen hyvityksenä useamman kuukauden kestäneestä "huollosta". Minulla oli siis noin viikon vanha (myyjä ei ollut puhelinta käyttänyt lainkaan sillä oli ehtinyt hankkimaan uuden puhelimen) puhelin vuoden takuulla hintaan 150e, ja oikein tyytyväinen olen siihen edelleen, vaikkei se enää mikään huippukehittynyt moderni laite olekaan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Tattis pvalila tuosta linkistä, aika samanlaisia huomioita olen itsekin tehnyt S6 Edgellä kuvatessani, tarkennus on hiukan hidas, ja valoa kamera tarvitsee enemmän kuin S9, mutta ihan kohtuullisen onnistuneita kuvia sillä saa aikaiseksi kun tietää kameran metkut. Joka tapauksessa S6 Edgen kamera on valovuosia edellä aiempaa puhelintani Galaxy S3 4G:tä, sen kamera oli oikeasti tosi huono, eikä samoihin aikoihin omistamani Note 2:n kamera sen parempi ollut (jossei ollut jopa ihan sama kamera siinäkin). Harmi ettei "Nokia" ole pystynyt saman tason kameroihin kuin oikeissa Nokioissa oli, tai siis nykyisiin verrattuna ne ovat aika huonoja, mutta aikanaan kilpailijoihin verrattuna olivat ihan huippuja.

Oletko pvalila katsonut löytyisikö jostain edullisesti ylivuotisia puhelimia, kuten Galaxy S7, tai S8?
Oman S6 Edgeni ostin puolitoista vuotta sitten, käytettynä toki, mutta käytännössä puhelin oli uusi, edellisellä omistajalla oli jokin jatkettu takuu sinä, ja puhelin oli hajonnut takuun loppumetreillä, ja myyjä oli saanut tuliterän puhelimen tilalle (oli ostanut uutena S6:en, mutta niitä kun ei ollut enää saatavilla niin oli saanut tilalle S6 Edgen), ja samassa yhteydessä oli saanut vielä vuoden takuun pidennyksen hyvityksenä useamman kuukauden kestäneestä "huollosta". Minulla oli siis noin viikon vanha (myyjä ei ollut puhelinta käyttänyt lainkaan sillä oli ehtinyt hankkimaan uuden puhelimen) puhelin vuoden takuulla hintaan 150e, ja oikein tyytyväinen olen siihen edelleen, vaikkei se enää mikään huippukehittynyt moderni laite olekaan.
Todella hyvän diilin teit!

Verkkis myi S7:ää hintaan 199, en onnistunut saamaan. Bottipoikia vastaan ei pärjää millään, sivusto oli täysin tiltissä kunnes vikakin luuri oli myyty.

Yksi kappale S7 Edgeä oli myytävänä nettipoistona Stokkan myymälän kellarin Powerissa hintaan 229: mä yritin saada sen mutta en onnistunut.

Itiksessä on yksi etninen puhelinkauppa, joka myy S7 Edgeä hintaan 260 egeä, jos muistan oikein. Onko luurilla oikeasti takuu, siitä ei voi olla varma. Ja sekin on mahdollista, että kyseessä on refurbished luuri eikä aidosti uusi.

DNA myi hetken Honor 10 view -mallia hintaan 299. Se on säästöversio Huawei Mate 10 Prosta, jonka hinta on näemmä noussut (399 ==> 449). Mate 10 pro on sikahyvä luuri, parempi kuin samaan hintaan myytävä S8.
Spautio
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Todella hyvän diilin teit!

Verkkis myi S7:ää hintaan 199, en onnistunut saamaan. Bottipoikia vastaan ei pärjää millään, sivusto oli täysin tiltissä kunnes vikakin luuri oli myyty.

Yksi kappale S7 Edgeä oli myytävänä nettipoistona Stokkan myymälän kellarin Powerissa hintaan 229: mä yritin saada sen mutta en onnistunut.

Itiksessä on yksi etninen puhelinkauppa, joka myy S7 Edgeä hintaan 260 egeä, jos muistan oikein. Onko luurilla oikeasti takuu, siitä ei voi olla varma. Ja sekin on mahdollista, että kyseessä on refurbished luuri eikä aidosti uusi.

DNA myi hetken Honor 10 view -mallia hintaan 299. Se on säästöversio Huawei Mate 10 Prosta, jonka hinta on näemmä noussut (399 ==> 449). Mate 10 pro on sikahyvä luuri, parempi kuin samaan hintaan myytävä S8.
Se Verkkokaupan tarjouspuhelin olisi ollut tosi hyvä ostos, etenkin jos tyttäresi puhelimilla on taipumusta joutua veden kanssa tekemisiin. S7 taitaa olla aika miedosti päivitetty versio S6:esta (ainakin Edge-versioina): https://www.gsmarena.com/compare.php3?i ... hone2=7079 Näytön koko on toki kasvanut maltillisesti, mikä ei ole huono juttu lainkaan (jos tuo S7 Edge vaan mahtuu pikkutakin povariin, Note2 ei mahtunut ja se oli iso nounou sille puhelimelle). Siis S7:n etu S6.een verratuna on mielestäni parempi IP-luokitus.

Mä en noista puhelimista hirveästi ymmärrä, ja se johtuu siitä kun ei ole niitä kohtaan juuri mitään kiinnostusta. Omaa älypuhelimenkäyttöäni kuvastaa varmaan aika hyvin se, että omassa käytössäni S6 Edgen akku kestää ainakin nelisen päivää lataamatta (laitan lataukseen kun akku on alle 30%). Toki minulla on GPS pois päältä, kaikki mahdolliset prosessit sammutettu ja datayhteyskin on päällä vain silloin kun sitä käytän. ENKÄ käytä puhelinta mihinkään viihdekäyttöön, minulla on keksittynä paljon parempia viihdykkeitä kuin kapisen älypuhelimen tarjoama some- ja muu nettihäröily (nämä hoidan aina läppärillä :D).
Spautio
Jäsen
Jäsen

Harmi kun muistui nyt vasta mieleeni että anoppini oli myös onnistunut tiputtamaan minulta saamansa Note2:en ilpin alla olevaan keräysvesilaatikkoon, oli ottanut siitä takakuoren ja akun irti, ja laittanut puhelimen viikoksi tiiviiseen muovipussiin jossa oli ollut pari kiloa riisiä (ei keitettyä tietenkään :D) . Puhelin lähti toimimaan ihan täydellisesti.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Harmi kun muistui nyt vasta mieleeni että anoppini oli myös onnistunut tiputtamaan minulta saamansa Note2:en ilpin alla olevaan keräysvesilaatikkoon, oli ottanut siitä takakuoren ja akun irti, ja laittanut puhelimen viikoksi tiiviiseen muovipussiin jossa oli ollut pari kiloa riisiä (ei keitettyä tietenkään :D) . Puhelin lähti toimimaan ihan täydellisesti.
Tytär oli myös ostanut lähimmästä kaupasta riisipussin ja laittoi kännyn sinne, tosin vain pariksi tunniksi.

Mä laitoin luurin ilpin suulakkeisiin kiinni roikkumaan ja yön yli kuivuttuaan se näytti alustavasti toimivan.

Takuu tuossa ainakin meni, nyt on myöhäistä vaihdattaa siihen akku ilmaiseksi.

Huaweilla takuu kattaa kuulemma akunkin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Spautio, juu, nuo kännyjutut ovat mullekin vähän niin ja näin. Tykkään PC maailmasta enempi tässä vähäisessä somettamisessani.

Kovasti ovat tosiaan nuo kameraominaisuudet kehittyneet ja taitaa olla harvalla enää pokkareita. Siinä on tosiaan hyvä linkki minkä tuo Pvalila linkitti josta voi vähän haarukoida.

Nuorisolla on aikalailla muut mielessä älyluureissa kuin meillä vanhoilla parroilla mutta kukaan tuskin panee pahakseen jos sattuu olemaan hyvä kamera!

Vitsi kun ei löydä oikein mistään faktaa millä tuon Matin maalaisi. Tavallinen maali kai kestänee jotain +80°C. Nouseeko tuo tuota korkeammaksi koskaan? Jollain tavallisella öljymaalilla tuo on vedetty aiemmin. +250°C olisi kai sellainen turavallinen.

Ajatellut vetäistä Teknoksen Aqua Ferrxillä pohjat ja sitten saman firman Aqua sisämaalilla. Onkohan killeri? En vain haluaisi mitään liuotinjuttuja tänne sisälle. Toki jos maalin lämmönkesto sitten pettää niin käryhän siinä käy.

Tela/sivellin -metodilla ajatellut.

Tiedän ettei kukaan oikein uskalla sanoa että vedä vain mutta että jos jollain olisi ajatuksia niin saa laittaa, vailla mitään syyttelyitä jos ekalla lämmityskerralla sitten kärähtääkin :-)

Tepy, se hiukan jeesasi se lämmittäminen, pehmensi maalia vähän muttei paljon. Tämänhetken tilanne:

Kuva

Sorry, vähän on tuota tynnyrivääristymää meikäläisen Huawei NSA -mallissa :-D :-D :-D
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Luulen, että luukun ympäriltä saavuttaa reilusti tuon +80C. Itse en uskaltaisi millään Aqua-johdannaisella sitä sutia tai ehkä jollain vesiohenteisella silikaattimaalilla.

Pakoputkimaalia pintaan ja kovaa ajoa - olisi mutuni.
Casa La Utoja
tuuma
Jäsen
Jäsen

Rosvolinna kirjoitti:Luulen, että luukun ympäriltä saavuttaa reilusti tuon +80C. Itse en uskaltaisi millään Aqua-johdannaisella sitä sutia tai ehkä jollain vesiohenteisella silikaattimaalilla.

Pakoputkimaalia pintaan ja kovaa ajoa - olisi mutuni.
Kiitos.

Muokin vähän arveluttaa tuo sisämaalilla veto.

Niin kova hinkuttaminen ollut, ettei millään viitsisi katsoa jos alkaa kesimään heti kärkeen!

Täytynee vähän katsella noita lämmönkestomaaleja. En vain haluaisi siitä hopean väristä tai mustaa. Punainen, sellainen vähän syvänpunainen olisi kiva. Toisaalta aina ei ole hyvä juttu että on kiva silmälle :?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ihmeen hyvin Matti selvisi ulkoilusta.

Eikös sun pitäisi olla uskollinen niille orkkisväreille?

Taitaa olla niin, että telaamalla sä joudut hiomaan pohjamaalauksen sileäksi.

Eikös tuo ole enemmän sun vaimosi alaa, laadukkaan maalipinnan teko?
tepy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Hyvältähän matti jo alkaa näyttää! Ei oo enään isosta kiinni.

Mikä siinä muuten on se alkuperäinen väri ollut?
Mulla on ruskea, eikä sekään kauhtuneena niin nätti ole, mutta muuten sen verran hyvässä kunnossa, että jäi aikanaan rempan aikana maalaamatta.
Mielenkiinnolla seuraan miten saat värin pysymään.

Miten olisi jarrusatulan punainen :-D

Nöösipoikana maalattiin moottorilohko miranolilla ja yllättävän hyvin pysyi. Ei sekään tietty enään samaa tavaraa ole kun 30v sitten.
edit
näyttää se ainakin liuotinohenteinen alkydi maali edelleen olevan ja lupaa...
"Lämmönkestävyys 120 °C, vaaleat sävyt kellastuvat aina jonkin verran alustoilla,
jotka lämpenevät. ISO 4211-3."
Vastaa Viestiin