tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tepy
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tepy »

tuuma kirjoitti:
Kiitos, kiitos!

Hyvinpä on siellä pumputtelut sujuneet! Tuo -15 astetta on oikein hyvä venyvyys, harvassa on päivät jolloin kovin pitkään on alle. Onko sulla vielä normi öljysäiliö vai käytätkö jotain pienempää "tilapäisastiaa"?

Kiitos muuten Grado jutustasi! Taidan kääntyä Grado 80e -malliin kun löytyi yksi mallikappale.
Juu, yllättävän pitkälle tuolla pärjää, vaikka on halpoja perus vilppejä. Olkkarin kakluunilla joutuu kyllä myös vähän auttamaan näillä pakkasilla.
Kyllä mulla vielä on 2x1500 pytyt. Alusta on pelkkää viimeistelemätöntä varastotilaa, eikä lisätilalle ainakaan tällä hetkellä tarvetta.
Noin 2000l on vielä mustaa kultaa jäljellä, joka maksoi muistaakseni 53c/l. Aika edullisesti tekee lisälämpöä nyt ja tulevaisuudessa.
Nyky kulutuksella sitä riittää noin 50v. :-D

Nykyään tuntuu työkaverit ja tutut hankkivan niitä bluetooth vastamelukuulokkeita, mutta kyllä gradoissa saa rahalle parempaa vastinetta, jos ei noita ominaisuuksia kaipaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Spautio kirjoitti:Tuo patenttiluukkujärjestelmä on kyllä mainio vielä nykyäänkin, toki patentoimisajankohtana varmasti vielä paljon hyödyllisempi kuin nyt, sillä niihin aikoihin ei sitä esilämmitettyä ilmaa ollut välttämättä järjestettävissä niin helposti kuin nykyään, ja tuvan lämmistys saatettiin aloittaa pakkaslukemista :-) Luukut näyttävät täysin ehjiltä, ainakin kuvissasi, josseivät ole murentuneet tai vääntyilleet niin patenttihan on ollut toimiva, ja luukkuja on osattu käyttää ja säätää oikein :-) EI missään nimessä saa lähteä modernisoimaan noin hienoa keksintöä.

Onko matti muuten ihan kunnossa, ettei ole tulipesässä mitään halkeamia, laastikatoa tms, nythän se olisi syytä fiksata kuntoon ennen lopullista asennusta, jos tarvetta on?
Hihat heilumaan vaan ja matti paikalleen jotta saamme lukea käyttöönottoraportteja ym. vielä tänä pakkaskautena! :-D
En ole mattia sen koommin vielä tutkinut, takana oleva ohut rappinki ennen tiiliä on yläosasta vähän halkeillut, se pitänee ainakin koputella pois ja laittaa uusi. Mikäköhän lienee materiaali ollut silloin? Yrittänyt kuukeloida mutten ole löytänyt. Kuva tuossakin auttaisi mutten nyt ole jaksanut vielä kuvailla.

Pesään olen zoomaillut ja hyvältä näyttää. Niin korkea toki ettei oikein näy.

Se hattu täytynee avata ja tutkia savukanavat ja ainakin nuohota.

Se alimmainen pikkuluukku on juurikin sivuposkien nuohoustöhkän poistoa varten ja myös nuohous voi tapahtua sitä kautta tai siis nuohousnoen poisto.

Monasti muistelen että käytin pienenä tuota alaluukkua mateissa siihen että poltin siellä vähän jotain sanomalehteä niin sai kylmän vetämään, ettei tullut savut sisään. Joku mulle sen taannoin opetti, en muista enää kuka mutta joku tosi vanha kuitenkin :-)

Laitat vähän haastetta jos tälle talvelle vallan :( :lol: :lol: :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti:Itsekin omassa pienessä päässäni ounastelin, että tuplaluukku on sen vuoksi, että halutessaan nopeammin lämpöä niin pitää ulomman luukun auki. Juu ja ehdottomasti pidä alkuperäisenä.

Tuleeko Tuumalla kilometrejä vuodessa niin paljon että naku kannattaa? Nykyäänhän bensan ja diisselin hinnassa ei ole mitään eroa, joten kilsoja tarvinnee vuodessa 35 - 40 tuhatta, ennenkuin käyttövoimavero on kuoletettu. Eikö 9-5 Aero olis paljon kivempi? Niihinhän saa niitä kaikkia E85-systeemejäkin... No - minä nyt olen aina ollut vähän nakuilua vastaan henkilöautoissa (en muuten), kun ne raksuttaa niin ärsyttävällä äänellä.
Silloin joskus on saatettu tutkia hyvinkin tarkkaan palamistapahtumia ja tehty kokeiluja keksintöihin saakka! En kajoa keksintöön, voitte olla varmoja!

Kiisseli ihan vain siksi että haeskelen pakuverotusta ja hyvin pieniruokaisia ovat nuo diesel:it, jotka mun hankintahaarukkaan osuvat.

Se on taivaan tosi että jos laittaa pihalla pakkasella käyntiin 1.9 JTDm:n ja Rellun bensa V6:n niin kukaaan ei tiedä että Rollo on käynnissä. Toinen hyppii ja pomppii pihalla että noettaa koko tienoon ja kalinallaan herättää puoli kylää :( Toisessa riittää lämpö kabiiniin, toisessa saa palella...

Jeh, jätän 2.2TiD:n, Aeron olinkin tosi lähellä ostaa vuosi takaperin ja päädyin Fiiuun, syytä en edelleenkään tiedä miksi ostin sen, halvalla kun sain... Se kai se syy :oops:

Pakuksi en ole vielä(kään) saanut sitä aikaiseksi :evil:
tuuma
Jäsen
Jäsen

tepy kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Kiitos, kiitos!

Hyvinpä on siellä pumputtelut sujuneet! Tuo -15 astetta on oikein hyvä venyvyys, harvassa on päivät jolloin kovin pitkään on alle. Onko sulla vielä normi öljysäiliö vai käytätkö jotain pienempää "tilapäisastiaa"?

Kiitos muuten Grado jutustasi! Taidan kääntyä Grado 80e -malliin kun löytyi yksi mallikappale.
Juu, yllättävän pitkälle tuolla pärjää, vaikka on halpoja perus vilppejä. Olkkarin kakluunilla joutuu kyllä myös vähän auttamaan näillä pakkasilla.
Kyllä mulla vielä on 2x1500 pytyt. Alusta on pelkkää viimeistelemätöntä varastotilaa, eikä lisätilalle ainakaan tällä hetkellä tarvetta.
Noin 2000l on vielä mustaa kultaa jäljellä, joka maksoi muistaakseni 53c/l. Aika edullisesti tekee lisälämpöä nyt ja tulevaisuudessa.
Nyky kulutuksella sitä riittää noin 50v. :-D

Nykyään tuntuu työkaverit ja tutut hankkivan niitä bluetooth vastamelukuulokkeita, mutta kyllä gradoissa saa rahalle parempaa vastinetta, jos ei noita ominaisuuksia kaipaa.
Saattaa 50v. päästa olla aikamoista tahnaa loput siellä säiliössä :lol: Toisaalta se silloin on vain muuttunut ns. raskaaksi polttoöljyksi, jota oikeastikin lapioidaan kun polttoon ryhdytään. Hienoa että onnistui tuo. Yllättävän moni yhä arkailee VILP:ien hankinnassa ja poraavat sitten varmuuden vuoksi MLP kaivon ja maksavat reikää sitten vuosia.

Alustavasti tilasin Grado SR80e:t, noudan ja voin siten kokeilla ensin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
Niin, masaan saa uusiotuotantona lasiluukkuja kyllä. Se että tuo patenttiluukku sitten täytynee poistaa ja muutenkin saattaa kaikki mennä vähän kiville jos tuota nyt alkaa modaamaan. Alkuperäinen on aina alkuperäinen ja sellaisia ihannoin niin kuin kulkineissakin :-D

Perskules, tyrkyllä olisi ollut (on) traktorimoottorinen 9-5 2.2 TiD 9-5, vähän ajettu, webastoineen, koukkuineen ja muineen herkkuineen päivineen. Ei oikein onnistunut että olisin kiikuttanut MultiJet:in ja Lakun vaihdossa kun tarkoitus olisi päästä saabissimosta eroon toisen tieltä :( Mopohan tuo mutta kaunis (mun silmissä) :-D
Niin, mulla oli mielessä juuri sellainen molempi-parempi ratkaisu, jossa tilanteen mukaan voisi vapaasti valita orkkisluukun tai tunnelmavalon.

Mitä tarkoittaa vähän ajettu?

Mä luulen, että nyt on sun aika vain kerätä Hiivattiin edullisia kilsoja ja tienata hankintahinta takaisin.

Saabilla ajelu tuskin tulee halvemmaksi?
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Niin, masaan saa uusiotuotantona lasiluukkuja kyllä. Se että tuo patenttiluukku sitten täytynee poistaa ja muutenkin saattaa kaikki mennä vähän kiville jos tuota nyt alkaa modaamaan. Alkuperäinen on aina alkuperäinen ja sellaisia ihannoin niin kuin kulkineissakin :-D

Perskules, tyrkyllä olisi ollut (on) traktorimoottorinen 9-5 2.2 TiD 9-5, vähän ajettu, webastoineen, koukkuineen ja muineen herkkuineen päivineen. Ei oikein onnistunut että olisin kiikuttanut MultiJet:in ja Lakun vaihdossa kun tarkoitus olisi päästä saabissimosta eroon toisen tieltä :( Mopohan tuo mutta kaunis (mun silmissä) :-D
Niin, mulla oli mielessä juuri sellainen molempi-parempi ratkaisu, jossa tilanteen mukaan voisi vapaasti valita orkkisluukun tai tunnelmavalon.

Mitä tarkoittaa vähän ajettu?

Mä luulen, että nyt on sun aika vain kerätä Hiivattiin edullisia kilsoja ja tienata hankintahinta takaisin.

Saabilla ajelu tuskin tulee halvemmaksi?
230tkm... :-D

Jeh, välillä tunne vie ja järki jää jälkeen... Fiiu on ihan OK.

Grado:t jätin kauppaan, en käynyt edes kuuntelemassa. Ostin Matin kunnostukseen niiden rahalla tarvikkeita ja riitti rahat vielä ruokakauppaankin :-D

Liesimusta on hauska tuttavuus. Ihan kuin kenkäplankkia, harjaamalla alkaa kiiltämään kuin mikäkin :shock:

Kuva

Onhan noissa hiomista mutta kun alkuun on päässyt niin helpottaa vähäsen.
JSila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JSila »

Itse ohitin hiomisen upottamalla luukut sitruunahappoon muutamaksi päivää. Lähtee ruosteet ja maalit pehmenee loput läksi sitten harjaamalla.
tuuma
Jäsen
Jäsen

JSila kirjoitti:Itse ohitin hiomisen upottamalla luukut sitruunahappoon muutamaksi päivää. Lähtee ruosteet ja maalit pehmenee loput läksi sitten harjaamalla.
OK. Hyvä idea! Apteekistako sitä saa, mikä olisi hyvä laimennussuhde?

Muille ajattelin tuota vinkkiä.

Porakoneeseen liitetyllä terästarjalla, järeällä, lopulta vedellyt. Se oli helpotus täällä.

Nyt pitäisi Matin peltikuori hioa, ideoita? Pari kerrosta on ajansaatossa joku vedellyt pintaan. Maalinpoistoainetta kokeilin pieneen alaan, hirveä katku :(

Taidan tehdä tuolle oman muovihuoneen, muuten on joka paikka täynnä hiontapölyä :( Muurikin täytyy vetäistä antiikkilaastilla pariin kertaan ja se 1,5-2,5cm korotus laattaan.

Sittenhän se olisi siinä. Siirtämiseen ajattelin viritellä sellaisen neliörautahässäkän johon laitan säädettävät renkaat, joita voi säätää vaikkapa kiintoavaimella, jotta masa nousee hieman ilmaan ja voi siirtää kevyesti.

Onhan tuossa hommaa mutta nyt ei voi enää laittaa läskiksi... Kai...

Kuva
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Nyt pitäisi Matin peltikuori hioa, ideoita? Pari kerrosta on ajansaatossa joku vedellyt pintaan. Maalinpoistoainetta kokeilin pieneen alaan, hirveä katku :(
Jospa sä pyytäisi niitä samoja sällejä kiikuttamaan Matin puhdistuksen ajaksi pihalle? :? :lol: :lol:
ismox
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ismox »

--snip--

Sitruunahappoa saa halvemmalla maatalousliikkeistä. Kuulemma pikkuporsaille annetaan mahavaivoihin tuota. Sillä hapolla lähtee ruoste nätisti.
Sekoitussuhde ihan kokeilemalla, itse käytän jokseenkin yksi kahvikupillinen litraan. Lämpimänä tehoaa nopeammin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Jospa sä pyytäisi niitä samoja sällejä kiikuttamaan Matin puhdistuksen ajaksi pihalle? :? :lol: :lol:
Taidan olla jo estolistalla... :mrgreen:
tuuma
Jäsen
Jäsen

ismox kirjoitti:--snip--

Sitruunahappoa saa halvemmalla maatalousliikkeistä. Kuulemma pikkuporsaille annetaan mahavaivoihin tuota. Sillä hapolla lähtee ruoste nätisti.
Sekoitussuhde ihan kokeilemalla, itse käytän jokseenkin yksi kahvikupillinen litraan. Lämpimänä tehoaa nopeammin.
Hyvä vinkki! On tuota ruosteenpoisto tarvetta vähän muillakin saroilla, mm. eräs pihalla seissyt Honda Monkey :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

Mopomessuilla kävin, tuo ehkä jotenkin hauskin ja istui lapaseen.

Edullinen ja painopiste hyvin matala = mukavan kevyt ja näppärä.

Takapäästä voi olla montaa mieltä mutta eteenpäinhän noilla on tapana mennä :-)

Kuva
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oliko siellä moottoripyörämessuilla Zeroa tai muita sähkömoottoripyöriä?

Äkkiseltään sitä luulisi, että arkimopot olisivat kaikkein helpoimpia rakkineita sähköistää: niihin riittää aika pieni akusto, toimintasäteen ei tarvitse olla kauhean suuri ja laturit ovat niin pieniä, ettei tarvita mitään voimavirtapistorasioita tms.

Sähkömopon akku on helppo myös vaihtaa, sähköauton akustoon verrattuna.

Kymmenessä vuodessa Kiinassa, Intiassa jne. varmaankin uusiutuu melkein koko mopokanta: bensamopoista päästään siis aika nopeasti eroon, jos noissa maissa tehdään asiasta poliittinen päätös.

Luultavasti jotain tuollaista on tulossa, mutta ensin pitää hieman vahvistaa kaupunkialuiden sähköverkkoa jne.
tepy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Asiat tärkeysjärjestykseen. Kyllähän matti täytyy saada tulille vielä tänä talvena.
Hyvä ottaa luurien kanssa aikalisä ja jos vielä kuukauden päästä tuntuu, että niitä niitä tarvii, niin hakee sitte.

Taitaa olla maalailtu jollain kuumankestomaaleilla, mutta oletko testannut tekeekö kuumailmapuhaltimella mitään?
Vastaa Viestiin