Viemärisukituksen hinta
Viemärisukituksen hinta
Anopilla on ajankohtaista tehdä viemäriremontti. Talo on yksikerroksinen 60-luvun talo, sauna kellarissa. Asuinkerroksessa on vessa ja keittiö, ei muita vesipisteitä. Kellarissa sitten sauna pesuhuoneineen, ja pannuhuone, eli kolme lattiakaivoa. Liitäntä runkoviemäriin on likakaivoissa, vajaa pari metriä ulkoseinästä.
Kuin tilauksesta anopille soitteli erään firman edustaja, joka halusi kuvata viemärit ja tehdä tarjouksen. Kuvauksessa tietysti löytyi vikaa, no sitä ei voi kiistääkään, valurautaputket ovat jo vuotaneetkin. Teki tarjouksen, kaikkien viemäreiden sukitus reilut 14000€, työn osuus 8500€.
Talo ei ole iso, alle 100 neliötä, viemärivedot ovat hyvin lyhyitä, eikä haaroituksiakaan ole erityisen paljon. Työ hoituisi kahdelta mieheltä alle viikossa, tästä saa laskettua tuntiveloitukseksi reilut 100€/h. Minkähänlaisilla hinnoilla sukituksia on toteutettu, ensituntumalta tuo tarjous vaikutti urakan laajuuteen nähden aika hintavalta?
Kuin tilauksesta anopille soitteli erään firman edustaja, joka halusi kuvata viemärit ja tehdä tarjouksen. Kuvauksessa tietysti löytyi vikaa, no sitä ei voi kiistääkään, valurautaputket ovat jo vuotaneetkin. Teki tarjouksen, kaikkien viemäreiden sukitus reilut 14000€, työn osuus 8500€.
Talo ei ole iso, alle 100 neliötä, viemärivedot ovat hyvin lyhyitä, eikä haaroituksiakaan ole erityisen paljon. Työ hoituisi kahdelta mieheltä alle viikossa, tästä saa laskettua tuntiveloitukseksi reilut 100€/h. Minkähänlaisilla hinnoilla sukituksia on toteutettu, ensituntumalta tuo tarjous vaikutti urakan laajuuteen nähden aika hintavalta?
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Viemärisukituksen hinta
Yksi kaivo, ei haaroja, noin 6m linjaa, about 1200
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
vauhtikalloko
- Jäsen

Aivan h*****tin ylikallis urakka. Nyt sua viedään kuin pässiä narussa . Haarakohdat yms joutuu joka tapauksessa avaamaan joten perinteinen remontti tulee todennäköisesti halvemmaksi ja kestävämmäksi.Nuo sukitukset nyt vaan on sellaista ensiapua . Älä vaan ota tuota urakkaa. Nuo soittelevat/kiertelevät remontti firmat voivat olla aika epämääräisiä. Sanoisin että 2000-8000e olisi oikeampi hintaluokka. Tosin ei se ole tyhmä ketä pyytää vaan se joka maksaa....
Urakoitsijat voi vapaasti vetää herneen nenäänsä
Urakoitsijat voi vapaasti vetää herneen nenäänsä
Kellarin lattia on kaiketi tehty aikansa tyyliin eli salaojat, kapillaarikatkot jne. ovat vähän niin ja näin?
Kun asiat lattian alla laitetaan kuntoon (vaikka Fuktisolin avulla) niin silloin putkien vaihto menee siinä sivussa, ihan vain muoviputkien hinnalla. Kun lattia on kaivettu auki, ovat putkihommat ihmeen helppoja...
Turha sinne vanhaan lattiaan on isoja rahoja sijoittaa, mikäli se on teknisesti ja energiataloudellisesti huono ja elinkaari todennäköisesti jo ehtoopuolella.
Nyt mä alan jo kuulostaa Matilta...
Kun asiat lattian alla laitetaan kuntoon (vaikka Fuktisolin avulla) niin silloin putkien vaihto menee siinä sivussa, ihan vain muoviputkien hinnalla. Kun lattia on kaivettu auki, ovat putkihommat ihmeen helppoja...
Turha sinne vanhaan lattiaan on isoja rahoja sijoittaa, mikäli se on teknisesti ja energiataloudellisesti huono ja elinkaari todennäköisesti jo ehtoopuolella.
Nyt mä alan jo kuulostaa Matilta...
Ääni perinteiselle putkirempalle.etenkin jos pinnat ei oo ihan viimeisintä hifiä.. Jos kellarin lattia on perinteinen hötö valu niin pilkkaa putket esiin ja nostelee pois ja uudet tilalle. Sitten valaa ojan umpeen
No ei tätäkään kukaan urakoitsija ilman tee mutta lopputulos halvempi ja parempi? :)
No ei tätäkään kukaan urakoitsija ilman tee mutta lopputulos halvempi ja parempi? :)
- lmfmis
- Jäsen

Tai siis jonkinlainen hybridi: helpot kohdat piikkaa auki ja muoviputkella ja vaikeat kohdat sukitetaan.
Näin itse tein ja sain tuon hinnan pysymään kurissa.
Koko putkiston sukitus on sitten se laiskan isännän remppa...
Näin itse tein ja sain tuon hinnan pysymään kurissa.
Tässä on nyt kyselty muitakin tarjouksia. Paras varteenotettava tarjous on reilut 8000€, eli noin 6000€ halvempi kuin puhelinmyyjän tarjous, joten nyt ollaan ehkä oikealla hehtaarilla. Osoittaa kuitenkin hyvin, että nämä itseään tuputtavat puhelinmyyjät ovat täyttä k*setusta, sehän oli tiedossakin.
Ilman muuta järkevin, eikä hinnaltaan huonoin vaihtoehto olisi koko järjestelmän täydellinen uusiminen. Mutta nyt ei olekaan kyse pelkästään järkevyydestä, asiaan liittyy iäkkään anopin asumisjärjestelyt remontin aikana, tunneasiat, yms. muut seikat jotka ovat johtaneet siihen että sukitus on se oikea vaihtoehto tähän.
Ilman muuta järkevin, eikä hinnaltaan huonoin vaihtoehto olisi koko järjestelmän täydellinen uusiminen. Mutta nyt ei olekaan kyse pelkästään järkevyydestä, asiaan liittyy iäkkään anopin asumisjärjestelyt remontin aikana, tunneasiat, yms. muut seikat jotka ovat johtaneet siihen että sukitus on se oikea vaihtoehto tähän.
-
kappalainen
- Jäsen

Se riippuu vähän onko rossipohja vai mikä. Ja se sukitus ei mikään ihmeitä tekevä asia ole. Vaihtoehtoisen putken asentaminen ei välttämättä ole kovin suuri asia. Se riippuu rakenteesta, sijoittelusta yms. Kellarillisessa talossa hyvinkn helppo toteuttaa.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Niin riippuu. Aikanaan oman asunnon remontin yhteydessä korvasin ihan itse valurautaputket muovilla, työ oli helppo kun kellari on avoin ja rakenteissa putkia ei ollut kuin läpivienneissä. Silloin taloon tullut kunnallistekniikka toi viemärinpään sokkelin alta hyvin näytille, siihen oli ilo liittyä.
Anopin tapauksessa ikävä kyllä vaakavedot on piilotettu lattiarakenteisiin, vaikka kellari onkin avoin. Kellarissa taas vaakavedot on lattian alla, joten rakennustöitä tulisi runsaasti, ja etenkin evakkoaika remontin aikana on vaikea hoitaa. Mahdollisimman lyhyt evakkoaika on oleellinen kriteeri, siksi sukitusvaihtoehto.
Anopin tapauksessa ikävä kyllä vaakavedot on piilotettu lattiarakenteisiin, vaikka kellari onkin avoin. Kellarissa taas vaakavedot on lattian alla, joten rakennustöitä tulisi runsaasti, ja etenkin evakkoaika remontin aikana on vaikea hoitaa. Mahdollisimman lyhyt evakkoaika on oleellinen kriteeri, siksi sukitusvaihtoehto.
-
talonvahti
- Uusi jäsen
- Kotisivu: www.talonvahti.fi
Päivää forumille ja kiitokset jäsenyydestä!lmfmis kirjoitti:
Tuolla omien vanhusten luona tehtiin sukitus - ei niinkään laiskuutta, mutta kun aikaa ei olisi ollut alkaa itse tekemään. Ja isäntä yli yhdeksänkymmenen jo
Kallista kuin fan, mutta toistaiseksi tuntunut kuitenkin parhaalta ratkaisulta. Toivotaan että tunne säilyy.
(kirjoittelin tuosta souvista vähän juttuakin: http://www.talonvahti.fi/sukitus )
- lmfmis
- Jäsen

Pointti tuossa minulla on se kun ihmiset kysyy rempan hintaa ja valittaa että sukitus on kallista...
Eihän se ole.
On halpaa ja on kallista.
Mä sanon näitä kalliita tv-rempoiksi: isäntä istuu sisällä katsomassa tv:tä kun remppa edistyy
Eihän se ole.
On halpaa ja on kallista.
Mä sanon näitä kalliita tv-rempoiksi: isäntä istuu sisällä katsomassa tv:tä kun remppa edistyy
Tänne on nitojalla lyöty viemärisukitus mainoksia samaan tahtiin kuin avoimenkuidun ilmoituksia. Kumpikin vähän ärsyttävä tapa. Kuitu toisaalta ihan jees vaikkei se mikään avoin kuitu oikeasti olekaan. Viemärihommat ja nuo hinnat saa ihokarvat ihan toisellalailla pystyyn, vastakarvaan vallan.
Toki pelottaa jos putket vuotavat mutta lasken itse vahingot kaikkein minimaalisimpina viemäreissä. Käyttövesiputkissa on paine asuinpaikasta ja vesitornien sijainnista riippuen 4-8bar, radiaattoreissa eli lämmityspattereissa 0,5-2bar. Viemäreissä alipaine.
Käyttövesiputki jos antautuu niin vedetulo loppuu vasta kun asukas (valveutunut) vetäisee kämpästä pääsulun kiinni ja jos ei niin viikkojen etsintöjen jälkeen kaupunki tai kunta löytää mihin menee kuutioita enemmän kuin ennen.
Patteriverkostossa suljettu kierto niin se on vain jokunen sata litraa maksimissaa jossain ja loppuu vahingot sitten siihen.
Viemäreissä homma perustuu siihen että on alamäkeä. Pahinta on toki että tukkeutuu. Minusta näissä taloissa suurin ongelma on jos vaikkapa puiden juuret alkavat talon ulkopuolella ahdistamaan viemäriputkistoa. Silloin ei pahemmin sukitukset auta.
Viemäriremppa on helppo, itsekin joskus pelkäsin tehdä. 110mm PVC on aika paljon halvempaa kuin sukittaminen. Suorastaan lähes ilmaista! Kuten Pvalila mainitsi niin eipä nuo kellarissakaan kovin syvällä kulje. Lekalla vain mokoma "korppu" matkalta pois ja PVC tilalle niin johan kikkareet taas liukuvat ja saavat sukat vetäistä muihin viemäreihin.
Vähän kärjistetty viesti mutta ihan poskettomia hintoja aloituksessa!
Toki pelottaa jos putket vuotavat mutta lasken itse vahingot kaikkein minimaalisimpina viemäreissä. Käyttövesiputkissa on paine asuinpaikasta ja vesitornien sijainnista riippuen 4-8bar, radiaattoreissa eli lämmityspattereissa 0,5-2bar. Viemäreissä alipaine.
Käyttövesiputki jos antautuu niin vedetulo loppuu vasta kun asukas (valveutunut) vetäisee kämpästä pääsulun kiinni ja jos ei niin viikkojen etsintöjen jälkeen kaupunki tai kunta löytää mihin menee kuutioita enemmän kuin ennen.
Patteriverkostossa suljettu kierto niin se on vain jokunen sata litraa maksimissaa jossain ja loppuu vahingot sitten siihen.
Viemäreissä homma perustuu siihen että on alamäkeä. Pahinta on toki että tukkeutuu. Minusta näissä taloissa suurin ongelma on jos vaikkapa puiden juuret alkavat talon ulkopuolella ahdistamaan viemäriputkistoa. Silloin ei pahemmin sukitukset auta.
Viemäriremppa on helppo, itsekin joskus pelkäsin tehdä. 110mm PVC on aika paljon halvempaa kuin sukittaminen. Suorastaan lähes ilmaista! Kuten Pvalila mainitsi niin eipä nuo kellarissakaan kovin syvällä kulje. Lekalla vain mokoma "korppu" matkalta pois ja PVC tilalle niin johan kikkareet taas liukuvat ja saavat sukat vetäistä muihin viemäreihin.
Vähän kärjistetty viesti mutta ihan poskettomia hintoja aloituksessa!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
talonvahti
- Uusi jäsen
- Kotisivu: www.talonvahti.fi
Meillä tosiaan alkoi vuotamaan yläkerran vessan viemäri, sitä piti ryhtyä tutkailemaan.
Kun itse tekeminen ei ollut vaihtoehto, eikä yhdeksänkymppisellä asukkaalla ole oikein edellytyksiä alkaa etsimään ja valvomaan tekijöitä, niin oli meidän tapauksessa paras vaihtoehto.
Jos olisi itse suunnitelmissa tuonne taloon muuttaa, niin sitten toki olisi ollut ideaa kaivaa paikat auki ja laittaa samalla kylppärit ym uusiksi.
Kun itse tekeminen ei ollut vaihtoehto, eikä yhdeksänkymppisellä asukkaalla ole oikein edellytyksiä alkaa etsimään ja valvomaan tekijöitä, niin oli meidän tapauksessa paras vaihtoehto.
Jos olisi itse suunnitelmissa tuonne taloon muuttaa, niin sitten toki olisi ollut ideaa kaivaa paikat auki ja laittaa samalla kylppärit ym uusiksi.
Hmmm. Totta tuokin! Se hetki kun tilanne on käsillä ei ole paras hetki alkaa pohtimaan/puntaroimaan.talonvahti kirjoitti:Meillä tosiaan alkoi vuotamaan yläkerran vessan viemäri, sitä piti ryhtyä tutkailemaan.
Meinasin laittaa että ainahan voi putkariliikkeeseen soittaa ja voinee tehdä rempan oikeilla putkilla eikä vippaskonsteilla mutta jotenkin sellainen tutina että oikeilla putkareilla on jalat, kädet ja suut täynnä töitä niin saattaa tulla kalliiksi heidän tuntipalkkojen suhteen verrattuna sukitukseen mutta jos sattuisi löytämään vapaan putkarin (satuolento) niin varppina tulisi halvemmaksi eikä olisi tuommoinen jatkoaikakehitelmä.
Kaikki kunnioitus kaikkien päätöksille, silti. Päätös on noissa jutuissa aina parempi kuin ainainen jahkaileminen
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...