Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Kaipaisin vinkkejä ja vertaistukea kun varmasti joku on saman harjoitteen jo joskus suorittanut...
Talon alta löytyi kaikkea jännää ja tyhjennyksen ja siivouksen jälkeen ajattelin laittaa tilalle leca soraa kapilaarikatkoksi. Leca sora toimitetaan (vedellä) puhallettuna - mutta kuka sitä vettä sinne talon alle haluaa? Kissan luukut ovat myös sitä kokoa, ettei isompi putki varmaan mahtuisi (20x20cm). Irtona tai säkeissä sitä täytyy siis tilata, ehkä tehdä lattiaan luukku. Korkeutta talon alla on joku 40-100cm.
Miten olette vastaavanlaisesta selvinneet?
Olen tässä miettinyt erinäisi suppiloputkiratkaisuja ja sitä ämpärilastien määrää mikä on edessä...
Talon alta löytyi kaikkea jännää ja tyhjennyksen ja siivouksen jälkeen ajattelin laittaa tilalle leca soraa kapilaarikatkoksi. Leca sora toimitetaan (vedellä) puhallettuna - mutta kuka sitä vettä sinne talon alle haluaa? Kissan luukut ovat myös sitä kokoa, ettei isompi putki varmaan mahtuisi (20x20cm). Irtona tai säkeissä sitä täytyy siis tilata, ehkä tehdä lattiaan luukku. Korkeutta talon alla on joku 40-100cm.
Miten olette vastaavanlaisesta selvinneet?
Olen tässä miettinyt erinäisi suppiloputkiratkaisuja ja sitä ämpärilastien määrää mikä on edessä...
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Mistäs luukusta olet mennyt sisään? Eikö se puhallusletku tule samaa tietä...
Sitten vuokraamoista saa hihnakuljettimia, mutta lecapapu on niin kevyttä että menee varmaan talkoilla ämpäreilläkin...
Sitten vuokraamoista saa hihnakuljettimia, mutta lecapapu on niin kevyttä että menee varmaan talkoilla ämpäreilläkin...
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
lehmikangas
- Jäsen

- Viestit: 1095
- Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
- Paikkakunta: Oulu
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Auki leikatuilla kanistereilla (tai soveltuvalla astialla) ja pulkalla naruista kiskoen ees-taas.
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Omassa 10 cm leveämmät ja vähän korkeammat luukut, tein laudoista ja vanerista reunallisen ohjurin johon kaadoin leca-soran kottikärrystä jonka otin pihaan tuoduista säkeistä, ohjurin kärki mahtuu luukuista sisään ja tyvi kottikärryn levyinen johon kaadetaan ulkopuolelta. Kun sopiva kallistus niin menee ja korkealta kaataa. Levitys ryömintätilassa lapiolla ja lankulla tasaten. Kuitukangas ensin pohjalle. Ryömintätila n. 90 neliötä ja pohja ympäröivän maanpinnan tasoa alempana. Luukkuja joka puolella, eri luukuista sisään eri puolilta osissa. Ei mielestäni iso jumppa jos tykkää itse tehdä. Pienemmästäkin luukusta olis menny luultavasti samalla tavalla. Kulkuovi oli myös erikseen ryömintätilaan.lehmikangas kirjoitti:Auki leikatuilla kanistereilla (tai soveltuvalla astialla) ja pulkalla naruista kiskoen ees-taas.
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Oliko kosteuden kanssa ongelmia, vai miksi teit kyseisen operaation? Kyselen, koska itsellänikin on ryömintätilan pohja ympäröivän maanpinnan alapuolella n. 200 - 300 mm.brutus kirjoitti:Omassa 10 cm leveämmät ja vähän korkeammat luukut, tein laudoista ja vanerista reunallisen ohjurin johon kaadoin leca-soran kottikärrystä jonka otin pihaan tuoduista säkeistä, ohjurin kärki mahtuu luukuista sisään ja tyvi kottikärryn levyinen johon kaadetaan ulkopuolelta. Kun sopiva kallistus niin menee ja korkealta kaataa. Levitys ryömintätilassa lapiolla ja lankulla tasaten. Kuitukangas ensin pohjalle. Ryömintätila n. 90 neliötä ja pohja ympäröivän maanpinnan tasoa alempana. Luukkuja joka puolella, eri luukuista sisään eri puolilta osissa. Ei mielestäni iso jumppa jos tykkää itse tehdä. Pienemmästäkin luukusta olis menny luultavasti samalla tavalla. Kulkuovi oli myös erikseen ryömintätilaan.lehmikangas kirjoitti:Auki leikatuilla kanistereilla (tai soveltuvalla astialla) ja pulkalla naruista kiskoen ees-taas.
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Rossipohjalaudoituksen vaihdoimme kokonaan (alakautta lauta kerrallaan), oli melko pahasti lahovaurioitunut jossain vaiheessa talon historiassa. Siinä oli käytetty betonisia muottilautoja. Loppukesästä-syksyllä oli välillä homeen hajua ryömintätilassa. Siitä lähtien on seurattu suhteellista kosteutta ja viritetty rossitilan ilmankosteutta mahdollisimman matalaksi eri keinoin ulkoilmatuuletus säilyttäen. Nyt on ok. En olisi tehnyt tuolle mitään jos ongelmia ei olisi ollut.Reiska22 kirjoitti:brutus kirjoitti:Oliko kosteuden kanssa ongelmia, vai miksi teit kyseisen operaation? Kyselen, koska itsellänikin on ryömintätilan pohja ympäröivän maanpinnan alapuolella n. 200 - 300 mm.lehmikangas kirjoitti:Auki leikatuilla kanistereilla (tai soveltuvalla astialla) ja pulkalla naruista kiskoen ees-taas.
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Juu samalla tavalla täälläkin on, muottilaudat käytetty rossipohjaan. Ryömintätilassa on kaikenlaista puusilppua ym. varmaankin hirren veistämisestä, mutta hometta ei ole näkynyt/haissut. Tottakai sellainen maan haju on siellä täällä, kun osittain on pelkkä maanpinta näkyvissä.
Olen harkinnut tuota soran ajamista alapohjaan, mutta voiko se jollain tavalla huonontaa nykyistä kohtuu ok-tilannetta? Olen miettinyt sitäkin, että ehkä nykyinen puusilppu ym. sitoo kosteutta kun sitä väkisinkin pinnoille tiivistyy tiettyyn aikaan vuodesta ja näin tasoittaa tilannetta. Onkohan tuossa mitään perää
Mukavampihan se olisi soran päällä käydä tarkistelemassa milloin mitäkin kuin mullan/puusilpun...
Olen harkinnut tuota soran ajamista alapohjaan, mutta voiko se jollain tavalla huonontaa nykyistä kohtuu ok-tilannetta? Olen miettinyt sitäkin, että ehkä nykyinen puusilppu ym. sitoo kosteutta kun sitä väkisinkin pinnoille tiivistyy tiettyyn aikaan vuodesta ja näin tasoittaa tilannetta. Onkohan tuossa mitään perää
Mukavampihan se olisi soran päällä käydä tarkistelemassa milloin mitäkin kuin mullan/puusilpun...
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Lecasorakin sitoo ilmeisesti kosteutta jonkin verran ja tasaa vaihteluita. Lecasoralla pitäisi kesällä tilan olla hieman lämpimämpi, talvella viileämpi. Routimisriski ei muuttune paljoa jos laittaa maltillisesti esim. 10 cm. Tosin myönteisetkin vaikutukset saattaa olla aika maltillisia ohuella kerroksella.Reiska22 kirjoitti:Juu samalla tavalla täälläkin on, muottilaudat käytetty rossipohjaan. Ryömintätilassa on kaikenlaista puusilppua ym. varmaankin hirren veistämisestä, mutta hometta ei ole näkynyt/haissut. Tottakai sellainen maan haju on siellä täällä, kun osittain on pelkkä maanpinta näkyvissä.
Olen harkinnut tuota soran ajamista alapohjaan, mutta voiko se jollain tavalla huonontaa nykyistä kohtuu ok-tilannetta? Olen miettinyt sitäkin, että ehkä nykyinen puusilppu ym. sitoo kosteutta kun sitä väkisinkin pinnoille tiivistyy tiettyyn aikaan vuodesta ja näin tasoittaa tilannetta. Onkohan tuossa mitään perää![]()
Mukavampihan se olisi soran päällä käydä tarkistelemassa milloin mitäkin kuin mullan/puusilpun...
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Laitoin tänne aiemmin oman versioni lecasoran puhallusta kotikonstilla ja hyvin toimi. Löytyy kyllä viestiketjusta mutta kuinkahan sen tähän voisi liittää?
Puhalluskartio on ollut jouten siitä saakka eli jos jollakin tarvetta viestiä tänne tai yv.
Puhalluskartio on ollut jouten siitä saakka eli jos jollakin tarvetta viestiä tänne tai yv.
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
osasto "Sekalaiset niksit" löytyy tarkempi kuvaus.
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Ilmeisesti onnistuin lisäämään kuvan ilman ryssimistä:) Eli tuollaisen rakentelin ja erittäin tyytyväinen olin!
Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?
Näppärää, ei voi muuta sanoa 
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.

