Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
kotiraksa
Uusi jäsen
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2016 22:30
Paikkakunta: Savo

Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja kotiraksa »

Kaipaisin vinkkejä ja vertaistukea kun varmasti joku on saman harjoitteen jo joskus suorittanut...

Talon alta löytyi kaikkea jännää ja tyhjennyksen ja siivouksen jälkeen ajattelin laittaa tilalle leca soraa kapilaarikatkoksi. Leca sora toimitetaan (vedellä) puhallettuna - mutta kuka sitä vettä sinne talon alle haluaa? Kissan luukut ovat myös sitä kokoa, ettei isompi putki varmaan mahtuisi (20x20cm). Irtona tai säkeissä sitä täytyy siis tilata, ehkä tehdä lattiaan luukku. Korkeutta talon alla on joku 40-100cm.

Miten olette vastaavanlaisesta selvinneet?
Olen tässä miettinyt erinäisi suppiloputkiratkaisuja ja sitä ämpärilastien määrää mikä on edessä...
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Mistäs luukusta olet mennyt sisään? Eikö se puhallusletku tule samaa tietä...

Sitten vuokraamoista saa hihnakuljettimia, mutta lecapapu on niin kevyttä että menee varmaan talkoilla ämpäreilläkin...
lehmikangas
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Auki leikatuilla kanistereilla (tai soveltuvalla astialla) ja pulkalla naruista kiskoen ees-taas.
brutus
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 15, 2017 20:50
Paikkakunta: vaasa

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja brutus »

lehmikangas kirjoitti:Auki leikatuilla kanistereilla (tai soveltuvalla astialla) ja pulkalla naruista kiskoen ees-taas.
Omassa 10 cm leveämmät ja vähän korkeammat luukut, tein laudoista ja vanerista reunallisen ohjurin johon kaadoin leca-soran kottikärrystä jonka otin pihaan tuoduista säkeistä, ohjurin kärki mahtuu luukuista sisään ja tyvi kottikärryn levyinen johon kaadetaan ulkopuolelta. Kun sopiva kallistus niin menee ja korkealta kaataa. Levitys ryömintätilassa lapiolla ja lankulla tasaten. Kuitukangas ensin pohjalle. Ryömintätila n. 90 neliötä ja pohja ympäröivän maanpinnan tasoa alempana. Luukkuja joka puolella, eri luukuista sisään eri puolilta osissa. Ei mielestäni iso jumppa jos tykkää itse tehdä. Pienemmästäkin luukusta olis menny luultavasti samalla tavalla. Kulkuovi oli myös erikseen ryömintätilaan.
Reiska22
Jäsen
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: Su Tammi 18, 2015 17:11
Paikkakunta: Akaa

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Reiska22 »

brutus kirjoitti:
lehmikangas kirjoitti:Auki leikatuilla kanistereilla (tai soveltuvalla astialla) ja pulkalla naruista kiskoen ees-taas.
Omassa 10 cm leveämmät ja vähän korkeammat luukut, tein laudoista ja vanerista reunallisen ohjurin johon kaadoin leca-soran kottikärrystä jonka otin pihaan tuoduista säkeistä, ohjurin kärki mahtuu luukuista sisään ja tyvi kottikärryn levyinen johon kaadetaan ulkopuolelta. Kun sopiva kallistus niin menee ja korkealta kaataa. Levitys ryömintätilassa lapiolla ja lankulla tasaten. Kuitukangas ensin pohjalle. Ryömintätila n. 90 neliötä ja pohja ympäröivän maanpinnan tasoa alempana. Luukkuja joka puolella, eri luukuista sisään eri puolilta osissa. Ei mielestäni iso jumppa jos tykkää itse tehdä. Pienemmästäkin luukusta olis menny luultavasti samalla tavalla. Kulkuovi oli myös erikseen ryömintätilaan.
Oliko kosteuden kanssa ongelmia, vai miksi teit kyseisen operaation? Kyselen, koska itsellänikin on ryömintätilan pohja ympäröivän maanpinnan alapuolella n. 200 - 300 mm.
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.
brutus
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 15, 2017 20:50
Paikkakunta: vaasa

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja brutus »

Reiska22 kirjoitti:
brutus kirjoitti:
lehmikangas kirjoitti:Auki leikatuilla kanistereilla (tai soveltuvalla astialla) ja pulkalla naruista kiskoen ees-taas.
Oliko kosteuden kanssa ongelmia, vai miksi teit kyseisen operaation? Kyselen, koska itsellänikin on ryömintätilan pohja ympäröivän maanpinnan alapuolella n. 200 - 300 mm.
Rossipohjalaudoituksen vaihdoimme kokonaan (alakautta lauta kerrallaan), oli melko pahasti lahovaurioitunut jossain vaiheessa talon historiassa. Siinä oli käytetty betonisia muottilautoja. Loppukesästä-syksyllä oli välillä homeen hajua ryömintätilassa. Siitä lähtien on seurattu suhteellista kosteutta ja viritetty rossitilan ilmankosteutta mahdollisimman matalaksi eri keinoin ulkoilmatuuletus säilyttäen. Nyt on ok. En olisi tehnyt tuolle mitään jos ongelmia ei olisi ollut.
Reiska22
Jäsen
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: Su Tammi 18, 2015 17:11
Paikkakunta: Akaa

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Reiska22 »

Juu samalla tavalla täälläkin on, muottilaudat käytetty rossipohjaan. Ryömintätilassa on kaikenlaista puusilppua ym. varmaankin hirren veistämisestä, mutta hometta ei ole näkynyt/haissut. Tottakai sellainen maan haju on siellä täällä, kun osittain on pelkkä maanpinta näkyvissä.

Olen harkinnut tuota soran ajamista alapohjaan, mutta voiko se jollain tavalla huonontaa nykyistä kohtuu ok-tilannetta? Olen miettinyt sitäkin, että ehkä nykyinen puusilppu ym. sitoo kosteutta kun sitä väkisinkin pinnoille tiivistyy tiettyyn aikaan vuodesta ja näin tasoittaa tilannetta. Onkohan tuossa mitään perää :-D

Mukavampihan se olisi soran päällä käydä tarkistelemassa milloin mitäkin kuin mullan/puusilpun...
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.
brutus
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 15, 2017 20:50
Paikkakunta: vaasa

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja brutus »

Reiska22 kirjoitti:Juu samalla tavalla täälläkin on, muottilaudat käytetty rossipohjaan. Ryömintätilassa on kaikenlaista puusilppua ym. varmaankin hirren veistämisestä, mutta hometta ei ole näkynyt/haissut. Tottakai sellainen maan haju on siellä täällä, kun osittain on pelkkä maanpinta näkyvissä.

Olen harkinnut tuota soran ajamista alapohjaan, mutta voiko se jollain tavalla huonontaa nykyistä kohtuu ok-tilannetta? Olen miettinyt sitäkin, että ehkä nykyinen puusilppu ym. sitoo kosteutta kun sitä väkisinkin pinnoille tiivistyy tiettyyn aikaan vuodesta ja näin tasoittaa tilannetta. Onkohan tuossa mitään perää :-D

Mukavampihan se olisi soran päällä käydä tarkistelemassa milloin mitäkin kuin mullan/puusilpun...
Lecasorakin sitoo ilmeisesti kosteutta jonkin verran ja tasaa vaihteluita. Lecasoralla pitäisi kesällä tilan olla hieman lämpimämpi, talvella viileämpi. Routimisriski ei muuttune paljoa jos laittaa maltillisesti esim. 10 cm. Tosin myönteisetkin vaikutukset saattaa olla aika maltillisia ohuella kerroksella.
Rak10
Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: Su Marras 27, 2016 21:04
Paikkakunta: Halli

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Rak10 »

Laitoin tänne aiemmin oman versioni lecasoran puhallusta kotikonstilla ja hyvin toimi. Löytyy kyllä viestiketjusta mutta kuinkahan sen tähän voisi liittää?
Puhalluskartio on ollut jouten siitä saakka eli jos jollakin tarvetta viestiä tänne tai yv.
Rak10
Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: Su Marras 27, 2016 21:04
Paikkakunta: Halli

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Rak10 »

osasto "Sekalaiset niksit" löytyy tarkempi kuvaus.
Rak10
Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: Su Marras 27, 2016 21:04
Paikkakunta: Halli

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Rak10 »

Rak10
Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: Su Marras 27, 2016 21:04
Paikkakunta: Halli

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Rak10 »

Ilmeisesti onnistuin lisäämään kuvan ilman ryssimistä:) Eli tuollaisen rakentelin ja erittäin tyytyväinen olin!
Reiska22
Jäsen
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: Su Tammi 18, 2015 17:11
Paikkakunta: Akaa

Re: Leca soran ajaminen ryömintätilaan - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Reiska22 »

Näppärää, ei voi muuta sanoa :-D
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.
Vastaa Viestiin