Excel taulukkoa kodin kulujen seurantaan?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
rinkelinokka
Jäsen
Jäsen

Excel taulukkoa kodin kulujen seurantaan?

Viesti Kirjoittaja rinkelinokka »

Itse meinasin väsätä taulukon Excelillä, jolla voisi seurata sähkön, veden ja lämpöenergian kulutusta kodissa. Onko jollain jo käytössä hyväksi havaittu taulukko ettei tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan?
riskunsirkus
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja riskunsirkus »

Olen itse kerännyt tietoja, mutta ei minulla nyt mitään erikoisen hyvää "patenttia" ole.

Tiedot tulee sarakkeille alaspäin. Jokaisen mittarinlukeman viereen(seuraavaan sarakkeeseen) tulee varsinainen kulutuslukema kaavan kautta. Kaikki mahdolliset mittarilukema otetaan aina alkukuusta talteen.

Kaaviota täytetään pystysuunnassa, A sarakkeessa on päivämäärä, B-E kaukolämpöön, H-L sähköön jne...
Sarakkeita on käytössä paljon, koska saan kaiken tiedon samalla näkyviin eikä tarvitse selata muita taulukoita.

Väsäsin taulukkoon muutaman kaaviokuvan näyttämään käyriä kulutuksesta ja ilmankeskilämpötilasta...
hokai
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hokai »

Excelin kanssahan on tullut tehtyä vertailua.
yhdelle sheetille laitan sähkömittarin lukemat, toiselle vesimittarin lukemat ja kolmannella on makro joka päivittää lukemat käppyröihin kolmannella sheetillä.

yhteen käppyrään tulee veden kulutus joka vuodelta kuukausittain, toiselle tulee yösähkön kulutus, kolmannelle päivä sähkön kulutus ja neljännelle käppyrään tulee päivä +yö sähkön kutus.Kaikki siis toimii kuukausi tasolla. Käppyröistä näkee miten erivuosina on mitäkin mennyt.
Vastaa Viestiin