Mielipidettä kaivataan

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
VintageSpeed
Uusi jäsen

Mielipidettä kaivataan

Viesti Kirjoittaja VintageSpeed »

Hei vaan kaikille, uusi rmt omistaja kirjoittelee täältä 55vm rintsikasta. Kaipailisin kokeneempien mielipidettä ilmanvaihtoa koskevaan kyssäriin.

Ostin siis syyskuussa 2017 "suhteellisen" alkuperäiskuntoisen rmt:n ja nyt jokusen kuukauden asuneena olen huomannut että talossa on hieman raskas ilma.

Taloon on ennen minua asennettu joitakin korvausilmaluukkuja alakerran alkoviin, yläkerran makuuhuoneeseen sekä yläkerran aulaan.
Lisäksi yläkerran hormiin on asennettu luukut ja Porin-maija on joskus poistettu kokonaisuudessaan eli tulisijoja ei enää talossa ole. Alakerran vessan yhteydessä on valokatkaisijalla toimiva poistoilmapuhallin ja kylppärissä kosteustunnistimella toimiva poistopuhallin.

Eilenä kävisitten Ilmakas Oy:ltä myyjä katselemassa paikkoja ja teki seuraavanlaisen ehdotuksen:

-Asennetaan Alkoviin, olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen tuloilmalaitteet (mobair tyyppinen ratkaisu).
-Asennetaan wc:hen, kylppäriin ja yläkerran hormiin kosteuden tunnistavat poistoilmapuhaltimet (pax) ja samalla muutetaan poistoilmaputki toimivaksi (nyt sieltä puhaltaa ilmaa sisään koska puhallin ei toimi koko ajan ja lisäksi putki on yhteydessä wc:hen eli kosteus siirtyy talon sisään kylppäristä).

Hintaa tälle operaatiolle tulee liikaa heidän toimestaan, mutta rupesin miettimään olisiko tuollaisen toteuttamisessa itse mitään järkeä? Täälät foorumilta olen lueskellut että tuloilmalaittesta on kuitenkin ollut hyviä kokemuksia.
savu
Jäsen
Jäsen

Re: Mielipidettä kaivataan

Viesti Kirjoittaja savu »

Tervetuloa VintageSpeed (toivottavasti nimimerkkivalinta ei viittaa erääseen pahasti addiktoivaan harrasteeseen)

Tämä on sitten mun mielipide eikä mikään manifesti:

Mahdollisimman vähän yksittäisiä puhaltimia, tukeudutaan painovoimaiseen ilmanvaihtoon. Tai sitten tehdään rakennusmääräysten mukainen säädetty iv-systeemi, ja rukoillaan ettei tule sisäilmaongelmia.

Alakerran wc-kylppäriyhdistelmässä pitää tosin olla joku poistopuhallin, jos katolle ei pääse mitenkään. Onko vessa ja kylppäri ns. elintasopatissa, vai alkuperäisiä? Meiltä löytyi alkuperäisestä vessasta alkuperäinen poisto katolle, jonka myöhemmät hölmöt oli tumpeloineet kipsilevyllä umpeen.

Yläkerran makkari on vähän niin ja näin, ilman kulkusuunta riippuu ropelin tehosta ja tuloreiän korkeusasemasta. Tein kotona painovoimaisia kokeita haitariputkella, tulos oli että yläkerran makuuhuoneessa ilma tulee vielä sisään jos tulo huoneeseen on enintään noin metrin korossa. Putken toinen pää oli räystäskorossa. Riippuu talokohtaisesti sääolosuhteiden mukaan missä korossa yli- ja alipaineen tasapainopiste on. Yksi vaihtoehto voisi olla kanava alakerrasta yläkerran makuuhuoneeseen, ilmanotto sellaisesta yöaikaan asumattomasta huoneesta jossa on tuloilmaventtiili.

Alkovin ja olkkarin tuloilma ja yläkerran hormin poisto toimii ilman luonnolliseen kulkusuuntaan. Niihin ei tarvita myyjän markkinoimia koteloituja tietokonetuulettimia. Etenkin näin talvella ilma liikkuu todella vauhdikkaasti ilman sähkövoimaa. Se mitä saattaisin harkita, on tuloilmaa lämmittävä versio n:o 2010. Ainakin meillä on lattiat jossain määrin vetoisia kun tuloilmaa ei lämmitetä.

Tuloilman suodatuksen tarpeellisuutta voisi kanssa kyseenalaistaa, loppupeleissä kyse on siitä tuleeko venttiilin kohdalle tumma läiskä seinään vai ei. Ja kuinka keskustassa asuu. En ainakaan itse käytä hengityssuojaimia ulkona liikkuessa. Lähinnä kyse on tuloilmaventtiilifirmojen oheismyynnistä, jonka arvo ylittää aika nopeasti venttiilin hankintakustannukset.
Maar
Uusi jäsen

Re: Mielipidettä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maar »

Tutun ilmaskas on kallis brandatty puhallin. Saman pystyy tekemään itse helposti. Vedottomassa lisäilmanvaihdossa on lämmitysvastus tai lämmön talteenotto.
Vastaa Viestiin