100v-rintsikka
100v-rintsikka
Että näköjään tullut sitte muka juhlavuoden malli näistäkin taloista..
http://www.kerohirsitalot.fi/index.php/rintamamiestalo
Mut kuka teistä ostaisi uutena tällaisen vastaavan kun nyt? Jotenkin tuntuu et aikansa tuote tämäkin, jos uutta tekisin niin ehkä hieman erilaisen kuitenkin. Ehkä.
http://www.kerohirsitalot.fi/index.php/rintamamiestalo
Mut kuka teistä ostaisi uutena tällaisen vastaavan kun nyt? Jotenkin tuntuu et aikansa tuote tämäkin, jos uutta tekisin niin ehkä hieman erilaisen kuitenkin. Ehkä.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Re: 100v-rintsikka
Joo, kellarihan tosta puuttuu kokonaan, ja onnea vaan riittävän hyvän rakennuspaikan löytämiseen.. 
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 100v-rintsikka
Mielummin minä tuossa asuisin, kuin jossain Älvsbytalon lättänässä tai lecasoratalossa.

ja Kotk..Peiponpesään kellarilla varustettuun ennen tähän ryhtymistä:

Asuntomessuilla käydessä joutuu tuumaamaan, että on suomalaisessa arkkitehtuurissa jotain perverssiä historia- ja perinnevihamielisyyttä - mitään ei voi suunnitella vanhan näköiseksi tai vanhan kaltaiseksi, vaan kaikki pitää aina olla uusinta uutta mitä asuntomessuilla keksitään myydä. Jotain kummaa, kun Keski-Euroopassa tai Ruotsissakin ei ole mitään ongelmaa rakentaa samannköistä kuin on sellaiset 200-v. ollut.
Onhan noita perinnemallistoja ollut jo aiemminkin vaikka hurumykket, minä harkitsin tuohon Lapplin Merimetsoon:Mut kuka teistä ostaisi uutena tällaisen vastaavan kun nyt? Jotenkin tuntuu et aikansa tuote tämäkin, jos uutta tekisin niin ehkä hieman erilaisen kuitenkin. Ehkä.

ja Kotk..Peiponpesään kellarilla varustettuun ennen tähän ryhtymistä:

Asuntomessuilla käydessä joutuu tuumaamaan, että on suomalaisessa arkkitehtuurissa jotain perverssiä historia- ja perinnevihamielisyyttä - mitään ei voi suunnitella vanhan näköiseksi tai vanhan kaltaiseksi, vaan kaikki pitää aina olla uusinta uutta mitä asuntomessuilla keksitään myydä. Jotain kummaa, kun Keski-Euroopassa tai Ruotsissakin ei ole mitään ongelmaa rakentaa samannköistä kuin on sellaiset 200-v. ollut.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 100v-rintsikka
Tässä vielä pari "Rintamamiestalo 2.0" -ratkaisuna mainostettua:

Meikän feng-shui -viisarit rävähtää punaiselle noitten ikkunoiden ja niiden sijoittelun takia..
Sama homma ikkunoitten kanssa täsä:


Meikän feng-shui -viisarit rävähtää punaiselle noitten ikkunoiden ja niiden sijoittelun takia..
Sama homma ikkunoitten kanssa täsä:

Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: 100v-rintsikka
toki perinnetaloja on myynnissä ollut aina, mut tuo minusta on kyllä eniten rintsikan oloinen. ei itselläkään mitään perinnemalleja vastaan ole, mut voisi yhkä kokeilla toisenkin mallista. jotkut hylkii mansardikattoa, mut siinäkin olis tilaa vintillä mukavasti ja on siinäkin oma hienoutensa.PetteriKivimäki kirjoitti:Mielummin minä tuossa asuisin, kuin jossain Älvsbytalon lättänässä tai lecasoratalossa.
Onhan noita perinnemallistoja ollut jo aiemminkin vaikka hurumykket, minä harkitsin tuohon Lapplin Merimetsoon:
Asuntomessuilla käydessä joutuu tuumaamaan, että on suomalaisessa arkkitehtuurissa jotain perverssiä historia- ja perinnevihamielisyyttä - mitään ei voi suunnitella vanhan näköiseksi tai vanhan kaltaiseksi, vaan kaikki pitää aina olla uusinta uutta mitä asuntomessuilla keksitään myydä. Jotain kummaa, kun Keski-Euroopassa tai Ruotsissakin ei ole mitään ongelmaa rakentaa samannköistä kuin on sellaiset 200-v. ollut.
messuja joskus tullut käytyä, kaikkea turhaa hypetystä niissä ollut yleensä. ja se niiden hinta. hyi helv..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Re: 100v-rintsikka
No tuollaisia 100-vuotta juhlamalleja ihmiset muokkaa nykyisistä vanhoistakin rmt -taloista. Ainakin täälläpäin ihmiset vetää surutta kaiken uusiksi ja ulkopuolelle vielä sellainen "botoxi" silitys nurkkalautoineen ja ikkunasmyygeineen sekä led julkisivutvalot, niin alkuperäinen henki on kadonnut kokonaan. Mutta jokainenhan saa tehdä talolleen mitä haluaa.
Tuo juhlamallin pohjakuvahan on suoraan 80 -luvulla muodostuneen omakotitalo "standardin" mukainen, eli kolmen lohkon periaate, keskellä keittö/olohuonelohko ja muut ympärillä. Mutta onneksi kodinhoitotilaan ei ole järjestetty ulkoa kulkua ja vessa on pieni, niin onhan tuossa jotain rmt henkeä
Tuo juhlamallin pohjakuvahan on suoraan 80 -luvulla muodostuneen omakotitalo "standardin" mukainen, eli kolmen lohkon periaate, keskellä keittö/olohuonelohko ja muut ympärillä. Mutta onneksi kodinhoitotilaan ei ole järjestetty ulkoa kulkua ja vessa on pieni, niin onhan tuossa jotain rmt henkeä
-
warixenjalka
- Jäsen

- Viestit: 1485
- Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 18:26
- Paikkakunta: Kotka
Re: 100v-rintsikka
Muuten vaikuttaa hyvältä, mutta mitäs kun tuohon seinään sataa vettä? Toihan vaatisi ulkopuolelle vielä tuulensuojalevyn, ilmaraon ja paneelit. Ehkä myös hieman heppoiselta vaikuttaa. Kyllä mun valinta edelleen olis massiivihirsi sisälle, 50-100mm puukuitueristettä, tuulensuojalevy, ilmarako ja ne paneelit ulkopintaan.
- Puolihullu varttisavolainen -
Re: 100v-rintsikka
Rakenteiden osalta omat silmäni avasi tv:ssä pari päivää sitten ollut ohjelma, jossa haastateltiin tutkijaa ja lainsäätäjää. Kummatkin olivat siis rakentamisen asiantuntijoita. Heidän mukaansa uudisrakennuksen ulkoseinät pientalossa on suunniteltava siten, että kastuvat (kapillaariset) materiaalit tulee sijoittaa mahdollisimman kauas ulkoseinästä eikä ulkoseinää kannata rakentaa puusta tms kastuvasta materiaalista, koska se ei nykyään enää kuivu siten kuin ennen. Kuivumisen estää lämmöeristämismääräykset sekä muuttuva ilmasto, josta tuntuvimpana esimerkkinä ovat kovat sateet ja samanaikaiset tuulet. Pitkä räystäskään ei enää suojaa samalla tavalla kuin ennen. Vanhaa taloa ei siis tuon mukaan kannata lisäeristää ja samalla säilyttää puuverhous ainakaan ilman kunnollista ilmaväliä. Tässä lähistöllä olen nähnyt kunnallisen uudisrakennuksen, jossa seinät on pinnoitettu lukkosaumatulla pellityksellä vesikaton tapaan. Tuohonko ollaan menemässä?
Re: 100v-rintsikka
pari pellitettyä rintsikkaa löytyy meidänkin lähistöltä. ei se mun silmään oikein hyvältä tunnu. kuten ei vinyyliverhouskaan.
toisaalta onhan se helppo ja nopea tapa tehdä seinää ja vesi ei imeydy yhtään. varastorakennuksessa pelti voisi olla ihan ok. toisaalta jos se tulee talon viereen, niin iso ero on kyllä pinnoissa. mieluummin silloin se puuverhous kuitenkin. mun mielipide. toisaalta jos vaikkapa autotalli kyseessä ja suhteellisen lämmin tila niin onhan sen seinät ohuemmat kuin itse nykytalon, lämpöä pääsee läpi ihan eri malliin. ja jos tekee kylmän tallin, niin silloinhan se hengittelee miten sattuu ja molempiin suuntiin. vaikka olis varalta tuulilevy paneelin alla.
ulkoverhouksen ilmarako.. olisiko sitten parempi lyödä se 2x2 sinne alle kuin 20mm lauta? tulevaisuutta ja kosteutta ajatellen.. sitten kyllä ikkunat jää vähän syvemmälle, mut haittaako tuo..
toisaalta onhan se helppo ja nopea tapa tehdä seinää ja vesi ei imeydy yhtään. varastorakennuksessa pelti voisi olla ihan ok. toisaalta jos se tulee talon viereen, niin iso ero on kyllä pinnoissa. mieluummin silloin se puuverhous kuitenkin. mun mielipide. toisaalta jos vaikkapa autotalli kyseessä ja suhteellisen lämmin tila niin onhan sen seinät ohuemmat kuin itse nykytalon, lämpöä pääsee läpi ihan eri malliin. ja jos tekee kylmän tallin, niin silloinhan se hengittelee miten sattuu ja molempiin suuntiin. vaikka olis varalta tuulilevy paneelin alla.
ulkoverhouksen ilmarako.. olisiko sitten parempi lyödä se 2x2 sinne alle kuin 20mm lauta? tulevaisuutta ja kosteutta ajatellen.. sitten kyllä ikkunat jää vähän syvemmälle, mut haittaako tuo..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
-
warixenjalka
- Jäsen

- Viestit: 1485
- Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 18:26
- Paikkakunta: Kotka
Re: 100v-rintsikka
Haittaa! Ainakin mun esteettistä silmää. Ne on kauheen näkösiä. 
- Puolihullu varttisavolainen -

