öljysäiliö anatomia
öljysäiliö anatomia
Olen ostanut lämmitysöljyä maanalaiseen öljysäiliöön. Nyt kuitenkin olen myymässä öljyä, koska talostani poistetaan öljylämmitys. Talon rakennuspiirrustuksista näen tarkasti missä öljysäiliö on. Tyhjennetäänkö öljy suoraan säiliöstä vai täyttöputkesta vai pannuhuoneesta. Mikäli öljysäiliöstä niin tarkoittaako se, että säiliössä on "miehen mentävä" reikä säiliön päällä? Kuinka syvälle öljysäiliöt on yleensä haudattu? Tiedän, että nämä kysymykset ovat koomisia, mutta kun en aiheesta tiedä mitään, niin kysyn ihan tosissani. Kiitän avusta!
Re: öljysäiliö anatomia
Missä on täyttöputki? Yleensä helpoin tapa öljynpoistoon on se paikka mistä se on säiliöön mennytkin eli imuletkulla täyttöaukon kautta. Pysyy öljy siistinä. Toki maassa olevissa rauta/bitumi- tai lasikuitusäiliöissä on tarkistusluukku päällä, josta pääsee säilioön sisään tekemään tarkistuksen ja tyhjentämään jopa ämpärillä säiliön.
Eli pihalta löytynee säiliön kohdalta betonirenkaista tehty kaivo ja sen kansi, kenties täyttöputkikin on siellä. Ja kaivossahan on siis se luukku reilulla kymmenellä ruosteisella mutterilla tai pultilla kiinni. Saattaapa siellä olla sulkuventtiilitkin sekä ylitäytönestin estämässä sulavaa liikehdintää kaivon, pohjalla joten ei niin mukava paikka työskennellä. Kaivon syvyys on reilu metri joten sen alla on itse säiliö ~3000L ja koska se säiliö on vanha niin sakkaa on paljon pohjalla joten käyttöön menevää öljyä ei kannata ryystää ihan loppuun asti.
Muistaakseni jossain alueella käytöstä poistettu säiliö on myös nostettava pois maasta.
Eli pihalta löytynee säiliön kohdalta betonirenkaista tehty kaivo ja sen kansi, kenties täyttöputkikin on siellä. Ja kaivossahan on siis se luukku reilulla kymmenellä ruosteisella mutterilla tai pultilla kiinni. Saattaapa siellä olla sulkuventtiilitkin sekä ylitäytönestin estämässä sulavaa liikehdintää kaivon, pohjalla joten ei niin mukava paikka työskennellä. Kaivon syvyys on reilu metri joten sen alla on itse säiliö ~3000L ja koska se säiliö on vanha niin sakkaa on paljon pohjalla joten käyttöön menevää öljyä ei kannata ryystää ihan loppuun asti.
Muistaakseni jossain alueella käytöstä poistettu säiliö on myös nostettava pois maasta.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
En saanut ketään firmaa aikanaan imemään öljyjä täyttöputkesta - vaan kaikki olisivat menneet miesluukusta.
Se löytyy kyllä noilla ohjeilla.
Se löytyy kyllä noilla ohjeilla.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Mitenkähän täyttöputken kautta imettäessä hanskattaisiinn se, ettei puhtaan öljyn sekaan tule imaistus pohjalla olevaa lietettä? Miesluukun kautta toimiessa sen näkee.
Meillä vastaava homma hoitui niin, että tilasin tarkastus-/puhdistusfirman paikalle. Miesluukun kautta ensin imivät noin 1200 litraa puhdasta öljyä autoonsa, sen jälkeen lietteet toiseen tankkiin. Sen jälkeen toinen ukoista meni säiliöön sisälle ja puhdisti sisäpinnat. Lopuksi veivät puhtaan öljyn naapuriin säiliöön. Hataran muistikuvan mukaan koko hoito maksoi noin 250 € vuonna -08. Sisältäen öljyjätteen toimittamisen Ekokemille ja sen käsittelymaksut. Luonnollisesti palveluun kuului asianmukainen pöytäkirja pelastuslaitokselle ja mulle.
Kotikonstein vois helpointa olla imeä öljyä sopivalla pumpulla polttimen syöttöputken kautta. Mutta miksi turata, kun säiliön käytöstäpoisto kuitenkin käytännössä vaatii tuon puhdistuksen ja pöytäkirjan siitä? Puhtaan öljyn siirtämisestä ei veloitettu erikseen, kun matka oli lyhyt.
Paljonko sulla sitä öljyä on? Meillä melkein tuli ongelmaksi auton puhtaan öljyn säiliötilavuus ja tiukkaa teki että öljy mahtui naapurin säiliöön.
Meillä vastaava homma hoitui niin, että tilasin tarkastus-/puhdistusfirman paikalle. Miesluukun kautta ensin imivät noin 1200 litraa puhdasta öljyä autoonsa, sen jälkeen lietteet toiseen tankkiin. Sen jälkeen toinen ukoista meni säiliöön sisälle ja puhdisti sisäpinnat. Lopuksi veivät puhtaan öljyn naapuriin säiliöön. Hataran muistikuvan mukaan koko hoito maksoi noin 250 € vuonna -08. Sisältäen öljyjätteen toimittamisen Ekokemille ja sen käsittelymaksut. Luonnollisesti palveluun kuului asianmukainen pöytäkirja pelastuslaitokselle ja mulle.
Kotikonstein vois helpointa olla imeä öljyä sopivalla pumpulla polttimen syöttöputken kautta. Mutta miksi turata, kun säiliön käytöstäpoisto kuitenkin käytännössä vaatii tuon puhdistuksen ja pöytäkirjan siitä? Puhtaan öljyn siirtämisestä ei veloitettu erikseen, kun matka oli lyhyt.
Paljonko sulla sitä öljyä on? Meillä melkein tuli ongelmaksi auton puhtaan öljyn säiliötilavuus ja tiukkaa teki että öljy mahtui naapurin säiliöön.
Itse meinaan ensivuonna laittaa puulämmityksen niin täksi talveksi en ole edes öljyä tilannut vaan haen pakettiautolla 200l tynnyrillä polttoöljyä aina tarpeentullen sen mitä tarvitsee, säiliön poisto on onneksi helppo homma kun on nylon säiliö sisällä 2x 750 l pyttyä
Kiitos paljon neuvoista! Hyvin saatiin poistettua lämmitysöljy "miesluukun" kautta.